Gå til innhold

Synarela bivirkninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har brukt Synarela, merket dere noen bivirkninger? Jeg trodde jeg skulle slippe unna, for meg merket ingenting først. Nå har jeg bikket 10 dager, og NÅ altså!! Jeg svetter sånn! Ekstreme hetetokter! I tillegg er jeg SÅ sur!! Jeg har ca verdens korteste lunte, og smeller av for ingenting! Jeg regnet med dette var ganske vanlige bivirkninger, men så leser jeg i pakningsvedlegget at dette kan skje med 1 av 10. Det er jo ikke mye! Kan det stemme? Hvordan var det for dere?

Anonymkode: 9a856...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært heldig, er på dag 13 og har kun hatt en dag med hodepine og mye følelser. Men tror det er relativt normalt med de bivirkningene du beskriver, det skal gå over når du begynner med sprøyter. 

Endret av Wiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker synarela for tredje gang nå. Første gang var før første IVF i 2014, da jeg ble gravid og fikk en 💙 gutt. Merket ingen bivirkninger annet enn litt kort lunte og litt nedstemt. Andre gang første søskenforsøk i høst, fortsatt bare kort lunte (negativt). Nå andre søsken ferskforsøk, slitt med hodepine siden jeg startet med spray. Ikke hatt det de to forrige gangene. Har så langt ikke hatt hetetokter eller svetting, men har hørt om flere andre som har opplevd det. Sånn er vel overgangsalderen gjerne, og det er jo den vi kunstig er satt i av sprayen. Tror bivirkningene kan bli verre jo lengre man sprayer og verre jo flere «runder» man må gjennom... Masse lykke til! 😊 Hvis det går bra, er det fort glemt og verdt det!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første runde her også, merker kun psykiske bivirkninger, som nedstemthet og kort lunte. Har hatt dette også etter sprøytestart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 av 10 er ganske mye, så det regnes som "svært vanlig bivirkning". Egentlig står det vel at det er én, eller flere enn én, av ti som får bivirkningene du nevner. Faktisk så mange som 70-80% opplever bivirkninger av den sprayen. Selv hadde jeg litt hetetokter, og en vanvittig lykkefølelse. Så psyken min hadde tydeligvis godt av medisiner:fnise: Syns det stabiliserte seg etter et par uker.

Anonymkode: ac4d5...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hodepine. Hetetokter i en runde. 

Psykisk var det rævva, men det kan jo like gjerne vært hele prosessen med ivf.

Men det kan jo absolutt være verdt det. Her er nr 2 under produksjon nå :)

Anonymkode: 3638d...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Annonse

Jeg har startet med synarela for 5 dager siden. Merker nesten ingenting, bare er jeg litt mer trøtt som jeg setter pris på fordi jeg sover veldig dårlig (kun 4 - 5t og har mye angst) nå sover jeg bedre og dypt og føler meg ganske greit når jeg våkner. Har ikke merket at jeg blir varm men helt motsatt, føler at jeg fryser mer enn før, men ikke ekstremt. Ellers har jeg det ganske greit, men man vet aldri. Vanskelig å si når jeg har akkurat begynt med sprayen. Håper atdet blir bedre hos dere som kjenner symptomer. Masse lykke til alle sammen ❤

Anonymkode: 4100e...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

jeg har startet med synarela for noen dager siden. Vi var i Porsgrunn og de lærte meg hvordan man bruker synarela etc. De fortalte oss at vi kunne kjøpe medisiner på en apotek i Porsgrunn sentrum. Da vi kom på apoteket nevnte farmasøyt at vi måtte bruke saltvann nesespray for å rense nese før jeg bruker synarela. Men nå blir jeg veldig usikkert på dette siden sykepleier i Porsgrunn hadde aldri nevnt dette med saltvann, hun bare sa at jeg måtte tørke nesa godt før synarela. 

Er det noen her som fikk samme anbefalingen på apoteket? Gikk det bra når dere brukte saltvann og så synarela?. Må presisere at det er vanlig saltvann i form av nesespray. Men jeg er usikker nå siden jeg har nesten ingen bivirkninger, litt frysninger av og til, litt mer trøtt enn vanlig som er faktisk deilig å kunne sove bedre enn før og litt sensitive bryster, ellers går alt veldig bra.

men jeg er litt redd å ringe sykepleier å få kjeft 😬 

håper å høre deres erfaringer! og masse lykke til 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, aldri hørt om at man må bruke saltvannsspray først. Bare at man skal snyte seg før man tar Synarela og vente til minst 30 min etterpå dersom man trenger å ta vanlig nesespray. Og at man må ta ny dose dersom man nyser under/rett etter spraying med Synarela

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/24/2021 at 4:39 PM, DNX said:

Hei, aldri hørt om at man må bruke saltvannsspray først. Bare at man skal snyte seg før man tar Synarela og vente til minst 30 min etterpå dersom man trenger å ta vanlig nesespray. Og at man må ta ny dose dersom man nyser under/rett etter spraying med Synarela

oi, takk for info! de på apoteket sa at dette med saltvann var noe de alltid sier til de som kjøper synarela til fertilitetsbehandling, altså at de på apoteket er vant til å selge disse til pasientene fra Porsgrunn. Vi tenkte ikke mye om det fordi på Porsgrunn sa de akkurat hvilket apoteket vi måtte kjøpe på "apoteket på Downtown i sentrum" sa de og der gikk vi. Men de på Porsgrunn nevnte aldri om saltvann, derfor ble jeg usikker. Jeg har sluttet å bruke saltvann allerede så håper at jeg ikke har rotet synarela effekter! fordi jeg har nesten ikke bivirkninger 🤯
Også viste jeg ikke at man må ta nye doser dersom man nyser, dette ble jeg ikke informert om. Synarela gjør veldig vondt i nesa når jeg tar den, og jeg har en brukket nesa som gjør at alle slags spray gir meg mye smerte, og jeg må nyse hver gang jeg bruker nesespray. Jeg nyser etter 15-20 minutter bruk av synarela, må jeg ta ny dose da? fordi jeg kjenner jo smakken av synarela i halsen, men nå ble jeg veldig usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

oi, takk for info! de på apoteket sa at dette med saltvann var noe de alltid sier til de som kjøper synarela til fertilitetsbehandling, altså at de på apoteket er vant til å selge disse til pasientene fra Porsgrunn. Vi tenkte ikke mye om det fordi på Porsgrunn sa de akkurat hvilket apoteket vi måtte kjøpe på "apoteket på Downtown i sentrum" sa de og der gikk vi. Men de på Porsgrunn nevnte aldri om saltvann, derfor ble jeg usikker. Jeg har sluttet å bruke saltvann allerede så håper at jeg ikke har rotet synarela effekter! fordi jeg har nesten ikke bivirkninger 🤯
Også viste jeg ikke at man må ta nye doser dersom man nyser, dette ble jeg ikke informert om. Synarela gjør veldig vondt i nesa når jeg tar den, og jeg har en brukket nesa som gjør at alle slags spray gir meg mye smerte, og jeg må nyse hver gang jeg bruker nesespray. Jeg nyser etter 15-20 minutter bruk av synarela, må jeg ta ny dose da? fordi jeg kjenner jo smakken av synarela i halsen, men nå ble jeg veldig usikker!

Hei, det med nysing står i bruksanvisningen, og jeg tenker nok det er med for å være på den sikre siden - man nyser jo ikke akkurat alt ut igjen. Jeg har selv droppet å ta ny dose når det har gått så lang tid som 15 min, og jeg hadde ønsket effekt av nesesprayen likevel. Vil ikke tro saltvannssprayen ødeøegger for Synarela, det løser jo opp snørr som da blir lettere å blåse ut - har bare ikke hørt noe om at det er nødvendig 😊 Har selv lurt på og blitt usikker på mange sånne ting🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/25/2021 at 10:16 PM, DNX said:

Hei, det med nysing står i bruksanvisningen, og jeg tenker nok det er med for å være på den sikre siden - man nyser jo ikke akkurat alt ut igjen. Jeg har selv droppet å ta ny dose når det har gått så lang tid som 15 min, og jeg hadde ønsket effekt av nesesprayen likevel. Vil ikke tro saltvannssprayen ødeøegger for Synarela, det løser jo opp snørr som da blir lettere å blåse ut - har bare ikke hørt noe om at det er nødvendig 😊 Har selv lurt på og blitt usikker på mange sånne ting🙈

Tusen takk for svar! Jeg dette er en ny verden for meg! Blir glad at jeg ikke er den eneste som lurer på sånne ting 😅 det er ikke lett fordi man vil gjøre alt riktig. Ønsker deg masse lykke til ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar! Jeg dette er en ny verden for meg! Blir glad at jeg ikke er den eneste som lurer på sånne ting 😅 det er ikke lett fordi man vil gjøre alt riktig. Ønsker deg masse lykke til ❤

Takk, i like måte 😊 Det er bare å bli med i tråden «Prøverør 2021» om du vil. Der er det en hel gjeng med folk som er ulike steder i IVF-prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/10/2018 at 7:51 PM, AnonymBruker said:

Dere som har brukt Synarela, merket dere noen bivirkninger? Jeg trodde jeg skulle slippe unna, for meg merket ingenting først. Nå har jeg bikket 10 dager, og NÅ altså!! Jeg svetter sånn! Ekstreme hetetokter! I tillegg er jeg SÅ sur!! Jeg har ca verdens korteste lunte, og smeller av for ingenting! Jeg regnet med dette var ganske vanlige bivirkninger, men så leser jeg i pakningsvedlegget at dette kan skje med 1 av 10. Det er jo ikke mye! Kan det stemme? Hvordan var det for dere?

Anonymkode: 9a856...afa

hei TS, litt oppdatering med Synarela:

Jeg er nå på dagen 13 av 15. I det første 5 dager kjente jeg neste ingenting. Litt mer trøtt en vanlig, men ellers ingenting utenfor det vanlige.

På dagen ca. 9-10 har jeg startet med humørsvinger. Jeg er ikke noe særlig sur, men veldig trist og deprimert. Gråter hele tiden. Det hjelper ikke at vår diagnose er veldig pessimistisk med nesten ingen sjansen for å barn gjennom ivf, men here we are. Jeg hater denne følelsen. Jeg gråter på tbanen, på jobb, på yoga, hjemme, altså overalt. Det er slitsom og føler at det blir aldri bedre. 

Jeg tror at bivirkninger kommer når man er godt i gang med nesespray. Skal du ta/eller har du begynt med sprøyter? hvordan går det med deg nå? Vi går på Porsgrunn og føler de har vært lite hjelpsom med oss, hadde lest masse gode erfaringer men kan ikke si at det stemmer med vår erfaring.  

Håper at det går bedre med deg og at kanskje du hadde lyst til å dele litt dine erfaringer? Ønsker deg masse lykke til 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...