Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hovedgrunnen til at Bygdø kongsgård trenger totalrenovering er nettopp at Kong Olav ikke brukte noen penger der. Det er virkelig et stort tap for norsk kulturarv hvis det ikke blir gjort noe drastisk for å redde gården.

Kongefamilien som sådan og deres pengebruk, kleskjøp og fartsoverskridelser skal jeg ikke påstå at jeg har særlig oversikt over, men deres eiendommer er viktige i norsk historisk sammenheng, og bør tas vare på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Onyx, i.i.
Skrevet

Absolutt! Og da bør staten også invistere i et skikkelig inventar til kongsgården, noe som er en unik mulighet til å kjøpe opp norske antikviteter som ellers forsvinner ut av landet. Og i den forbindelse er ikke 15 mill. så veldig mye.

Skrevet

Si meg hvilken glede det norske folk har av å bruke mange millioner på møbler og kunst til et hus som skal brukes privat av kongefamilien ?

Mener dere virkelig at det er den norske stats oppgave ?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, faktisk. Dette er ikke en bolig som nødvendigvis bare vil bli brukt av kongefamilien privat heller.

Skrevet

De eiendommene som disponeres av kongefamilien er i all hovedsak Statens eiendom, og det er derfor Statens ansvar å holde disse ved like.

Selvfølgelig er det mange andre ting man kan bruke 15 mill på, men som noen nevner over er faktisk denne summen "småpenger" i en slik sammenheng.

Det er viktig for Norge som nasjon å ta vare på kulturhistorske eiendommer, selv om den jevne nordmann ikke merker stort til dette, eller har noen direkte glede av det.

Det er blant annet av grunner som dette at vi har en egen Riksantikvar som vurderer hvilke eiendommer som er verneverdige, og hvilke som ikke er det. H*n tar også avgjørelser om hvordan eiendommer som slottet og kongsgården bør bevares, også hva som er verneverdig av møbler og inventar.

Dette er en viktig funksjon, slik jeg ser det, og særlig nyttig fordi de færreste i samfunnet har kunnskap nok til å ta avgjørelser om hva som bør bevares.

Og Norge har faktisk råd til dette!

Skrevet

Ja, det er ikke måte på hva våre skattepenger skal brukes til. Disse 15 millionene er foreløpige beregninger - og kommer i tillegg til de ca. 200 millionene det koster å sette eiendommen istand.

Selvsagt har landet råd til det - men er det moralsk riktig å disponere våre penger på denne måten ?

Skrevet
Selvsagt har landet råd til det - men er det moralsk riktig å disponere våre penger på denne måten ?

Det er vel riktigere å spørre seg om det er moralsk forsvarlig å la det være!

Skrevet

La oss si det slik: det hadde ikke akkurat gitt meg søvnløse netter om de fikk avslag.

Gjest Anonymous
Skrevet
La oss si det slik: det hadde ikke akkurat gitt meg søvnløse netter om de fikk avslag.

På den annen side hadde de heller ikke plaget meg det minste om du fikk en haug med søvnløse netter.

Hu i svingen har fullstendig rett i det som skrives ovenfor. Denne gangen også.

Gjest Onyx, i.i.
Skrevet

Ikke bare har vi Riksantikvaren som øverste organ for fredningsaker, verneplaner, lover og regler i tilknytning til kulturminner, men også Byantikvar (oslo, trondheim, Bergen og snart også stavanger), fylkeskonservatorer etc.

Jeg tror Norge hadde vært et svært fattig land hvis ingen på 1800-tallet hadde sett verdien i f.eks. norske stavkirkene, og kjempet for å bevare disse!

Skrevet

Det står jo i avisinnlegget at deler av denne summen skal gå til restaurering av møbler og annet inventar. Det er absolutt ikke billig å restaurere antikviteter. Skjønner ikke at folk ikke er interessert at vår kulturarv skal bevares?

Pengene skal jo ikke brukes til nye hotte og kule møbler som kongefamilien kan slange seg i!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå må vi holde tungen rett i munnen her folkens. Kongefamiliens forbruk er en sak og bevaring av kulturarv en annen.

Det blir helt absurd å blande kongefamiliens økonomi inn i debatt om bevaring av norsk kulturarv.

Norge er faktisk et av de landene i verden som bruker minst (relative størrelser!) på bevaring av nasjonale kulturverdier.

Tenk på hvor mange sykehjemsplasser vi kunne fått om vi stengte Munchmuseet.. Men de fleste er vel likevel enige om at det er viktig å ta vare på denne typen kultur.

