Gå til innhold

Gravid uten jobb, far er student.


Balubahopp

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er i en situasjon hvor vi har lyst til å bli gravid, men er usikre på om det er lurt med tanke på økonomi. Jeg har søkt rundt, men ikke funnet noen i akkurat denne situasjonen.

Jeg er ferdig med utdanningen min nå i mai 2018. Samboeren min skal begynne på 3-årig studium nå i august 2018. 

Jeg har en deltidsjobb nå, men vi skal flytte og kommer til å si opp den jobben i sommer.

Vi er usikre på hvor samboeren min kommer inn på skole. Av den grunn er det litt risikabelt for meg å skaffe meg full jobb i det yrket jeg er utdannet i, hvis vi ikke vet om vi skal flytte dit.

Jeg lurer på - dersom jeg blir gravid nå innen 2 mnd, og ikke får meg jobb, og samboeren min studerer, kan han få foreldrepenger, evt. pluss lån eller stipend? Hvor mye får han totalt?

I tillegg - hvor mye kan jeg få om jeg ikke jobber? Har jeg krav på noe fra nav under graviditeten og fram til barnet begynner i barnehage? Og jeg begynner å jobbe.

Hvor mye må jeg i så fall jobbe hvis det er et krav om det?

Dette blir vårt første barn, så ønsker detaljerte svar, da jeg ikke kan mye om dette fra før :) 

Endret av Balubahopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi venter barn om bare noen uker og har begynt handlingen. Selv om vi kjøper det meste brukt, og får mye i gave, skjønner jeg ikke hvordan folk uten jobb har råd til å få barn. Ut fra egen erfaring ville jeg sagt at du bør vente til fast jobb er i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikre på om det er lurt med tanke på økonomi?? Det er komplett idioti ØKONOMISK å få barn i deres situasjon 

Endret av FrodeF
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er idiotisk. Dere ødelegger for dere selv og barnet om du bli gravid nå. Ved å vente under ett år er dere i en helt annen situasjon. Gjør ferdig studiet, vent til samboer har fått skoleplass, søk jobb, jobb deg opp rettigheter i 6 mnd. Så kan dere få barn og vil ha en inntekt i det minste. Det blir trangt nok økonomisk for dere. 

Anonymkode: 91f05...57d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopter en katt. Seriøst. En babyvokder opp til å bli et barn. Et barn og en undom med ønsker og behov som skal dekkes. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Balubahopp skrev:

Lurer fortsatt på om han kan få foreldrestipend, og hvor mye han får totalt?

Hvorfor skal han få det? Det er mor som opparbeider seg rettigheter.

Som arbeidsløs uten tidligere opparbeidede rettigheter vil du få en engangsutbetaling rett etter eller rett før fødselen på 63.000 kr. Etter fødselen vil du få 970 kr i mnd i barnetrygd. Jeg kjenner ikke til noen andre stønader et samboende par kan få fast. Aleneforsørgere som ikke bor sammen med barnefar kan få noe som heter overgangsstønad en periode, men det gjelder ikke i ditt tilfelle etter som dere er sammen og bor sammen.

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/Familie/foreldrepenger-og-engangsstonad/Foreldrepenger+og+engangsstønad?key=veiledertype

Jeg vil ærlig talt fraråde deg på det sterkeste å gå i gang med noe svangerskap og graviditet NÅ. Vent til du har vært i jobb ett år, og har opparbeidet deg rettigheter etc. og du har penger til å forsørge barnet med selv. Hvorfor skal du belage hele barneoppdragelsen på stønader og penger fra NAV og det offentlige? Er du helt på jordet? Dere burde jo skjønne at man skal selvfølgelig forsørge barnet selv!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Balubahopp skrev:

Lurer fortsatt på om han kan få foreldrestipend, og hvor mye han får totalt?

Foreldrestipend er bare det samme som han får i lån og stipend. Det er bare at alt omgjøres til stipend når man er hjemme med barn. Og han får jo bare det om han er hjemme et år med barnet og ikke studerer, så ser ikke helt relevansen. 

Anonymkode: 91f05...57d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til igjen at hvis jeg skal få meg fast jobb må jeg begynne å søke allerede nå, og det er ikke så lurt siden vi ikke vet hvor vi kommer til å bo før 20. juli. Og da er det for sent å skaffe jobb, og jeg må i så fall jobbe med noe annet som ikke krever utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk høres det ut som en katastrofe. Er det gamle og situasjonene er den at dere ønsker barn før det er for sent? 

Anonymkode: 1f7fc...e6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Balubahopp skrev:

Må legge til igjen at hvis jeg skal få meg fast jobb må jeg begynne å søke allerede nå, og det er ikke så lurt siden vi ikke vet hvor vi kommer til å bo før 20. juli. Og da er det for sent å skaffe jobb, og jeg må i så fall jobbe med noe annet som ikke krever utdanning.

Dummeste jeg har hørt. Skal dere begge vente til 20 juli for å finne utav hva dere skal til høsten? Søk jobber, og blir det to forskjellige plasser så får dere pendle en periode. 

Anonymkode: fbd43...2be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonomisk høres det ut som en katastrofe. Er det gamle og situasjonene er den at dere ønsker barn før det er for sent? 

Anonymkode: 1f7fc...e6d

Hvorfor slik brennhast med å få barn??

Vil dere virkelig slite for å få råd til vann og brød istedenfor å vente de mnd det tar å få ting i orden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette sier seg selv ts. Med så mye uavklart kan du bare gi opp å planlegge et barn. Når du ikke klarer å bestemme deg for om du skal søke jobb eller ikke pga usikker boligsituasjon, så må du jo skjønne at du ikke kan ta vare på et barn samtidig. Tror du virkelig at staten er interessert i å sponse deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange forhold begynner å skrante når økonomien er dårlig. I tillegg er en baby veldig dyrt. Så dere burde virkelig tenke dere godt om (les; vent til begge har fast jobb og har et fast bosted!!), for ellers er det fort gjort å bli alenemor..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Balubahopp skrev:

Må legge til igjen at hvis jeg skal få meg fast jobb må jeg begynne å søke allerede nå, og det er ikke så lurt siden vi ikke vet hvor vi kommer til å bo før 20. juli. Og da er det for sent å skaffe jobb, og jeg må i så fall jobbe med noe annet som ikke krever utdanning.

Altså, dere vet heller ikke hvor dere skal komme til å BO (sikkert leie) om et halv år heller!! 

Glem det heg skrev med å skaffe katt. Dere er ikke stabile nok for et slikt ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

På 3.2.2018 den 19.07, *nordby* skrev:

Husk at mange forhold begynner å skrante når økonomien er dårlig. I tillegg er en baby veldig dyrt. Så dere burde virkelig tenke dere godt om (les; vent til begge har fast jobb og har et fast bosted!!), for ellers er det fort gjort å bli alenemor..

Lurer da på åssen fattige og nevrotiske tenåringer klarer å kjøpe seg dyre ting fra Nike mens de tar vare på ungen de pulte på seg på en fest. Får de ikke diverse stønader osv ? Økonomien vår var vanskelig, men det påvirker ikke forholdet til meg og eksen. Vi hadde alt av utfordringer og kjempet på lenge. Som de fleste par ikke klarer. De som gifter seg og alt er så perfekt, boom så blir en av partene utro og stikker etter minste motstands vei. Og det er et barn oppi det hele. Eller så er de bare sammen for tryggheten og usikkerheten i seg selv, men ingen kjærlighet der.

På 3.2.2018 den 19.11, Perle skrev:

Altså, dere vet heller ikke hvor dere skal komme til å BO (sikkert leie) om et halv år heller!! 

Glem det heg skrev med å skaffe katt. Dere er ikke stabile nok for et slikt ansvar.

Hva har det med stabil å gjøre ? Livet har masse utfordringer og det kommer vi ikke utenom uansett, hvis stabilitet skal baseres kun på jobb, penger, utdanning og hus så burde INGEN få barn. Hvis du mener at de som får og fortjener å ha barn har livet på skinner i minst 10 år med fast jobb, inntekt og eierskap så lever vi i en veldig forskjellig verden. Sånn fungerer det ikke i det hele tatt. Selv så har jeg et veldig ustabilt liv enda jeg selv er STABIL i meg selv og et bra menneske. Gjør så godt jeg kan som jeg har gjort i alle år, håper på forandring en gang, men har lært at jeg bare har meg selv og kan ikke forvente at alt rundt meg skal være stabilt og perfekt. Da blir jeg ulykkelig og går glipp av mye hvis jeg skal ha en sånn tankegang om at jeg må være gift med en mann, ha masse venner, eie uten gjeld i hus og bil, ha en spesifikk utdanning og masse penger. For det kan jeg ikke regne 100 prosent med at jeg får og ingen kan det, de som har alt det har vært HELDIGE og burde ikke ta det som en selvfølge. Men det er et krav å være a4 for å bli oppfattet som bra kvinne, stabil person, psykisk frisk, status og det som er. Det forteller kanskje mer om hvem som egentlig burde bli foreldre. Synes det er mange som ikke burde få barn nettopp pga oppførselen og den råtne personligheten deres. Det er ingenting som skal til av negative holdninger hos voksne for å begå omsorgssvikt hos et barn, noe de velutdannede og a4 ikke alltid skjønner. Har møtt mange idioter som er gift og har en bra jobb utdanning og det som er. 

