Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er godt voksne folk som snart skal gifte oss. Jeg er også gravid. Han arbeider fulltid på gården (som er hans) og jeg jobber nesten fullt på posten.

Problemet her er svigermor. Hun er redd for at vi skal gifte oss og at jeg skal prøve å ta gården fra han i eventuell skilsmisse.

jeg har sagt klart at ved eventuell skilsmisse så beholder han selvsagt familiegården. Svigermor og svigerfar bor jo også på samme gård, så jeg har ingen interesse av å prøve å overta den om det skulle gå Skeis.

men i dag så skar det seg. Hun sa at dersom mannen min skulle dø så måtte jeg også flytte fra gården... dette kan da umulig stemme?! Jeg kommer ikke til å ønske å flytte med felles barn om han plutselig skulle dø. Jeg har ikke diskutert det med han enda da dette er noe svigermor stikker til meg når jeg er alene med henne. Han eier gården 100%, men de har borett i sitt hus til de dør. Så det er to hus på gården. Hun sier det er pga hun ikke vil ha eventuell ny mann inn her viss min mann dør. 

Råd?

Anonymkode: ccecd...5a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hun vil altså kaste ut barnebarnet om sønnen dør? Twisted.

Anonymkode: 26a32...5eb

• Liker 14
Skrevet

Hun høres ut som en nevrotisk person som grubler og ser for seg det verste som kan skje. Nevn at hun sa det til mannen og du og hann får planlegge hvordan dere ser for dere fremtiden. Når dere to har bestemt dere er det opp til mannen din og sette grenser for sin mor. Dere kan jo ikke bo der om svigers skal diktere livene deres de neste 30 årene, og svigers kan ikke forvente at gården vil eksistere i familien i all evighet heller, flere og flere gårder blir jo lagt ned, spesielt om de er små

Anonymkode: 48b55...15a

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er godt voksne folk som snart skal gifte oss. Jeg er også gravid. Han arbeider fulltid på gården (som er hans) og jeg jobber nesten fullt på posten.

Problemet her er svigermor. Hun er redd for at vi skal gifte oss og at jeg skal prøve å ta gården fra han i eventuell skilsmisse.

jeg har sagt klart at ved eventuell skilsmisse så beholder han selvsagt familiegården. Svigermor og svigerfar bor jo også på samme gård, så jeg har ingen interesse av å prøve å overta den om det skulle gå Skeis.

men i dag så skar det seg. Hun sa at dersom mannen min skulle dø så måtte jeg også flytte fra gården... dette kan da umulig stemme?! Jeg kommer ikke til å ønske å flytte med felles barn om han plutselig skulle dø. Jeg har ikke diskutert det med han enda da dette er noe svigermor stikker til meg når jeg er alene med henne. Han eier gården 100%, men de har borett i sitt hus til de dør. Så det er to hus på gården. Hun sier det er pga hun ikke vil ha eventuell ny mann inn her viss min mann dør. 

Råd?

Anonymkode: ccecd...5a1

Om din mann dør overtar du gården

om du så skulle finne deg en ny har hun intet hun skulle sagt, det er deres felles barn som vil ha odel på gården ergo er det til 7’nde og sist barnets gård

• Liker 11
Skrevet

Er gården fra familien til svigermor eller svigerfar? 

Uansett har ikke hun noe hun skulle sagt. 

Anonymkode: 7c109...fa9

• Liker 1
Skrevet

Om din mann dør og dere har barn, så arver barnet gården via odelsrett. Du må nok drive inntil barnet er klar. 

Om dere skiller dere, så tar hver ut av ekteskapet hva de tok inn. Så mannen beholder familiegården. 

Om han dør før dere får barn, så arver du gården. Andre kan evt ta gården på odelsrett. Svigerforeldrene beholder sin tinglyste borett gjennom arv, salg og alt. Det er en heftelse ved gården.

Neste gang hun sier noe sånt til bsre deg, så får du bare si infamt tilbake "da får vi bare satse på at du dør først!"

• Liker 15
Gjest padawan
Skrevet
6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om din mann dør overtar du gården

om du så skulle finne deg en ny har hun intet hun skulle sagt, det er deres felles barn som vil ha odel på gården ergo er det til 7’nde og sist barnets gård

Hvis mannen har oden tviler jeg på at det er så rett frem som du skal ha det til. Jeg synes TS skal snakke med en advokat og bør få satt opp en avtale med mannen før de gifter seg slik at hun garderer seg i tilfelle mannen dør og foreldrene hans lager problemer.

Skrevet

Hun hørest engstelig ut..jegh adde bare jatta med. "ja ja..så klart skal jeg ikke det."

Vil du virkelig bodd på gården der med svigermor og svigerfar om mannen din hadde dødd da???

Anonymkode: a6f1c...b6b

Skrevet

Dersom mannen har odel og 100% tatt over, så får barnet deres arve far sin ved et evt dødsfall, og er barnet mindreårig så vil overformynderi og du forvalte hus og gård barnet blir myndig. Uten at besteforeldre kan si et kløyva ord. 

Anonymkode: 55184...239

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun hørest engstelig ut..jegh adde bare jatta med. "ja ja..så klart skal jeg ikke det."

Vil du virkelig bodd på gården der med svigermor og svigerfar om mannen din hadde dødd da???

Ja, hvorfor ikke? De bor ikke i samme hus

Snu det, om du oppdrar barn og bygger hjem og rede i flere tiår i et hus, steller hagen og bygger på. Også dør mannen din. Flytter du tvert, bare fordi svigers er naboene deres? 

• Liker 3
Skrevet

Med sånn en svigermor som er stygg ville jeg flyttet. Hun hater deg det er tydelig og du blir aldri lykkelig på den gården. 

Anonymkode: 217ba...4e0

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler deg til å lese odelsloven dersom det er odel på gården. Ang dødsfall så legg spesielt merke til paragraf 34, 35 og 36. 

Anonymkode: c8f7b...55f

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere lurer veldig på odelsrett, så burde dere kontakte en advokat eller noe som har peiling på odel og lover og regler rundt dette...

Anonymkode: af1a2...b34

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvorfor ikke? De bor ikke i samme hus

Snu det, om du oppdrar barn og bygger hjem og rede i flere tiår i et hus, steller hagen og bygger på. Også dør mannen din. Flytter du tvert, bare fordi svigers er naboene deres? 

Der hadde jeg ikke ønsket å bo nei...Ikke med hun svigermoren der.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, padawan skrev:

Hvis mannen har oden tviler jeg på at det er så rett frem som du skal ha det til. Jeg synes TS skal snakke med en advokat og bør få satt opp en avtale med mannen før de gifter seg slik at hun garderer seg i tilfelle mannen dør og foreldrene hans lager problemer.

Har vært boti slike saker i Norge

Også saker som omfatter borett (noe jeg antar svigersønn har) og da har det bært så rett frem

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hun ser altså helst at sønnen forblir ugift "i tilfelle han dør"? 

Litt av noen tanker hun har i hodet. Og hva med barnebarnet? Tenker hun ikke på det heller?

Nå kommer jeg med en fordom jeg har fått etter at jeg ble medlem av ei gruppe på Facebook hvor bøndene råder. Maken til sære og enkle folk. Uforskammede og sjukt eiendomskjære! Mitt,mitt,mitt. Det går igjen. Så unnskyld,men det er så tydelig at en av de mer oppegående skrev : husk at vi trenger kunder da dere,så greit å behandle forbrukerne med respekt og velvilje. 

Høres ut som om din tilkommende svigermor er der. Sær og snål tankegang. Du må si mot henne og ikke la deg tråkke over! Du trenger ikke være sint eller vennlig. Bare si fra. Ellers kan det bli problemer på den gården tror jeg! Lykke til uansett.

Ps. Unnskyld min fordom. Jeg ser det fins hederlige unntak.

Skrevet

Dette er grunnen til at jeg har "odelsgutt" som dealbreaker.

Anonymkode: fecf0...1e9

Skrevet

Det er viktig at du og mannen din setter dere ned, og blir enige om egne ønsker og prioriteringer. Også i worst case scenario, som er sykdom, skilsmisse eller død. Når dere har snakket godt sammen og er enige, bør dere med felles front inkludere hans foreldre i samtalen. Deretter sikrer dere at dette også er avtalefestet og juridisk vanntett. 

Det er ofte knyttet mange følelser til en familiegård. Og det er også mange juridiske problemstillinger å ta hensyn til. Således vil det å gjøre dette ryddig i utgangspunktet være vinn-vinn for alle parter. Og også stoppe stikk og krangler over de neste årene. 

Anonymkode: 9d559...687

• Liker 2
Skrevet

Ble det av ts, tro.? :roll:

Anonymkode: 8c1d0...3f7

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hun vil altså kaste ut barnebarnet om sønnen dør? Twisted.

Anonymkode: 26a32...5eb

Neida, bare tull. I min familie skjedde nettopp dette. Min onkel døde plutselig i ung alder. Da satt enka selvfølgelig igjen med gården.  Mine besteforeldre ble boende.                                                                                                                                                       Enden på visa var at en annen onkel overtok, men han måtte betale ut enka etter odelstakst. Så gården er helt og holden din hvis noe skulle skje med mannen din. Skulle du/dere bli enige om at noen andre tar over er det helt ok, men de må løse deg ut. Er det noen i familien, blir det odelstakst ellers blir det markedstakst.  Men det er ene og alene DU som bestemmer.

Anonymkode: 0e7eb...de2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...