Gå til innhold

Synes dere at nysgjerrige mennesker er creepy, eller intelligente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig nysgjerrig av (og vedlig smart ;) ), men det betyr jo ikke at jeg driver med sladder og ryktespredning? :klo: Jeg er nysgjerrig fordi jeg liker å lære nye ting, fordi jeg liker å forstå ting, fordi jeg bryr meg om de jeg snakker med og er interessert i å lære om dem. Jeg driver ikke snoker og stikker nesen i ting jeg ikke har noe med, jeg respekterer at folk at folk velger å dele det de vil dele. Min nysgjerrighet dreier seg ikke i hovedsak om mennesker da, men om alt.

Anonymkode: de439...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kjempenysgjerrig på kunnskap, men totalt uinteressert i sladder. Ser ingen sammenheng mellom de to egenskapene. Svigermor er nysgjerrig på sladder, og det er til tider creepy, og veldig slitsomt å høre på.  

Anonymkode: a6a34...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, WubWub skrev:

Studier viser at nysgjerrighet kan være tegn på begavelse og høy intelligens så mulig du bare har vært uheldig ;

https://www.mensa.no/iq/

Personer med høy intelligens er gjerne veldig nysgjerrige og vitebegjærlige, og har stor læreevne.

http://www.kk.no/mamma/har-du-et-evnerikt-barn-dette-er-tegnene-du-skal-se-etter-63648064

At et barn er evnerikt betyr ganske enkelt at det har høy IQ.

- Et tidlig godt utviklet språk, stor nysgjerrighet og evne til å stille kompliserte spørsmål til barn å være, kan være tegn til at barnet er evnerikt

http://folk.ntnu.no/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/

Svampeeffekten: Barn har en enorm nysgjerrighet, og intelligente barn mer enn noe annet. De elsker nye utfordringer og ny kunnskap, og de liker å pugge: Gangetabeller, dyrearter, hovedsteder, fotballspillere etc. De leser gjerne atlas og leksikon, og selvfølgelig "Illustret Vitenskap". Men merk: Ikke alle barn liker å lese, selv om de leser godt. Noen er rett og slett for utålmodige til å sitte i ro. Men også disse vil gjerne vise meget stor interesse for "edutainment"-programmer på TV og data, museer og samlinger, kunnskapsutflukter og folk som har spennende ting å fortelle fra virkeligheten, naturen eller vitenskapen.

Det er forskjell på vitebegjerlighet, slik som å utfordre etablerte sannheter, og å prøve og forstå hvordan ting henger sammen, enn den forbannende nysgjerrigheten folk utviser når de spør å graver om ting de absolutt ikke har noe med, bare for å stille sitt eget behov og for å ha noe og kunne slarve videre om. 

Førstnevnte er smarte, sistnevnte er stort sett dumne/idioter.

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Kommer jo helt an på hva man er nysgjerrig på, folk som er nysgjerrige på privatlivet til andre og driver å graver og spør syns jeg er creepy, i likhet med sladder. Men å være nysgjerrig på kunnskap ser jeg på som positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...