Anonymkode: a9f8e...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 16.44, Balubahopp skrev:

Hei! Vi er i en situasjon hvor vi har lyst til å bli gravid, men er usikre på om det er lurt med tanke på økonomi. Jeg har søkt rundt, men ikke funnet noen i akkurat denne situasjonen.

Jeg er ferdig med utdanningen min nå i mai 2018. Samboeren min skal begynne på 3-årig studium nå i august 2018. 

Jeg har en deltidsjobb nå, men vi skal flytte og kommer til å si opp den jobben i sommer.

Vi er usikre på hvor samboeren min kommer inn på skole. Av den grunn er det litt risikabelt for meg å skaffe meg full jobb i det yrket jeg er utdannet i, hvis vi ikke vet om vi skal flytte dit.

Jeg lurer på - dersom jeg blir gravid nå innen 2 mnd, og ikke får meg jobb, og samboeren min studerer, kan han få foreldrepenger, evt. pluss lån eller stipend? Hvor mye får han totalt?

I tillegg - hvor mye kan jeg få om jeg ikke jobber? Har jeg krav på noe fra nav under graviditeten og fram til barnet begynner i barnehage? Og jeg begynner å jobbe.

Hvor mye må jeg i så fall jobbe hvis det er et krav om det?

Dette blir vårt første barn, så ønsker detaljerte svar, da jeg ikke kan mye om dette fra før :) 

 

På 3.2.2018 den 18.10, Balubahopp skrev:

Må legge til igjen at hvis jeg skal få meg fast jobb må jeg begynne å søke allerede nå, og det er ikke så lurt siden vi ikke vet hvor vi kommer til å bo før 20. juli. Og da er det for sent å skaffe jobb, og jeg må i så fall jobbe med noe annet som ikke krever utdanning.

Hvis du skal få deg fast jobb?

Kjære menneske, det eneste fornuftige du kan gjøre er å få deg en fast jobb innenfor yrket ditt.

Om du venter til neste år så konkurrerer du med hele neste års kull om de ledige jobbene. 

Bruk hodet litt og aksepter heller at dere må pendle litt. Nå ofrer du jobb og en mulig karriere for samboeren din. Det trenger ikke å være et smart valg.

Anonymkode: dfed0...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vet dere ikke hvor han kommer inn? Han har en poengsum, og studiet har en poenggrense. De stiger ofte bittelitt hvert år, men det skal være mulig å si med rimelig sikkerhet hvor han kommer inn og ikke. Dere kan jo nå bestemme dere for hvilken plass, av de han med størst sannsynlighet kommer inn på, dere vil flytte til. Så kan du allerede nå søke jobb der. Kommer han ikke inn likevel så får du prøve på nytt den plassen han kommer inn, eller dere kan bo fra hverandre et år og en av dere flytter til den andre. Jeg synes det er ufornuftig å planlegge et barn når fremtiden er så usikker. Til høsten er nok alt stabilt igjen, og dere kan begynne å prøve, det er ikke så lenge å vente. 

Anonymkode: 01b0e...c31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få foreldrepenger fra nav må man ha jobbet 6 av de siste 10 månedene og tjent over 1g. Om du ikke har jobb får du engangsstønad, den er på 66000 tror jeg det var. Det skal holde til livsopphold for deg i 3 måneder og utstyr til baby. Etter det må du evt søke sosialhjelp. Far kan motta foreldrestipend, da får han det han får i lån og stipend fra før, men da må han være hjemme med baby, altså ta permisjon fra studiet. Fraråder dere til å bli gravide nå, bli ferdig med studiet og få deg en fast jobb først. 

Anonymkode: fe4de...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...