Gå til innhold

soppinfeksjon som aldri forsvinner!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at man har sopp? :)

Anonymkode: 9b121...da2

Rødhet, svir helt forferdelig, kløe, hvitt belegg på kjønnslepper kan man ha og hvit, tykk utflod. 

Anonymkode: 5f8e1...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødhet, svir helt forferdelig, kløe, hvitt belegg på kjønnslepper kan man ha og hvit, tykk utflod. 

Anonymkode: 5f8e1...3eb

Takk:)

Anonymkode: 9b121...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Jeg hadde kronisk soppinfeksjon, viste seg at jeg reagerte på "billig" toalettpapir, typ resirkulert papir. Er sannsynligvis  trykksverten enkelte reagerer på. Byttet til Lambi, merket forskjellen etter ett toalettbesøk.          En befrielse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd stikkpiller med melkesyre for å få underlivet i balanse. 
Usikker på om du kan bruke det for sopp og bv samtidig. Hør med apoteket. 

 

Anonymkode: a55b5...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødhet, svir helt forferdelig, kløe, hvitt belegg på kjønnslepper kan man ha og hvit, tykk utflod. 

Anonymkode: 5f8e1...3eb

Hva hvis man kun har tykk hvit utflod og ingen andre symptomer? Hva kan det da være, fortsatt sopp?

Anonymkode: 5b05e...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Nå begyner jeg å bli ganske desperat! Var plaget med soppinfeksjon da jeg var 16-17 år gammel, gikk til slutt til legen og fikk pille mot det som gjorde at det forsvant. 
For ca 1 år sien begynte jeg å bli plaget igjen. Tok det opp med gynekologen, men siden jeg hadde ikke sopp dag gjorde han ikke noe. 

Jeg sluttet med p-piller i desember, og har siden da hatt sopp. Det hjelper verken med stikkpiller, krem eller diflucan som jeg får kjøpt på apoteket... Disse pillene koser jo også en del.. 
Er det noen som har hatt samme problem som kan komme med noen gode råd? Vil jeg få andre piller av lege som kan ta livet av soppen? 

 

Anonymkode: b6234...c63

Sopp kan bli motstandsdyktig mot fungicider (soppdrepende antibiotika), og det kan være lurt å få tatt en dyrkningsprøve når behandlingen ikke har ført frem så langt etter så mange behandlinger.

ellers kan enkelte individer bli allergiske mot sin egen sopp, så det kan he de du har behov for et kombinasjonspreparat Som inneholder noe immundempende også.

Inntil videre kan du jo forsøke yoghurt naturell hvis det er uprøvd. 

 

Anonymkode: 67c48...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man kun har tykk hvit utflod og ingen andre symptomer? Hva kan det da være, fortsatt sopp?

Anonymkode: 5b05e...7ec

Eller ubalanse, eller kjønnssykdom, eller bakteriell vaginose. 

Mest sannsynlig er det en ubalanse. ;) Siden få leger sjekker for sopp og normale tester leger tar for sopp hyppig er både falsk negative og falsk positive så er det faktisk ingen som vet hvor vanlig det er å ha sopp. Og dermed ingen som vet hvor stor andel av dem som behandles med soppmiddel som bare har helt vanlig ubalanse. Cluet er nemlig dette: vi har alle sopp. Alle skal «ha» soppsporer på huden hele tiden. Det er en del av å være i verden.

Diagnosen «sopp» nevnt i tråden her er egentlig en måte å si at soppen har vokst så mye mer enn normalt at kroppen og soppen ikke lengre er godkompiser, sånn de er på normalen. 

Anonymkode: c1d0f...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man kun har tykk hvit utflod og ingen andre symptomer? Hva kan det da være, fortsatt sopp?

Anonymkode: 5b05e...7ec

Da har du neppe sopp. Sopp klør, gir rødhet og en brennende følelse. Det kan godt være så enkelt som at tykk utflod er naturlig for deg. Utflod endrer seg gjennom syklusen. 

Å behandle noe du tror du vet hva er er lite heldig. 

Anonymkode: 4b31e...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Nå begyner jeg å bli ganske desperat! Var plaget med soppinfeksjon da jeg var 16-17 år gammel, gikk til slutt til legen og fikk pille mot det som gjorde at det forsvant. 
For ca 1 år sien begynte jeg å bli plaget igjen. Tok det opp med gynekologen, men siden jeg hadde ikke sopp dag gjorde han ikke noe. 

Jeg sluttet med p-piller i desember, og har siden da hatt sopp. Det hjelper verken med stikkpiller, krem eller diflucan som jeg får kjøpt på apoteket... Disse pillene koser jo også en del.. 
Er det noen som har hatt samme problem som kan komme med noen gode råd? Vil jeg få andre piller av lege som kan ta livet av soppen? 

 

Anonymkode: b6234...c63

Ikke vask deg nedentil med såpe, ihvertfall ikke hver dag. Da skal du se at det forsvinner. Hilsen en som har akkurat samme historie som deg med sopp. Vasker meg nedentil annenhver dag med kun vann, og spyler ikke direkte i underlivet. Kan vaske bakenden med litt såpe for å få vekk rester av avføring, det andre trenger du ikke såpe til! 

Anonymkode: 76c65...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når soppmidler ikke hjelper så har du ikke sopp. Å drive å behandle deg selv med soppmidler er skadelig i det lange løp. Noen mener at en av årsakene til vestibulitt kan være nettopp overdreven bruk av soppmidler. 

Du må få påvist om dette er sopp eller om det er du som tror du har sopp og kanskje har noe helt annet. Dette må legen avgjøre. 

Sopp som følge av stringtruser, undertøy og håndklær som ikke vaskes varmt nok er en vel kjent sak. 

Anonymkode: 33192...e98

Jo det er sopp. De hjelper ikke, som i at soppen forsvinner i max 1 uke, så kommer den tilbake! 

TS

Anonymkode: b6234...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, happiest skrev:

Har hatt sopp kun en gang, men ble ikke kvitt det med canesten. Kjøpte derfor diflucan. Det fungerte heldigvis for meg. Jeg fikk det etter mensen (som varte lengre enn ellers og jeg brukte derfor mer tamponger). Tamponger kan jo ødelegge bakteriefloraen, men det finnes noen på apoteket tror jeg som skal være mildere. Ellers har jeg lest at noen anbefaler slik kopp. 

Truser og klær som ikke er for stram skal vist også hjelpe. Synes også å ha lest at enkelte er mer plaget med sopp med enkelte sexpartnere (vet ikke hvorfor, men kanskje bakteriefloraen hans ikke passer med din? :fnise:). 

Jeg skylte godt med vann (vet det ikke er anbefalt) opp i underlivet for å få vekk "cottage cheesen". Jeg synes det hjalp og det sluttet å klø. 

Har heldigvis ikke vært plaget siden. Sørger for å skifte tampong hyppig og bruker oftere hipster enn stringtruser (de gnikker man jo nedentil  når man går og man får lett bakterier bakfra og forover da....). 

Jeg har hatt samme sexpartener i over 10 år, så tror ikke det er det.. Men er nylig sluttet med ppiller om det kan påvirke det? 

Anonymkode: b6234...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at det faktisk er sopp? Slet med sopp lignende symptomer i evigheter, og alle legene sa at det var liksom umulig å teste om det var sopp, det var bare diagnose basert på symptomer.. fortsatte å gi medisiner for sopp.. etc.. gikk til slutt til privat gynekolog som tok en prøve og sa at det ikke var sopp da. Ble bedre etter en stund av å ikke ta noen medisiner eller stikkpiller og sånt, samt byttet til en sånn vaskeolje for underlivet i stedet for intimsåpe :)

Anonymkode: 90da3...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er sopp. De hjelper ikke, som i at soppen forsvinner i max 1 uke, så kommer den tilbake! 

TS

Anonymkode: b6234...c63

Så ikke denne før jeg skrev. Uansett et tips jeg fikk fra legen når de trodde det var sopp var å bruke de stikkpillene som er for overgangsalder et par dager :P ovesterin eller noe sånt. bare for å forandre miljøet i skjeden. 

