Gå til innhold

Hvorfor er djevelen ond?


Tinkywinky

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hva som gjør djevelen så ond? Altså han var Guds bestevenn, men ble allikevel sendt til helvete, fordi han "forrådte" ham, ved å friste menneskene? Slik jeg ser det var det vel for å vise at vi har fri vilje, og fra å redde oss fra å leve evig. Gud har drept tusenvis, Satan har drept, hva? 7? Hva om dette såkalte helvete ikke er så gale? Men egentlig er ganske fint? Det må da være mye bedre hos en "person" som ikke krever så himla mye fra oss annet enn at vi skal være mennesker, ta egne valg, gjøre feil etc.. Og havne dit? Enn hos en som forventer at vi ikke skal gjøre så jævla mye feil, gjøre ditten og datten, ellers er vi ikke vatten verdt? 

Jeg føler jo at djevelen er mer som oss, gjør feil. Trosser litt. Prøver seg frem. Gjør feil. Også skal han dømmes for det? Han var jo en erkeengel. Gud viser jo at man ikke skal gi tilgivelse hos en trofast venn når en feil blir begått. Så hvorfor tror så mange av "oss" at noe annet skal gjelde menneskeheten? Er det noen som er "ond" så må det da være Gud. 

Unnskyld om jeg tråkker noen på tærne her, men jeg er dønn nysgjerrig. Og nei, jeg er ikke kristen selv. Dette bare kom opp i en diskusjon ut av det blå, og da bare ble jeg veldig engasjert. Om noe.. Heier jeg jo mer på djevelen, men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er ikke ond han er bare uenig med Gud så derfor sier Gud at han er ond.

Meeeen som vi alle vet så finnes det alltid to sider av en sak..

...:sexy:...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud gav oss også fri vilje, men vi var ikke styrt av grådighet. Djevelen står for det, og det å tenke meg og mitt før andre. 

Gjennom hendelser styrt av grådighet har mennesker drept mange. 

Hva du velger å tro på er jo helt opp til deg selv. Bare vær snill med andre så kommer du langt 😊

Anonymkode: e946a...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Han er bare misforstått.

Er det jeg også mener. Til tross for at jeg ikke tror på kristendommen. Eller noen annen religion. Bibelen er jo kun basert på Gud. Han er jo mer "ond" han. Da Satan tar en hver til seg uansett hva de har gjort. Jeg mener jo at uansett hvem som er kristen - og prøver å følge boken, så er det uansett få Gud slipper til. Da man skal være ganske så plettfri før man kommer dit. 

Jeg vet ikke. Jeg har bare blitt mer og mer "satanist". Jeg tror ikke på noe god Gud iallfall. Han er jo ganske så fæl. Og satan virker bare som en misforstått sjel som prøver å gjøre ting riktig, men gjør feil allikevel. Som oss. Virker mer menneskelig, han. Jeg tror han bare vil at vi skal stå for egne valg og meninger, og at det er lov å falle for fristelser i blant - selvom det ikke alltid gir oss noen vinninger, men at vi kan tape på det. Det er jo det livet handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Forundret.. skrev:

Han er ikke ond han er bare uenig med Gud så derfor sier Gud at han er ond.

Meeeen som vi alle vet så finnes det alltid to sider av en sak..

...:sexy:...

Tre sider, for å være korrekt. Min, din og sannheten. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

ha111Ny.jpg

Åh, trodde det bare var 7, men uansett.. Er så sykt at folk vil tro på en god Gud, når det i klarhet er Satan som er den bedre av dem. 

Hadde en religion lærer som mente at den eneste grunnen til at det var så mye elendighet i verden - til tross for at det var en Gud, var pga Satan (nei ikke pga krig.. Men sult, gode folk som dør av uhelbredelige sykdommer osv osv)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle skrev:

Ikke så mye. Ta deg en øl.

Problemet er vel at jeg har tatt en. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perle skrev:

Ta fem til.

Tror ikke spørsmålene blir noe færre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meeeen.. Hvilken satan snakker du om ? Jeg mener, står det ikke veldig lite om satan i bibelen ? Har ikke så peil, men noen mener at det ikke står noe om hans såkalte rike "helvete" heller. Så hvilken satan baserer du deg på ?

Har vel også inntrykk av at det er slik på Gude-siden at det jo bare er å be om tilgivelse, dog helt ærlig ment, og du vil ha tilagng til perleporten. Derav nattverd og syndene forlatelse. Eller ?

Kjedelig edru dessverre. 

Anonymkode: be4b8...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meeeen.. Hvilken satan snakker du om ? Jeg mener, står det ikke veldig lite om satan i bibelen ? Har ikke så peil, men noen mener at det ikke står noe om hans såkalte rike "helvete" heller. Så hvilken satan baserer du deg på ?

Har vel også inntrykk av at det er slik på Gude-siden at det jo bare er å be om tilgivelse, dog helt ærlig ment, og du vil ha tilagng til perleporten. Derav nattverd og syndene forlatelse. Eller ?

Kjedelig edru dessverre. 

Anonymkode: be4b8...906

Joo, jeg tror det! Har lest veldig lite av bibelen selv.. Dvs.. Nada. Har kun hørt fra de som har lest den. Og det vi har lært. Mener de fleste sier at det har stått lite om "han" annet enn at han har blitt brukt som en trussel. Jeg har dog bare sett filmer etc som viser hvor grusom denne "Gud" er. 

Jamen om det bare er til å gjøre så, hvordan kunne han da dømme sin beste kompanion til å lede over "helvete"? Eller lede og lede. Men iallfall ikke tilgi han, og sende han bort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete har jo blitt brukt som skremselspropaganda fra gammelt av..for at folk skylle tro 

Anonymkode: 15e8b...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helvete har jo blitt brukt som skremselspropaganda fra gammelt av..for at folk skylle tro 

Anonymkode: 15e8b...0e6

Den er jeg heller mer med på. Men uansett.. Tror jeg på mer mellom himmel og jord. Og skulle man uansett diskutere mellom Gud og satan, så tror jeg jo mer på Satan. Da jeg tror han ligger i alle oss. "vi" er Satan, da vi gjør feil. Men gud? Nei. I så fall er det en pinglete jævel som elsker å skylde på alle andre, og få folk til å føle seg fæl over å gjøre menneskelige feil. Og i så fall få oss til å lide litt ekstra, ved å tro at feilene våre får oss til å lide i evig tid hos et helvete som ikke finnes engang. 

Eller i teorien; så tror jeg dette bare var noen som ville holde ap med folk, som bestemte seg for å skrive en bok om masse tull. Og egne meninger, og litt ekstra, som det viste seg at folk trodde på - og fremdeles gjør.

Allikevel liker jeg bare å diskutere temaet. Da jeg liker å høre folks synspunkt, og meninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en kristen familie, og hørte alltid pene utvalgte stykker fra Bibelen. 14 år gammel leste jeg Bibelen fra perm til perm, og min reaksjon var "Fy søren for en drittsekk Gud er!"

(Fikk husarrest for det. :fnise:

Om djevelen var slangen, så er vi ham evig takknemlig for at han overtalte Eva til å spise av kunnskapens tre. Det var det eneste rette å gjøre! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trolltunge skrev:

Jeg vokste opp i en kristen familie, og hørte alltid pene utvalgte stykker fra Bibelen. 14 år gammel leste jeg Bibelen fra perm til perm, og min reaksjon var "Fy søren for en drittsekk Gud er!"

(Fikk husarrest for det. :fnise:

Om djevelen var slangen, så er vi ham evig takknemlig for at han overtalte Eva til å spise av kunnskapens tre. Det var det eneste rette å gjøre! 

🙈🙈 men står det nesten ingenting om djevelen i bibelen? Er mye diktet opp selv imellom de religiøse? Ikke at bibelen ikke er diktet opp, men.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djevelen er ond og menneskets fiende som følge av at følelsen av sjalusi vokste inni han og at han derfor nektet i arroganse å adlyde Gud da Han skapte menneske.

Djevelen sverget at han skulle villrede mennesket fra den vei Gud vill vi mennesker skal følge og derfor er han vår fiende og vil oss ondt. 

Guds vei er å tilbe En Gud alene,  gjøre godt, bygge jorden og være rettferdige med hverandre og våre omgivelser.

Djevelens vei er avgudsdyrkelse, fornekte vår Skape, gjøre vondt, gjøre urett mot oss selv og andre, splittelse, krig, drap, vold og det som ikke hører med til indre og ytre fred og harmoni.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...