Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neida, bare tull. I min familie skjedde nettopp dette. Min onkel døde plutselig i ung alder. Da satt enka selvfølgelig igjen med gården.  Mine besteforeldre ble boende.                                                                                                                                                       Enden på visa var at en annen onkel overtok, men han måtte betale ut enka etter odelstakst. Så gården er helt og holden din hvis noe skulle skje med mannen din. Skulle du/dere bli enige om at noen andre tar over er det helt ok, men de må løse deg ut. Er det noen i familien, blir det odelstakst ellers blir det markedstakst.  Men det er ene og alene DU som bestemmer.

Anonymkode: 0e7eb...de2

Helt enig i at gjenlevende ektefelle stiller sterkt i forhold til odelsloven.

Ellers arver jo ikke ektefelle alt dersom foreldre eller søsken til den avdøde fortsatt lever. Her er det behov for testament.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gift med en bonde, han har odel og hadde kjøpt gården fra foreldrene sine 20 år før jeg kom inn i bildet. Han hadde bygd seg eget hus utenfor gården, mens foreldrene ble boende på gården. Da vi hadde giftet oss og fått barn byttet vi hus. Vi tok kontakt med advokat for å sikre min økonomi. Etter nye lover og regler tar man med seg ut av ekteskapet det man tok med seg inn i ekteskapet (ved skilsmisse). Ved dødsfall har jeg borett, men jeg kan ikke selge, det er arven til våre barn. Om de velger å skaffe meg en bolig utenfor gården tror jeg faktisk de kan kreve at jeg flytter. Uansett. Da jeg sannsynligvis overlever min mann har jeg blitt rådet til å kjøpe en bolig for utleie, evt en feriebolig, som står på meg. Og jeg er anbefalt å ikke bruke mine midler til oppgradering på gården, uten at dette blir notert ned, for jeg får ikke med meg noe av hus eller gårdens verdi ut av ekteskapet uten at det er dokumentert hva jeg har investert i. Jeg får heller ikke lån i banken til oppgradering av gården da den er hans. Unntaket er om han gir meg et gjeldsbrev. Nå har vi økonomi til å fikse det meste uten noe slikt, men jeg føler meg på ganske utrygg grunn, og at jeg lever på andres nåde. Om han skulle dø nå når barna er små er det jeg og overformynderiet som forvalter arven på deres vegne, men det er deres arv. Så jeg holder på å kjøpe meg et hus i boligfeltet, slik at jeg har noe som er mitt. Men din svigermor er helt på jordet, og dere bør sjekke med Bondelaget hva gjeldende råd og regler er, for så å få alt på papir. Og svigermor må få beskjed om å holde munn. 

Anonymkode: 720ca...7d4

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på hva mannen din tenker om sin mors innblandinger, TS. 

Han bør gjøre det klart for henne at enten holder hun nebb eller så rissikerer hun at han selger hele gården til noen andre. Og at den da lett kan forsvinne ut av familien. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar!

det er så rart, for svigermor later til å like meg til vanlig, men akkurat med det om fremtiden er hun veldig sær på.

jeg vil uansett ikke gå i noen felle her. Jeg elsker mannen min og vil være med ham for alltid om jeg får lov, så håper å beholde ham til jeg selv dør. Jeg må finne en måte å ta det opp med ham på, hvordan hun er på tomannshånd. 

Vi har allerede diskutert dette med giftemålet og arv, og vi kommer til å skrive en avtale om at vi begge skal bo i huset til vi dør (ved eventuell skilsmisse så er det jeg som flytter) og at de pengene jeg spytter i til hus skal være ‘mine’ i tilfelle noe skulle skje mellom oss eller om jeg vil flytte til hus senere i livet om han dør. Jeg har nylig arvet ca 800.000 kr, de vil jeg jo helst At vi skal bruke på oppussing og felles ting og tang. Men jeg skal passe godt på at de 500.000 jeg tok med meg inn i fra salg av egen leilighet + 800.000 i arv skal skrives på meg viss noe skjer. Vi skal i møte med advokat om noen uker.

er viktig at jeg har penger for å kjøpe meg et hus om det skulle skje noe.

til dere som spurte hvem gården var fra, det er fra svigerfars side.

Anonymkode: ccecd...5a1

Skrevet

Skjønner ikke bekymringene til svigermor vis dere får felles barn, da går jo arverekka uavbrutt videre, 

• Liker 2
Skrevet

Fra ei bondekone til ei annen: du bør ikke flytte inn på en gård der svigermor er så vanskelig i utgangspunktet. Har ei kjempegod svigermor, men det er uansett tøft å leve så tett. Rettighetene er ellers klare. Hvis mannen dør først, kan du sitte i uskiftet bo til odelsbarnet vil overta. Men tenk deg VELDIG godt om...

Anonymkode: cedd3...106

• Liker 2
Skrevet

Ja men det skjønner jeg jo , at hun ikke vil ha ny mann inn på gården! Det er en familie gård som skal gå i dems familie og ikke din, og hvis det atpå til bor i et av tilhørende hus der selv forstår jeg meget godt at de ikke er interessert i å omgås en helt fremmed og urelatert mann. Det vil være naturlig å flytte fra gården om du vil etablere deg med noen andre, eller så får du forbli der som enslig enke til barna deres blir gamle nok til å ta over og du flytter i leilighet et annet sted.
Hun mener nok ikke at du og barna må ut på dagen om han skulle dø, det vil jo kanskje ta mange år å bli klar for en ny mann uansett, men når det skulle bli aktuelt for deg så bør du ikke dra en fremmed mann inn på deres familiegård nei..

Skrevet
29 minutter siden, malen93 said:

Ja men det skjønner jeg jo , at hun ikke vil ha ny mann inn på gården! Det er en familie gård som skal gå i dems familie og ikke din, og hvis det atpå til bor i et av tilhørende hus der selv forstår jeg meget godt at de ikke er interessert i å omgås en helt fremmed og urelatert mann. Det vil være naturlig å flytte fra gården om du vil etablere deg med noen andre, eller så får du forbli der som enslig enke til barna deres blir gamle nok til å ta over og du flytter i leilighet et annet sted.
Hun mener nok ikke at du og barna må ut på dagen om han skulle dø, det vil jo kanskje ta mange år å bli klar for en ny mann uansett, men når det skulle bli aktuelt for deg så bør du ikke dra en fremmed mann inn på deres familiegård nei..

Synes det er veldig rart da. Hvis min mann skulle dø, og jeg etter hvert finner kjærligheten på nytt, er det ikke bedre at jeg bor der med mine barn + ny mann, enn at en helt fremmed familie skal overta gården? For det er det som er alternativet. 

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra ei bondekone til ei annen: du bør ikke flytte inn på en gård der svigermor er så vanskelig i utgangspunktet. Har ei kjempegod svigermor, men det er uansett tøft å leve så tett. Rettighetene er ellers klare. Hvis mannen dør først, kan du sitte i uskiftet bo til odelsbarnet vil overta. Men tenk deg VELDIG godt om...

Anonymkode: cedd3...106

Jeg elsker mannen og må nesten bo her for å være med han:/ ja er vanskelig... 

Men det du sier om at jeg kan bo til odelsbarnet er klar for å overta, er det ikke slik at odelsbarnet overtar når jeg er klar for det? Min mann tok ikke over gården før han var 40, først da var svigerfar klar for å legge inn årene. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig rart da. Hvis min mann skulle dø, og jeg etter hvert finner kjærligheten på nytt, er det ikke bedre at jeg bor der med mine barn + ny mann, enn at en helt fremmed familie skal overta gården? For det er det som er alternativet. 

Jo jeg tenkte kanskje han hadde andre søsken eller de hadde noe annen familie, fettere, kusiner eller lignende...

Skrevet

Hadde min svigermor sagt slike sårende ting hadde jeg reist. På en gård bor en mye tettere enn andre folk. Aldri i livet om jeg ville finne meg i slikt . 

Anonymkode: 217ba...4e0

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, malen93 skrev:

Jo jeg tenkte kanskje han hadde andre søsken eller de hadde noe annen familie, fettere, kusiner eller lignende...

Som skal ha gården, framfor deres barn som har odel?

Anonymkode: 6b178...d2c

Skrevet
3 timer siden, malen93 skrev:

Han vil jo ikke være en fremmed, han vil være stefar for deres barnebarn. Han vil neppe flytte inn på første daten, dette er jo et ganske stort steg å ta, så man kan regne med at forholdet er rimelig seriøst dersom det skulle skje. Vi lever ikke lengre i en tid hvor vi selger døtrene våre til mannens familie ved ekteskap, så forvente at man skal være enke resten av livet i en slik situasjon er helt urimelig. Hvis nå det verste skulle skje, og hun driver gården på vegne av barna, så må hun også kunne leve et normalt liv. 

TS, snakk med mannen din, moren hans skal ikke kunne gå slik å hakke på deg, men her er det han som må sette foten ned. Ta gjerne foreldrene hans med på råd, men han må gjøre det klart at dere har siste ordet på deres samlivsavtaler. 

Anonymkode: ee029...fbe

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...