Englepus Skrevet 13. februar 2005 #1 Skrevet 13. februar 2005 Jeg har sluttet å drikke melk. Ble fortalt av en sykepleier at det etterhvert har kommet fram at det ikke er så bra. Tine har visstnok gått ut og sagt at de ikke anbefaler folk å drikke mer enn to glass til dagen. Ifølge denne sykepleieren er det faktisk stoffer i melken som kan føre til benskjørhet! Stoffer som er der for å gjøre kalvenes skjelett fleksibelt mens de vokser. Enten dette er riktig eller ei så er det jo litt rart at voksne mennesker drikker melk som er beregnet på kalver..
Dru Skrevet 13. februar 2005 #2 Skrevet 13. februar 2005 Jeg har aldri drukket melk. Fikk morsmelk og morsmelkerstatning da jeg var liten, men etter det var det stopp. Det merker jeg godt nå, for hvis jeg prøver å drikke melk, så harker jeg slim i flere dager etterpå. Derfor begynte jeg aldri å drikke melk heller.
Gjest Seleena Skrevet 13. februar 2005 #3 Skrevet 13. februar 2005 Drikker omtrent 3 glas melk pr dag. Juice er usunt!
*M* Skrevet 13. februar 2005 #4 Skrevet 13. februar 2005 Jeg drikker ikke melk, får nok melk gjennom ost og andre meieriprodukter.
Murf Skrevet 13. februar 2005 #5 Skrevet 13. februar 2005 Drikker melk en gang i blant, men ikke så mye som før. Drakk masse melk da jeg bodde hjemme, men etter et år i utlandet med vondt melk (den kunne stå utenfor kjøleskapet i et år uten å bli dårlig, så neppe særlig fersk,nei!) så hadde jeg vendt meg av. Synes det er godt med melk og sjokolade! Iskald melk til frokost er også godt. Drikker altfor mye juice. Murf
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2005 #6 Skrevet 13. februar 2005 Jeg drikker melk i kakao, og noen ganger iskald melk til pannekaker. Drikker jeg melk til hverdags får jeg slim og utslett i halsen,.. Drikker juice og vann til frokost.
Arkana Skrevet 13. februar 2005 #7 Skrevet 13. februar 2005 Jeg drikker melk daglig, fordi det er godt. Drikker det til all brødmat, til egg, i frokostblanding og ellers når jeg bare har lyst på et glass kald melk. Og det er uansett sunnere enn juice, brus o.l. Alt er visst skadelig for tiden, jeg gidder ikke høre på slikt hysteri, snart kan man ikke spise/drikke noenting fordi det kan ha en eller annen bivirkning.
-Fisken- Skrevet 13. februar 2005 #8 Skrevet 13. februar 2005 Stort sett bruker jeg det på kornblanding, men noen ganger er det veldig godt med et stort iskaldt glass melk.
Anglofil Skrevet 13. februar 2005 #9 Skrevet 13. februar 2005 Nei, er det noe jeg ikke drikker, så er det melk! Jeg får i meg nok melk som det er gjennom andre produkter. Jeg drikker juice til frokost, sånn er det bare. Kan ikke fordra melk! Mvh Yvonne
Gjest Leola Skrevet 13. februar 2005 #10 Skrevet 13. februar 2005 Nei, jeg drikker ikke melk - men jeg bruker det på kornblandingen hver morgen. Klarer ikke å drikke melk - drikker bare vann til alle måltider.
~sikka~ Skrevet 13. februar 2005 #11 Skrevet 13. februar 2005 Nei! Ku-melk er for kalver. Drikker kun vann til daglig.
Piglet Skrevet 13. februar 2005 #12 Skrevet 13. februar 2005 Drikker melk til frokost stort sett hver dag. Piglet
Gjest lillelou Skrevet 13. februar 2005 #13 Skrevet 13. februar 2005 Drikker melk til risgrøt,til nystekt brød med pålegg og til sjokoladekake :-) .
shagma Skrevet 13. februar 2005 #14 Skrevet 13. februar 2005 Jeg greide visst ikke overgangen fra flaske til glass da jeg var liten, så jeg har ikke drukket melk etter det. Har lært på skolen at de enzymene vi har i kroppen vår som bryter ned "melk" fungerer helt til vi er ca 4 år, og da funker de ikke lengere. Så jeg er glad jeg ikke drikker jeg! Men så liker jeg ikke smaken heller da.. Tannlegen min sa at juice etser på tennene våre, slik at hull dannes lettere. Så hvis jeg skulle drikke juice, så måtte jeg for all del IKKE drikke det i sammenheng med mat, eller tannpuss... Kjedelig, for jeg liker juice, men jeg holder meg til tannlege-loven:) Så det blir jo litt sjeldnere drukket nå da.
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #15 Skrevet 13. februar 2005 Jeg har laktoseintoleranse og drikker derfor ikke melk. Men bruker litt laktoseredusert melk på frokostblandig en veldig sjelden gang og i teen.
Eføy Skrevet 13. februar 2005 #16 Skrevet 13. februar 2005 Jeg drikker heller ikke melk. Jeg så en dokumentar om dette for et par dager siden. Jeg fikk ikke med meg hele, men jeg mener å huske at i Skandinavia tilsettes mye melkeprodukter vitamin A, og det er visstnok denne vitaminen (som vi da får for mye av) som fører til benskjørhet..
Gjest Catwoman Skrevet 13. februar 2005 #17 Skrevet 13. februar 2005 Ifølge denne sykepleieren er det faktisk stoffer i melken som kan føre til benskjørhet! stemmer det, sånn omtrent ihvertfall. Norske kvinner drikker i gjennomsnitt mest melk i verden, norske kvinner ligger på verdenstoppen når det gjelder benskjørhet. Ser du sammenhengen?
Gjest Pet Skrevet 13. februar 2005 #18 Skrevet 13. februar 2005 Drikker et par glass i uka, kanskje. Sønnen min sluttet å drike melk av seg selv da han var tre år. Sambo bruker melk i kaffen. Tror ikke vi trenger melk, den pushingen av melk som Tine driver med er bare landbrukspolitikk.
Gjest Emera Skrevet 13. februar 2005 #19 Skrevet 13. februar 2005 Nei! Ku-melk er for kalver. Det tror jeg også! Melk generelt er for artens spedbarn! Og jeg ser fram til den dagen da norske myndigheter har skjønt dette. Da blir det trøbbelet Tine er oppe i nå bare for en bris å regne. Moahahaha! :evil: (neida, ikke så alvorlig altså, jeg har et barn med melkeintoleranse og er litt sur på Tines melkedrikkepropaganda. ) Gjennom alle tider har nordmenn lært at melk er det sunneste en kan ha i seg. Tull, tror jeg. Jeg leste på en melkenettside at "forskning" hadde vist at den verste intoleransen det gikk an å ha, var melkeintoleranse... Det var visstnok farlig... -Vel, en stor del av jordens befolkning kan ikke drikke melk! Hva skal de så gjøre? Å jo, de klarer seg visst helt fint! -Det enorme kalsiumbehovet myndighetene har satt, tror jeg er kunstig høyt. Fordi det finnes ingen annen matvare med et så stort kalkinnhold, enn melk. For å få i oss så mye kalk (over 1 gram daglig) fra annen mat, eksempelvis grønnsaker, måtte vi ha trøkka nedpå et par kilo hver dag! -Det er nå kommet advarsler mot å ta kalsiumtilskudd (hvis en ikke drikker melk), fordi kalsiumoverskudd kan avleire seg i blodårene. Og ja, nordmenn ligger også høyt i antall tilfeller av hjerte-/karsykdom. -Mange flere enn vi tror er intolerante/allergiske mot melk, det kommer bare ikke fram på de testene vi har tilgjengelige i dag. Dermed finnes det store mørketall, fordi hvis det ikke vises på en test, så blir det ikke registrert. Oh, don´t get me started... Jeg kunne holdt på lenge her, men for at folk forhåpentlig skal gidde å lese dette så slutter jeg nå... :oops:
Arkana Skrevet 13. februar 2005 #20 Skrevet 13. februar 2005 Er det ikke rart, i dette innlegget om melk er det ikke måte på hvor fælt det er å drikke melk. Mer enn et par glass om dagen er nærmest livsfarlig. Men i innlegg hvor folk skriver at de drikker 1-2 liter Pepsi om dagen er det ingen som løfter et øyelokk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå