Kajais Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Var hos legen i går, så måtte jeg ta blodprøve. Legen sa at han ringer hvis det er noe unormalt. Så ble ringt i dag morges og jeg ble livredd. Han sa at jeg hadde stor jernmangel (5,6) Vil det si Hb? Og at jeg måtte på apoteket å få jerntabletter han hadde lagt inn på resept. 2 ganger daglig. Men er litt nervøs nå for om det er noe skikkelig gale me meg nå😳 Noen som vet noe om dette?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 2 minutter siden, Kajais skrev: Var hos legen i går, så måtte jeg ta blodprøve. Legen sa at han ringer hvis det er noe unormalt. Så ble ringt i dag morges og jeg ble livredd. Han sa at jeg hadde stor jernmangel (5,6) Vil det si Hb? Og at jeg måtte på apoteket å få jerntabletter han hadde lagt inn på resept. 2 ganger daglig. Men er litt nervøs nå for om det er noe skikkelig gale me meg nå😳 Noen som vet noe om dette? Jernmangel er noe nesten alle kvinner opplever å få en gang eller flere i løpet av livet. Dårlig kosthold i kombinasjon med menstruasjon og dårlig opptak fra tarmene er ofte forklaringen. Spis dine jerntabletter og følg legens råd. Anonymkode: 30d8c...492 6
fitnessjenta Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Vet ikke om det egentlig er lov å svare på dette, men vil hvertfall forsikre deg om at et ordentlig svar får du kun av å snakke med legen din! Jernmangel er veldig vanlig, hvertfall blant kvinner, og er ikke noe å bekymre seg så mye over Nei, det er ikke det samme som hb, lav hb er blodmangel, og det har du ikke:)
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, fitnessjenta skrev: Vet ikke om det egentlig er lov å svare på dette, men vil hvertfall forsikre deg om at et ordentlig svar får du kun av å snakke med legen din! Jernmangel er veldig vanlig, hvertfall blant kvinner, og er ikke noe å bekymre seg så mye over Nei, det er ikke det samme som hb, lav hb er blodmangel, og det har du ikke:) Jeg vil nå tro det er blodprosenten det er snakk om, jeg. Ferritin oppgis ikke med desimaler. Anonymkode: 78b05...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Hb er det som i gamledager ble kalt blodprosenten. Om du har lave jernlagre, kan det føre til lav jernprosent. Hva legen din mente med at du hadde jernmangel, vites ikke. Han kan ha ment at du hadde lave jernlagre, og han kan ha ment at du hadde lav hb grunnet lave jernlagre. Så om det er hb'en eller jernlagrene han sikter til når han sier du hadde 5,6 i jernmangel, er uklart. For kvinner er normale jernlagerverdier fra 15-150, og normale hb-verdier for ikke gravide kvinner er fra 11,7 - 15,3. Så uansett om legen nå mente jernlagrene eller hb'en er 5,6 for lite. Det er ikke verre enn at du tar jerntilskudd. Det er ikke farlig. Anonymkode: e2c12...d5f
Kajais Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2018 4 minutter siden, fitnessjenta skrev: Vet ikke om det egentlig er lov å svare på dette, men vil hvertfall forsikre deg om at et ordentlig svar får du kun av å snakke med legen din! Jernmangel er veldig vanlig, hvertfall blant kvinner, og er ikke noe å bekymre seg så mye over Nei, det er ikke det samme som hb, lav hb er blodmangel, og det har du ikke:) Ja, men han virka så travel, så ville isje spør for mye. Okei, takk😜
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 5 minutter siden, fitnessjenta skrev: Vet ikke om det egentlig er lov å svare på dette, men vil hvertfall forsikre deg om at et ordentlig svar får du kun av å snakke med legen din! Jernmangel er veldig vanlig, hvertfall blant kvinner, og er ikke noe å bekymre seg så mye over Nei, det er ikke det samme som hb, lav hb er blodmangel, og det har du ikke:) Blodmangel? Hva er blodmangel? Som i mangel på blod? Anonymkode: 850ef...5d0
Kajais Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hb er det som i gamledager ble kalt blodprosenten. Om du har lave jernlagre, kan det føre til lav jernprosent. Hva legen din mente med at du hadde jernmangel, vites ikke. Han kan ha ment at du hadde lave jernlagre, og han kan ha ment at du hadde lav hb grunnet lave jernlagre. Så om det er hb'en eller jernlagrene han sikter til når han sier du hadde 5,6 i jernmangel, er uklart. For kvinner er normale jernlagerverdier fra 15-150, og normale hb-verdier for ikke gravide kvinner er fra 11,7 - 15,3. Så uansett om legen nå mente jernlagrene eller hb'en er 5,6 for lite. Det er ikke verre enn at du tar jerntilskudd. Det er ikke farlig. Anonymkode: e2c12...d5f Ble veldig forvirret, men legen var så travel. Så tenker jeg bare starter på de, så skal jeg tilbake til legen på onsdag. Men det er litt rart, fordi jeg blør aldri mye under mensentrasjon, så lurer på hva de kommer av..
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blodmangel? Hva er blodmangel? Som i mangel på blod? Anonymkode: 850ef...5d0 Det står jo i innlegget du siterte: lav hb er blodmangel... Det er ikke mangel på blod, nei, men lave verdier av hb i blodet. Anonymkode: e2c12...d5f
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Kajais skrev: Ble veldig forvirret, men legen var så travel. Så tenker jeg bare starter på de, så skal jeg tilbake til legen på onsdag. Men det er litt rart, fordi jeg blør aldri mye under mensentrasjon, så lurer på hva de kommer av.. Det kan komme av feil kosthold. At du spiser matvarer med lite jern, at du spiser/drikker ting som hemmer jernopptaket, osv. Eller det kan komme av at kroppen din er litt dårlig til å ta opp jern. Folk som trener, har også ofte litt lavere hb'verdier. Anonymkode: e2c12...d5f
Kajais Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #11 Skrevet 15. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jernmangel er noe nesten alle kvinner opplever å få en gang eller flere i løpet av livet. Dårlig kosthold i kombinasjon med menstruasjon og dårlig opptak fra tarmene er ofte forklaringen. Spis dine jerntabletter og følg legens råd. Anonymkode: 30d8c...492 Jeg har et veldig sunt kosthold og spiser sjeldent godteri. Spiser havregrøt til frokodt hver dag. Til lunsj har jeg 3 knekkebrød og en boks makrell i tomat. Kvelds er som regel omelett,kylling,søtpotet o.l. Og har aldri hatt store blødninger under menstruasjon.
Kajais Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #12 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan komme av feil kosthold. At du spiser matvarer med lite jern, at du spiser/drikker ting som hemmer jernopptaket, osv. Eller det kan komme av at kroppen din er litt dårlig til å ta opp jern. Folk som trener, har også ofte litt lavere hb'verdier. Anonymkode: e2c12...d5f Spiser veldig sunt og kan ikke tro det har noe med kostholdet å gjøre. Drikker kaffe, te, fun light og vann. Trener 5-6 ganger i uka, men trodde ikke trening skulle føre til jernmangel?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Kajais skrev: Spiser veldig sunt og kan ikke tro det har noe med kostholdet å gjøre. Drikker kaffe, te, fun light og vann. Trener 5-6 ganger i uka, men trodde ikke trening skulle føre til jernmangel? Koffein hemmer opptaket av jern. Samme med melkeprodukter. Om du drikker kaffe/te eller inntar melkeprodukter for tett innpå måltidene, kan det føre til at du ikke tar opp så mye jern som du burde. Trening, spesielt trening som medfører løping, kan føre til lav hb. Man vet ikke helt hvorfor, men hypotesene så langt er at røde blodceller blir ødelagt ved støtene mot underlaget når man løper. Man får ikke lave jernlagre, men altså lav hb. Utover det må du jo høre med legen din. Anonymkode: e2c12...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, Kajais skrev: Spiser veldig sunt og kan ikke tro det har noe med kostholdet å gjøre. Drikker kaffe, te, fun light og vann. Trener 5-6 ganger i uka, men trodde ikke trening skulle føre til jernmangel? Spiser du nok rødt kjøtt? Det er lettere å ta opp jern fra kosten fra animalske matvarer. Koffein som i kaffe og te reduserer også opptak av jern fra kosten. Mange unge kvinner har jernmangel uten at det ligger noe mer bak det. Jeg hadde jernmangel, blør heller ikke mye ved menstrasjon, men når du mister litt blod hver måned og ikke får i deg nok jern fra kosten så mister du jo jernlagre gradvis måned for måned. De andre blodprøvene du tok var normale? Anonymkode: 165a8...185
Kajais Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #15 Skrevet 15. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser du nok rødt kjøtt? Det er lettere å ta opp jern fra kosten fra animalske matvarer. Koffein som i kaffe og te reduserer også opptak av jern fra kosten. Mange unge kvinner har jernmangel uten at det ligger noe mer bak det. Jeg hadde jernmangel, blør heller ikke mye ved menstrasjon, men når du mister litt blod hver måned og ikke får i deg nok jern fra kosten så mister du jo jernlagre gradvis måned for måned. De andre blodprøvene du tok var normale? Anonymkode: 165a8...185 Spiser ikke så mye kjøtt. Men spiser en del kylling,egg,laks. Drikker ikke mye kaffe, kanskje to kopper til dagen og te gjerne 3-4 ganger i uka. Drikker ikke melk og spiser ikke yoghurt, da jeg ikke er så glad i det. Legen sa at blodprøvene ikke var helt bra, men det viktigeste var å få startet på jerntabletter og at jeg måtte komme på ny time neste onsdag. Så jeg vet ikke. Tenker at legen får styre det og har nok kontrollen.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #16 Skrevet 15. februar 2018 Leverpostei og blodpølse bør du spise stek blodpølse med bacon. Namnam. 5,6 i HB er svæææært lite om det er hb som menes her. Nesten rart du ikke får blodoverføring med en gang. Anonymkode: 63271...bf8
Kajais Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #17 Skrevet 15. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koffein hemmer opptaket av jern. Samme med melkeprodukter. Om du drikker kaffe/te eller inntar melkeprodukter for tett innpå måltidene, kan det føre til at du ikke tar opp så mye jern som du burde. Trening, spesielt trening som medfører løping, kan føre til lav hb. Man vet ikke helt hvorfor, men hypotesene så langt er at røde blodceller blir ødelagt ved støtene mot underlaget når man løper. Man får ikke lave jernlagre, men altså lav hb. Utover det må du jo høre med legen din. Anonymkode: e2c12...d5f Løper mye ja og visste ikke at det kunne påvirke hb😳 Det må jeg snakke med legen om..
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #18 Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Kajais skrev: Spiser ikke så mye kjøtt. Men spiser en del kylling,egg,laks. Drikker ikke mye kaffe, kanskje to kopper til dagen og te gjerne 3-4 ganger i uka. Drikker ikke melk og spiser ikke yoghurt, da jeg ikke er så glad i det. Legen sa at blodprøvene ikke var helt bra, men det viktigeste var å få startet på jerntabletter og at jeg måtte komme på ny time neste onsdag. Så jeg vet ikke. Tenker at legen får styre det og har nok kontrollen. Ja, legen har jo fortalt deg hva du skal gjøre, så jeg ser ikke helt at du har noe å stresse og bekymre deg for her. Ta jerntablettene, og så går det nok bedre. Jeg har hatt lav hb/lave jernmangel flere ganger, da jeg er blodgiver. Er ikke verre enn at blodbanken har satt meg på en hestekur med jern, gitt meg karantene noen måneder, og så har blodprosenten og jernlagrene kommet seg opp til normalverdier igjen ved hjelp av jerntablettene. Anonymkode: e2c12...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #19 Skrevet 15. februar 2018 Helt normalt med jernmangel. Ta tabelettene som anbefalt, og spør apoteket om råd til kosthold. Viktig at du følger dette nå, for legen tar nok ny prøve neste uke. Anonymkode: f2715...319
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #20 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leverpostei og blodpølse bør du spise stek blodpølse med bacon. Namnam. 5,6 i HB er svæææært lite om det er hb som menes her. Nesten rart du ikke får blodoverføring med en gang. Anonymkode: 63271...bf8 Nei, det er ikke rart. Blodoverføring er noe man kun får om det er akutt behov for det. Både pga infeksjonsfare, og fordi blod er mangelvare, og noe kun de som virkelig trenger det derfor får. Anonymkode: e2c12...d5f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå