Gå til innhold

Kvotering - dårlig idé?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

The best man - or woman - for the job! :wink:

joda, bare så synd hvis "the best man - or woman" ikke søker jobben fordi h*n ikke kom på å ta denne utdannelsen i sin tid pga kjønnsrollemønster..

Og man kan si hva man vil om kjønnsrollemønster, at det er dumt, at alle må ta ansvar og velge på tvers av, at det er sånn fordi menn genetisk ikke kan vise omsorg og kvinner genetisk ikke liker å skru, etc. Men faktum er at rollene ligger der, og de smuldrer ikke bort av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Og for å ta barnehage/skole: jeg ville heller hatt mine barn i en avdeling/klasse med mannlig tilsnitt selv om mannen kanskje var noe dårligere kvalifisert (les: dårligere resultat på ped eksamen, færre år på baken, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket bør vurderes etter evne' date=' kvalifikasjoner, interesse og passende personlighet for de respektive yrker[/quote']

...og da mente jeg at mennesket bør vurderes etter samtlige av disse kriteriene og muligens også flere. Det er en sammensatt sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla S skrev:

Og det er bra, for jeg har ikke noen tro på rene kvinne/mannsyrker. Tror det er veldig sundt, både for profesjoner og for arbeidsmiljø - at det er en blanding av kjønn!

Det er forskjell mellom kvinner og menn. Det vil det alltid være og det vil aldri bli likestilling i yrker. Jeg kan ikke skjønne at dette absolutt skal være et mål. Skal vi kvotere inn kvinnelige sveisere også? Det er vel ikke likestilling innenfor den type yrker heller.

Jeg mener ogaså at det f.eks. burde være flere mannlige sykepleiere, men jeg er absolutt imot en hver form for kvotering likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke noe med at jeg tror han er homo. Er du så dum at du ikke skjønner at noen synes det er ubehagelig ?

Men det er jo ihvert fall for meg helt og totalt ubegripelig at det er så mye verre for menn og bli tatt på eller vasket av andre menn, enn det er for kvinner og bli vasket av andre kvinner. Gutter er så utrolig homofobe i forhold til kvinner.... selv om dette ikke er diskusjonen.

Har du kvinnelig fastlege også eller? Og hva om du skulle opereres der nede? Ingen mannlig lege skulle fått lov til det??

Da jeg fødte første gang var det et par mannlige pleiere på vakt på posten. De fikk jobben med å grønnsåpeskylle meg nedentil.... det var ikke det kuleste jeg kunne tenkt meg akkurat da, men skulle jeg nekte dem det? Til akkurat det kunne jeg godt ha foretrukket en kvinne ja. Det blir litt privat det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Skal vi kvotere inn kvinnelige sveisere også? Det er vel ikke likestilling innenfor den type yrker heller.

Man kvoteres ikke inn i yrket. Mann kvoters inn på studiet. Altså det er snakk om ekstraordinære kjønnpoeng, som jenter i alle år har fått på teknologiske studier. Det opprettes jo til og med egne programmer som "jenter og data".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo ihvert fall for meg helt og totalt ubegripelig at det er så mye verre for menn og bli tatt på eller vasket av andre menn, enn det er for kvinner og bli vasket av andre kvinner. Gutter er så utrolig homofobe i forhold til kvinner.... selv om dette ikke er diskusjonen.

Har du kvinnelig fastlege også eller? Og hva om du skulle opereres der nede? Ingen mannlig lege skulle fått lov til det??

Da jeg fødte første gang var det et par mannlige pleiere på vakt på posten. De fikk jobben med å grønnsåpeskylle meg nedentil.... det var ikke det kuleste jeg kunne tenkt meg akkurat da, men skulle jeg nekte dem det? Til akkurat det kunne jeg godt ha foretrukket en kvinne ja. Det blir litt privat det der..

Mange gutter/menn liker ikke at mannlige leger tar dem på penis , hva er problemet? Må de gå rundt med det stemplet "homofob" eller "rar" av den grunn? ?

Er du gutt eller en mann? Hadde du vært det hadde du fortstått problemet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gutter/menn liker ikke at mannlige leger tar dem på penis , hva er problemet? Må de gå rundt med det stemplet "homofob" eller "rar" av den grunn? ?

Er du gutt eller en mann? Hadde du vært det hadde du fortstått problemet .

Hvorfor skal det være verre enn det er for kvinner å gå til en kvinnelig gynekolog f.eks? Og helsepersonell tar jo på dine edlere deler av rent praktiske grunner, det er ikke akkurat meningen at du skal like det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Er du gutt eller en mann? Hadde du vært det hadde du fortstått problemet .

Tja, tror man heller må være litt usikker på sin seksualitet for å se på det som et problem. Jeg går til legen for profesjonell veiledning og behandling. Kjønn betyr da ingenting. Jeg føler ikke noe ubehag ved å gå til en mannlig lege, og jeg føler ikke noe større behag ved å gå til en kvinnelig. Liker du å gå til en kvinnelig lege, Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er i mot kvotering.  Jeg synes ikke det er riktig at mennesket skal vurderes på bakgrunn av kjønn, hudfarge eller religion.  Mennesket bør vurderes etter evne, kvalifikasjoner, interesse og passende personlighet for de respektive yrker.:

Nei, det er ikke riktig å vurdere mennesker etter hudfarge og kjønn etc, og det er jo nettopp det man prøver å motvirke ved kvotering. Når et yrke har nesten bare kvinner, så er det ikke lett å få inn menn, og da er det en god idé at man lager en kvoteringsordning som gjør at det er letter for menn å komme inn, og at de nettopp slipper noe av den bakdelen deres kjønn gir dem.

Samme som når man i staten er forpliktet til å kalle inn

minst en søker med minoritetsbakgrunn til jobbinintervu, så er jo nettopp det fordi folk vurderer dem etter deres bakgrunn og ikke kaller dem inn fordi de er redde for at de ikke kan norsk, eller lukter rart eller hva det mått være.

Kvotering er tenkt å være en korreksjon av skjevheter som har oppstått over tid på grunn av forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn osv.

Ikke kom og fortell meg at kvinner passer best til å være sykepleier, og menn til å være leger, når det egentlig er motsatt. Sykepleie er jo enormt mye mere krevende fysisk f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tror man heller må være litt usikker på sin seksualitet for å se på det som et problem. Jeg går til legen for profesjonell veiledning og behandling. Kjønn betyr da ingenting. Jeg føler ikke noe ubehag ved å gå til en mannlig lege, og jeg føler ikke noe større behag ved å gå til en kvinnelig. Liker du å gå til en kvinnelig lege, Anders?

Noen ganger lurer jeg på om du spiller dum med vilje Tom. For jeg vet at du er smartere enn så.

Er jo til og med flere på dette temaet som sier nesten det samme som meg.

Men typisk deg å komme med tull som at "man er usikker på sin seksualitet" , kom igjen a Tom! Vær en mann for en gangs skyld!

Klart det dreier seg ikke om å nyte noe seksuellt . For meg dreier det som om å ikke føle ubehag. Klart jeg foretrekker kvinnelige sykepleiere. Det føles mere rett . Ikke bare når det gjelder der ned men i stort sett det meste når det gjelder sykehus og stell.

Hvis du ikke har noen problemer med at en mann knar deg på pungen når han skal sjekke for sykdommer og andre ting så er det kanskje DU som ikke er helt sikker på din "seksuelle legning".

Dette har hvertfall ikke noe med å være "umoden" eller andre idiotiske ting som at "nå er vi tross allt i 2005" .

Mange gutter liker ikke sånt . Så bare godta det uten å hogge mot dem fordi DERE har et annet syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Noen ganger lurer jeg på om du spiller dum med vilje Tom. For jeg vet at du er smartere enn så.

Er jo til og med flere på dette temaet som sier nesten det samme som meg.  

Men typisk deg å komme med tull som at "man er usikker på sin seksualitet" , kom igjen a Tom! Vær en mann for en gangs skyld!

haha :) Du er morsom du, selv om du ikke spiller.

Klart det dreier seg ikke om å nyte noe seksuellt . For meg dreier det som om å ikke føle ubehag. Klart jeg foretrekker kvinnelige sykepleiere. Det føles mere rett . Ikke bare når det gjelder der ned men i stort sett det meste når det gjelder sykehus og stell.

Føles bare rett? Hvorfor det? Har du forsøkt å resonnere deg fram til det? Det bare er sånn? Tenk litt på det. Det er ikke farlig Alt har en årsak. Ikke kom med slike grunnløse postuleringer.

Hvis du ikke har noen problemer med at en mann knar deg på pungen når han skal sjekke for sykdommer og andre ting så er det kanskje DU som ikke er helt sikker på din "seksuelle legning".

Hvorfor det? Når jeg skal til legen så har jeg null seksuelle tanker i mitt hode. Jeg er bekymret for hva som er galt med pungen min (hvis jeg er der for å sjekke den), og vil at en medisinsk ekspert skal sjekke den ut. Begynner man å tenke på om det er en mann eller kvinne som skal sjekke ut pungen, virker det som om man har andre tanker i hodet enn bekymringer for pungen (en sexy kvinnelig lege kunne dog fått meg til å tenke annet. Da ville jeg nok foretrukket en mann, ja).

Mange gutter liker ikke sånt . Så bare godta det uten å hogge mot dem fordi DERE har et annet syn!

Hva er dere redd for? At dere skal like det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dreier det som om å ikke føle ubehag. Klart jeg foretrekker kvinnelige sykepleiere. Det føles mere rett . Ikke bare når det gjelder der ned men i stort sett det meste når det gjelder sykehus og stell.  

Hvis du ikke har noen problemer med at en mann knar deg på pungen når han skal sjekke for sykdommer og andre ting så er det kanskje DU som ikke er helt sikker på din "seksuelle legning".  

Dette har hvertfall ikke noe med å være "umoden" eller andre idiotiske ting som at "nå er vi tross allt i 2005" .

Jøss....

Men klarer du overhodet ikke å se at ikke alle menn og gutter er som deg, og dermed ønsker seg menn til slikt? Er selv gift med en amnn som så absolutt foretrekker menn til slike fysiologiske undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss....

Men klarer du overhodet ikke å se at ikke alle menn og gutter er som deg, og dermed ønsker seg menn til slikt? Er selv gift med en amnn som så absolutt foretrekker menn til slike fysiologiske undersøkelser.

Så at mannen din foretrekker menn er ikke noe rart men at jeg foretrekker kvinner er rart?'

Har aldri sagt at alle er som meg men at mange er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at noen foretrekker mannlig lege, og noen andre foretrekker kvinnelig lege, men kom nå ikke her å fortell meg at helsepersonell bør være kvinner, fordi vi har så mye mye omsorg i oss fra naturens side. DET varierer nok veldig fra kvinne til kvinne. Jeg kjenner noen mannlige sykepleiere, og de er drivende dyktige begge to.

Sykepleieryrket er dessuten fysisk ganske krevende, så der har jo menn en stor fordel.

Kvotering kan være veldig greit i yrker hvor fordelingen er veldig skjev. Jeg synes det er topp at flere menn kan få plass på sykepleier og førskolelærerstudier, dersom det er veldig vanskelig å komme inn. Bra for både arbeidsmiljø og brukere av omsorgstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
Greit at noen foretrekker mannlig lege, og noen andre foretrekker kvinnelig lege, men kom nå ikke her å fortell meg at helsepersonell bør være kvinner, fordi vi har så mye mye omsorg i oss fra naturens side. DET varierer nok veldig fra kvinne til kvinne. Jeg kjenner noen mannlige sykepleiere, og de er drivende dyktige begge to.

Omsorgsyrker trekker vel gjerne også folk som, vel, er omsorgsfulle...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Krus skrev:

Man kvoteres ikke inn i yrket. Mann kvoters inn på studiet.

Ja, jeg visste jo det da. Jeg uttrykte meg litt feil. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorgsyrker trekker vel gjerne også folk som, vel, er omsorgsfulle...?

Ja, det er det jeg mener. Noen skrev tidligere at KVINNER egnet seg til omsorgsyrker fordi vi var så veldig omsorgsfulle fra naturens side. Det er jeg uenig i, noen kvinner er omsorgsfulle og noen menn er omsorgsfulle, det er DE som egner seg som sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...