Gå til innhold

ber om 15 millioner til møbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå pusses Kongsgården opp for 200millioner, det er greit nok det det er tross alt en kultur arv.

men synes det ikke er rett at de skal få 15 millioner kroner til møbler og annet innvetar nå den skal brukes som sommerbolig for Kongen og Dronningen..

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=266080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig; det er ganske drøyt! :-x

Skrevet

Syns og det er drøyt, i tillegg ba de om 6 mill i forgårs til bedring av sikkerheten.

Kan det være en sammenheng her, de trenger noen til å passe på de dyre møblene?...

Gjest Anonymous
Skrevet

Har vi allerede glemt oerskrielsene ed slottet/statsbygg??

Hvor i pokker gjør de av alle møblene sine? Nå er skagum opppusset og der ble det foretatt nytt innkjøp. Hva med de andre møblene?

så fikk kongeparet ny leilighet på slottet. Hor gikk de møblene?

Så har Sonja egen leilighet nede i byen...

Så var de t tigging i går på over 6 mill. Blir det aldri nok?

Nå kan de beg å ta av formuen sin og betale/kjøpe. Ikke oerlate alt til det Norske folk.

Er ikke småtterier heller 15 mill uten å blunke+

av den 2lønnen" de får, gjør de ikke som andre folk? setter av penger hver mnd?

kutt ut designerklær og ha mere på bok!!!!

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jammen :roll: 15 millioner er nå det minste man trenger til møbler da... Hælledussen liksom...

:ironi:

Skrevet
Jammen :roll: 15 millioner er nå det minste man trenger til møbler da... Hælledussen liksom...

:ironi:

.. godt det bare er sommermøbler... - tenk om det var helårs... :roll::ler:

Skrevet

Når jeg leser det Gjest skriver ovenfor her, er det like før jeg tar bånntenning! Det må da være grenser for behov! :sur: Leilighet her og leilighet der, fru Blom! Kanskje det holder snart?

15 mill. til inventar og møbler, hvor mange gamle og syke kunne vi hjulpet med de pengene? Det finnes fattige her i landet som trenger penger mer enn de kongelige trenger nye møbler!!! Eller hvor mange hus kunne ha blitt bygget i katastroferammede Thailand eller Indonesia? Jada, jada... Jeg vet det er egne budsjettposter for ditt og datt - men sånn tenker nå jeg. Sikkert barnslig, men det får da være grenser!

Hvis det norske kongehuset skal kunne fortsette å være en gjeng med pene, hippe og trendy jet-set'ere også i framtiden, så må vi ikke nekte dem noe! Nei, gi dem for all det de pengene de trenger, og la dem bygge ut alle de friområdene vi bare kan oppdrive! Stakkars, de trenger selvfølgelig større hus hvis de skal være i stand til å representere landet vårt og våre interesser på beste måte! :sarkasme:

Skrevet

En sånn en søknad er bare en proforma-sak - de får helt sikkert ja :-x tror ikke Bondevik sier nei til dette heller.

Jeg er veldig enig med Jusprofessor Carl August Fleischer i at kongefamilien fullstendig mangler begrep om måtehold. Husk hvordan Kong Olav var !

Skrevet

Jeg er helt enig, Leola!

Det hele blir så usmakelig, at jeg kjenner jeg er i ferd med å utvikle republikaner-tendenser! Greit nok, det er ikke billig å brødfø en president, heller. Men det går litt over stokk og stein. Tror ikke Kong Olav hadde likt den nye trenden i familien, nei... :roll:

Skrevet
Litt ironisk at noen velger å trekke inn Kong Olav i forbindelse med oppussingen av Bydgøy Kongsgård. Bygdøy Kongsgård var hans yndlingssted og jeg tror han ville blitt overlykkelig over at stedet endelig skal bringes tilbake til gammel storhet.  

Artikkel om byggets tilstand og historie fra Aftenposten

.. vel var Bygdøy Kongsgård hans yndlingssted .. og noe av grunnen til at det forfalt var kanskje at han ikke ønsket å bruke undøvendig mye penger .. (jeg mener ikke at Bygdøy ikke skulle pusses opp) - men at han kanskje ikke bare krevde og krevde.. noe det kan virke som om generasjonene etter ham gjør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tja, nå er det vel snakk om møbler som ikke skal være i kongeparets private eie, men tilhøre kongsgården? I såfall vil jeg tror at man ønsker å møbler den i "tidsriktig" ånd og ikke med møbler fra Ikea? Ergo skal pengene dekke innkjøpe av relativt mange antikke møbler, kunst etc? Å ta vare på denne delen av kulturarven er faktisk også viktig!

Skrevet

Hvorfor kan ikke kongen og dronningen bruke egne midler til dette ? Det skal jo fungere som deres bolig i sommerhalvåret - og skal vel neppe fungere som museum ?

Gjest happyending
Skrevet

Nå har jo faktisk kronprinsfamilien selv betalt for oppussingen av skaugum.. og den forrige leiligheten de hadde ble og betalt med egne penger.. At slottet ble pusset opp er bare i alles interesse, da det bevarer kulturarven vår.. Og samme med kongsgården.. Man bevarer ikke kulturarven ved å male alt hvitt og kjøpe møbler fra ikea.. Så min støtte ligger til kongehuset..

Og kan vi ikke bare alle tenke LITT etter, hvor bra har vi det ikke her i Norge, sånn egentlig? Hvor mange muligheter har vi ikke? Og hvor mange eldre er det ikke som får akkurat den hjelpen de skal ha på sykehjemmene.. Det er kun skrekkeksemplene som trekkes frem i media, og feil kan selvfølgelig skje over alt.. Jeg er ikke imot at vi skal ta vare på de eldre og sykepleierne, men jeg syns vi er altfor flinke til å glemme hvor bra vi faktisk har det..

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, det er ikke et museum. Det er ikke stiftsgården eller gamlehaugen heller. Det er et statlig eid kulturminne, som bør innredes i tråd med dette. I såfall bør interiøret også eies av staten. Selv om kongeparet kan disponere boligen om sommeren, er det ingenting som hindrer boligen i å bli brukt i offentlig representasjon av andre resten av året. Om kongeparet innreder boligen, vil møblene også være privateide, og kan selges arves etc.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Eeeh. Unnskyld at jeg sier det, men hvis du maler alt hvitt og kjøper møbler fra IKEA, så får du en veldig annen prislapp enn 15 millioner.... Det burde vel gå an med en mellomting....

Gjest Onyx, i.i.
Skrevet

Og hvilken mellomting skulle det være? Bohus?? Skeidar? Living?

Hvorfor i alle dager skal ikke staten kunne bruke de 15 millionene til å kjøpe inn litt av den norske kulturarven som ellers havner på auksjoner i Europa og USA?

Skrevet

Kanskje fordi statens penger ikke burde gå til sånt.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Du kan ikke komme på noe annet de kunne brukes til nei... Da sier jeg ikke mer...

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, det er jo sant! Statens penger burde overhode ikke brukes til å ta vare på norsk kulturarv :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...