Gå til innhold

Bo alene - syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bor alene, hvordan ordner dere ting når dere er syke? 

Jeg har akkurat flyttet for meg selv, og er blitt syk med feber, hoste, og bare generelt den typen syk. Har akkurat kommet hjem etter å ha vært borte i litt over en uke, så kjøleskapet er nesten tomt. 

Jeg har ikke noe særlig matlyst eller ork til å lage mat, men det er jo viktig å spise nok for å bli frisk. Problemet er at det er et stykke til butikken og jeg må ta buss en stund og gå et lite stykke. 

Så dere som bor alene, bruker dere bare å droppe sånt når dere er syke og vente til dere blir litt bedre, eller drar dere på butikken? 

Anonymkode: 34847...2fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drar enten til butikken, eller bestiller mat hjem. Er storforbruker av hurtigmat levert på døra når jeg er syk, selv om det ikke er helt helsemessig korrekt under sykdom :P 

Anonymkode: b757e...9c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier ha noen ferdigpizzaer i frysen som "nødproviant/sykdomsmat" eller ferdigsupper hvis jeg ikke har frys.

Feiler alt, bestiller jeg mat.

Anonymkode: 62b14...7a9

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drar enten til butikken, eller bestiller mat hjem. Er storforbruker av hurtigmat levert på døra når jeg er syk, selv om det ikke er helt helsemessig korrekt under sykdom :P 

Anonymkode: b757e...9c8

Er student, så har rett og slett ikke råd til å bestille mat. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ha noen ferdigpizzaer i frysen som "nødproviant/sykdomsmat" eller ferdigsupper hvis jeg ikke har frys.

Feiler alt, bestiller jeg mat.

Har svært lite fryseplass, så det går ikke. Har ferdigsupper, men ikke melk, dessverre. 

Skrevet

Bestiller dagligvarer levert på døren, eller tar drosje til og fra butikken. Det er såpass sjeldent jeg er syk, så det tar jeg meg råd til. 

Anonymkode: 61a73...cfd

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er student, så har rett og slett ikke råd til å bestille mat. 

Ring en venn eller spør en nabo om de kan handle for deg?

Anonymkode: 61a73...cfd

• Liker 4
Skrevet

Er selv student og har alltid nødproviant i form av havregryn, nøtter, sjokolade, noe ferdiglaget mat i fryseren, osv. Ellers er butikken 500 m unna og jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg ser litt sjuskete ut :) 

Anonymkode: 50863...0c1

Skrevet

Klarer meg på det jeg har så lenge det går, tvinger meg på butikken hvis jeg må. Har heldigvis bil. Det er klart at det ikke er ideelt, men hvis du ikke har mat, og ikke har noen til å handle for deg, må du vel bare ta bussen til butikken, Som sagt ikke optimalt, men du må jo spise.

Anonymkode: 2e4bc...5c5

Skrevet

Nå har jeg bil så da kjører jeg til butikken hvis jeg må, før jeg fikk bil tok jeg taxi hvis krisen var stor, evt buss til og taxi hjem. Ellers kan du bestille mat hjem fra en del matbutikker, eller sjekk ut om morgenlevering.no leverer der du bor, det koster ikke noe særlig mer enn butikk. 

Anonymkode: a352b...0bc

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat flyttet for meg selv, og er blitt syk med feber, hoste, og bare generelt den typen syk. Har akkurat kommet hjem etter å ha vært borte i litt over en uke, så kjøleskapet er nesten tomt. 

Jeg har ikke noe særlig matlyst eller ork til å lage mat, men det er jo viktig å spise nok for å bli frisk. Problemet er at det er et stykke til butikken og jeg må ta buss en stund og gå et lite stykke. 

Så dere som bor alene, bruker dere bare å droppe sånt når dere er syke og vente til dere blir litt bedre, eller drar dere på butikken? 

Å ha et matvarelager hjemme er viktig, uansett om du er syk, bor alene eller om det skulle bli uvær, krig eller andre krisesituasjoner. 

Mat kan du fint de fleste steder enten bestille på nettet eller ringe og få sendt mot at du betaler ved levering. Ringer du hjemmesykepleien i morgen så får du opplyst om hvilke butikker i ditt område du kan kontakte for denne typen matbestillinger.

Alternativt må du be naboer eller venner om hjelp. Fjordland mat er enkel middagslagning. Havregrøt i microen er næringsrik mat, enkel å lage. 

Bruk fantasien, god bedring. 

Anonymkode: 2a871...be0

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ferdigsupper, men ikke melk, dessverre. 

Du har ikke Toro tomatsuppe? Den trenger bare vann..(den er supergrei og ha til nødmat pga det, pluss billig)

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke Toro tomatsuppe? Den trenger bare vann..(den er supergrei og ha til nødmat pga det, pluss billig)

Jo, det har jeg faktisk, men trodde den (som alle andre supper) måtte ha melk. Tusen takk!

Gjest N-Nøff
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nettopp i butikken. Feber osv. Går det og. Men har du fryser? Lurt å ha litt i den til nødstilfeller 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har jeg faktisk, men trodde den (som alle andre supper) måtte ha melk. Tusen takk!

Så bra! God middag og god bedring!

Skrevet

Jeg sleper meg av sted og får ting som må gjøres gjort. Jeg har vært mye mer alvorlig syk enn influensa, og vært på matbutikken. Jeg ser på de eldre som kreker seg av sted, noen av de kan knapt gå, andre er i 90 graders vinkel, men frem kommer de. 

Anonymkode: 26079...2a2

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du ikke har noe mat i hus, ikke har noen som kan handle, eller ikke har råd til å bestille varer hjem. Da er det vel ikke annet å gjøre enn å ta bussen til butikken. I framtiden er det alltid lurt å ha noe på lur i hus. Pizza i frysen, suppeposer eller noe semulegryn til å lage grøt av osv. 

Ingen kan droppe å spise selv om de er syk og alene. Mat må man ha! 

Endret av Jolen77
Skrevet
1 minutt siden, Jolen77 skrev:

Hvis du ikke har noe mat i hus, ikke har noen som kan handle, eller ikke har råd til å bestille varer hjem. Da er det vel ikke annet å gjøre enn å ta bussen til butikken. I framtiden er det alltid lurt å ha noe på lur i hus. Pizza i frysen, suppeposer eller noe semulegryn til å lage grøt av osv. 

Har nesten ikke fryser så har ikke plass til å feks oppbevare en pizza der. Har både suppeposer og semulegryn, men det kreves som oftest melk for å lage. 

Men så fikk jeg jo tips om at tomatsuppe ikke trenger melk, så det var fint. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står på baksiden av posen... Forøvrig kan de aller fleste posesupper lages på vann i et knipetak, selv om det står at det skal brukes melk.

Anonymkode: 2201e...1af

• Liker 4
Skrevet

Har nesten ikke fryser så har ikke plass til å feks oppbevare en pizza der. Har både suppeposer og semulegryn, men det kreves som oftest melk for å lage. 

Men så fikk jeg jo tips om at tomatsuppe ikke trenger melk, så det var fint. 

Det er bra. Det finnes mye du kan ha av mat, som ikke krever melk. Poenget er at en må ha mat selv om en er syk. Finnes jo også en del hermetikk som en kan ha på lur. Kan ikke la være å spise. Er en syk så er det viktig å få i seg litt næring og drikke mye væske. Viktig!! 

Skrevet

Jeg kjenner når jeg blir syk, den dagen det går raskt nedover med meg, og da går jeg i butikken så snart jeg kjenner det, å handler inn lett sykemat, supper og rett i koppen, kylling og grønnsaker til å kutte opp å ta oppi suppene.

Som nød, kan jeg bestille mat, tror Joker tar 70 kr for å levere, og det kan jeg stå i, ellers kan jeg jo ringe en søster å be henne handle, enn om jeg ikke har gjort det til nå.

Men god bedring til deg, det er ikke mye kjekt å være syk å alene. Har du noe pasta i hus, eller egg, ta det oppi tomatsuppa, så blir det mer næring i suppa.

Anonymkode: 120f2...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...