Gå til innhold

besteforeldre og penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å forskjellsbehandle barnebarn når man gir de penger??

At de minste (5-6 år) får 50 kroner og de største (12-17år) får 500kr for eksempel?? 

femåringen min har begynt å reagere på at søsknene får mer penger og synes det er urettferdig..  Jeg bruker å begrunne det med at hun er mindre.. men bør det ikke være likt sånn egentlig??

Anonymkode: c23fd...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har aldri vært normalt verken i min slekt eller mannens. Merkelig oppførsel av besteforeldrene, men om de har dårlig råd kan man jo forstå det, om de har mange barnebarn. 

Anonymkode: 69e6b...c79

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det har aldri vært normalt verken i min slekt eller mannens. Merkelig oppførsel av besteforeldrene, men om de har dårlig råd kan man jo forstå det, om de har mange barnebarn. 

de har "bare" fem barnebarn og er full av penger..

Skrevet

Mine svigerforeldre ga forskjellig sum til døtrene mine nylig... de har bare to års aldersforskjell. Yngste syntes det var skikkelig leit. 

Anonymkode: e3ebb...1da

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de har "bare" fem barnebarn og er full av penger..

De bestemmer vel selv hva de bruker pengene på?

Hva skal 5åringen med 500kr? Får h*n lov til å bruke det på lekebutikken eller tar du det selv til å kjøpe vinterdress og sherrox?

Ang tenåringene... Regner med de bruker det på "forbruk" som kino, fritid, sminke etc. Som 5åringen ikke får gjøre, med mindre du kjøper "nødvendige" ting til tenåringene også?

"Tjukk av penger" er et utsagn jeg ikke har sansen for. Dessuten vil nok 5åringen få "sin del" etterhvert.

Anonymkode: 8a06a...2ca

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De bestemmer vel selv hva de bruker pengene på?

Hva skal 5åringen med 500kr? Får h*n lov til å bruke det på lekebutikken eller tar du det selv til å kjøpe vinterdress og sherrox?

Ang tenåringene... Regner med de bruker det på "forbruk" som kino, fritid, sminke etc. Som 5åringen ikke får gjøre, med mindre du kjøper "nødvendige" ting til tenåringene også?

"Tjukk av penger" er et utsagn jeg ikke har sansen for. Dessuten vil nok 5åringen få "sin del" etterhvert.

Anonymkode: 8a06a...2ca

Spare dem... 5-åringen kan spare dem. De fleste barn i dag har sparekontoer de kan sette inn bursdagspenger på. 

Ville du synes det var ok om tenåringen fikk en gave til 500 kr, mens femåringen ble avspist med en liten leke til 50 kr? 

• Liker 2
Skrevet

Broren min og jeg har alltid, også da vi var barn, fått samme sum, både av foreldre og besteforeldre. Det er 5 års aldersforskjell. 

Anonymkode: 16ca4...364

Skrevet

Det er dårlig å ikke gi samme sum. Det kan skape splid barnebarn i mellom også. Fatter ikke hvorfor man gjør slikt. Da kan de heller nedjustere summen og gi 100kr til alle.

Anonymkode: 2cb1d...e1d

• Liker 3
Skrevet

Ikke helt samme, men jeg forstår minste godt!  Jeg husker mine foreldre gav «lønn etter alder» når vi skulle jobbe litt for dem. For eksempel om alle barna stablet ved en hel formiddag, så fikk eldste (12 år) 150,- miderste (9år) 70,- og jeg fikk 30,-. Jeg syntes det var veldig urettferdig. Foreldrene mine begrunnet det med at jo eldre man var jo mer effektivt jobbet man, men  for meg som hadde jobbet så hardt jeg bare kunne, føltes det som å få beskjed om at jeg ikke var flink nok. Jeg husker fortsatt hvor fælt det føltes! 

Heldigvis er de nå som besteforeldre veldig flinke til å gi mine barn akkurat det samme (eller tilsvarende) i gaver. 

Anonymkode: b1533...b10

• Liker 5
Skrevet

Mine barn blir veldig forskjellsbehandlet av mine foreldre :(  Den som spør om mest og ønsker seg mest, får mest.

Forklaringen er at alle får det de har lyst på. Så om minste ikke ønsker seg noe dyrt, så blir det minst til henne.

Mammahjertet mitt blør for barna mine, men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere det. Jeg har prøvd, men møter ingen forståelse. Til syvende og sist, så kan ikke jeg bestemme hva de skal bruke sine penger på.

Anonymkode: c4e7c...268

• Liker 1
Skrevet

En tenåring og en barnehageunge har såpass forskjellig forbruk og behov at jeg i utgangspunktet synes det er uproblematisk at de store får mer. Men det går jo an å si til besteforeldrene at 5-åringen har begynt å reagere på det - vil de gi tenåringene litt ekstra kan de heller sette det rett inn på konto enn å gjøre det så åpenlyst.

• Liker 13
Skrevet

Ville kanskje heller tenkt 100 kr til de minste og 300 til de største. Men synes det er helt riktig at det skal være ulikt. Det blir mest rettferdig. Ikke logisk, men fornuftig og rettferdig. 

Anonymkode: 75d1a...f8b

• Liker 5
Skrevet

Mine barn blir også forskjellsbehandlet av sine besteforeldre. Men ikke ved gaver etc, men hverdagslige ting.

Min søster bruker foreldrene mine som barnevaktsentral, mens jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger mine har vært der. Når mine tantebarn er der hele helger, får kafebesøk, lørdagsgodt, og eventuelt alt annet de måtte mangle, får mine kun gaver til bursdag og jul.

Anonymkode: f46a6...9af

Skrevet (endret)
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å forskjellsbehandle barnebarn når man gir de penger??

At de minste (5-6 år) får 50 kroner og de største (12-17år) får 500kr for eksempel?? 

femåringen min har begynt å reagere på at søsknene får mer penger og synes det er urettferdig..  Jeg bruker å begrunne det med at hun er mindre.. men bør det ikke være likt sånn egentlig??

Foreldrene mine har 3 barnebarn. Hun sparer til alle tre, og den minste under året får 50 kr, den andre som er litt større får 100 kr og min datter som er størst, 6 år får 200 kr pr mnd i sparebøssene sine. Når de minste vokser til og blir større så får de mer penger. Synes ikke det er urettferdig. Ikke barna heller. Men de er takknemlige for det de får, og de skjønner hvorfor de gjør det sånn. Minstemann skjønner ingenting av dette enda naturlig nok..

Endret av Minlillesky
  • Liker 2
Skrevet

Nei, det bør ikke være likt sånn egentlig.

Anonymkode: 75d1a...f8b

• Liker 1
Skrevet

Mine besteforeldre har aldri villet forskjellsbehandle. Men desto eldre de har blitt, desto rausere er de. Jeg fikk stort sett 50-lapp til 17. mai, og andre anledninger enn bursdag og jul, nå gir de alle barnebarna 500. Som helst har jeg da "gått glipp av" flere år med god inntjening. Så syntes egentlig hvis man skal telle kroner at det er bedre å gi økende sum etterhvert etter behov. 

Samme gjelder mine foreldre. De har spart penger til oss hver måned. Når jeg var på mine yngre søsken sin alder hadde jeg rundt 30 000 på sparekontoen, de har godt over 150 000. I voksen alder nå har jeg såvidt klart å måle meg med deres sum på sparekonto selv om jeg jobber og står i, og de bare lever livet hjemme. Føltes ganske urettferdig da jeg som 20 fikk vite at mine søsken hadde like mye penger som meg, selv om jeg jobbet to-tre dager i uka etter skolen i flere år..

Anonymkode: 4b259...772

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre har 5 barnebarn - aldri forskjellsbehandlet på pengegaver.

Selv når minste var baby og største var 10 år var det likt.

• Liker 1
Skrevet

Her gir de etter behov og ønske. Og mine barn får være takknemlig for det de får! 

Har skjedd at den minste har fått mindre da sier jeg bare, men den kan jo du bruke på —— eller ——. Og da blir de like glade hele gjengen! Og de minste vil engang bli store og da får de plutselig mer enn de andre noen gang har fått! 

Anonymkode: ddd85...c29

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke problemet, så lenge det er snakk om å få etter alder. Ta det opp med besteforeldrene på en pen måte og spør hva som er tanken bak. Hos meg har de ulike besteforeldrene praktiserer ulikt. På en side fikk alle 50 kr uansett alder. På andre siden fikk du etter alder, men det var satt i system. Så da viste man at man fikk likt når man selv ble så gammel☺

Skrevet (endret)

Jeg har ikke opplevd det, men ser heller ikke problemet så lenge det er likt for alle (altså at de små også får mer penger når de blir eldre). Og som flere påpeker har også mindre barn et helt annet pengebruk enn eldre så jeg synes det er helt greit å gjøre det på den måten. Det er ulikt, men ikke urettferdig.

Endret av Arkana
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...