AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #21 Skrevet 14. februar 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som bor alene, hvordan ordner dere ting når dere er syke? Jeg har akkurat flyttet for meg selv, og er blitt syk med feber, hoste, og bare generelt den typen syk. Har akkurat kommet hjem etter å ha vært borte i litt over en uke, så kjøleskapet er nesten tomt. Jeg har ikke noe særlig matlyst eller ork til å lage mat, men det er jo viktig å spise nok for å bli frisk. Problemet er at det er et stykke til butikken og jeg må ta buss en stund og gå et lite stykke. Så dere som bor alene, bruker dere bare å droppe sånt når dere er syke og vente til dere blir litt bedre, eller drar dere på butikken? Anonymkode: 34847...2fd Jeg er kronisk syk, så dette opplever jeg titt og ofte. Løsningen er å få levert mat hjem. Det blir jo mer og mer vanlig nå, og rimeligere. Anonymkode: e4f7b...9c8 1
Gjest Nina1975 Skrevet 14. februar 2018 #22 Skrevet 14. februar 2018 Jeg bruker anledningen til å rydde skapene, utrolig hva man kan mekke sammen av mat som er innerst inne i skapene. Bruk fantasien, supper trenger ikke så mange ingredienser. Les oppskrifter, da får du mange ideer. Bland sammen restene av mel som alltid er innerst inne i skapene så får du brød osv.
EvaLena Skrevet 14. februar 2018 #23 Skrevet 14. februar 2018 Sitat Det er da bare å dra i butikken, du er jo ikke døende akkurat. Jeg har selv måttet gjøre det flere ganger samtidig som jeg har hatt små barn å ta meg av. Du klarer det du vil.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #24 Skrevet 14. februar 2018 16 minutter siden, EvaLena skrev: Selvfølgelig. Jeg har da heller ikke påstått noe annet. Jeg bare spør hva folk bruker å gjøre. Jeg klarer meg helt fint uten noe særlig mat også i noen dager liksom. Anonymkode: 34847...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #25 Skrevet 14. februar 2018 Bestill mat på kolonial, tror ikke det koster så mye ekstra! Og de leverer på døra Anonymkode: 9ac35...ae7 1
Reveenka Skrevet 14. februar 2018 #26 Skrevet 14. februar 2018 Brød og pålegg fra morgenlevering.no er redningen for meg når jeg er syk. Det er ikke så innmari mye dyrere enn å reise på butikken og det er utrolig praktisk å få levert mat i postkassa på morgenkvisten.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #27 Skrevet 14. februar 2018 Det var også en ting som lå i bakhodet da jeg kjøpte leilighet midt i byen (med butikker 10 meter unna inngangsdøra). I tillegg har jeg en liten fryser med brød, pålegg og litt annet. Og prøver å holde kjøleskapet oppdatert. Anonymkode: eed11...8a9
GauteS Skrevet 14. februar 2018 #28 Skrevet 14. februar 2018 Det er ikke nettopp vanlig at dagligvarebutikker kjører rundt med varer. Ingen her på mine kanter, iallfall, da må du tilbake til 1970-åra. En bør ha tørrmelk stående i reserve til matlaging, ev. noen bokser kondensert melk (Viking-melk).
-Missi- Skrevet 14. februar 2018 #29 Skrevet 14. februar 2018 Nå er det ikke så ofte jeg er syk men sist uke var jeg sykemeldt med influensa feber og hoste. Var så dårlig at jeg sov omtrent døgnet rundt, bare drakk vann og tok medisin og sov videre. Så jeg spiste rett og slett ingenting en hel uke. Men passet på å drikke vann når jeg var våken. Ikke optimalt så klart men jeg var alene så var ingen som passet på meg og jeg hadde ikke overskudd til å spise noe. Fordelen er at skibuksa som ikke passet før denne uka passet fint nå som jeg er frisk igjen Men ellers om man klarer tvinge seg til å spise så er det bra med et lite lager ja, eller bruke kolonial eller lignende. Selv er jeg og student Men har tenkt på det noen ganger at det er absolutt en av ulempene med å bo alene, ingen som holder et øye med deg så man kan jo i teorien bare ligge død hjemme liksom og ingen merker det før du ikke møter på jobb o.l Men stort sett går det jo bra da God bedring! Et godt tips er foresten alltid ha en havregryn pakke i skapet, det har alltid jeg tilfelle det blir tomt for penger også
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #30 Skrevet 14. februar 2018 Her er det alltid noe å lage mat av, enten jeg er syk eller frisk, om det er en vanlig dag eller helligdag. Kan sikkert overleve på det jeg har i to uker eller mer med en del improvisering eller minimalt med supplementer. Jeg har alltid tørrvarer som ris, div. pasta, mel osv, i tillegg til en del hermetikk som hakkede tomater, minimais, bambus, erter osv. I tillegg har jeg litt forskjellig kjøtt og fisk i fryseren. Av pålegg pleier jeg å kjøpe og ha det som varer en stund, dvs. ting som salami, fårepølse, tubeost, kaviar, leverpostei på hermetikk, jædersylte, svolværpostei osv. Jeg kjøper sjelden hele brød siden de ikke blir spist opp, og kjøper da langtidsholdbare halvstekte baguetter, rundstykker osv (de som kan oppbevares i romtemperatur så det ikke tar fryserplass). Har også en del egg som er veldig anvendelige både til pålegg og middag. Løk, hvitløk og gulrøtter holder seg sånn "medium lenge" uten å bli ødelagt og da kommer man langt. Ellers er det greit å ha litt ting som frossenpizza, fiskegrateng, nudler og annen hurtig junk liggende når man ikke gidder eller klarer å lage mat. Jeg har alltid noe å leve på, og pleier aldri å panikkhandle før høytider for jeg vet at det alltid er noe å lage mat av likevel. Anonymkode: 65ec1...86e
lemoncake Skrevet 14. februar 2018 #31 Skrevet 14. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestill mat på kolonial, tror ikke det koster så mye ekstra! Og de leverer på døra Anonymkode: 9ac35...ae7 Forutsatt at en bor på Østlandet... Ellers tror jeg det vil koste mye ekstra. 😏
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #32 Skrevet 14. februar 2018 54 minutter siden, GauteS skrev: Det er ikke nettopp vanlig at dagligvarebutikker kjører rundt med varer. Ingen her på mine kanter, iallfall, da må du tilbake til 1970-åra. Flere enn du skulle tro har begynt med dette igjen. Jeg bor i Bergen og her kjører butikker ut, jobber i en av omegnskommunene der det også er butikker med denne tjenesten, og i kommunen lengre vekker (og betydelig mer i gokk) der vi har hytte er det også mulig å få hjemkjørt handlevarene. Anonymkode: a352b...0bc 1
fregnefjeset Skrevet 14. februar 2018 #34 Skrevet 14. februar 2018 Er det absolutt skrapa hos meg bestiller jeg matvarer på døra. Koster ikke så mye mer, hvertfall ikke på kolonial. God bedring
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #35 Skrevet 14. februar 2018 Til senere TS, kjøp inn tørrmelk. Kan erstatte melk hvis du plutselig er tom en gang, og bare har posesupper (og lignende) som trenger melk. Har reddet min middag mange ganger, når jeg var helt sikker på at jeg hadde melk stående bare for å finne ut at jeg var helt tom. Kan også være en ide å kjøpe inn hermetikk å ha stående. Ingen av disse trenger noe fryser- eller kjøleskapsplass, så det har du sikkert plass til? Når jeg var syk og bodde alene fikk jeg en snill venninne til å stikke innom butikken og kjøpe et par ting til meg. Ikke noe avansert gourmetmat som krevde en lang liste, men 3-4 ting som gjorde at jeg greide meg akkurat til jeg begynte å føle meg litt bedre. Da var det rett på butikken så fort jeg fikk mulighet, for å handle inn mer. Har du ikke noen naboer du kan spørre? Eller en venn? Familiemedlem? Men ser du har tomatsuppe, så da har du iallefall noe å spise enn så lenge. Håper det ordner seg! Anonymkode: 5fe88...475
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #36 Skrevet 14. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig. Jeg har da heller ikke påstått noe annet. Jeg bare spør hva folk bruker å gjøre. Jeg klarer meg helt fint uten noe særlig mat også i noen dager liksom. Anonymkode: 34847...2fd Ja det er jo gjerne sånn at når man er syk har man ikke matlyst, kroppen skal vel helst bruke energi på andre ting enn forbrenning. Søvn er viktig. Jeg bor ikke alene men pleier heller ikke å få i meg en eneste matbit når jeg er syk, som nå. Går forbausende bra likevel. Har spist en liten pakke riskaker de siste 4 dagene, 200 chal, føler meg likevel litt bedre i kveld. God bedring! Anonymkode: f85b8...d12
GauteS Skrevet 14. februar 2018 #37 Skrevet 14. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Flere enn du skulle tro har begynt med dette igjen. Jeg bor i Bergen og her kjører butikker ut, jobber i en av omegnskommunene der det også er butikker med denne tjenesten, og i kommunen lengre vekker (og betydelig mer i gokk) der vi har hytte er det også mulig å få hjemkjørt handlevarene. Anonymkode: a352b...0bc Javel, men jeg bor i en turistkommune (flere hytter enn innbyggere), og her er ikke det tilbudet. Heller ikke i nabokommunene. Det er tydeligvis ulikt fra sted til sted. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #38 Skrevet 14. februar 2018 Marked.no og Brødboksen var gull før de gikk konk (ingen leveringskostnader) Men nå går det jo an å bruke Kolonial.no eller morgenlevering.no hvis du ikke orker å gå ut av huset. Anonymkode: 63a4c...170
altflyter Skrevet 14. februar 2018 #39 Skrevet 14. februar 2018 Jeg har alltid et "kriselager" med tomatsuppe (krever ikke melk), frossenpizza og rundstykker jeg kan steke. Har stort sett alltid ost i kjøleskapet så det er enkelt å steke seg et rundstykke og slenge på noe ost evt syltetøy. Har det vært krise, så har jeg rett og slett bare tvunget meg selv på butikken og handlet alt jeg trenger for så å gå hjem og legge meg igjen Gått mye i fjordland i perioder
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #40 Skrevet 14. februar 2018 Passer alltid på å ha småting som supper, og nudler,knekkebrød etc liggende som aldri blir dårlig. Men jeg hadde ikke dødd av å gå en dag uten mat for å kreke meg på butikken dagen etter, evt kreke meg på butikken uansett. Anonymkode: 51989...3d6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå