Crazee Skrevet 10. februar 2005 #1 Skrevet 10. februar 2005 Vel - eg rettar meg her i første omgang til dei ikkje-kristne. Det kan vera interessant å få kommentarar av kristne seinare, men ikkje i starten, før det er ein del å kommentere. Altså: Etter å ha lest i fleire trådar gjennom ein lengre periode, bombastiske påstandar om kva kristne trur, kva kristendomen handlar om, korleis den kristne Gud er, kva den kristne Bibel seier (som i motsetnad til den jødiske Bibel inneheld NT) så må eg innrømma eg er ein smule nyfiken: Kva veit de om desse temaene? (Eller trur/meinar om dei.)
Snuppelure Skrevet 10. februar 2005 #2 Skrevet 10. februar 2005 Sletter innlegget mitt jeg. Fordi jeg synes du legger opp til en krangletråd. Og det gidder jeg ikke være med på.
Gjest Gjesta Skrevet 11. februar 2005 #3 Skrevet 11. februar 2005 Jeg er oppvokst i en familie hvor kristendommen egentlig aldri har vært i fokus. På besøk hos min fanatiske farmor derimot, måtte vi be og lese i bibelen, og "gud forby" om vi misbrukte guds navn,...(da måtte vi si unnskyld,...) Jeg ble tvunget på søndagsskolen, og så har jeg fått kristendommen tredd ned over hodet i 12 år på skolen,......(Jeg gikk 3-4 år i barnehagen - kristendommen var representert der også.) Har hatt fanatisk kristne som venner,....slike man får inntrykk av prøver å "hjernevaske" deg. Og har idag "vanlige" kristne* venner i vennekretsen. Jeg føler jeg vet like mye om kristendommen som kristne gjør(,selv om jeg har problemer med å forstå at det går ann å tro på den) * = Med "vanlige" kristne mener jeg folk som anser seg som personlige kristne og som ikke prøver å "hjernevaske" slik som visse fanatikere gjør.
Crazee Skrevet 11. februar 2005 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2005 Berre to svar enno, men eg trur eg må klargjera litt kva eg meinte: Eg lurte på kva folk veit om kristendomen, Bibelen og det, og ikkje kvifor dei veit det. Årsaka til at eg lurar er at om eg set saman alt det mange "veit" om desse temaene, så er det svært mykje sjølvmotseiande i det - alt kan ikkje stemma logisk sett...
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #5 Skrevet 11. februar 2005 Det vi alle med sikkerhet vet om Bibelen, er at det som står i den ikke kan stemme sånn logisk sett. Skal vi diskutere kristendommen og bibelen på generelt grunnlag, så synes jeg det er vanskelig, for den åpner for altfor mange måter å tolke den på. Vi har vel alle lest litt, hørt litt og blitt fortalt litt. Mange kristne velger da å tolke innholdet etter hva som passer deres retning innen troen etter hva som passer dem best. Jeg ser på Bibelen som et veldig viktig historisk dokument, men det kunne ikke falle meg inn å ta den bokstavelig.
Gjest TomKrus Skrevet 11. februar 2005 #6 Skrevet 11. februar 2005 Beklager, men dette var et litt tåplig spørsmål. Det er litt for "open ended" til at du kan få noen fornuftige svar. Jeg diskuterer religion ut fra mine erfaringer, kjennskap, kunnskap og ikke alltid fullstendig urimelige synsinger om mennesker, biologi, psykologi, sosiologi og historie. Å diskutere kristendom spesifikt er ganske kjedelig. Man lærer ikke noe særlig mer om hvorfor og hvordan religioner oppsto av det.
Gjest Seleena Skrevet 11. februar 2005 #7 Skrevet 11. februar 2005 Tom: Det Crazee er ute etter her, trur eg, er å få oss "ikkje-kristne" til å måtte uttale oss om kor mykje vi veit om bibelen slik at dei kristne etterpå kan le av oss over kor lite vi egentleg veit. Og kor alt for lite grunnlag vi har for å vere i mot denne religionen.
Gjest Chrizzy Skrevet 12. februar 2005 #8 Skrevet 12. februar 2005 Jeg har studert religion. Kan ganske mye faktisk. Laaaangt mer enn de fleste. Det forandret ikke synet mitt å studere religion. Har også vært støtte kontakt for ei som gikk på møter flere ganger i uken (pinse møter og vanlige kirkesøndager), måtte være med dit. Så jeg mener at jeg vet hva jeg prater om
Leo Skrevet 12. februar 2005 #9 Skrevet 12. februar 2005 Hva jeg vet om kristendommen kan jeg jo skrive side opp og side ned om! Hva vil du ha? Oppsumering av hva som står i Bibelen? Diskusjon om enkeltheter, hendelser... ??? I dag er jeg utmeldt av statskirken. Først og fremst fordi jeg er i mot at staten skal påtvinge mennesker en religion. Jeg vil påstå at jeg kan mye om både kristendommen og andre religoner. Min oppsummering av det jeg kan er at mennesker har behov for en Gud (Uansett hva h*n kalles) og at de har funnet forskjellige måter og dyrke denne guden på. Reglene som gjelder i gudsdyrkelsen er som regel tilpasset lokale forhold I varme strøk spiser man f.eks. ikke gris fordi grisekjøtt kan inneholde trikiner og lik gravlegges raskt fordi de innebærer smittefare. I Europa hadde man lenge behov for opplysning og lærdom om f.eks. hygiene og dette gjenspeiler seg i kirkekunsten... Jeg kritiserer aldri religion, men jeg kritiserer de som er fanatiske og holder på regler som ikke lenger har noen praktisk betydning.
Robban43 Skrevet 12. februar 2005 #10 Skrevet 12. februar 2005 Tom: Det Crazee er ute etter her, trur eg, er å få oss "ikkje-kristne" til å måtte uttale oss om kor mykje vi veit om bibelen slik at dei kristne etterpå kan le av oss over kor lite vi egentleg veit. Og kor alt for lite grunnlag vi har for å vere i mot denne religionen. Hmmm. Det er rart at andre skal tro noe sånt. Hvis jeg ikke tar feil så sier bibelen masse om dette. Tilgivelse, tolleranse og forståelse for andres meninger. Jeg er IKKE kristen, men alikevel lest både bibelen å det nye testamentet. Det er mye vi som ikke TROR kan trekke ut av disse bøkene å ta med oss for å være ett bedre medmenneske. Desverre så viser mange i vårt samfunn via både skrift å tale at en er inntolerant mot andre meninger så lenge de ikke samfatter med ens egne. Les har ikke skjønt dette med diskusjon, ikke å overbevise men å dele meninger.
Crazee Skrevet 13. februar 2005 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2005 Tom: Det Crazee er ute etter her, trur eg, er å få oss "ikkje-kristne" til å måtte uttale oss om kor mykje vi veit om bibelen slik at dei kristne etterpå kan le av oss over kor lite vi egentleg veit. Smilefjes eller ikkje, no skuffar du meg faktisk. Kor ofte ser du kristne ler over kor lite ikkje-kristne veit? Særleg når du tenkjer over kva denne manglande kunnskapen fører med seg... Sidan ingen her (med eit lite untak av Robban43) har svart på det eg spurte om, nemleg KVA dei veit - berre AT dei veit - så kan eg heller fortelja kvifor eg stilte spørsmålet: * I diskusjonar har det vore fleire som VEIT at Bibelen har blitt redigert masse opp gjennom åra - trass i at Bibelen er eineståande i verda på den måten at det finst ingen andre skrifter der det er så mykje originalmateriale og avskrifter bevart - og at forskjellen mellom desse er nokre promiller, hovudsakleg beståande av teiknsetjing og stavefeil. * Mange VEIT at i kyrkjemøtet i Nikea var dei ei avstemming over kva skrifter som skulle takast med i Bibelen og kva som skulle fjernast - sjølv om det er godt dokumentert at slik var det ikkje. * Mange VEIT at det kun er i Bibelen me finn noko om Jesus - trass i at samtidige romerske historikarar skriv Om Jesus, til og med om oppstoda frå grava. * Mange VEIT ein heil masse om kva kristendomen seier om homofili, valdtekt m.m. - men ignorerer fullstendig kva Jesus seier og gjer når dei viser til Bibelen. * Vidare er det mange som VEIT kva haldningar kristne har og kva kristne meinar om likt og ulikt. Eg kunne nok gått gjennom mange sider og plukka opp ein heil masse kunnskap om Bibelen, kristendomen og dei kristne og korleis Gud er - men eg håpar poenget mitt er klart no. Kva fører denne slåande innsikten til? Toleranse? Vel - mange seier jo dei er svært så tolerante og opne, men det viser seg likevel i haldningar som kjem fram i diskusjonar at det vert gjort eit unnatak for kristne. Dei kan gjerne fordømmast på eit breidt grunnlag. Ikkje akkurat noko du ser kristne ler av, er det? No er heldigvis ikkje alle ikkje-kristne slik. De som har svara i tråden at de veit mykje om temaet; eg seier ikkje at de ikkje gjer det, og at de tek feil. Mange veit mykje, men trur kort og godt ikkje. Mange veit kva som står i Bibelen, men forstår ikkje. (Gjeld nok både truande og ikkje-truande.) Mange veit betre enn mykje av det som vert sagt i diverse trådar - men teier om det. Og nokre seier i mot.
Gjest TomKrus Skrevet 13. februar 2005 #12 Skrevet 13. februar 2005 * I diskusjonar har det vore fleire som VEIT at Bibelen har blitt redigert masse opp gjennom åra - trass i at Bibelen er eineståande i verda på den måten at det finst ingen andre skrifter der det er så mykje originalmateriale og avskrifter bevart - og at forskjellen mellom desse er nokre promiller, hovudsakleg beståande av teiknsetjing og stavefeil. Og hvordan vet du dette? Har du hørt om Koranen forresten? Ellers er et vel ikke mange som hevder at bibelen har blitt særlig redigert gjennom tidene, annet enn useriøse fjortiser. Kunnskapsløse man forøvrig finner på begge sider i slike diskusjoner. Også her inne. Hjelpe meg hvor mange tilsvarende tråder som du starter her jeg skulle startet, hver gang jeg var frustret over ungdommens manglende kunnskaper om hva de diskuterer. * Mange VEIT at i kyrkjemøtet i Nikea var dei ei avstemming over kva skrifter som skulle takast med i Bibelen og kva som skulle fjernast - sjølv om det er godt dokumentert at slik var det ikkje. Og dette dokumenterer du nå? Det eneste jeg har sette er man ikke vet med sikkerhet om noe ble valgt bort eller ikke. Eller har du dokumenter på at alt ble bevart? Ellers ble dualismen mellom Jesus og Gud bestemt på dette møtet. Det er kirkeledere som har bestemt det. Ikke Gud. Men det vet du vel, håper jeg. * Mange VEIT at det kun er i Bibelen me finn noko om Jesus - trass i at samtidige romerske historikarar skriv Om Jesus, til og med om oppstoda frå grava. Og mange vet at omlag 10% eller noe av hva Jesus sa og gjorde kan historisk dokumenteres. Men det visste vel du også. * Mange VEIT ein heil masse om kva kristendomen seier om homofili, valdtekt m.m. - men ignorerer fullstendig kva Jesus seier og gjer når dei viser til Bibelen. Ja huff, disse religiøse som ser ned på de homofile. De vet visst ikke like mye som C som sitter inne med fasiten. Ignorerer disse Jesus? Kva fører denne slåande innsikten til? Toleranse? Vel - mange seier jo dei er svært så tolerante og opne, men det viser seg likevel i haldningar som kjem fram i diskusjonar at det vert gjort eit unnatak for kristne. Dei kan gjerne fordømmast på eit breidt grunnlag. Selv mistenker jeg mange å være litt vel hårsåre til å kunne diskutere et slikt tema.
Gjest Revenka Skrevet 13. februar 2005 #13 Skrevet 13. februar 2005 Det er synd å si det men jeg vet egentlig ingenting om kristendommen. Jeg fikk livssyn istedet for kristendom helt siden barneskolen, og der var kristendommen bare et lite kapittel for å si det slik, og det husker jeg ikke noe av. Selv er jeg "realist" og tror på det vitenskapelige Ikke noe religion da, men tror på det.
Polly Ester Skrevet 13. februar 2005 #14 Skrevet 13. februar 2005 * I diskusjonar har det vore fleire som VEIT at Bibelen har blitt redigert masse opp gjennom åra - trass i at Bibelen er eineståande i verda på den måten at det finst ingen andre skrifter der det er så mykje originalmateriale og avskrifter bevart - og at forskjellen mellom desse er nokre promiller, hovudsakleg beståande av teiknsetjing og stavefeil. Er det ikke heller slik at de som sier at Bibelen er forandret mener at det er ganske mye som er forandret pga ovesetting fra originalspråket til f.eks engelsk eller norsk? * Mange VEIT at i kyrkjemøtet i Nikea var dei ei avstemming over kva skrifter som skulle takast med i Bibelen og kva som skulle fjernast - sjølv om det er godt dokumentert at slik var det ikkje. Jeg "VEIT" det fordi jeg har lest det flere steder. Men, jeg skulle gjerne lest dokumentasjonen som sier det motsatte. * Mange VEIT at det kun er i Bibelen me finn noko om Jesus - trass i at samtidige romerske historikarar skriv Om Jesus, til og med om oppstoda frå grava. Dette skulle jeg også gjerne lest mer om. Jeg har nemlig lest at historikere på Jesu tid ikke skrev så mye om Jesus - og at det egentlig var en smule rart hvis det var så at han ble så veldig lagt merke til...
hecuba Skrevet 13. februar 2005 #15 Skrevet 13. februar 2005 hmm.. Hva en vet om disse tingene. Vel, som du sier, kommer det vel an på hvorvidt man er kristen eller ikke.. For dersom man er kristen "vet" man vel at det man tror på, har lært og har lest i bibelen er sant. Det virker for meg mer som om du vil ta om en diskusjon angående det faktum at mange har lagt ut tråder hvor de kritiserer en religion(her kristendommen) uten å egentlig vite noe særlig om den.. Jeg er forsåvidt enig, men det er viktig å huske på at religion først og fremst dreier seg om tro. Tro innebærer at man skal kunne tro på noe uten å kunne få det dokumentert.. Og dette med bibelen som mange nevner, er jo ikke alle kristene enige om engang.. Det er selvmotsigende tekster i bibelen og det er kanskje ikke så rart. Den ble skrevet ned av mennesker, og man kan derfor finne "kommentarer/budskap" der som kanskje er mer personlige og egentlig ikke har noe med kristendommen og gjøre. Og jeg er av den typen som tror at innholdet skal være et slags hjelpemiddel som skal kunne veilede hver enkelt i sin tro, ikke gi andre et påskudd til å si "jeg har rett og du tar feil". Mange fundamentalister mener kanskje det, og at bibelen er sitert fra Gud slik som Koranen er.. Dette er ikke mitt synspunkt.. Men som sagt, kristendom(som andre religioner) dreier seg først og fremst om tro.. Man burde vel kanskje ikke ha behov for dokumentasjon og bekreftelser dersom man er troende.. Og en ting til: hva vet kristene om satanisme f.eks.? Eller Islam? Eller hinduismen? Er mange som gjør opp et synspunkt uten å "vite" noe mer.. Det er deres valg, det bør man kunne respektere. Men er forsåvidt enig om at respekten burde kunne gå andre veien. Svarte vel egentlig ikke på det du spurte om.. Beklager.. Er typisk meg..
