Gå til innhold

Hvorfor elsker du USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle vet at USA er verdens besteland. Så hvorfor elsker du USA?

Anonymkode: ebdc9...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært mye i midtvesten og syntes alle er gjestfrie og hyggelige der. Som turist et det kjempealright.

Tror USA er i ferd med å bli et land hvor du bare kan ha det bra om du har en del penger. Veldig mange er i ferd med å falle utenfor. Så verdens beste land er det ikke.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er fantastisk om du har god helse og nok penger. Jeg har bodd i USA i 5 år, men har flyttet tilbake til Norge. Jeg elsker fremdeles å være i USA på ferie, men når man jobber og sliter der så er det ikke så luksus og kult som man kanskje ser for seg, selv om man har nok penger. 

Grunnen til at jeg elsker USA er matkulturen og matvariasjonen, de forskjellige naturlandskapende og opplevelsene som grand canyon, mount rushmore, black hills, ørkenen, rockey mountains etc. Har gått deler av the appalachian trail som også var fantastisk. Shopping, biler, hus og hoteller er mye bedre enn i Europa.

Anonymkode: 2aab7...218

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker USA på grunn av dens mangfoldighet, demokrati og hvor fritt det er.

Det er på grunn av USA's demokrati at man har fått velge Donald Trump som president, man velger statsoverhode der borte og ikke som her. Det er så mye man kan oppleve i USA, så mye som skjer å være med på at selv vurderer jeg faktisk å flytte til USA. Norge er kjedelig i forhold.

Økonomien i USA går faktisk mye bedre en det den var, er forsatt problemer der og en del som sliter men hvilket land har det helt perfekt? 

Jeg har nå sagt mitt ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker ikke akkurat USA, jeg har aldri vært der. Men mannen min kommer derfra så jeg er takknemlig for at USA har gjort at han er han 😊

Anonymkode: 95905...ad3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WoopieH skrev:

Elsker USA på grunn av dens mangfoldighet, demokrati og hvor fritt det er.

 

USA er som kjent det eneste demokrati og frie land i verden.

Anonymkode: ebdc9...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA er som kjent det eneste demokrati og frie land i verden.

Anonymkode: ebdc9...d28

Foruten sveits ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, WoopieH skrev:

Foruten sveits ;)

Sveits er et søppelland i forhold til USA,

Anonymkode: ebdc9...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sveits er et søppelland i forhold til USA,

Anonymkode: ebdc9...d28

På hvilken måte er Sveits et søppelland i forhold til USA?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On ‎13‎.‎02‎.‎2018 at 3:47 PM, AnonymBruker said:

Alle vet at USA er verdens besteland. Så hvorfor elsker du USA?

Anonymkode: ebdc9...d28

Det vet ikke alle nei. Ikke tror jeg på det heller. USA er etter min mening et søpleland som jeg aldri kommer til å sette mine ben i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Freesia97 skrev:

På hvilken måte er Sveits et søppelland i forhold til USA?

Det har ingen frihet.

Anonymkode: ebdc9...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen frihet.

Anonymkode: ebdc9...d28

Ingen frihet? Kan du forklare litt mer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elsker vel ikke USA akkurat, men trives der da jeg opplever menneskene som varme, åpne og vennlige. Og enkle, på en positiv måte. 

Det gjelder selvfølgelig ikke alle amerikanere, men det gjelder neppe alle i verdens beste land heller - hvilket nå enn det er. 

Hadde det bare ikke vært for den jævla tunge-knøvlinga når jeg snakker engelsk. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Tuesday, February 13, 2018 at 4:21 PM, WoopieH said:

Elsker USA på grunn av dens mangfoldighet, demokrati og hvor fritt det er.

Det er på grunn av USA's demokrati at man har fått velge Donald Trump som president, man velger statsoverhode der borte og ikke som her. Det er så mye man kan oppleve i USA, så mye som skjer å være med på at selv vurderer jeg faktisk å flytte til USA. Norge er kjedelig i forhold.

