Gå til innhold

Kroatsia

Lina

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å bestille flybilletter til Kroatsia og bare reise litt rundt å ta ting som de kommer?? Noen tips?? :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt lyst til det samme og har diskutert planen litt med en venn av meg som er kroat; Å fly dit er ikke noe problem og landet er trygt nok. Det han imidlertid sier er at du må være forberedt på å bli "lurt" og å få dårlig service når når du ikke snakker språket. Engelsk er det nesten ingen som snakker, men i deler av Kroatia snakker mange italiensk og tysk. Maten er heller ikke så mye å skryte av, men den er grei nok så lenge dere holder dere unna typiske vestlige retter som f.eks. entrecote m/berneaise. Pizza- og pastaretter er som regle greie. Vinen er grusom sett med mine øyne! Dårlig italiensk bordvin er bedre!

Landet er ellers som de fleste andre; Oppfører du deg i tråd med lokal skikk og bruk og er høflig og hyggelig, oppstår det sjelden problemer.

Har du mer spesifikke spørsmål, er det bare å spørre! Jeg kan i så fall stille spørsmålene videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette 5-6 ganger og har bare gode erfaringer. Det er lett å reise rundt med buss og ferger og du kommer langt med engelsk. Overnatting er billig hvis du holder deg til private rom eller leiligheter, hotell (selv enkle hoteller) er latterlig dyrt i god gammel eks-kommunistisk tradisjon.

Hold deg på kysten eller øyene, eller dra eventuelt innom Zagreb, hvis du flyr dit. Et tips i forhold til fly er å fly med Norwegian til Venezia og hjem i igjen fra Dubrovnik, da får du sett hele kysten (beregn minst 2 uker til dette). Eller fly til Split og reis ned til Dubrovnik, innom øyene Brac, Hvar og Korcula f.eks. Czech Airlines flyr også relativt rimelig til Split.

Prøv å unngå august - da er det overfylt av italienske turister som alle sammen er høyrøstede og reiser i grupper på minst ti. Dessuten er prisene høyere i høysesongen. Juni og september er i grunnen best.

Pizza og pasta er billig, kjøttrettene er stort sett rimelig, men kjedelige. Fisk er godt, men dyrt. Skalldyr er stort sett rimelig og veldig godt tilberedt. Husets vin er alt fra kjempegod til udrikkelig, flaskevinen er god hvis du satser på de litt dyrere. Øl er billig og godt, hold deg til kroatisk (eller slovensk) øl.

PS - gjør et søk på Kroatia (NB -staving) her på forumet, da finner du opptil flere tråder. Jeg kan godt svare på mer spesifikke spørsmål hvis du har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mamma har snakket om å reise dit siste uken i mai. Jeg har lagt merke til at de store reisebyråene ikke har charter ned dit før i juni. Er mai helt utenfor sesong eller? Vi vil gjerne ha mulighet til å sole oss litt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd svarte jeg dette:

Du flyr f.eks til Dubrovnik så øyhopper du med ferger nordover.

Få med deg Korsola, Hvar, Vis, Split så kan du ta båt tilbake til Dubrovnik. Dette er flotte steder, men ligger godt innenen for turistbeltet av skandinaviske turister.

Fortsetter du nordover er det mange nydelig å steder å få med seg Trogir er et must om du går nord over fra Split. Zadar er en storby på linje med en hvilken som helst småby, så den kan du bare droppe.Området utenfor /nord for Rieka er søvninge og "italiensk-avslappende" landsbyer. Her i fra kan du ta båt eller buss ut til øyene Cres og Losjin som er nydelige steder. Når du er kommet så langt nord skal også Pola være et fint område, men der har jeg desverre i kke vært ennå.

Hoteller kan du droppe. Bedre valuta for pengene får du ved å leie private rom. Utleier praier deg på båt-kaien / buss-stoppen uansett. Trygt og god standar.

God tur. Kroatia er et nydelig land.

Maten er det ikke noe galt med. Store deler av Kroatia er tidligere Italiensk område og har veldig like mat tradisjoner som sitt naboland over bukten. Jeg kjøpte med med meg en lokal procutio (spekeskinke) hjem forrige sommer. Nyyyyyydelig!

Språkmessig kommer du deg rundt i turistområdene med engelsk.

Blandt eldre kan du komme langt med italiensk. (det var skolepensum for kun få år siden ) Som hvor som helst ellers i verden er det til stor nytte med et par lokale gloser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for mange svar! :) nå er det mye lettere å planlegge!! er det noen av dere som aner hvor mye penger vi trenger for å være der i to uker...(fly, mat, transport rundt om, overnatting++) ...må nok reise i juli..det er kun da vi har ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...