Englepus Skrevet 13. februar 2005 #16 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er ateist og vet ikke særlig mye om kristendommen eller andre religioner. Det interesserer meg ikke rett og slett.
smil Skrevet 13. februar 2005 #17 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er kristen, men fikk lyst til å svare litt likevel. Eller egentlig ville jeg bare si at hecuba sitt innlegg var veldig bra. Som om jeg skulle skrevet det selv Virker som om mange kristne har samme forhold til Bibelen som muslimer har til Koranen. Og det blir helt feil mener jeg. Å være kristen er å ha et forhold til Gud sin skaper. Noe som er mulig fordi Jesus døde for oss og stod opp igjen. Pga det Jesus gjorde kan vi ha fellesskap med Gud, og jeg mener at det blir noe helt annet enn å ha et forhold til en bok. Tror menneskene har to valg. En kan enten velge å ta i mot nåden. (Det at Jesus døde for oss og tok straffen for oss). Eller en kan velge å leve under Loven. Jeg har en følelse av at mange kristne tror de kan velge en mellomting. Litt av nåden og en del egne (gode) gjerninger. Nåden er ufortjent, og må tas i mot som en gave. Det er umulig å gjøre seg fortjent til den. Men hvis en velger å ta imot gaven, så vil følgene av det være at en ønsker å leve som Gud vil (Og her mener jeg ikke "følge Bibelen"). Jeg tror at Gud kan tale personlig til mennesker i dag. Og at alt vi behøver å gjøre er å være åpne for det og lytte. Jeg har forresten studert en del religion jeg også, deriblant kristendom. I begynnelsen ble jeg litt skremt av å lese hvordan Bibelen ble samlet og om andre skrifter som motbeviser noe av det som står i Bibelen. Men troen min står ikke og faller på om Bibelen er 100% historisk korrekt eller ikke. Heldigvis Ble visst et litt lengre innlegg enn jeg hadde tenkt dette. Vanskelig å stoppe når en først er igang
hecuba Skrevet 13. februar 2005 #18 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er kristen, men fikk lyst til å svare litt likevel. Eller egentlig ville jeg bare si at hecuba sitt innlegg var veldig bra. Som om jeg skulle skrevet det selv Takk for det. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #19 Skrevet 13. februar 2005 Til Crazee: Det virker som du vil ha folk til å ta relgionshistorie kurs eller noe. Jeg har ikke studert relgion eller kristendom og kan bare sånn passe lite om temaene. En diskusjon om hvorvidt ditt eller datt skjedde for 500-2000 år siden blir fort fryktelig uinteressant. Det jeg vet er at det er rimelig mange tullete kristne fundamentalister rundt om kring, hvis tro og overbevisning verden godt kunne klart seg uten. Det er også mange gode, tolerante og moralske mennesker og noen av dem er kristne også. Det finnes vel ingen standard eller riktig/feil måte å være kristen på, det er tusenvis av varianter og hva gjør at din snille variant er mer eller mindre kristen enn ekstremistene sin kristendom Slik jeg ser det utgjør alle som mener de uansett har absolutt rett i sitt syn på virkeligheten en stor trussel for samfunnet. Det er slike jeg kaller fundamentalister, og de er gjerne relgiøse eller politiske ideologer.
Crazee Skrevet 14. februar 2005 Forfatter #20 Skrevet 14. februar 2005 Til Crazee: Det virker som du vil ha folk til å ta relgionshistorie kurs eller noe. Neida - eg vil berre sjekkar at det dei påstår er fakta faktisk stemmer. Det er fleire som har vore ivrige til å påsta det eine og det andre i diskusjonar - men det er tydeleg det ikkje er like freistande å gjenta det i ein tråd der eg spesifikt bed om å få høyra desse påstandane.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå