Hanne67 Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Jeg vil oppfordre alle som kan om å bli blodgiver. https://www.giblod.no Jeg har vært inne på tanken mange ganger, men meldte meg først for 4 år siden og skulle ønske at jeg hadde meldt meg før. Det er visse retningslinjer, https://www.giblod.no/Retningslinjer/Dokumenter.aspx, og ikke alle oppfyller de. Da er det viktig at de som faktisk gjør det bidrar. Man får en gave når man gir blod, og under tappingen får man brus eller juice å drikke. Det er ikke vondt, - man kjenner bare et lite stikk når nåla settes i, og selve tappingen tar max 10 min. Etterpå er det viktig å drikke ekstra, og så skal man ta jerntabletter i noen dager, - varierer etter hvor stort jernlager man har. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Meldte meg som blodgiver i høst, da jeg flyttet til et sted hvor det var mulig å gi blod uten å måtte betale alt for mye i reisepenger. Fikk beskjed om at jeg var godkjent i desember og skulle egentlig ringt i januar for time til blodgiving, men har vært forkjølet av og på helt siden da, så har ikke fått muligheten enda. Anonymkode: 1cc2a...946 2
Silfen Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 Var det en kort periode for mange år siden, til retningslinjene ekskluderte meg. Alle bør deff gi. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 Oppfordrer til det samme, har gitt i mange år selv og hadde selv ikke blitt til hvis ingen ga blod Anonymkode: 9c331...bc2 1
Nuttery Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 (endret) Kan noen komme med noen gode ord? Den eneste grunnen til at jeg ikke gir blod er fordi jeg er fryktelig redd for å kjenne meg dårlig. En gang i barndommen da jeg skulle ta blodprøve svartnet det for meg, jeg ble fryktelig kvalm og gikk i bakken. Dette har hverken skjedd før eller siden, men jeg vegrer meg veldig. Endret 20. februar 2018 av Nuttery
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, Nuttery skrev: Kan noen komme med noen gode ord? Den eneste grunnen til at jeg ikke gir blod er fordi jeg er redd for å kjenne meg dårlig. Du kan faktisk redde livet til noen. Da gjør det ikke noe å risikere å kanskje bli dårlig en liten stund. Men hvis du selv passer på å spise og drikke skikkelig så blir du ikke dårlig engang. Det er absolutt verdt det! Anonymkode: 1cc2a...946 1
Nuttery Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan faktisk redde livet til noen. Da gjør det ikke noe å risikere å kanskje bli dårlig en liten stund. Men hvis du selv passer på å spise og drikke skikkelig så blir du ikke dårlig engang. Det er absolutt verdt det! Anonymkode: 1cc2a...946 Jeg er sykepleier, og er absolutt klar over at det kan redde livet til noen Denne angsten bare sitter så dypt i meg. Men nå har jeg i allefall meldt meg på Giblod.no, og håper at jeg får tatt turen snart. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 Hva menes med "frisk"? Er vi som har kroniske sykdommer utelukket? Eller er bare noen sykdommer utelukket? Anonymkode: 2a4e0...320
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med "frisk"? Er vi som har kroniske sykdommer utelukket? Eller er bare noen sykdommer utelukket? Anonymkode: 2a4e0...320 Det kommer an på sykdommen. Du må nesten bare spørre blodbanken. 4 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg er sykepleier, og er absolutt klar over at det kan redde livet til noen Denne angsten bare sitter så dypt i meg. Men nå har jeg i allefall meldt meg på Giblod.no, og håper at jeg får tatt turen snart. Ahh, skjønner. Men så bra! Foreslår at du bare forteller om angsten når du får time til sjekk Anonymkode: 1cc2a...946 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #10 Skrevet 20. februar 2018 Jeg har gitt blod i mange år. Det er absolutt ikke vondt, og man blir ikke dårlig etterpå. Jeg merket ingenting. Men pga sykdommer og medisiner så kan jeg ikke lenger gi blod. Anonymkode: 23c4d...032 1
gobbledigook Skrevet 20. februar 2018 #11 Skrevet 20. februar 2018 Hadde gjort det om jeg kunne :-) 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #12 Skrevet 20. februar 2018 11 minutter siden, Nuttery skrev: Kan noen komme med noen gode ord? Den eneste grunnen til at jeg ikke gir blod er fordi jeg er fryktelig redd for å kjenne meg dårlig. En gang i barndommen da jeg skulle ta blodprøve svartnet det for meg, jeg ble fryktelig kvalm og gikk i bakken. Dette har hverken skjedd før eller siden, men jeg vegrer meg veldig. Hjelper det å tenke på at de som jobber i blodbanken gjør ikke annet enn å "ta blodprøve", så de er skikkelig flinke på det. Se bort når de stikker nåla inn så kjenner du det knapt. Pass på å spise før du gir, og drikke masse mens du gir. Du får utdelt brus/juice som skal passe på at du ikke blir dårlig. Og snakk med den som setter nåla hos deg. Da sitter hun/han der sammen med deg og passer på at du ikke blir dårlig. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med "frisk"? Er vi som har kroniske sykdommer utelukket? Eller er bare noen sykdommer utelukket? Anonymkode: 2a4e0...320 Frisk som å ikke ha feber, influensa, forkjølet, almentilstand osv.. Det kan godt hende noen kroniske sykdommer utelukker deg som blodgiver også, det må du nesten høre med blodbanken om. Og hvis så er tilfellet er det nok mest sannsynlig for din egen del/beskyttelse så du ikke skal bli dårligere. Anonymkode: 515dc...969
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #13 Skrevet 20. februar 2018 Jeg har gitt i perioder siden 22.juli 2011. Det som skjedde da var det som gjorde at jeg fikk ut fingern og faktisk meldte meg som blodgiver. Men det går i perioder, for jeg har stadig karantene pga reiser, svangerskap, tattoveringsfjerning osv. Men jeg gir når jeg kan Det er verdt å bruke en liten time (inkl reise t/r) på å potensielt redde noens liv. Også vet jeg at de har for få givere også. Anonymkode: 515dc...969 1
Nevian Skrevet 20. februar 2018 #14 Skrevet 20. februar 2018 For et par år siden forsøkte jeg å gå opp trappen til 12. etasje etter å ha gitt blod - bare for å sjekke om jeg merket noe. Kjente skuffende nok ingenting.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #15 Skrevet 20. februar 2018 Jeg ga blod for en god del år siden, men nå får jeg dessverre ikke lov lenger (men forstår selvsagt at det må være strenge retningslinjer altså). Men oppfordrer absolutt alle som kan til å gi! Anonymkode: 2d311...414 1
Hanne67 Skrevet 20. februar 2018 Forfatter #16 Skrevet 20. februar 2018 24 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg er sykepleier, og er absolutt klar over at det kan redde livet til noen Denne angsten bare sitter så dypt i meg. Men nå har jeg i allefall meldt meg på Giblod.no, og håper at jeg får tatt turen snart. Det var frykten for å besvime/miste mye blod som gjorde at jeg ventet så lenge også, så skjønner godt hva du mener. Tanken på at blodet renner ut er liksom ikke helt god, men de stopper i tide. Det som hjalp meg mest (nå har jeg gjort det så mange ganger at jeg har blitt vant til det): - Ligge langt bakover i stolen, gjerne med beina høyere enn hodet. - Lese eller se på TV om de har det, evt. snakke om andre ting med de som tapper blod. Altså tenke på noe helt annet. - Tenke på at det er sykehusets tryggeste sted, siden de har blod å fylle på med. Man blir litt slapp det første døgnet, mest pga. væsketapet, så viktig å drikke mye og ta jerntablettene man evt. får utdelt. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #17 Skrevet 20. februar 2018 Prøvde, og ville - men pga pencillin allergi fikk jeg ikke lov Anonymkode: 33106...156 1
Gjest N-Nøff Skrevet 20. februar 2018 #18 Skrevet 20. februar 2018 Jeg fikk blod en gang, så vet om viktigheten ved å gi. Kan dessverre ikke gi selv, men skulle gjerne!
Gjest N-Nøff Skrevet 20. februar 2018 #19 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Prøvde, og ville - men pga pencillin allergi fikk jeg ikke lov Anonymkode: 33106...156 Hvorfor det?
Zzyzx Skrevet 20. februar 2018 #20 Skrevet 20. februar 2018 Har gitt blod i snart ti år, og verver folk når det passer sånn. Gir også blodplater hvis jeg får en henvendelse og det passer i timeplanen. Står i tillegg registrert i beinmargregisteret, men regner egentlig ikke med at jeg hører noe derfra. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå