Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke rart. Blodoverføring er noe man kun får om det er akutt behov for det. Både pga infeksjonsfare, og fordi blod er mangelvare, og noe kun de som virkelig trenger det derfor får. 

Anonymkode: e2c12...d5f

Dersom man har 5,6 i hb trenger man det virkelig ;)

Anonymkode: 63271...bf8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man har 5,6 i hb trenger man det virkelig ;)

Anonymkode: 63271...bf8

Nei. Har man hatt langsomt fallende hb, og jobbet seg ned til verdier på 5-6, klarer man seg helt fint uten blodoverføring. Om man har et plutselig blodtap, derimot, og går veldig raskt fra normal hb til verdier på under 5, kan det være snakk om at man trenger blodoverføring. Men her har altså ts ikke plutselig mistet mye blod og rast ned i hb, så da klarer hun seg helt fint med den hb'en hun har til jerntablettene har fått jobbet litt. Når blod er mangelvare, kan man ikke kaste det bort på folk som klarer seg uten. 

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hb er det som i gamledager ble kalt blodprosenten. Om du har lave jernlagre, kan det føre til lav jernprosent. 

Hva legen din mente med at du hadde jernmangel, vites ikke. Han kan  ha ment at du hadde lave jernlagre, og han kan ha ment at du hadde lav hb grunnet lave jernlagre. Så om det er hb'en eller jernlagrene han sikter til når han sier du hadde 5,6 i jernmangel, er uklart. 

For kvinner er normale jernlagerverdier fra 15-150, og normale hb-verdier for ikke gravide kvinner er fra 11,7 - 15,3. Så uansett om legen nå mente jernlagrene eller hb'en er 5,6 for lite. 

Det er ikke verre enn at du tar jerntilskudd. Det er ikke farlig. 

Detteer så rotete at det er bedre du ikke svarer når du ikke klarer å skille begrepene bedre enn her. 

HB - hemoglobin blle før kalt "blodprosenten" men hva er en blodprosent prosenten av? 

Jernmangel er ikke det samme som blodmangel eller andre ting du prøver deg på. Vi kan derimot snakke om lave jernlagre. Reservelageret vi bygger opp for å kompensere dersom vi får for lite i omløp i blodet. 

Hva du har funnet på om normale jernlagerverdier er umulig å vite, fordi jernlagre består av ulike faktorer og alle disse må sees i sammenheng. Røde blodlegemer, blodplater, hematokritt, ferritin, fritt jern, bundet jern, B12, Folat osv. Alt dette sier noe alene og sett i sammenheng om hvor problemet med et lavt Hemoglobinnivå kan ligge. Det vil og kunne si noe om der er andre ting enn for dårlig inntak og opptak av jern som er galt. 

Jerntilskudd når det i blodprøve og fra lege er gitt beskjed om at jerntabletter er nødvendig er nepper farlig, men jerntabletter uten påvist mangelsykdom kan være mer til skade enn til nytte. 

51 minutter siden, Kajais skrev:

Ble veldig forvirret, men legen var så travel. Så tenker jeg bare starter på de, så skal jeg tilbake til legen på onsdag. Men det er litt rart, fordi jeg blør aldri mye under mensentrasjon, så lurer på hva de kommer av..

Ja, svaret fra den brukeren er til å bli riktig forvirret av. 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan komme av feil kosthold. At du spiser matvarer med lite jern, at du spiser/drikker ting som hemmer jernopptaket, osv. Eller det kan komme av at kroppen din er litt dårlig til å ta opp jern. Folk som trener, har også ofte litt lavere hb'verdier. 

Tull. Det kan like gjerne komme av menstruasjonsblødning eller av at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg jernet i kosten godt nok. 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koffein hemmer opptaket av jern. Samme med melkeprodukter. Om du drikker kaffe/te eller inntar melkeprodukter for tett innpå måltidene, kan det føre til at du ikke tar opp så mye jern som du burde. 

Trening, spesielt trening som medfører løping, kan føre til lav hb. Man vet ikke helt hvorfor, men hypotesene så langt er at røde blodceller blir ødelagt ved støtene mot underlaget når man løper. Man får ikke lave jernlagre, men altså lav hb. 

Utover det må du jo høre med legen din. 

Dere slutter ikke å sjokkere. Dersom trening skulle medføre det du her påstår så kan jo ingen drive toppidrett! 

Å komme med påstander om at røde blodceller blir ødelagt av støt mot underlag når man løper uten vitenskapelig dokumentasjon på denne påstande er horibelt. Hva tror du Grete Waitz og Ingrid Kristiansen ville hatt for blodverider om det hadde vært hold i disse påstandene? Røde blodseller kan ikke tilføres kroppen på annen måte enn ved blodoverføring. De dannes ellers av kroppen selv. 

Jeg gir meg her, det er så mange helt bak må svar i denne tråden at de bidrar mer til å skremme enn til å oppklare ts sitt spørsmål. 

Anonymkode: 30d8c...492

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Detteer så rotete at det er bedre du ikke svarer når du ikke klarer å skille begrepene bedre enn her. 

HB - hemoglobin blle før kalt "blodprosenten" men hva er en blodprosent prosenten av? 

Jernmangel er ikke det samme som blodmangel eller andre ting du prøver deg på. Vi kan derimot snakke om lave jernlagre. Reservelageret vi bygger opp for å kompensere dersom vi får for lite i omløp i blodet. 

Hva du har funnet på om normale jernlagerverdier er umulig å vite, fordi jernlagre består av ulike faktorer og alle disse må sees i sammenheng. Røde blodlegemer, blodplater, hematokritt, ferritin, fritt jern, bundet jern, B12, Folat osv. Alt dette sier noe alene og sett i sammenheng om hvor problemet med et lavt Hemoglobinnivå kan ligge. Det vil og kunne si noe om der er andre ting enn for dårlig inntak og opptak av jern som er galt. 

Jerntilskudd når det i blodprøve og fra lege er gitt beskjed om at jerntabletter er nødvendig er nepper farlig, men jerntabletter uten påvist mangelsykdom kan være mer til skade enn til nytte. 

Ja, svaret fra den brukeren er til å bli riktig forvirret av. 

Tull. Det kan like gjerne komme av menstruasjonsblødning eller av at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg jernet i kosten godt nok. 

Dere slutter ikke å sjokkere. Dersom trening skulle medføre det du her påstår så kan jo ingen drive toppidrett! 

Å komme med påstander om at røde blodceller blir ødelagt av støt mot underlag når man løper uten vitenskapelig dokumentasjon på denne påstande er horibelt. Hva tror du Grete Waitz og Ingrid Kristiansen ville hatt for blodverider om det hadde vært hold i disse påstandene? Røde blodseller kan ikke tilføres kroppen på annen måte enn ved blodoverføring. De dannes ellers av kroppen selv. 

Jeg gir meg her, det er så mange helt bak må svar i denne tråden at de bidrar mer til å skremme enn til å oppklare ts sitt spørsmål. 

Anonymkode: 30d8c...492

Ja var nok litt dumt av meg å spørre på dette forumet her. Ble bare veldig bekymret når legen ringer å sier det er veldig lavt og jeg ikke har noe peiling på hva det vil si eller hvorfor det er så lavt. Men det kan jo være av forskjellige årsaker, så får bare vær tålmodig og ta disse jerntablettene. Nå skal jeg ta Ferromax 65 mg 1 morgen og 1 kveld, så får jeg håpe at det hjelper :)

Skrevet

Jeg synest også det høres rart ut dersom blodprosenten var så lav som 5,6. Jeg vil og tro at TS ville ha følt seg veldig slapp og dårlig dersom det var tilfellet?

Tolket det som som legen sa at det var noen verdier på 5-6, og da tenker jeg umiddelbart på ferritinnivå. Det vil i praksis bety tomme jernlager. Men det er ikke ensbetydende med lave blodverdier. Jeg hadde selv ferritin på 4 da jeg fant ut at jeg led av jernmangel, men hb var fortsatt på 14 :)  Gikk på jerntabletter i 6 mnd for å få lageret over 20, men blodprosenten var fremdeles fin. 

Har siden hatt både jernmangel og folatmangel, men det har heldigvis aldri gått utover blodprosenten min.

Jernmangel er ganske vanlig og tabletter skal hjelpe. Du skal nok følges opp med noen nye blodprøver etterhvert :) Regner med du får litt mer info etterhvert.

Skrevet

Slapp av TS, de fleste jenter får lav blodprosent/lavt jern i løpet av livet.

Anonymkode: 918ab...312

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av TS, de fleste jenter får lav blodprosent/lavt jern i løpet av livet.

Anonymkode: 918ab...312

Betyr ikke at det er svært uheldig. 

Anonymkode: c36d0...0ff

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Betyr ikke at det ikke er svært uheldig. 

Skrevet

Her er det mange svar fra folk som ikke vet så mye om dette! Hb på 5,6 er veldig lavt! Det skal du utrede. I de fleste tilfeller bør du innlegges for utredning og blodoverføring. Sansyneligvis er det jernmangel men det kan skyldes annen blodsykdom. Du må få klarhet i om det er gjort grundig utredning. Jeg legger inn pasienter med høyere hb enn deg!

Anonymkode: a70a5...9ee

Skrevet

Og dessuten, om det er jernnangel må du finne ut hvorfor du har så stor mangel. Om du blør fra et sted eller om du har store menstruasjoner osv. Du trenger å få vite mer om hva legen din har tenkt og gjort og hvordan du skal kontrollere og behandle det videre.  

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mange svar fra folk som ikke vet så mye om dette! Hb på 5,6 er veldig lavt! Det skal du utrede. I de fleste tilfeller bør du innlegges for utredning og blodoverføring. Sansyneligvis er det jernmangel men det kan skyldes annen blodsykdom. Du må få klarhet i om det er gjort grundig utredning. Jeg legger inn pasienter med høyere hb enn deg!

Det kan tenkes at legen hadde målt jern i serum eller plasma og funnet verdien 5,6 µmol/l som er lav, dog ikke uvanlig lav. Dette kan dog ikke uten videre tolkes som uttrykk for jernmangel, da dette også ses ved infeksjoner og andre betennelsestilstander. For å skille må en måle ferritin og transferrin eller TIBC (total jernbindingskapasitet). Ved jernmangel er ferritin lav og transferrin/ TIBC høy, omvendt ved betennelsestilstander.

Anonymkode: 1e949...7f7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan tenkes at legen hadde målt jern i serum eller plasma og funnet verdien 5,6 µmol/l som er lav, dog ikke uvanlig lav. Dette kan dog ikke uten videre tolkes som uttrykk for jernmangel, da dette også ses ved infeksjoner og andre betennelsestilstander. For å skille må en måle ferritin og transferrin eller TIBC (total jernbindingskapasitet). Ved jernmangel er ferritin lav og transferrin/ TIBC høy, omvendt ved betennelsestilstander.

Det kan selvsagt hende at det ikke er hb som er 5,6 men jernlagre osv! Da blir jo saken helt annerledes!:) ts bør finne ut hva det er som er 5,6 ellers blir jo svarene her inne bare tull. Inkludert mitt eget:p 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan selvsagt hende at det ikke er hb som er 5,6 men jernlagre osv! Da blir jo saken helt annerledes!:) ts bør finne ut hva det er som er 5,6 ellers blir jo svarene her inne bare tull. Inkludert mitt eget:p 

Ferritin angis som regel uten desimal, men ellers er det som du sier, åpenbart meningsløst å diskutere blodprøven uten å vite hva som er målt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...