Smurfii Skrevet 12. januar 2023 #2301 Del Skrevet 12. januar 2023 Anonyym97 skrev (1 minutt siden): Hyggelig sagt du Kunne vært verre..😋 bare mitt inntrykk av han etter debatten og bloggerne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiBullshit Skrevet 12. januar 2023 #2302 Del Skrevet 12. januar 2023 Pippio skrev (45 minutter siden): Jeg ble litt skuffet over programmet. Synes ikke det kom tydelig nok frem, at det er forskjell på barn i unicef reklame vs Nyhus reklame. Jeg vet ingenting om barna unicef bruker. Jeg ville ikke kjent de barna igjen på gata. Når Nyhus bruker barna i reklame er det bare toppen av isfjellet på hva som blir delt. I kveld fikk vi til og med vite at ene barnet har vært på intensiven. Tøft at de stilte opp. Men de gjorde en dårlig figur. Det samme med Bollestad. Det burde vært enkelt å forklare at barn som står modell i «proffe» reklamekampanjer har et helt annet vern rent juridisk (mtp antall arbeidstimer, forsikring osv) sammenlignet med barn som jobber fra stuen for mamma og pappa. I tillegg ser man at den type eksponering som influencere driver med tar utgangspunkt i hjemmet og bidrar til utlevering av hele familien som potensielt utsetter barna for unødvendig sikkerhetsrisiko. Det kan virke søkt for mennesker som ikke har tenkt i de baner med tanke på sikkerhet og risiko, men eksponerer man seg for et betydelig publikum risikerer man bilder på avveie og at uskyldige bilder blir ekle deepfakes. Den type eksponering som Nyhus driver muliggjør også kartlegging av barnets og familiens vaner, interesser, omgangskrets, bosted, religiøs tilhørighet osv osv som igjen gjør barna til et enklere offer for kidnapping, manipulasjon, ubehagelige møter med fremmede som tilsynelatende vet mye om dem og ikke minst mangel på privatliv. En annen utfordring for influencer-barn som brukes som rekvisitt i reklamekampanjer som foreldrene har inngått er hvorvidt barna vil synes det er stas å være/ha vært personlig assosiert med bedrifter som driver med ting som i framtiden kan ansees som ugreie eller som viser seg å drive business på uetiske måter. Barn som brukes i cubus-reklamene vil sjeldent oppleve at de som person blir assosiert med eventuelle kriser som cubus måtte rote seg inn i. 16 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 13. januar 2023 #2303 Del Skrevet 13. januar 2023 Så synd at det bare var Nyhusene som turte å stille i Debatten! De virket såpas tanketomme at de færreste kan relatere. Da er det lett å avfeie det hele med at dette er et marginalt problem. At det gjelder så få at det ikke er nødvendig med en egen lov. For hvor ofte møter man mennesker som Nyhusene? Veldig sjeldent, vil jeg tro. Det var også åpenbart at de hadde stilt en rekke krav før de stilte opp. Og Solvang har godtatt alle, for i det hele tatt få noen i studio. Jeg vet at mange influencere har blitt invitert til debatter tidligere, men på tross av at de er skråsikre på at de velger det beste for barna, så tør de ikke å argumentere for dette i det offentlige rom. "Ingen kritiske spørsmål", var tydeligvis ett av punktene til Nyhus. Solvang var så tam at jeg ble oppriktig bekymret for helsen hans. I stedet for å stille et eneste relevant spørsmål, nikket han anerkjennende hver gang Monica smilte krampaktig og sa "jeg ønsker debatten velkommen, vi sitter ikke på fasiten". Han skal ha ros for å forsøke å involvere Chris i samtalen, men den stakkars fyren ble totalt overkjørt av sin smilende kone hver gang. Sara Grønvold kom med noen gode poenger, blant annet at delingen skal være til barnas beste. Jeg savnet et konkret spørsmål til Nyhusene på dette, men hun hadde sikkert fått beskjed om å ikke henvende seg til dem. Punkt to i kravene til Nyhus, sikkert. Monica har tidligere uttalt at delingen ER til barnas beste, fordi det gir familien råd til å "oppleve ting sammen". Dette er noe de fleste barnefamilier får til med privatlivet inntakt, hva med å konfrontere dem på det? Og argumentet om at de ønsket å dele familielykke? Er det en nødvendig samfunnsoppgave, synes de? Kan ikke familier være lykkelige hvis de ikke har den smilende Monica og ungene hennes i feeden? (Og så Chris, da, sånn for syns skyld) Dessverre blandet Debatten inn private menneskers deling av barn også. Jeg synes bevisstgjøring på dette er viktig, men det har lite med kommersiell utnyttelse av barn å gjøre. Jeg vet ikke om Debatten trodde temaet influencermarkjedsføring med barn ble for snevert for folk flest. I så fall viser de siste dagenes engasjement i media at de tar feil. Men det er ikke første gangen NRK er i utakt med lisensbetalerne... 16-åringen som følte seg utlevert og dama fra Unicef var de absolutt beste i debatten. Dessverre kom begge på banen etter at Nyhusene var loset trygt ut av studio. 24 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
supermamz Skrevet 13. januar 2023 #2304 Del Skrevet 13. januar 2023 Felis skrev (18 minutter siden): Så synd at det bare var Nyhusene som turte å stille i Debatten! De virket såpas tanketomme at de færreste kan relatere. Da er det lett å avfeie det hele med at dette er et marginalt problem. At det gjelder så få at det ikke er nødvendig med en egen lov. For hvor ofte møter man mennesker som Nyhusene? Veldig sjeldent, vil jeg tro. Det var også åpenbart at de hadde stilt en rekke krav før de stilte opp. Og Solvang har godtatt alle, for i det hele tatt få noen i studio. Jeg vet at mange influencere har blitt invitert til debatter tidligere, men på tross av at de er skråsikre på at de velger det beste for barna, så tør de ikke å argumentere for dette i det offentlige rom. "Ingen kritiske spørsmål", var tydeligvis ett av punktene til Nyhus. Solvang var så tam at jeg ble oppriktig bekymret for helsen hans. I stedet for å stille et eneste relevant spørsmål, nikket han anerkjennende hver gang Monica smilte krampaktig og sa "jeg ønsker debatten velkommen, vi sitter ikke på fasiten". Han skal ha ros for å forsøke å involvere Chris i samtalen, men den stakkars fyren ble totalt overkjørt av sin smilende kone hver gang. Sara Grønvold kom med noen gode poenger, blant annet at delingen skal være til barnas beste. Jeg savnet et konkret spørsmål til Nyhusene på dette, men hun hadde sikkert fått beskjed om å ikke henvende seg til dem. Punkt to i kravene til Nyhus, sikkert. Monica har tidligere uttalt at delingen ER til barnas beste, fordi det gir familien råd til å "oppleve ting sammen". Dette er noe de fleste barnefamilier får til med privatlivet inntakt, hva med å konfrontere dem på det? Og argumentet om at de ønsket å dele familielykke? Er det en nødvendig samfunnsoppgave, synes de? Kan ikke familier være lykkelige hvis de ikke har den smilende Monica og ungene hennes i feeden? (Og så Chris, da, sånn for syns skyld) Dessverre blandet Debatten inn private menneskers deling av barn også. Jeg synes bevisstgjøring på dette er viktig, men det har lite med kommersiell utnyttelse av barn å gjøre. Jeg vet ikke om Debatten trodde temaet influencermarkjedsføring med barn ble for snevert for folk flest. I så fall viser de siste dagenes engasjement i media at de tar feil. Men det er ikke første gangen NRK er i utakt med lisensbetalerne... 16-åringen som følte seg utlevert og dama fra Unicef var de absolutt beste i debatten. Dessverre kom begge på banen etter at Nyhusene var loset trygt ut av studio. enig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snoker45 Skrevet 13. januar 2023 #2305 Del Skrevet 13. januar 2023 Det skinner veldig igjennom at disse to ikke er de skarpeste knivene i skuffen. Stakkars Chris sto jo der og ble fullstendig overkjørt av Monica. At han orker... 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet 13. januar 2023 #2306 Del Skrevet 13. januar 2023 https://www.nrk.no/norge/selma-ba-foreldrene-slutte-a-dele-bilder-av-henne-pa-sosiale-medier-1.16255004 Selma fra debatten. Når hun ble gammel nok sa hun stopp. Hvordan kommer Nyhus-barna og andre barn av influensere til å føle det når det går opp for de at det ligger hundrevis og kanskje tusenvis av bilder og videoer av de på alle mulige sosiale medier som har dokumentert deres barndom og familieliv? For all fremtid kan arbeidsgivere, kollegaer, medstudenter og bekjentskap lese om og se tonnevis av bilder fra barndommen. Likeså kan bildene misbrukes. De fikk aldri sjanse til å skape sine egne digitale identiteter, den skapte foreldrene. Rett og slett en solgt barndom. Jeg grøsser. 16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 13. januar 2023 #2307 Del Skrevet 13. januar 2023 Savnet spørsmål om bleiebilder er delikate. Om det er lett å få alle til å ta på like klær og se blide ut 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 13. januar 2023 #2308 Del Skrevet 13. januar 2023 Jeg fatter ikke hva Chris gjorde i studio.. han sa jo knapt ett ord. Kjenner jeg blir så provosert av det paret 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 13. januar 2023 #2309 Del Skrevet 13. januar 2023 elskersommer skrev (26 minutter siden): Jeg fatter ikke hva Chris gjorde i studio.. han sa jo knapt ett ord. Kjenner jeg blir så provosert av det paret Han ble overkjørt av fruen og ble stående som en dott. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 13. januar 2023 #2310 Del Skrevet 13. januar 2023 elskersommer skrev (28 minutter siden): Jeg fatter ikke hva Chris gjorde i studio.. han sa jo knapt ett ord. Kjenner jeg blir så provosert av det paret Har aldri sett de her to før jeg så debatten, men det var pinlig! Han virket som en skikkelig dalter, og hun hadde jo åpenbart ikke forstått poenget. ~ Ada ~ skrev (14 timer siden): Enig. Synes programleder famlet mye og ikke var godt nok forberedt. Han kan bedre enn det der. Ja, det tenkte jeg også på. Det virket som han hadde fått materialet etter at han gikk inn i studio 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolanda Skrevet 13. januar 2023 #2311 Del Skrevet 13. januar 2023 K_mb skrev (10 timer siden): https://www.nrk.no/norge/selma-ba-foreldrene-slutte-a-dele-bilder-av-henne-pa-sosiale-medier-1.16255004 Selma fra debatten. Når hun ble gammel nok sa hun stopp. Hvordan kommer Nyhus-barna og andre barn av influensere til å føle det når det går opp for de at det ligger hundrevis og kanskje tusenvis av bilder og videoer av de på alle mulige sosiale medier som har dokumentert deres barndom og familieliv? For all fremtid kan arbeidsgivere, kollegaer, medstudenter og bekjentskap lese om og se tonnevis av bilder fra barndommen. Likeså kan bildene misbrukes. De fikk aldri sjanse til å skape sine egne digitale identiteter, den skapte foreldrene. Rett og slett en solgt barndom. Jeg grøsser. Jeg personlig er veldig privat av meg på SoMe og legger ut minimalt. Har slettet alt jeg la ut på f. eks Facebook i 2008-10. Om mine foreldre hadde brettet ut hele barndommen min, og i tillegg tjent penger på det, hadde jeg vært rasende. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babushka Skrevet 13. januar 2023 #2312 Del Skrevet 13. januar 2023 Er ikke happyflops reklamen som dukker opp på Snapchat med Monica retusjert uten å være merket? Huden hennes så ikke like slett ut på debatten igår til tross for både botox, fillers og for ikke å glemme tøyse collagen pulver fra Oslo skin lab. Merking av retusjert personer i reklame er faktisk lovregulert, men vanskelig å bevise. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duskelapp Skrevet 13. januar 2023 #2313 Del Skrevet 13. januar 2023 Hadde hatt mer respekt av fru Nyhus hvis hun kunne ha tørka, om så bare litt, av seg det gliset.. Vet hun er en blid dame, men det var så innlysende at dette var hennes taktikk i debatten. Det er ett seriøst tema som fikk henne til å se ut som den klovnen hun er, i denne problematikken, med dennne opptreden 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 13. januar 2023 #2314 Del Skrevet 13. januar 2023 Det smilet var da veldig påklistret? Fremstod ikke ekte for meg, men å smile og være «litt enkel» er jo en strategi for å unngå ubehagelige spørsmål. 20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprite Skrevet 13. januar 2023 #2315 Del Skrevet 13. januar 2023 duskelapp skrev (1 time siden): Hadde hatt mer respekt av fru Nyhus hvis hun kunne ha tørka, om så bare litt, av seg det gliset.. Vet hun er en blid dame, men det var så innlysende at dette var hennes taktikk i debatten. Det er ett seriøst tema som fikk henne til å se ut som den klovnen hun er, i denne problematikken, med dennne opptreden Hun er bare falsk blid. Fins flere som har sagt hun er sur som faen når kamera er av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stargaze Skrevet 14. januar 2023 #2316 Del Skrevet 14. januar 2023 (endret) Alle skjønner jo at ingen er sååå blid hele tiden og at det bildet hun viser er falskt. Glansbilde, smørblidt liv er det få som tror noe på. Chris må nok bare gjøre som hun sier. Virket ikke som om han turde åpne munnen på tv.. Hun styrer nok det meste med hard hånd og sutrer om hun ikke får viljen sin. Svært enkle personer begge to virker det som. Lurer på om de er fornøyd når de legger seg om kvelden. «I dag har vi delt barna så mye at det nok triller inn litt ekstra kroner» Give me som substance please Endret 14. januar 2023 av Stargaze 14 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 14. januar 2023 #2317 Del Skrevet 14. januar 2023 Tråden er ryddet for ryktespredning. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåhvaline Skrevet 17. januar 2023 #2318 Del Skrevet 17. januar 2023 Også tar hun et «oppgjør» med nettrollene som kommenterer stygt om leppene og smilet hennes (helt enig med henne i det, det kan man holde seg for god for!), men hva med å kommentere den konstruktive kritikken? Har tydeligvis fått med seg diskusjoner på KG/Jodel, og her er det mye kritikk hun kan kommentere og da syns jeg det er forunderlig at hun ikke adresserer elefanten i rommet.. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 17. januar 2023 #2319 Del Skrevet 17. januar 2023 Når man prøver å vinkle debatten bort fra egen ekstrem-eksponering. https://www.instagram.com/p/CnXh6KpAy_h/?igshid=YmMyMTA2M2Y= 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 17. januar 2023 #2320 Del Skrevet 17. januar 2023 Så irritert hun ble på Chris fordi stakkars mannen søkte litt kaffe på teppe🙈 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå