Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kommet forslag fra Likestillingsombudet om at menn skal kvoteres inn på sykepleierstudiet.

Blant kvinnelige sykepleierstudenter var reaksjonene svært negative.

Skat det være slik at kvotering bare er en fin ting så lenge det gavner eget kjønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal det først være kvotering så må det gå begge veier - spørsmålet er om det bør være kvotering i det hele tatt...

Skrevet

Jeg synes det er en god ide, litt avhengig av hva slags karakterer de har. Bør være over et minstekrav synes jeg. For i dag trengs vel ikke all verden for å komme inn på sykepleier over alt..?

Skrevet

Jeg er egentlig mor kvotering i det store og det hele, men som Suzy sier, skal det først være det skal det gå begge veier.

Gjest happyending
Skrevet

Jeg syns det er helt greit jeg.. Jeg tror vi trenger et friskt pust inn av mannlige sykepleiere, og gjerne gjøre samme kvotering på feks førskolelærerstudiet.. Og så kan de evt kvotere inn damer til de studiene hvor det er mange menn og få damer... Helt flott syns jeg..

Men som noen sa over, gjerne med minstekrav på karakterene..

Skrevet

Dette må det bli slutt på. Hvorfor i all verden må vi ha flere menn i det yrket??

Dette blir for dumt.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Definitivt en fordel å få inn flere menn på det studiet (med et minstekrav av kompetanse) - det er mange tunge løft innenfor f.eks. eldreomsorgen...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er helt enig i at DERSOM vi skal ha kvotering så må det gå begge veier. Jeg er derimot imot kvotering i det hele tatt...enten det gjelder militæret, utdanning eller arbeidslivet.

Skrevet
Dette må det bli slutt på. Hvorfor i all verden må vi ha flere menn i det yrket??

Fordi mange menn trives med å bli stelt av menn. Har selv en kamerat som lå på sykehus i lengre tid som 19-åring, og det å bli vasket bak, bæsje i et bekken og ha kateter var ikke så veldig stas. Hadde vært kejkt med en ung litt sporty mann da, ja, ikke bare kvinnfolk.

Skrevet

Jeg er totalt imot kvotering, samme om det er menn eller kvinner som skal kvoteres inn.

Hvorfor i all verden skal menn kvoteres inn på sykepleierstudiet. Hvis menn har lyst til å bli sykepleiere så kan de søke seg inn på studiet på samme måter som kvinner gjør. Jeg ser ikke helt problemet her.

Mannen min begynte på sykepleierstudiet i høst fordi han hadde lyst til det. Det er fullt mulig for andre menn å gjøre det samme.

Skrevet

Fordi mange menn trives med å bli stelt av menn. Har selv en kamerat som lå på sykehus i lengre tid som 19-åring, og det å bli vasket bak, bæsje i et bekken og ha kateter var ikke så veldig stas. Hadde vært kejkt med en ung litt sporty mann da, ja, ikke bare kvinnfolk.

Jeg hadde trivdes bedre hvis det var en kvinne som vasket meg der nede. Føler at kvinner har mere omsorg enn det menn har .

Hadde egentlig aldri latt en mann ta meg der nede UANSET.

Skrevet
Jeg hadde trivdes bedre hvis det var en kvinne som vasket meg der nede. Føler at kvinner har mere omsorg enn det menn har .

Hadde egentlig aldri latt en mann ta meg der nede UANSET.

Nei guuuuud, tenk om han er homo!!!!!

Forøvrig er det nok ikke ALLE menn som er som deg. DERFOR er det kjekt med mer enn 9 % mannlige sykepleiere, som jeg tror det er i dag.

Skrevet

Nei guuuuud, tenk om han er homo!!!!!

Forøvrig er det nok ikke ALLE menn som er som deg. DERFOR er det kjekt med mer enn 9 % mannlige sykepleiere, som jeg tror det er i dag.

Har jo ikke noe med at jeg tror han er homo. Er du så dum at du ikke skjønner at noen synes det er ubehagelig ?

Gjest Embla s
Skrevet
Jeg er totalt imot kvotering, samme om det er menn eller kvinner som skal kvoteres inn.

Hvorfor i all verden skal menn kvoteres inn på sykepleierstudiet. Hvis menn har lyst til å bli sykepleiere så kan de søke seg inn på studiet på samme måter som kvinner gjør. .

Realiteten er vel ofte slik at mange av oss er fastlåste i mønstre, uten at vi egentlig reflekterer så mye over det. Kvotering og økt fokus på mannlige sykepleiere vil forhåpentligvis føre til at kvoteringen overflødiggjør seg selv om en stund. Og det er bra, for jeg har ikke noen tro på rene kvinne/mannsyrker. Tror det er veldig sundt, både for profesjoner og for arbeidsmiljø - at det er en blanding av kjønn!

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes kvotering er greit, og selvsagt bør det gjelde begge veier. Men man kan jo ta seg selv i å lure på hvor kvalifiserte de kvoterte studentene er - hvor langt nede på søkerlista var de? Nå er vel karakterkravet ganske høyt på sykepleierstudiet, dermed er det vel andre egenskaper som avgjør om man er egnet eller ikke. Men jeg lurer litt på hvor nødvendig det er å kvotere søkere inn på studier som nesten er åpne...

Gjest Embla s
Skrevet

Har jo ikke noe med at jeg tror han er homo. Er du så dum at du ikke skjønner at noen synes det er ubehagelig ?

:o :roll: Alle med en smule fantasi både vet og skjønner at det er ubehagelig å ikke kunne stelle seg selv i skrittet! Det er jo ikke akkurat snakk om noen kosestund... Så lenge mennesket er profesjonell og flink spiller det vel ikke noen rolle hvilket kjønn det er?!

Skrevet

:o :roll: Alle med en smule fantasi både vet og skjønner at det er ubehagelig å ikke kunne stelle seg selv i skrittet! Det er jo ikke akkurat snakk om noen kosestund... Så lenge mennesket er profesjonell og flink spiller det vel ikke noen rolle hvilket kjønn det er?!

For noen så spiller det en stor rolle. :tunge1:

Skrevet

Jeg var sterkt i mot kvotering jeg, helt til det gikk opp et lys eller to for meg da jeg gikk på datastudier. Jeg så nemlig jente på jente med lynende intelligens, som gang på gang ikke "rakk opp" til de beste jobbene. Fordi de for det første ikke hadde selvtillit til å gutse nok, slik at de faktisk fikk jobbene, og for det andre er det gutteklubben grei som ansetter nye, og de er fryktelig flinke til å ansette flere potensielle gutteklubben grei medlemmer..

Så ja, jeg er for kvotering, både i sykepleieryrket og andre yrker.

Skrevet

Jeg er i mot kvotering. Jeg synes ikke det er riktig at mennesket skal vurderes på bakgrunn av kjønn, hudfarge eller religion. Mennesket bør vurderes etter evne, kvalifikasjoner, interesse og passende personlighet for de respektive yrker.

At mann og kvinne egner seg til forskjellige yrker i visse situasjoner er en naturlig konsekvens av at vi er - ja, forskjellige. Og med det menes IKKE bedre eller dårligere, bare forskjellige.

The best man - or woman - for the job! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...