shagma Skrevet 13. februar 2005 #21 Skrevet 13. februar 2005 Enig enig enig! Det som også gir store mørketall er jo at det kun er det som detekteres hos legen som registreres. Det er null problem å påvise laktoseintoleranse ved bruk av såkalt alternativ medisin (liker ikke det utrykket, for det er blitt så negativt ladet) - men det er jo så dyrt igjen også da. Og når man har påvist det der, så må man jo gå til legen igjen for å få det påvist der, hvis man skal få noe støtte fra staten. Håper at noen alternative metoder får støtte fra staten etter hvert asså! Det går jo an å kvalitetssikre dem også da - hvis folk er litt skeptiske... vel, nok om det... Det med kalsium er jo at folk putter i seg hva som helst, for de tror det er sunt! Det er jo ulike mengder som skal til hos hvert individ, og hvis man tar for mye så kan jo det føre til skader - som alt annet! Det viktigste er, hvis man skal ta ulike kosttilskudd, å ta komplekser - og ikke rene tabletter. Ikke ta BARE kalsium eller BARE vitamin C eller hva man nå tar, men ta en tablett med ALT sammen i" For det er snakk om samvirkninger i kroppen også... og bla bla bla... ble sikkert litt tørt for folk dette her... Sorry...
shagma Skrevet 13. februar 2005 #22 Skrevet 13. februar 2005 Er det ikke rart' date= i dette innlegget om melk er det ikke måte på hvor fælt det er å drikke melk. Mer enn et par glass om dagen er nærmest livsfarlig. Men i innlegg hvor folk skriver at de drikker 1-2 liter Pepsi om dagen er det ingen som løfter et øyelokk. Jeg har ikke sett det innlegget..
Arkana Skrevet 13. februar 2005 #23 Skrevet 13. februar 2005 Jeg refererte ikke til noe spesielt innlegg, men det kommer jevnlige innlegg om brusdrikking hvor ingen ser ut til å bry seg om farene ved det. Forresten, det er et innlegg på Kropp & Helse tror jeg om en som drikker 1,5 liter pepsi max om dagen, og det er vel bare jeg som nevner at det etser på tennene. Så kommer det en drøss innlegg om at "jeg drikker mye brus og har aldri problemer med tennene", som om det er et bevis på at brusdrikking ikke er skadelig for tennene.
Gjest Pet Skrevet 13. februar 2005 #24 Skrevet 13. februar 2005 I Norge er vi flasket opp med at alle MÅ drikke melk, minst en halv liter om dagen. Tror ikke det er farlig å drikke melk, men vi ble/blir utsatt for en voldsom påvirkning fra myndighetene for å opprettholde melkeproduksjonen her i landet. Da sønnen min sluttet å drikke melk var det enkelte slektninger som tvilte på om han kom til å vokse opp. Jeg mener at vi har blitt lurt og at melkens næringsverdi i et normalt kosthold er sterkt overdrevet. Personlig drikker jeg nesten ikke melk fordi jeg så og si aldri har lyst på det, ikke fordi jeg tror det er farlig.
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2005 #25 Skrevet 13. februar 2005 Men i innlegg hvor folk skriver at de drikker 1-2 liter Pepsi om dagen er det ingen som løfter et øyelokk. Tro meg, jeg har ofte sett slik ut --> :o av ting som blir skrevet her inne. (Spesielt det pepsi-innlegget hvor en person omtaler sitt eget pepsi-kosthold som "sunt"....)
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #26 Skrevet 13. februar 2005 Jeg drikker ikke melk. Ikke tåler jeg det (magen slår krøll på seg) og ikke liker jeg det. Sønnen min drikker ikke melk han heller (blir dårlig i magen han og) Han liker det, men får det ikke. Vi vokser begge to, han i høyden og jeg i bredden, og sunde og friske er vi begge. Men vi drikker ikke brus heller da, bare så det er sagt. Vann? Har ikke folk vann tilgjengelig lengre? Må man drikke juice, brus eller melk?
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #27 Skrevet 13. februar 2005 Syrnet melk er lettere fordøyelig enn søt - jeg drikker Biola som i tillegg er tilsatt melkesyrebakterier som virker gunstig for fordøyelsen. Ellers går det kun i vann og urtete, minst 2 liter om dagen. Juice eller brus er ikke egnet som tørstedrikk for meg!
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2005 #28 Skrevet 13. februar 2005 stemmer det, sånn omtrent ihvertfall. Norske kvinner drikker i gjennomsnitt mest melk i verden, norske kvinner ligger på verdenstoppen når det gjelder benskjørhet. Ser du sammenhengen? Statistikk kan man lese sånn som man vil. Melk er godt, jeg drikker det vel fire fem ganger i uka. Melk til grøt er et must. Ungene drikker melk hver dag.
Gjest 1111 Skrevet 13. februar 2005 #29 Skrevet 13. februar 2005 Jeg har aldri drukket en betydelig mengde melk. Kanskje et par glass i året, men det er maks.
monja Skrevet 13. februar 2005 #30 Skrevet 13. februar 2005 Er litt sånn "må ha det, bare må ha det" til forskjellig mat, men ellers drikker jeg ikke så mye melk.
Gjest Emera Skrevet 13. februar 2005 #31 Skrevet 13. februar 2005 Er det ikke rart' date= i dette innlegget om melk er det ikke måte på hvor fælt det er å drikke melk. Mer enn et par glass om dagen er nærmest livsfarlig. Men i innlegg hvor folk skriver at de drikker 1-2 liter Pepsi om dagen er det ingen som løfter et øyelokk. Men det finnes da vel andre alternativer til melk enn litervis med brus eller juice? Jeg ville absolutt ha reagert på innlegg hvor folk sier de drikker to liter Pepsi om dagen! For øvrig; hvis det viser seg å være en sammenheng mellom for eksempel hjerte/karsykdommer og melkedrikking, så kan det jo være livsfarlig. Ikke at jeg skal påstå at det er livsfarlig altså. Jeg synes bare det er på tide å slå hull på det jeg mener er en myte om melkens fortreffeligheter som næringsmiddel.
Brunhilde Skrevet 13. februar 2005 #32 Skrevet 13. februar 2005 Er litt sånn "må ha det, bare må ha det" til forskjellig mat, men ellers drikker jeg ikke så mye melk. Og omtrent sånn er det med meg også. Syns ikke melk smaker vondt, men ser heller ikke vitsen i å pøse ned mengder. 14 åringen har ikke drukket melk de siste 10 årene, og da jeg spurte legen vår om det var et problem, svarte han "melk er for kalver"... Drikker ikke Pepsi heller, Arkana, bare så det er sagt!
Arkana Skrevet 13. februar 2005 #33 Skrevet 13. februar 2005 For øvrig; hvis det viser seg å være en sammenheng mellom for eksempel hjerte/karsykdommer og melkedrikking, så kan det jo være livsfarlig. Ikke at jeg skal påstå at det er livsfarlig altså. Jeg synes bare det er på tide å slå hull på det jeg mener er en myte om melkens fortreffeligheter som næringsmiddel. Det er forskjell på å si at melk ikke er nødvendig (noe jeg tror vi alle er enige om, selv vi som drikker mye melk. Jeg drikker fordi det er godt, ikke fordi det er så fryktelig sunt), og på å si at det er direkte skadelig.
Gjest Emera Skrevet 13. februar 2005 #34 Skrevet 13. februar 2005 Det er forskjell på å si at melk ikke er nødvendig (noe jeg tror vi alle er enige om, selv vi som drikker mye melk. Jeg drikker fordi det er godt, ikke fordi det er så fryktelig sunt), og på å si at det er direkte skadelig. Ja, selvsagt er det forskjell på det! Du, jeg mener ikke å gå til frontalangrep på folk som drikker melk! Å drikke mye melk i Norge er naturlig, fordi vi har blitt fortalt at det er bra og veldig sunt. Men så er det kanskje ikke sunt allikevel? Kanskje det til og med er usunt? Og det er jo nettopp det som er poenget. Da blir det jo faktisk ikke så lurt å drikke melk kun fordi det smaker godt heller. Det er vel et resonnement du kan følge meg på? Og hvis det nå viser seg at melk er usunt, så er det vel bra at det norske folk blir gjort klar over det? Det er det jeg vil frem til. Ingen skal behøve å måtte gå i forsvar fordi de drikker melk!
Arkana Skrevet 13. februar 2005 #35 Skrevet 13. februar 2005 Jo, men at det er en korrelasjon mellom osteoporose og høy melkedrikking betyr ikke at den ene forårsaker den andre. Jeg tror nok vi hadde hørt det om melk hadde vært så skadelig som enkelte påstår her.
Samantha Skrevet 13. februar 2005 #36 Skrevet 13. februar 2005 Syns melk smakar kjempeekkelt, så det drikke eg aldri. Er heller ikkje så veldig glad i sjokolademelk, kakao++ Kjæresten min kan drikke 1 liter på styrten uten problem. Æsj...
Gjest Emera Skrevet 13. februar 2005 #37 Skrevet 13. februar 2005 Jo' date= men at det er en korrelasjon mellom osteoporose og høy melkedrikking betyr ikke at den ene forårsaker den andre. Jeg tror nok vi hadde hørt det om melk hadde vært så skadelig som enkelte påstår her. Nei, det hadde vi ikke hørt om! Jeg har lest flere rapporter som konkluderer med at melk er skadelig med hensyn til både benskjørhet og hjerte/karsykdom. Men de blir ignorert i Norge. Og det er på grunn av penger. Jeg tror ikke at alt det som står på melkekartongene om melkens sunnhet står der kun av helsehensyn. Men også av pengehensyn! Vi ser jo allerede hva for eksempel Tine har gjort for å få være eneleverandør av melkeprodukter! Hva hadde skjedd med landets melkebønder hvis det kom ut at melk er farlig? Hele deres inntektsgrunnlag hadde forduftet. Hehe, jeg begynner å føle meg som melkemotstandernes Fedon Lindberg... (setter det på spissen nå, altså) Å si alt melk kanskje ikke er bra, er å gå rett i magan på den norske folkesjela! Men jeg mener at vi må kunne være åpne for at ting ikke nødvendigvis er som vi har trodd bare fordi vi har lang tradisjon for det.
Trill Skrevet 13. februar 2005 #38 Skrevet 13. februar 2005 Nei- eg har ikkje drukke melk sidan tidlig barneskulen. Lika det rett å slett ikkje. Her går det kun i vatn- i tillegg til brus i ny og ne (ikkje kvar dag)
Gjest Moonshadow Skrevet 14. februar 2005 #39 Skrevet 14. februar 2005 Drikker masse melk. Synes det er veldig godt.
maiia Skrevet 14. februar 2005 #40 Skrevet 14. februar 2005 Jeg har alltid vært en kalv etter melk og drikker et glass til alle brødmåltider og av og til også til middag. Jeg drikker det fordi jeg syns det er godt og det er nesten den eneste drikken jeg klarer å svelge. Liker ikke vann en gang jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå