Gå til innhold

Dere som har vært utbrent....

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME og utbrenthet har noen av de samme symptomene, bl.a. utmattelse og noen andre fysiske symptomer. Men det er ikke det samme, ved ME har man mange karakteristiske symptomer. Ved ME får man bl.a. sår hals og influensasymptomer etter anstrengelse, det gjør man ikke ved utbrenthet. PEM (anstrengelsesutløst symptomforverring) er også et kardinalsymptom ved ME. Ved utbrenthet har man gjerne brent lyset i begge ender, og kroppen er rett og slett utmattet.

Hvis man leser seg opp på ME vil man se forskjellen. Det har tidligere vært forskjellige kriterier ved diagnostisering av ME, noen som bare har hatt utmattelse som eneste kriterie og man har fått mange feildiagnostiseringer. I dag brukes heldigvis strengere kriterier. 

Anonymkode: 3ee7c...675

Takk dette var nyttig. Visste faktisk ikke det med sår hals og influensa-symptomer. Ser mye kan ligne, da, men at jeg ikke har ME. Er vel bare derfor legene har nevnt det, fordi noen symptomer er like; som det å være så utmattet at man må planlegge dagene nøye, må hente seg inn etter aktivitet og klarer ikke noe som helst stressende. Jeg føler meg ekstremt stress-sensitiv, og det må nok bare ta tid dette. Takk for info :)

ts

Anonymkode: 6167f...3a9

Videoannonse
Annonse
Gjest Ukjenten
Skrevet

1. hvor lang tid tok det før du ble "frisk" og/eller tilbake i jobb? - går på fjerde året nå.. Har diagnosen utmattelsessyndrom mild -> moderat. 

2. valgte du å gå tilbake til samme jobb eller endret du kurs? -> jeg går tilbake til samme jobb, jobber 20%

3. Hva var det som gjorde at du kom deg opp igjen? -> sliter veldig enda, men det å ha noe å glede seg over i hverdagen, akseptere at det er greit å være sliten og ikke presse meg er det som hjelper meg. Er på bedringens vei heldigvis!

Skrevet
På 4.2.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått diagnosen utbrent. Er det forresten en diagnose? vel, det er det som står i vedtaket fra NAV. Er nemlig akkurat gått fra sykemelding til arbeidsavklaringspenger....sukk.

Jeg har det nokså ok mentalt, men veldig sliten fysisk. Orker lite. Bruker hele dagen på å mobilisere krefter så jeg har litt å gå på når barna kommer fra skolen. Sliten etter en tur på 20 minutter, eller å handle mat, eller å sette inn i oppvaskmaskinen.

Poenget er, at jeg har strukket meg for langt, gitt og gitt og sagt ja på alle bauger og fronter i aldri så lang tid. Er utslitt og tom. Heldigvis ikke deprimert.

Det jeg lurer på, til deg som har vært på samme sted:

1. hvor lang tid tok det før du ble "frisk" og/eller tilbake i jobb?

2. valgte du å gå tilbake til samme jobb eller endret du kurs?

3. Hva var det som gjorde at du kom deg opp igjen?

jeg spør, fordi jeg trenger litt håp å klamre meg i, og fordi jeg vurderer å ikke gå tilbake til min nåværende jobb (som har vært medvirkende til å kjøre meg helt ut....)

Anonymkode: 6167f...3a9

1. Jeg gikk på en skikkelig smell i april i fjor og er ikke skikkelig frisk ennå. I tillegg til utbrenthet så fikk jeg en diagnose på fibromyalgi og jeg sliter nå med depresjon. Siden august i fjor har jeg jobbet men har vært delvis sykmeldt. Jeg må innse at dette tar tid for meg. 

2. Jeg gikk tilbake til samme jobb men den var grunnen til utbrentheten så jeg er i dialog med leder om å få andre arbeidsoppgaver. Og skal på tiltak i Nav. Jeg har ikke fått mer motivasjon eller lyst til å fortsette i den jobben jeg har. 

3. I starten klarte jeg for det meste kun å hvile og atter hvile. Etterhvert som jeg klarte litt mer så prøvde jeg å gjøre ting som jeg kjente gjorde meg godt. Ikke presse meg selv til noe. Har hatt god hjelp av psykolog og i tillegg en psykolog som har utbrenthet som sin spesialitet. Det har kostet meg mye å innse mine begrensninger. Jeg jobber med å få en balanse mellom aktivitet og hvile. 

Det er en tøff erfaring å strekke seg for langt og det kan ta tid å komme seg igjen. Man er nødt til å bruke tiden det tar og prøve å kjenne etter hva som føles rett for en selv. Det er absolutt håp. Kjenner du at det er feil å gå tilbake til samme jobb så skal du kanskje prøve noe annet? Din arbeidsgiver har plikt til å prøve å tilrettelegge for deg og er du i dialog om dette eller er du helt sykmeldt? De har også et ansvar for å se etter andre muligheter for deg på jobb om du ikke kan gjøre den jobben du har. Jeg fikk et tips som jeg ikke har brukt og det er å krysse av i sykmeldingsskjemaet at sykmelding har noe med jobben å gjøre. Det stiller klare krav til arbeidsgiver men også til Nav at de må tidlig på banen. Du har rettigheter så bruk de. Ønsker deg masse lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...