femme_folle Skrevet 18. februar 2018 #22 Skrevet 18. februar 2018 (endret) Torgrim kommer av grímr, altså Tor-maske (en person som ser ut som Tor, altså Tor i forkledning, lookalike), det samme som i grime (for hest). Adjektivet grim er på norrønt grimmr med lang m og kort i. Endret 18. februar 2018 av femme_folle
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #23 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, femme_folle said: Torgrim kommer av grímr, altså Tor-maske (en person som ser ut som Tor, altså Tor i forkledning, lookalike), det samme som i grime (for hest). Adjektivet grim er på norrønt grímmr med lang m. Hvordan utviklet dette seg til stygg? Anonymkode: 99158...70f
femme_folle Skrevet 18. februar 2018 #24 Skrevet 18. februar 2018 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan utviklet dette seg til stygg? Anonymkode: 99158...70f Det er to ulike ord. På norrønt betyr styggr mer redd, sky, morsk, sint. Rettelse: Norrønt grímr (med lang i og kort m) betyr "den maskerte", den som bærer gríma. Altså Torgrim = den som er maskert som Tor. Endret 18. februar 2018 av femme_folle
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #25 Skrevet 18. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan utviklet dette seg til stygg? Anonymkode: 99158...70f Grim som i stygg kommer fra et annet ord, grimmr, og er vel blitt mer allmennt grunnet dansk påvirkning i middelalderen. Jeg synes Torgrim er et bra navn, kjenner en voksen mann som heter det, utrolig stødig og sympatisk. Han fikk en og annen slengkommentar på det da han var barn, men ikke noe alvorlig. Anonymkode: ae9ff...5b1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #26 Skrevet 18. februar 2018 grim (gɾim) adjektiv stygg, heslig et grimt utseende Anonymkode: a7010...329 1
Ginavn Skrevet 18. februar 2018 #27 Skrevet 18. februar 2018 Jeg liker det navnet. Kjenner en Torgrim, han kler navnet sitt :D
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #28 Skrevet 18. februar 2018 Minner meg for mye om forfatteren Torgrim Eggen. Ufyselig fyr. Anonymkode: 71b4d...65d
femme_folle Skrevet 18. februar 2018 #29 Skrevet 18. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Grim som i stygg kommer fra et annet ord, grimmr, og er vel blitt mer allmennt grunnet dansk påvirkning i middelalderen. Anonymkode: ae9ff...5b1 Lite trolig med påvirkning fra dansk, i og med at det er like mye forbundet med enkelte dialekter som med den dannede dagligtale.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #30 Skrevet 19. februar 2018 2 timer siden, Ginavn skrev: Jeg liker det navnet. Kjenner en Torgrim, han kler navnet sitt :D Er han veldig grim? Anonymkode: 2e2a2...6e1
The Kitten Skrevet 19. februar 2018 #31 Skrevet 19. februar 2018 Jeg liker det ikke, men så er det heller ikke jeg som skal bruke det.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #32 Skrevet 19. februar 2018 Jeg liker det, men siden Grim betyr stygg, ville jeg nok ikke gitt det til barnet mitt, nei. Ser for meg mobbegrunn der. Anonymkode: 7ed92...02a
femme_folle Skrevet 19. februar 2018 #33 Skrevet 19. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker det, men siden Grim betyr stygg, ville jeg nok ikke gitt det til barnet mitt, nei. Ser for meg mobbegrunn der. Anonymkode: 7ed92...02a Hvilke barn og unge nåtildags vet at grim betyr stygg? Blir alle som heter Vetle mobba for å være små? Alle som heter Vilde mobba for å "ville det"? 1
Million Skrevet 19. februar 2018 #34 Skrevet 19. februar 2018 "Grim" betyr stygg på dansk, og har derfor også samme betydning i gammel norsk pga påvirkning under dansk styre. Ville aldri kalt ungen min noe som inneholdt "grim" i navnet. Det finnes mange, mange andre penere navn som ikke kan tolkes på en stygg måte :-) Velg et av dem istedet. 1
femme_folle Skrevet 19. februar 2018 #35 Skrevet 19. februar 2018 (endret) 6 minutter siden, Million skrev: "Grim" betyr stygg på dansk, og har derfor også samme betydning i gammel norsk pga påvirkning under dansk styre. Dette henger jo ikke på greip. Hvordan kan noe endre betydning i norrønt ut fra seinere påvirkning fra dansk? Eller mener du mellomnorsk og nynorsk talemål? Tror det ifølge en slik logikk er mer belastende for en mann å hete Elling (ælling = andunge på dansk, som i Den grimme ælling) enn Grim og Torgrim, som tross alt er ganske bæd-ass. Endret 19. februar 2018 av femme_folle 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #37 Skrevet 19. februar 2018 52 minutter siden, femme_folle skrev: Hvilke barn og unge nåtildags vet at grim betyr stygg? Blir alle som heter Vetle mobba for å være små? Alle som heter Vilde mobba for å "ville det"? Ehh de fleste, på Vestlandet brukes grim om alt mulig som er stygt, kleint og dårlig. Det er ikke et ord som bare er forbeholdt eldre mennesker.. Står også i synonymordboka.. Anonymkode: a7010...329 2
Fru Uperfekt Skrevet 19. februar 2018 #38 Skrevet 19. februar 2018 59 minutter siden, femme_folle skrev: Hvilke barn og unge nåtildags vet at grim betyr stygg? Blir alle som heter Vetle mobba for å være små? Alle som heter Vilde mobba for å "ville det"? De fleste vestlandsunger som kommer fra selv spartansk møblerte hjem 1
femme_folle Skrevet 19. februar 2018 #39 Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehh de fleste, på Vestlandet brukes grim om alt mulig som er stygt, kleint og dårlig. Det er ikke et ord som bare er forbeholdt eldre mennesker.. Står også i synonymordboka.. Anonymkode: a7010...329 Javel, men er overraskende sjeldent man hører det. "Tilforlatelig" står vel også i synonymordboka, men hvor mange unge bruker det?
Ginavn Skrevet 19. februar 2018 #40 Skrevet 19. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er han veldig grim? Anonymkode: 2e2a2...6e1 Han er metal/biker \m/ Sist jeg så ham, i hvert fall, og det begynner å bli noen år. Egentlig visste jeg ikke at noen bruker grim som stygg. Jeg har seriøst aldri hørt det før. Er litt merkelig da, at man ikke kan anvende et norsk navn fordi man bruker "grim" som "stygg" i enkelte dialekter, mens engelske/amerikanske dustenavn er grei skuring
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå