Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har snart termin,og vi fikk babydyne- og pute i gave av svigers til jul.Problemet er bare at dynen er alt for stor til nyfødte,og til den bedside crib vi har kjøpt.Jeg ser for meg at baby vil drukne i denne store dynen og lurer på om et lett ullteppe som dette: https://lillelam.no/produkt/pledd-tynn-basic/

eller en sovepose av denne typen kan være like greit til å begynne med? http://www2.hm.com/no_no/search-results.html?q=sovepose

Tenker at det kan være en fordel at baby ikke kan få noe over ansiktet om h*n sover i en slik pose,men blir det i kjøligste laget?

Anonymkode: 5a780...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av mine brukte dyne før ca to års alderen. 

Anonymkode: 496c6...fbc

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen av mine brukte dyne før ca to års alderen. 

Ok.Hva brukte du istedenfor?

Skrevet

Har brukt Easygrow ull og bambus pledd.

• Liker 1
Skrevet

Men stort sett så har de sparket av seg og sovet i pysjamasen bare. 

Hvis du har det veldig kaldt så er jo sånn sovepose grei.

Skrevet

Du varmer da bare opp rommet til baby ikke er kald. :vetikke: 

Babyer skal ikke sove med dyne eller annet som kan forflytte seg før de klarer å dytte det av om det havner over ansiktet.

Anonymkode: e8266...242

• Liker 1
Skrevet

Sovepose er genialt. Mine kunne aldri sove med dyne ( de sprellet så de fikk dynen over ansiktet) før de var 2+

Anonymkode: c9eb3...ca3

• Liker 1
Skrevet

Nøstebarna ullpysjamas

Anonymkode: bc6dc...59b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kjøpt den minste dyna. Koster ikke all verden, og dyne bør man koste på seg til en baby. 

Selvfølgelig skal en liten baby ha dyne! Det er januar og kaldt.

ville du selv ha sovet i bare pysjen Ts? 

Husk at en nyfødt regulerer ikke varmen selv, og er det kjølig eller trekk på soverommet så anbefales også ei tynn bomullslue til babyen siden hodet gir det største varmetapet. 

Nyfødte klarer ikke å sparke av seg dyna eller å dra den over hodet. 

Anonymkode: 31612...1d2

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kjøpt den minste dyna. Koster ikke all verden, og dyne bør man koste på seg til en baby. 

Selvfølgelig skal en liten baby ha dyne! Det er januar og kaldt.

ville du selv ha sovet i bare pysjen Ts? 

Husk at en nyfødt regulerer ikke varmen selv, og er det kjølig eller trekk på soverommet så anbefales også ei tynn bomullslue til babyen siden hodet gir det største varmetapet. 

Nyfødte klarer ikke å sparke av seg dyna eller å dra den over hodet. 

Anonymkode: 31612...1d2

Ok.Det er ikke trekk eller kjølig på soverommet heldigvis.Babyen kommer i slutten av februar/starten av mars.Ser at de soveposene er foret,så tenkte det kunne være et alternativ til dyne.Har også kjøpt noen pysjamaser som er foret,men hadde uansett ikke tenkt å la barnet sovet kun i pysj.Bomullslue har jeg kjøpt,takk for tips.

Skrevet

Jeg har brukt den minste dyna. Har nå den som er hakket større, ldri vært noe problem, men han spreller den ikke hverken over seg eller av. Spreller baby mye er jo sovepose et godt alternativ. Husk at baby ikke skal sove med lue, nettopp pga det er der de regulerer temperaturen, blir de for varm og har lue på så har de et problem :P 

Fra landsforeningen for krybbedød: Bruk ikke lue inne - et spedbarn kvitter seg med overskuddsvarme hovedsaklig via hodet.

Anonymkode: 0b41e...dbd

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt den minste dyna. Har nå den som er hakket større, ldri vært noe problem, men han spreller den ikke hverken over seg eller av. Spreller baby mye er jo sovepose et godt alternativ. Husk at baby ikke skal sove med lue, nettopp pga det er der de regulerer temperaturen, blir de for varm og har lue på så har de et problem :P 

Fra landsforeningen for krybbedød: Bruk ikke lue inne - et spedbarn kvitter seg med overskuddsvarme hovedsaklig via hodet.

Supert,takk for oppklaringen :)

Skrevet

Vi har hatt det lett kjølig på soverommet, og enten brukt en liten babydyne, eller sånn tynn sovepose med et ullpledd over. Pleide å ha ullpysj på mine vinterbabyer.

Men brukte aldri pute, det er frarådet. Og for all del, ikke noe lue inne, det er jo krybbedød-rådene klare på.

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte den minste babydyna og stappet den under madrassen slik at det ikke var mulig for babyen å dra den over hodet. Babyen ble plassert helt nederst i senga, med akkurat nok dyne. Soveposene vi kjøpte ble aldri brukt, men det går jo an å bruke dette i steden for dyne. Vi brukte en god pysj slik at det ikke gjorde så mye om babyen sparket av seg dyna. 

Anonymkode: 7cf00...53e

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Vi har hatt det lett kjølig på soverommet, og enten brukt en liten babydyne, eller sånn tynn sovepose med et ullpledd over. Pleide å ha ullpysj på mine vinterbabyer.

Men brukte aldri pute, det er frarådet. Og for all del, ikke noe lue inne, det er jo krybbedød-rådene klare på.

Hva er galt med lue inne? Hva kan skje?
(Og gjelder dette også større barn og voksne?)

Anonymkode: 1a441...f72

Skrevet

Se det an når babyen kommer. Nå har du dyne, og du har helt sikkert flere pledd, så da er du sikret uansett hva du velger. Noen babyer er varme og greier seg helt fint med pysj og pledd, mens andre trenger mer enn det. Trenger du dyne i februar kan du bruke vogndyne kanskje? En nyfødt sover jo rolig, men det tar ikke lang tid før de kan kave seg nedover i senga og da havne med hodet under dyna, og da er en stor dyne litt for skummelt. Da ville jeg brukt pledd eller en mindre dyne. 

Jeg endte opp med å samsove under ammeperioden, så jeg hadde babyens dyne i min seng ved siden av meg. Det var lett å regulere både temperatur og liggestilling på babyen da, og det funket best for oss. Da han ble litt eldre sydde jeg sovepose av gamle flanellslaken/dynetrekk fordi han sparket sånn i egen seng. Han hadde da posen under pledd/dyne, uten å bli for varm. Han er to og et halvt, og sover fortsatt i posen sin. Skulle han sparke av seg dyna har han ihvertfall på seg noe, posen gir ham bevegelsesfrihet, samtidig som han ikke får til å klatre ut av sprinkelsenga. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med lue inne? Hva kan skje?
(Og gjelder dette også større barn og voksne?)

Anonymkode: 1a441...f72

Som noen nevnte tidligere regulerer spedbarn varme mye gjennom hodet, og en lue kan forhindre dette. Barnet kan da bli overopphetet, noe som i verste fall kan føre til krybbedød. 

Større barn og voksne har jo ikke dette problemet. 

• Liker 3
Gjest Klara_36
Skrevet

Bruker vogn dyne (lett dundyne), ullpysj og sover på korthåret lammeskinn. 16 grader på soverommet. Fungerer utmerket for oss😊. 

Skrevet
10 timer siden, Vera Vinge skrev:

Ok.Det visste jeg ikke..Har fått 2 puter av svigers samtidig som vi fikk dynen.Jeg har i tillegg kjøpt denne puten mot flatt bakhode: https://www.komplettapotek.no/product/907413/mor-og-barn/klaer-leker-og-utstyr/candide-air-ptit-panda#productinfo

Kanskje det var et dumt og unødvendig kjøp jeg som naiv førstegangsgravid har gjort her..Og den kan vel heller ikke brukes i sengen..? Men kan jeg bruke den på dagtd hvis baby ligger i vogn eller lekegrind?

hilsen ts

Skrevet

Jeg bruker nå sånn pute mot flatt bakhode på min 10 uker gamle baby etter råd fra lege på helsestasjonen. Men jeg syns ikke det virker. Jeg tenkte ikke over det før hue alt var flatt - men husk å la den sove på magen/siden på dagtid når du følger med. Da får du avlastet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...