Gå til innhold

Hvorfor elsker du USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

USA har helt hinsides mange mennesker sittende i fengsel, og amerikanske fengsel er faktisk institusjoner som i veldig stor grad blir eid av private. Alle disse private aktørene kan også gi bestikkelser til en rekke politikere, i bytte mot at politikerne fører en politikk hvor innbyggerne faktisk blir buret inne nærmest for en slikk og ingenting.

I tillegg ansetter fengslene VELDIG mange ansatte, og arbeidsløsheten ville gått rett i taket dersom fengslene blir forandret på. Dette er rett og slett kapitalisme på sitt all verste. Men så lenge de aller, aller rikeste der borte har det veldig fint og flott (og kan leve i sin egen lille boble, uten å se alle andres fattigdom) så gir de blanke pokker i den store tit fattige andelen av befolkningen... 

Men politikere i Norge (og resten av Europa) eier overhodet INGEN ryggrad til å diskutere mot amerikanske topp-politikere. Amerikanere får fly verden rundt og kidnappe og torturere uskyldige mennesker, men det er nesten ikke en kjeft som snakker om dette. Alt handler om penger, og det å ha ett best mulig forhold til store og mektige nasjoner.

USA holder selvfølgelig også på sånn. Da Donald Trump satte igang med "muslim ban" så var det utelukkende fattige land (med liten / ingen handel med USA) som ble utsatt for dette. Men det store og rike Saudi-Arabia (som mange av terroristene fra 11. september 2001 faktisk kom fra) har aldri fått noen som helst av store konsekvenser / sanksjoner rettet mot seg. 

Anonymkode: 99494...d2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Mange nordmenn har et overdrevent romantisert syn på USA.

Mye bra med USA men det er langt i fra perfekt slik noen framstiller det.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker ikke USA. Tror tvert imot at mange konflikter i verden er iverksatt og ivaretatt av USA. De ønsker konflikter, i andre deler av verden, fordi de som tjener penger på krig tjener for mye på det til å ønske fred, og de gir så mye økonomisk støtte og har så mye innflytelse at de får det som de vil. Penger er makt, kanskje spesielt i USA, på grunn av politikere som må finansieres for å komme opp og frem. De fremstår som et verdenspoliti, men mye av konflikter de "hjelper til med" har de vært med på å skape. Først styrker de en side, så snur de og hjelper den andre, og våpenindustrien lever vel. 

Anonymkode: 779a3...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er et mulighetens land, til og med en idiot av en ostepop kan blir president. 

Anonymkode: 149c9...c2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg ikke. Men hater det ikke heller. Ikke noe spesielt forhold til det.

Anonymkode: fd977...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt desidert fineste minne fra USA er fra en søndag meg og min bedre halvdel var i NY, og tok turen til Harlem. Vi vandret litt i gatene før vi plutselig plumpset inn i en fullsatt kirke. Litt forlegne med bøyde hoder og røde kinn ble vi geleidet inn i et amfi-lignende kirkerom. Vi tok plass, og ble møtt med smil fra alle kanter. Og sangen! Å herrejesus (og jeg er ikke engang troende) sier jeg bare..jeg får gåsehud bare av å tenke på det. Men, det som gjorde mest inntrykk var positiviteten og imøtekommelsen til verden i prekenen - ikke som i Norge hvor man blir dømt nedenom og hjem til helvete i synd og forlatelse og jeg vet ikke hva når man deltar på gudstjeneste..men her var alt så positivt ladet! Sangen var positiv, ordene var positive, nestekjærligheten var ekte og mennesket ble fremelsket uavhengig av farge og status. Jenta som satt ved siden av meg tok meg i hånden uten videre dikkedarier og sang av full hals. Jeg har aldri før eller siden vært i en så stor menneskemengde (tipper det var opp mot 2000 tilstede) hvor det har strømmet en så ekte og genuin kjærlighet gjennom rommet. Helt magisk stemning. Når jeg tenker på USA, tenker jeg på menneskene i Harlem, som har tålt og fortsatt må tåle mer dritt enn de aller fleste nordmenn gjør i doskåla i løpet av et liv. Og fortsatt evner de å ta i mot mennesker de ikke kjenner som har stikk motsatt hudfarge - og får dem til å føle seg velkommen og elsket. Man kommer ikke nærmere salighet og helbredelse enn det 😌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i USA og har familie der. Det er mye som er bra med USA, men det er veldig mye som er galt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest er veldig hyggelige, og bryr seg om hverandre. 

 

Dessverreer det som å bo i et u-land, velferdsmessig. Man må faktisk ha over gjennomsnittlig lønn for å ha råd til basale helsetjenester og sunn/trygg mat. Høyere utdanning er kun tilgjengelig for de som er bemidlede. Fattigdom arver fattigdom. Det er et trist sted, på mange måter.

 

Anonymkode: 6907d...8ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 23.41, AnonymBruker skrev:

***og skrivefeiler. 

Anonymkode: c861b...c64

Det heter skrivefeil. Kremt...

Anonymkode: fc796...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært der, men mangfoldet av natur er fantastisk. Kunne godt tenkt meg en tur på grenseområdene mot Canada og selvfølgelig nasjonalparkene.

Anonymkode: 10852...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Alle vet at USA er verdens besteland. Så hvorfor elsker du USA?

Anonymkode: ebdc9...d28

Elsker New York. Fineste byen i verden... etter min mening da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at USA isolerer seg under Trump, de er heller ikke verdens største økonomi lengre, så USAs innflytelse på verdensøkonomien vil bli mindre og mindre, også grunnet manglende kjøpekraft hos den jevne amerikaner. 

Anonymkode: b7627...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Hmm, har USA vært et bra forbilde de siste 10 årene egentlig...

Anonymkode: 16828...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er USA så høytløtt? Hvorfor må media og hele verden høre hva som skjer der hver dag?

Anonymkode: 16828...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.2.2018 den 4.36, AnonymBruker skrev:

Dessverreer det som å bo i et u-land, velferdsmessig. Man må faktisk ha over gjennomsnittlig lønn for å ha råd til basale helsetjenester og sunn/trygg mat. Høyere utdanning er kun tilgjengelig for de som er bemidlede. Fattigdom arver fattigdom. Det er et trist sted, på mange måter.

Feil. USA har en velferdsstat med subsidierte helsetjenester for fattige, offentlige pensjoner og uføretrygd, sosialhjelp for den som trenger det og gratis grunnskole og vgs. Andelen de bruker på velferd er på nivå med europeiske land. 

Anonymkode: e7314...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Alle vet at USA er verdens besteland. Så hvorfor elsker du USA?

Anonymkode: ebdc9...d28

USA var verdens beste land, siden annen verdenskrig har det gått nedover med velferdspopulisme, økte skatter, kulturrelativisme med fri abort. USA slik det opprinnelig ble grunnlagt av founding fathers med mye frihet, lite stat, lave skatter og tradisjonelle verdier var bra, og er noe vi kan lære av.

Anonymkode: e7314...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangfold. Uten tvil verdens overlegent viktigste stormakt innen kultur vitenskap og teknologi.

På minussiden er sprø, oransje president og svake velferdsordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Alle vet at USA er verdens besteland. Så hvorfor elsker du USA?

Anonymkode: ebdc9...d28

USA var verdens beste land på 60 tallet. Siden har det bare gått nedover. 

I dag er det bare gamlinger som digger USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...