Gå til innhold

Menn ferierer, kvinner jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg registrerer at mange damer i småbarnsfasen finner seg i utrolig mye rart fra mennene sine. Hvorfor i huleste gjør dere det? Tenker spesielt på at mange lar mennene bruke 1-2 uker av ferien hvert år på gutteturer med jakt, fiske, sykling, hytteturer osv, mens damene må være hjemme med barna. Dette gjelder til en viss grad også helger. Hvorfor er regelen hos mange at dama har ungene, med mindre faren er «barnevakt»?

Mange menn ser det som en selvfølge at de «får lov» til det samme som kompiser, og oppfører seg derfor som en drittunge når vettuge damer setter ned foten. Hallo! Når man har kun fem uker ferie i året, og skal dekke barnas sommerferier, høstferie, vinterferie, planleggingsdager osv, samt få tid sammen som familie, så er ikke dette greit! Hvis mor skulle oppføre seg på samme viset, hadde man ikke hatt rom til noe felles ferie som familie. Det er en grunn til at mødre flest ikke kunne finne på å foreslå å bruke et par ferieuker hvert år på seg selv. 

Damer, ser dere ikke hvor idiotisk dette er? 

Anonymkode: db2b3...998

Helt enig med det du sier her, og det er rart for meg å se.

Jeg er 50 år, og har nå voksne barn og barnebarn. Da vi hadde småbarn, så hjalp vi hverandre. Vi hadde ikke fri hver for oss, men hadde familieferie. Vi leide feriehus i Danmark, og tok med barna dit de årene vi hadde råd til det. Ellers ble det ferie hjemme eller på hytta som svigerforeldrene mine hadde. 

Det var aldri noe tema at vi skulle ha "fri" hver for oss. For vi var sammen om det å ha barn og familie. Mannen min hadde aldri noe ønske om å ha fri for seg selv, og det hadde ikke jeg heller. Vi var en familie, og fritida brukte vi da sammen.

Så dette "nye" ønsket om å ha fri fra familie og barn, er basert på mer egotenking i samfunnet.. Og det er ikke kompatibelt med familie. Så om man ønsker å ha familie og barn, så bør man gå helt inn for det. Jeg ser ikke hva man taper på å tenke mer familieorientert enn å kun tenke på seg selv? Mulig man går glipp av endel ting man kan gjøre som singel, men når man har valgt familie, så er man ikke singel lenger. Da må man tenke på alle i familien istedet for kun seg selv. Det er et valg man tar. Har man valgt familie, så bør man også velge familie i alle valg man tar deretter.

Senere, når man blir eldre, så kan man velge mer. Når barna er blitt voksne, så kan man gjøre som man vil. Det er en tid for alt, men når barna er små, så er egne behov i andre rekke. En er kanskje 40 år når barna er store nok til at de voksne kan gjøre mer som de vil. Og da har kanskje de voksne også bedre økonomi til å gjøre det. 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en gutt er liten leker han med biler og fly. 

Når en pike er liten. Leker hun med babyer og barn i form av dukker. 

Når en mann bli voksen. Kjører han på ferie med biler og fly. 

Når en kvinne blir voksen. Duller hun med ekte barn. 

Er det så vanskelig å forstå at kjønnene har forskjellige prioriteringer og interesser? 

 

Anonymkode: 71ac7...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ønsker en mann og bruke flere uker av ferien sin på reiser, så trenger han ikke å få barn. Det er jo ikke riktig at da skal konen sitte alene med de små barna, mens mannen er ute på lange gutteturer.

Sist forhold jeg var i, varte i 3 år, han sto fullstendig fritt til å reise, dyrke hobbyer, være med kompiser osv. Han reiste på 3 ukers guttetur hver sommer. Jeg hadde ingen problemer med det. Men han ville veldig gjerne at vi skulle få barn, og da sa jeg at da ville den 3 ukers gutteturen hans ryke. Han kunne få reise en uke. Men reiste han 3 uker, så ville jo ikke vi få noe ferie som en familie. Han fikk bare ta 4 uker på sommeren. Og jeg vil ikke sitte å ta meg av små barn alene. Skal man ha barn, så kan man ikke fortsette å leve som før man fikk barn. Og hvis kvinnen skal reise på ferie med venninner noen uker og da. Skal man aldri reise på ferie som en familie. 

Anonymkode: b5dd7...ffa

Hvorfor skal han ikke få barn fordi han bruker 1 av ferieuken på tur.

Ser virkelig ikke problemet 

Anonymkode: 45423...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han ikke få barn fordi han bruker 1 av ferieuken på tur.

Ser virkelig ikke problemet 

Anonymkode: 45423...953

Ser du ikke ar det er totalt uansvarlig og urettferdig? Blir jo en selvfølge at hun burde ha like mye "friturer", men da er det jo ikke tid igjen til familieferie. Guttebarn burde holde seg single om de ikke vil være menn, i min mening.

Anonymkode: 8b775...28a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg registrerer at mange damer i småbarnsfasen finner seg i utrolig mye rart fra mennene sine. Hvorfor i huleste gjør dere det? Tenker spesielt på at mange lar mennene bruke 1-2 uker av ferien hvert år på gutteturer med jakt, fiske, sykling, hytteturer osv, mens damene må være hjemme med barna. Dette gjelder til en viss grad også helger. Hvorfor er regelen hos mange at dama har ungene, med mindre faren er «barnevakt»?

Mange menn ser det som en selvfølge at de «får lov» til det samme som kompiser, og oppfører seg derfor som en drittunge når vettuge damer setter ned foten. Hallo! Når man har kun fem uker ferie i året, og skal dekke barnas sommerferier, høstferie, vinterferie, planleggingsdager osv, samt få tid sammen som familie, så er ikke dette greit! Hvis mor skulle oppføre seg på samme viset, hadde man ikke hatt rom til noe felles ferie som familie. Det er en grunn til at mødre flest ikke kunne finne på å foreslå å bruke et par ferieuker hvert år på seg selv.

Anonymkode: db2b3...998

Det er jo nettopp pga dette at det som oftest er mor som ender opp med hovedansvaret ved et samlivsbrudd.

Anonymkode: fa61b...2e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Majott skrev:

Helt enig med det du sier her, og det er rart for meg å se.

Jeg er 50 år, og har nå voksne barn og barnebarn. Da vi hadde småbarn, så hjalp vi hverandre. Vi hadde ikke fri hver for oss, men hadde familieferie. Vi leide feriehus i Danmark, og tok med barna dit de årene vi hadde råd til det. Ellers ble det ferie hjemme eller på hytta som svigerforeldrene mine hadde. 

Det var aldri noe tema at vi skulle ha "fri" hver for oss. For vi var sammen om det å ha barn og familie. Mannen min hadde aldri noe ønske om å ha fri for seg selv, og det hadde ikke jeg heller. Vi var en familie, og fritida brukte vi da sammen.

Så dette "nye" ønsket om å ha fri fra familie og barn, er basert på mer egotenking i samfunnet.. Og det er ikke kompatibelt med familie. Så om man ønsker å ha familie og barn, så bør man gå helt inn for det. Jeg ser ikke hva man taper på å tenke mer familieorientert enn å kun tenke på seg selv? Mulig man går glipp av endel ting man kan gjøre som singel, men når man har valgt familie, så er man ikke singel lenger. Da må man tenke på alle i familien istedet for kun seg selv. Det er et valg man tar. Har man valgt familie, så bør man også velge familie i alle valg man tar deretter.

Senere, når man blir eldre, så kan man velge mer. Når barna er blitt voksne, så kan man gjøre som man vil. Det er en tid for alt, men når barna er små, så er egne behov i andre rekke. En er kanskje 40 år når barna er store nok til at de voksne kan gjøre mer som de vil. Og da har kanskje de voksne også bedre økonomi til å gjøre det. 

 

 

 

Jeg foretrekker fri innimellom for å pleie vennskap. Venninnene mine har jeg hatt siden jeg gikk på alt fra barneskolen til høyskolen. Jeg ønsker å opprettholde et forhold med de uten å ha barn og mann på slep hver gang vi møtes. 

Kjedelig å sitte der nyskilt som 55 åring mutters alene. All den tiden man har investert i mann og barn og så plutselig har de egne liv og man er ikke en del av deres hverdag lenger. Eller at mannen plutselig dør, da er det ålreit å ha venner å støtte seg til. Det finnes jo en begrensning på hvor mye man kan fly dørene ned hos barna. 

Anonymkode: d3c8f...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker fri innimellom for å pleie vennskap. Venninnene mine har jeg hatt siden jeg gikk på alt fra barneskolen til høyskolen. Jeg ønsker å opprettholde et forhold med de uten å ha barn og mann på slep hver gang vi møtes. 

Kjedelig å sitte der nyskilt som 55 åring mutters alene. All den tiden man har investert i mann og barn og så plutselig har de egne liv og man er ikke en del av deres hverdag lenger. Eller at mannen plutselig dør, da er det ålreit å ha venner å støtte seg til. Det finnes jo en begrensning på hvor mye man kan fly dørene ned hos barna. 

Anonymkode: d3c8f...eaa

Det samme gjør jeg. Her var det snakk om ferie, men selvsagt bør man ha tid for seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Majott skrev:

Det samme gjør jeg. Her var det snakk om ferie, men selvsagt bør man ha tid for seg selv. 

Ok. Jeg bruker aldri av mine 5 ukers ferie til å reise bort med venninner. Vi møtes i helger en lørdag kveld eller drar bort fra fre-søn sammen. 

Anonymkode: d3c8f...eaa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2018 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Jeg registrerer at mange damer i småbarnsfasen finner seg i utrolig mye rart fra mennene sine. Hvorfor i huleste gjør dere det? Tenker spesielt på at mange lar mennene bruke 1-2 uker av ferien hvert år på gutteturer med jakt, fiske, sykling, hytteturer osv, mens damene må være hjemme med barna. Dette gjelder til en viss grad også helger. Hvorfor er regelen hos mange at dama har ungene, med mindre faren er «barnevakt»?

Mange menn ser det som en selvfølge at de «får lov» til det samme som kompiser, og oppfører seg derfor som en drittunge når vettuge damer setter ned foten. Hallo! Når man har kun fem uker ferie i året, og skal dekke barnas sommerferier, høstferie, vinterferie, planleggingsdager osv, samt få tid sammen som familie, så er ikke dette greit! Hvis mor skulle oppføre seg på samme viset, hadde man ikke hatt rom til noe felles ferie som familie. Det er en grunn til at mødre flest ikke kunne finne på å foreslå å bruke et par ferieuker hvert år på seg selv. 

Damer, ser dere ikke hvor idiotisk dette er? 

Anonymkode: db2b3...998

Siden kvinner har uskrevne særrettigheter på barna, f.eks i barnefordelingssaker, særrettigheter med tanke på abort vs juridisk abort, da er det bare rettvist. Ta så mye ferie dere vil fedre, dere har fortjent det :)

Anonymkode: 3f099...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med litt tid for seg selv, men jeg er enig med mange her om at bruk av feriedager til egentid handler mye om egoisme. Altfor mange setter egne behov foran barna sine. Alt handler om selvrealisering, ja kanskje til og med det å få barn. Familien er tradisjonelt det sterkeste båndet vi har mellom mennesker i samfunnet, og det er ikke rart familier går i oppløsning når så mange fokuserer på seg selv før barnas beste. Tiden med små barn er kort. Man kan ikke regne med å ha like mye vennetid som før man fikk barn, men når ungene blir større kommer den tiden tilbake, og det er likt for alle foreldre.

Selvsagt finnes det tilfeller der mor er den som er mest borte, men flertallet er definitivt menn. Og til dere som ikke kjenner noen slike menn i egen omgangskrets: Da kjenner dere garantert ikke mange jegere. To uker i jaktkoia på elgjakt, en uke på rypejakt på vidda, en uke på laksefiske, sykkelferie på Gran Canaria eller den årlige gutteturen for å stå på ski i Frankrike? Ingen småbarnsfedre dere kjenner som gjør en eller flere av disse tingene årlig? 

Jeg skjønner at det ikke er så lett når den flotte mannen deres viste seg å være en sutrete tenåring da han ble far, men du må vel ha sett noen tegn før det? Altfor mange damer finner seg uansett i altfor mye, og så har du i tillegg noen damer som setter ned foten men må høre sutringen om at «alle andre får lov». Vi damer må si klart fra om at fedre får begynne å oppføre seg som voksne menn! Dette handler forsåvidt både om feriedager/tidsbruk på barna, og i en del tilfeller også om hvordan man prioriterer å bruke pengene sine når penger er et knapphetsgode.

Når barnehagen eller SFO er stengt fire uker eller en måned om sommeren, så er faktisk tanken at vi skal være sammen med egne unger som en familie. Vi skal skape gode barndomsminner sammen med barna. Det er ikke meningen at mor skal være alene med ungene halve sommeren, så menn kan få sitte og prompe i jaktkoia si med en iskald en i handa i halve oktober. 

TS

Anonymkode: db2b3...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kan ikke si jeg kjenner meg igjen, jeg er kvinne og mamma og reiser på ferie uten mann og barn 1-2 uker i året, og mannen tar seg da av alt hjemme.

For min del handler det mye om å få en smertefri uke i løpet av vinteren og samle krefter, og det kommer også han til nytte.

Derfor er det jo rettferdig at han også får dra på noen gutteturer vår/sommer/høst når jeg fungerer greit.

Jeg tror begge parter har godt av å komme seg bort litt. Selvsagt skulle vi gjerne reist sammen, men det går jo ikke pga barna, så da får det blir sånn til barna er store.

Anonymkode: 94cb7...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...