KristineUni Skrevet 8. februar 2018 #1 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Hei. Jeg har en skole oppgave om dialekter, har så å si gjort meg ferdig men har en oppgave som går ut på at jeg må skriver om kjennetegn for vestfolddialekten. Jeg finner ingenting på nett og personlig mener at det er en helt vanlig østnorsk dialekt. Er det noen her som har forsklag til noen typiske særtrekk for hvordan folk i Vestfold snakker? Jeg har også et spørsmål som lyder følgende: - Hva slags tradisjoner har man hatt for bruk av dialekten sin i Norge? Hvordan er Norge spesielt på dette området? Noen som har forslag? Sitter fast Tusen takk på forhånd :* Endret 8. februar 2018 av KristineUni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Del Skrevet 8. februar 2018 Skjerp deg. Et søk på "Vestfold dialekt" gir massevis av gode treff, blant annet en leksikonartikkel! Dere har sikkert også brukt trykt litteratur i faget? Noe av poenget med skoleoppgaver er å trene opp evnen til å orientere seg. Så sett i gang! Anonymkode: 4b2e1...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineUni Skrevet 8. februar 2018 Forfatter #3 Del Skrevet 8. februar 2018 Ikke for å være helt dum osv, men hvilken side snakker du om? For dialekter i Vestfold oppsummerer forskjellige dialekter ingen hovedtrekk. Det er ikke så lett som det at du kan bare kopiere det som står der for å få en bra karakter så, skjerp deg du voks opp, og ha litt respekt for andre. Jeg bare prøver å gjøre det beste jeg kan, og folk som deg hjelper faen ikke.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 8. februar 2018 #4 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Her kan du høre to eksempler på former for Vestfold-dialekt: http://www.hf.ntnu.no/nos/map.php Klikk på de svarte boksene (Larvik og Borre). Endret 8. februar 2018 av femme_folle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 8. februar 2018 #5 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Vestfoldsk er en del av dialektområdet vikværsk: https://no.wikipedia.org/wiki/Vikværsk https://snl.no/dialekter_i_Vestfold Endret 8. februar 2018 av femme_folle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 8. februar 2018 #6 Del Skrevet 8. februar 2018 3 timer siden, KristineUni skrev: Jeg har også et spørsmål som lyder følgende: - Hva slags tradisjoner har man hatt for bruk av dialekten sin i Norge? Hvordan er Norge spesielt på dette området? Noen som har forslag? Sitter fast Tusen takk på forhånd :* https://snl.no/dialektbruk_i_Noreg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineUni Skrevet 8. februar 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 8. februar 2018 Tusen takk, var til hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Del Skrevet 8. februar 2018 Det er bilær og båtær som tutær og bråkær. A-endinger. Tjukk L. Anonymkode: 00587...c50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Del Skrevet 8. februar 2018 Obs.. Borre-dialekten som det linkes til over her er ikke representativ! (Noe det også står i linken om man leser nøye) Men hva lurer du på? De gamle kan finne på å si "istad" om noe som skal skje etterpå, ellers er det vel ikke så mange spesielle særegenheter tror jeg, bare endinger (endingane ) og bilær og båtær som tutær og kjørær, men i ett litt annet tonefall enn østfold så æ'en ikke blir like utprega. Vi har heller ikke den rare L'en som de har i østfold og vi drar ikke like mye på orda... Eks: "vet ikke" blir "væit ikke" i vestfold, "veeet ikke" i østfold... Sør i vestfold kan man kalle tallerkener for "plettær" (sannsynligvis påvirka fra porsgrunn/skien, for er nesten bare larvik som sier det), fugl kan bli fævvel (indre strøk), hun/hu blir til ho (som oftest sør for tønsberg og nedover) Anonymkode: ed3d2...46e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 8. februar 2018 #10 Del Skrevet 8. februar 2018 I mesteparten av Vestfold (pluss Grenland) sier de vel også at de går mellom døra (mot normalt gjennom døra). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Del Skrevet 9. februar 2018 5 timer siden, GauteS skrev: I mesteparten av Vestfold (pluss Grenland) sier de vel også at de går mellom døra (mot normalt gjennom døra). Jeg har bodd vestfold rundt, og aldri hørt noen som har sagt det? (men heller ikke hørt noen fra grenland som sier det?) Anonymkode: ed3d2...46e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Del Skrevet 9. februar 2018 Vestfolk er jo samme dialekt som Østfold? Jeg klarer ikke å høre forskjell på om en person er fra Vest- eller Østfold i alle fall. Anonymkode: 3af6d...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Del Skrevet 9. februar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vestfolk er jo samme dialekt som Østfold? Jeg klarer ikke å høre forskjell på om en person er fra Vest- eller Østfold i alle fall. Anonymkode: 3af6d...6b7 Hehe, stor forskjell Tonefall, L'er (vestfold har normale l'er, ikke sånne rare), Æ-ene er ikke så fremtredene, østfoldinger drar mer på orda, vestfold høres mer likt oslo i tonefall og uttale... Langtifra så utprega som østfold sin... Anonymkode: ed3d2...46e 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #14 Del Skrevet 10. februar 2018 [Endingane i vestfolddialekta blantaant, vi sier bilær og båtær som tutær og bråkær, noen ord er breiære enn typpisk oshlodialekt, vi drakke like mye på første vokal i ord, noen i den eldre generasjonen brukær retrofleks R og L i ord som bord, ord, gjorde, balje, bjælke. Det høres faktisk breit ut hvis du ska sammenligne med Oslo sin. Vi sier 'hu' og ikke 'hun' og bruker ofte 'a' i stedet for 'henne' f.eks. Jeg ringtea i går/jeg ringte henne i går og 'eN' istedet for ham f.eks. jeg ringten i går/ Jeg ringte ham i går.] Anonymkode: e7e0c...f24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #15 Del Skrevet 10. februar 2018 Noen sier hu/han/de siss, i stedet for hennes/hans/deres. Anonymkode: 87324...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 11. februar 2018 #16 Del Skrevet 11. februar 2018 On 9.2.2018 at 6:16 AM, AnonymBruker said: Jeg har bodd Vestfold rundt, og aldri hørt noen som har sagt det? (Men heller ikke hørt noen fra Grenland som sier det?) Jeg bodde i Skien noen år, og kan forsikre deg at det er genuin dialekt der. Men noen har jo bakgrunn fra andre steder og/eller har normalisert språket. I Vestfold er jeg dårlig kjent, men leste på et språkforum at de "går mellom døra" nord til Sande (tror jeg det var). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #17 Del Skrevet 15. februar 2018 Mange hører ikke forskjell på Østfoldsk og Vestfold dialekt. Anonymkode: fc398...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 16. februar 2018 #18 Del Skrevet 16. februar 2018 I en slik oppgave bør du alltid redegjøre for de grove trekkene først. F.eks. kan du begynne med å avgrense dialekten til en østnorsk dialekt, siden det tradisjonelt er kløyvd infinitiv. Andre relevante trekk er f.eks. tjukk L og lavtone. Deretter kan du avgrense vestfolddialekta til et flatbygdmål - begrunne det, så vikværsk - begrunne det. Når du skal skille vikværske dialekter, så er det ikke så mye håndfast å gå etter. Det kan i mange tilfeller kun dreie seg om leksikalske trekk (enkeltord). Fravær av den såkalte Østfold-L-en er jo ett konkret trekk, selv om den ikke brukes over hele Østfold heller. Det samme gjelder nektingsadverbet, som enkelte steder i Østfold er inte/ente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 16. februar 2018 #19 Del Skrevet 16. februar 2018 På 9.2.2018 den 0.54, GauteS skrev: I mesteparten av Vestfold (pluss Grenland) sier de vel også at de går mellom døra (mot normalt gjennom døra). Aaaaldri hørt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 16. februar 2018 #20 Del Skrevet 16. februar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange hører ikke forskjell på Østfoldsk og Vestfold dialekt. Anonymkode: fc398...bdc Hahahaha. Da bør de kanskje undersøke hørselen litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå