Gå til innhold

Raseres skolen?


loop

Anbefalte innlegg

I dag kom gutten min på 10 år hjem med et infobrev fra skolen. De er pålagt å spare inn store beløp i 2005 og presenterte følgende innsparingsplan:

1. Leirskolen for 6. klasse utgår.

2. Støttetimer i matematikk for 3-5 klasse utgår.

3. Støtteundervisning i norsk for 3-5 klasse utgår.

4. Det leies ikke inn vikar for sykmelding under 16 dagers varighet.

5. Svømming utgår.

Kan noen forklare meg at Kristin Clemet ikke driver med rasering av skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

eh, hvem skal undervise klassen, om lærer er syk mindre enn 16 dager?

Rasering av skolen har de holdt på med en stund, så det er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg at Kristin Clemet ikke driver med rasering av skolen?

Clemet driver en stille revolusjon, det betyr at disse tiltakene hun har drevet med har mange fagfolk sett konsekvensene av, det er først nå allmuen også begynner å se dem. På tide med et opprør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clemet driver en stille revolusjon, det betyr at disse tiltakene hun har drevet med har mange fagfolk sett konsekvensene av, det er først nå allmuen også begynner å se dem. På tide med et opprør?

Ja det er absolutt på tide med et opprør!

Det er mange grunner til at jeg er skeptisk til Clemets rolle i skolen. Kjenner mange lærere som har ropt varsku lenge. Jeg ser de samme tendensene i helsevestenet, der nedskjæringene rammer blindt for den nytteverdi pasienter og fagfolk opplever i dagen.

Jeg syns det er en skremmende utvikling, og lurer virkelig på hva jeg kan gjøre med det.

Kan virkelig Clemet få rasere skolen uhemmet? Hun virker ikke å ha respekt for de som jobber med elever i det hele tatt. Det er virkelig sørgelig.

Hva kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig Clemet få rasere skolen uhemmet? Hun virker ikke å ha respekt for de som jobber med elever i det hele tatt. Det er virkelig sørgelig.

Hva kan man gjøre?

Hun har da støtte i sitt politiske miljø og blandt hennes velgere. Fagfolk generelt, har hun lite støtte av. Synes foreldre bør organiserer seg mot Clemet og be henne pakke sinn sekk og gå.

Forresten, det burde vel hele regjeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det har jo lenge fungert sånn at de elevene som har enkeltvedtak mister disse timene hvis klassens ordinære lærer er borte. Jeg syns faktisk at skolen burde sende disse elevene hjem når slikt skjer. Det er drastisk, men det er kanskje eneste måten andre enn skolefolk får åpnet opp øynene sine på?! For dette angår hele det norske samfunn, ikke bare den enkelte lærer, rektor og elev..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes foreldre bør organiserer seg mot Clemet og be henne pakke sinn sekk og gå.

Forresten, det burde vel hele regjeringen.

Hva burde hele regjeringen? Organisere sekk og gå?

:-?

Her har sannsynligvis opptil flere språklærere sviktet. Hvilket illustrerer at Clemet har minst ett godt poeng, noe som igjen faller de mest høyrøstede lærene med og uten opprykk tungt for brystet.

Clemet har hatt flertall både i og utenfor Stortinget for sin politikk gjennom flere år. Lik det eller la være - men prøv i det minste å ha det i bakhodet før dere buser ut med ting dere ikke cand nok om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvordan skal Kristin Clemet få opp barns interesse for realfag når hun tar bort støttetimer i matte?

:klø:

Her må vi skille snørr fra bart (naturfag, subsidiært heimkunnskap).

Det er den fantasiløse kommunen/skoleledelsen som tar bort støttetime i matte, fordi kommunestyret i den aktuelle kommunen har vedtatt et budsjett der skolen prioriteres for lavt.