Anonymkode: 90da3...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket at det faktisk er sopp? Slet med sopp lignende symptomer i evigheter, og alle legene sa at det var liksom umulig å teste om det var sopp, det var bare diagnose basert på symptomer.. fortsatte å gi medisiner for sopp.. etc.. gikk til slutt til privat gynekolog som tok en prøve og sa at det ikke var sopp da. Ble bedre etter en stund av å ikke ta noen medisiner eller stikkpiller og sånt, samt byttet til en sånn vaskeolje for underlivet i stedet for intimsåpe :)

Anonymkode: 90da3...3e6

Sist prøve tatt hos gyn i vår var ikke sopp i. Men nå har jeg kløe, svie og tykk klumpetete utflod (sorry for detaljer), samboer har også kløe og utflod.. Så dette er nok sopp.. Behandler ikke nå, siden diflucan ikke hjelper, og canesten bare gjør det værre hos meg. Bruker ikke såpe i underlivet. 

Håper gyn kan gi svar! 

Anonymkode: b6234...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke denne før jeg skrev. Uansett et tips jeg fikk fra legen når de trodde det var sopp var å bruke de stikkpillene som er for overgangsalder et par dager :P ovesterin eller noe sånt. bare for å forandre miljøet i skjeden. 

Anonymkode: 90da3...3e6

Takk, det skal jeg prøve :)

Anonymkode: b6234...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme problemet i vinter, begynte i november. Skikkelig hissig infeksjon. Prøvde først en uke med Klotrimazol, men det hjalp ikke. Oppdaget at den hadde gått ut på dato, kjøpte ny krem (Canesten), brukte halvannen uke, det hjalp - men tok ikke alle symptomene. Googlet litt ekstra og leste på en side a la lommelegen at man måtte smøre seg ekstremt grundig både foran og bak, og gjerne litt lengre periode enn anbefalt. Jeg orket ikke smøre meg fullt så omstendelig, men holdt det gående noen uker og konsentrerte meg om der symptomene var mest plagsomme (helst øverst/forrerst i sprekken på kjønnsleppene, hvor jeg ikke hadde smurt så mye i starten). Dette var i en periode hvor de ikke hadde vaginalkapsler på apoteket, det hadde kanskje også hjulpet litt. 

Prøvde noen runder med Diflucan uten effekt. 

Uansett - med litt mer iherdig smøring enn anbefalt, så har det iallefall roet seg ned nå de siste par ukene. 

Anonymkode: ef970...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sist prøve tatt hos gyn i vår var ikke sopp i. Men nå har jeg kløe, svie og tykk klumpetete utflod (sorry for detaljer), samboer har også kløe og utflod.. Så dette er nok sopp.. Behandler ikke nå, siden diflucan ikke hjelper, og canesten bare gjør det værre hos meg. Bruker ikke såpe i underlivet. 

Håper gyn kan gi svar! 

Anonymkode: b6234...c63

Ja får håpe det og at det ordner seg, fryktelig å gå med sånne plager over lang tid. Håper du finner noe som funker :)

Anonymkode: 90da3...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sist prøve tatt hos gyn i vår var ikke sopp i. Men nå har jeg kløe, svie og tykk klumpetete utflod (sorry for detaljer), samboer har også kløe og utflod.. Så dette er nok sopp.. Behandler ikke nå, siden diflucan ikke hjelper, og canesten bare gjør det værre hos meg. Bruker ikke såpe i underlivet. 

Håper gyn kan gi svar! 

Anonymkode: b6234...c63

Som sagt, bruk multigyn actigel rett etter samleie!

Anonymkode: 5f8e1...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det skal jeg prøve :)

Anonymkode: b6234...c63

Nei, det bør du ikke prøve da det inneholder hormoner og ikke er ment for mennesker som ikke er i overgangsalderen. 

Anonymkode: 5f8e1...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det bør du ikke prøve da det inneholder hormoner og ikke er ment for mennesker som ikke er i overgangsalderen. 

Anonymkode: 5f8e1...3eb

Det er jo ikke snakk om å gå på det permanent, men som en "kur" for å endre litt på miljøet i underlivet i håp om at det skal normalisere seg. Ble anbefalt dette av fastlegen min som sagt, ikke noe jeg har kokt i hop selv :P men ja ts du kan jo forhøre deg med gynekologen om det er noe å prøve evt. :)

Anonymkode: 90da3...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...