Økonomien i USA går faktisk mye bedre en det den var, er forsatt problemer der og en del som sliter men hvilket land har det helt perfekt? 

Jeg har nå sagt mitt ;) 

 

Okei? Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men de slipper jo ikke folk inn så lett. Tror du det er så mye lettere fordi du er norsk? Kontra en Mexicaner liksom?

Du må følge regler du og, og du må enten gifte deg, få på plass på studier eller få deg en jobb der borte, før du drar for selve oppholdet. Å få jobb eller studere gir deg ikke oppholdstillatelse i form av Green Card. Søker du om GC uten å være gift kan det ta optil 10år, og da er det gjerne på grunn av jobben din.

Som gift kan du kanskje få ting ordnet på kanskje ett år etter du begynte med søknadsbunken, kanskje fem om du ikke har alt på stell eller tok feil skjema. Men før det må du finne deg en amerikaner å bli forelska i da, (eller tørre å begi seg inn på proforma, med sjangse både for utestenging (for evig), eller innestenging i fengsel).

Studerer du kan du jobbe deltid og bosette deg der så lenge du er student selvsagt. (Men det er masse regler her og som med alt der borte: https://www.internationalstudent.com/study_usa/way-of-life/working-in-the-usa/) Doktorgradsstudenter får vel lønna fra det norske universitetet. 

Og jobb uten å ellers ha noe med landet å gjøre, det får du bare om du har spesialkompetanse som de må/vil hente fra utlandet, og de bedriftene som gjør det er det få av. Det står som krav at de også må betale for søknadsprossessen, og forklare seg, noe som gjør at enda færre bedrifter blir fristet til å gå så langt, de starter de heller en avdeling hvor du bor, det er mange ganger enklere. Og i dette landet er konkurransen veldig stor, så så selvsagt som her til lands (desverre i mange tilfeller) går amerkianere går foran utlendinger i den forstand at man gir jobben til de som allerede har oppholdstilatelse. 

Og å søke om Green-card uten å ha jobb er som å tro at en vinner i lotto neste lørdag.

Du får 3mnds turistvisum, med mulighet for 3mnd til, du kan hoppe over grensa mellom Canada og Usa og søke nye turist visa 2ganger-ish i året, men da må du oppholde deg ute så og så lenge -og etter en stund vil de ta deg på det.

Jeg forebeholder meg litt slakk linje på det jeg har skrevet, leste mye om dette noen år tilbake i tid.

Men ja, vet ikke hva du hadde tenkt jeg, lett er det i alle fall ikke!

 

Anonymkode: c861b...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne svaret på selve temaet i tråden også kanskje :P

Mitt forhold til Usa er at jeg støtter frihets-bevegelsen der borte. Jeg ville dratt for å oppleve musikk-historien, historien om afo-amerikanerne, om indianerne, om homofrigjøring og øko-landsbyer, jeg ville besøkt folk som bor i tiny-houses og sett den mektige naturen.

Jeg skulle ønske Politikerne der borte like mye som i andre land og alle land faktisk tok vare på folket sitt, men både i hollywood og på manhattan sover det selvfølgelig hjemløse på gata, og jeg husker jeg kunne føle på tomheten i mange folk, folk med penger. Usa er veldig lett kun kynisme, og kapitalisme.

Hadde jeg blitt der lenge hadde jeg kommet til å tatt kverken på hver kjosk-automat jeg hadde sett her når jeg kom tilbake. (Kræsja med en hammer red. amn) 

Byer og bygder er forskjellige, jeg ville helt sikkert funnet meg til rette i noen av dem miljømessig -men regler og lite støtte fra samfunnet gjør det risikofylt. Jeg tenker mest på helsehjelp og forsikringer. 

Jeg hadde reist om jeg ble invitert eller om vi leide bil i 3-6mnd og kjørte en rute. Min interesse er mye større for Sør-Amerika, Afrika, Asia og Europa. Så Australia, så Usa. Noe sånt. 

Ja, det var mim mening.

 

Anonymkode: c861b...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...