Det skal godt gjøres å laste Clemet for akkurat dét, vel? Ut fra samme logikken er det Jan Petersen sin feil at Tsunamien tok mange menneskeliv; han er jo tross alt minister med ansvar for det som skjer i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men dette kommer vel av for lite penger' date=' som Clemet vel er ansvarlig for?[/quote']

Kanskje er det for lite penger til kommunene. Dét er i så fall et ansvar som i hovedsak kan deles mellom Erna Solberg, Per Kristian Foss og budsjettsamleieren Siv Jensen.

Mer sannsynlig er det feil prioritering i den aktuelle kommunen - feil prioritering og mangel på vilje til effektiv drift gjennom mange år gir dramatiske utslag når kravene endelig kommer.

Dét er et ansvar som påhviler det aktuelle kommunestyret, aktuelt politisk hovedutvalg rådmannen, skolesjefen og den enkelte rektor.

Det blir både for enkelt og for dumt å gjøre Kristin Clemet til et symbol på alt skolen og kommunen ikke får til. Men tydeligvis fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at Clemet på noen måte har bidratt til å løfte nivået i den norske skolen? Hvordan? Jeg kan bare se rasering desverre.

Hun er selvsagt ansvarlig for de rammebetingelsene som kommunene sitter med i sine skolebudsjett, så lenge nedskjæringene kommer fra regjeringens statsbudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eh, hvem skal undervise klassen, om lærer er syk mindre enn 16 dager?  

Da slår de sammen klasse, eller spes ped lærer som har en liten gruppe/en elev må gå inn som vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mener du at Clemet på noen måte har bidratt til å løfte nivået i den norske skolen? Hvordan? Jeg kan bare se rasering desverre.  

Hun er selvsagt ansvarlig for de rammebetingelsene som kommunene sitter med i sine skolebudsjett, så lenge nedskjæringene kommer fra regjeringens statsbudsjett.

Om hun har bidratt til å løfte nivået i skolen er en politisk diskusjon med utgangspunkt i hva skolen skal inneholde og levere.

JEg for min del synes for eksempel det er ypperlig at det fokuseres på innholdet i lærerutdanningen, at det stilles krav til faglighet for å ha undervisningskompetanse, at det stilles krav til dem som tas inn som studenter og at flere enn før veiledes ut av studiet når de åpenbart ikke passer.

Jeg synes også det er flott at Clemet er opptatt av at skolen skal produsere og levere kompetanse i kritiske fag som norsk og matematikk. At det skaper motstand blant pedagogene, lever både hun og Norge godt med.

Jeg synes også det er flott at Stavanger har fått landets femte universitet.

Og jeg synes det er flott at lærerne endelig forholder seg til sin kommune som arbeidsgiver også hva angår lønn og lønnsfastsettelse.

Blant annet. Det er nesten så jeg angrer på at jeg ikke stemte Høyre sist jeg hadde sjansen.

Når det gjelder pengebegrensningene har jeg forklart dette i et tidligere innlegg. Bruk hvem du vil som symboler på det du ikke liker, men legg ansvaret der det hører hjemme. Easy as that (engelsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Vel, den skolemodellen vi no er på vei inn i er tufta på amerikansk og britisk skolesystem med offentleggjering av enkeltelevar sine resultat for eksemple og med eksamenspress frå 7. klassenivå. Eg går ikkje inn på alt det der no, men poenget er at det er ein del ting her som ikkje passar heilt inn i norsk menneskesyn og samfunnssyn.

Lærarane har begynt og gje opp, og folk som mor mi som har elska jobben sin og sagt nei til mange jobbtilbud i næringslivet fordi ho trivest så godt som lærar i ungdomsskulen har mista gløden. Ho tykkjer alt er slitsomt og at det er så mykje dokumenteringsarbeid som går på bekostning av elevane, ho har ikkje lenger tid til elevsamtalar, for all tid går til retting av prøvar og dokumentering av arbeid.

Og du har tydelegvis ikkje gått på høgskulen i Stavanger, men det har eg, og eg ler høgt av tanken på at den elendige skulen er universitet!! Gjekk der i to år, og stakk så fort eg kunne. Har aldri vore innom ein meir inkompetent høgskule, og eg har gått på fleire ja. Så kanskje dei burde venta litt med å gjere den om til universitet, det hadde så seint som i -99 dei minst fornøgde studentane i ei undersøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Clemet er en dyktig politikker, men skole har hun ikke greie på.

Det er vel ingen som er uenig i at fag som norsk, matematikk og fremmedspråk er viktige, og at det bør prioriteres. Det er vel heller ingen som er uenige i at lærerutdanning bør ha en viss standars.

Men jeg er uenig i den retningen politikken går. Vi skal "arve" feilene til andre i god, gammen tradisjon. Tester er dagens credo. Test og du skal vite.

Clemet leser og bruker statistikkk på en tendensiøs måte, slik at det passer inn i politikken.

Men ansvaret for å rasere skolene må hun dele med Erna og Per Kristian. Kommunene - tross effektivisering og nedbemanninger - får for lite penger til å gjennomføre alle de oppgavene de blir pålagt. Når kommunene ikke har penger nok til alle oppgaver, forsvinner tilbid til ungdom, eldre og skolene må spare. Det er jo logiske, for det er der kommunen har sine største utgifter. Det er Erna og Per Kristians departement.

Clemet sørger for at skolene får så mange ikke pedagogiske oppgaver at de ikke får tid til å undervise. Nasjonale prøver tar 14 dager å gjennomføre, og koster ca. 2500 kr pr. elev regnet ut fra etterarbeid etc. Det er omtrent det en fattig kommune bruker til lærebøker, heimkunnskap, kladdebøker etc pr. elev pr. år.

New Zeeland, som regnes som en foregangsnasjon når det gjelder skole, har vedtatt å ikke gjennomføre nasjonale prøver etter amerikansk, engelsk, norsk modell. Den gir ingen effekt på læring har de kommet fram til.

Uansett hvem som har skylden - skolen har for lite ressurser til å gjøre hovedoppgaven sin - å gi hvert enkelt barn en opplæring tilpasset barnets evner og ståsted. Og det er mange skoler som varsler om oppsigelser av lærere disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Godt innlegg Bettie, bra du tok med det om New Zealand, det er ganske viktig ja. Eg trur at når det gjeld denne pisa testen så bør ein heller sjå på kulturelle skilnader enn å berre skrike om meir teori i skulen. Det er ganske store forskjellar på dei ulike land, kva som er skulen og kva som er heimen sitt ansvar, og ikkje minst; kva ein gjer med dei med store lære eller adferdsvanskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og du har tydelegvis ikkje gått på høgskulen i Stavanger, men det har eg.

Vel. Jeg har tatt 20 vekttall ved daværende HiS - like mye som jeg blant annet har tatt ved UiB og UiO. Av de tre utdanningsinstitusjonene ligger HiS lysår foran de to andre hva angår både kvalitet på undervisning, lokaliteter og lokalt engasjement.

Men det er altså min erfaring. At du har andre erfaringer viser om ikke annet at ting oppfattes forskjellig. Vær dog litt forsiktig før du trekker forhastede konklusjoner enda en gang, OK?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettie skrev:

Men ansvaret for å rasere skolene må hun dele med Erna og Per Kristian. Kommunene - tross effektivisering og nedbemanninger - får for lite penger til å gjennomføre alle de oppgavene de blir pålagt. Når kommunene ikke har penger nok til alle oppgaver, forsvinner tilbid til ungdom, eldre og skolene må spare. Det er jo logiske, for det er der kommunen har sine største utgifter. Det er Erna og Per Kristians departement.

Det kan altså ikke tenkes at det er kommunenes utnyttelse og disponering av midlene det skorter på?

Eller bør man kanskje øke skattene så verdiskapningen bare blir mindre og mindre effektiv?

Når man tjener mellom 300.000 og 500.000 idag går ca. 70% til skatter og avgifter - mener du at det ikke er nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...