Skrevet

Det er ikke snakk om et hus som skal være åpent for allmennheten ettersom jeg forstår ? Huset skal tjene som sommerbolig for kongen og dronningen og jeg kan ikke skjønne at skattebetalernes penger skal gå til å dekke møbler og inventar her.

Ikke snakk som om alle som er imot slike disponeringer ikke er opptatt av kunst og kultur - det er nemlig ikke tilfelle. Kunst er en av mine største interesser og jeg er en ivrig kunstsamler.

Synes imidlertid det er vanvittig at "alt" etterhvert skal være statens oppgave - og de som skal benytte stedet og ha glede av investeringene ikke selv skal bidra med noe ?

Gjest happyending
Skrevet

Huset er eid av staten, staten bestemmer selv hvem som skal få disponere det og evt til hvilken pris.. Men det er staten som utleier som er ansvarlig for å holde huset i stand.. Og for å bevare kulturhistorie i Norge, noe som er veldig viktig, så må man bruke penger på å holde det ved like.. Så selvom kongefamilien disponerer det, så er det fortsatt staten som eier det og er ansvarlig for utgiftene til vedlikehold..

Hadde det vært slik at det var fritt vilt for allmenheten å benytte seg av huset så hadde det kosta vesentlig mye mer å restaurere og det hadde kosta veldig mye mer å holde det ved like.. Hvor mange sykehusplasser er vel ikke det? Og jeg tror heller ikke allmenheten hadde brydd seg så veldig om å få en omvisningstur der.. Så hva foreslår folket at det skal brukes til om ikke kongefamilien og staten kan bruke det til enkelte anledninger? Og skal man da også gjøre feks statsministerboligen åpen for alle?

Skrevet
Det er ikke snakk om et hus som skal være åpent for allmennheten ettersom jeg forstår ? Huset skal tjene som sommerbolig for kongen og dronningen og jeg kan ikke skjønne at skattebetalernes penger skal gå til å dekke møbler og inventar her.

Ikke snakk som om alle som er imot slike disponeringer ikke er opptatt av kunst og kultur - det er nemlig ikke tilfelle. Kunst er en av mine største interesser og jeg er en ivrig kunstsamler.

Synes imidlertid det er vanvittig at "alt" etterhvert skal være statens oppgave - og de som skal benytte stedet og ha glede av investeringene ikke selv skal bidra med noe ?

:klappe:

Synes du skrev mye av det jeg også mener.

Koldbruna

Skrevet

Tja, all den tid kongefamilien er "ansatt" av Staten blir det jo der alle deres penger kommer fra...

Gjest Anonymous
Skrevet
Og kan vi ikke bare alle tenke LITT etter' date=' hvor bra har vi det ikke her i Norge, sånn egentlig? Hvor mange muligheter har vi ikke? ..[/quote']

Det spørs om enslige forsørgere som mottar sosialstønad er enige med deg. De får under 3000 i mnd! Og når man setter ting i perspektiv synes jeg det er sykt å vurdere å gi kongefamilien 15 MILLIONER for å kjøpe møbler. Greit nok at de er kongelige og alt det der. Men jeg synes de får penger nok som det er. De er altfor grådige.

Nei, øk heller sosialsatsene og stønadene til enslige forsørgere. Og alle barnefamilier. Det sies at det blir født for få barn. Men er det noe rart, når økonomien til småbarnsfamilier bare blir verre og verre??

Gjest happyending
Skrevet

Det er en helt annen sak.. Jeg syns ikke så veldig synd på aleneforsørgere som lever på sosialen merker jeg.. Vi lever i et voldsomt rikt land og vi har flere muligheter enn vi aner - vi må bare benytte oss av dem.. Men ingenting kommer gratis, man må jobbe for ting.. Og det meste handler om prioriteringer - og det gjelder alle.. Vi har det veldig bra, men alle kan ikke være rike, sånn er det bare.. Og heller ikke alle kan leve som velstående.. Slik er det også bare.. Det er absolutt helt urealistisk å få til..

Og det ER viktig å ta vare på kulturen vår..!! Selvom aleneforsørgere på sosialen har under 3000 å leve for.. Vi kan ikke ofre kulturen vår bare fordi folk ikke gidder å jobbe for ting og prioritere..

Skrevet

Hu i svingen skrev:

Tja, all den tid kongefamilien er "ansatt" av Staten blir det jo der alle deres penger kommer fra...

At de er "ansatt" av den norske stat er ikke ensbetydende med at staten skal dekke alt de ber om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...