Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å studere og samtidig ha en nyfødt baby. Har termin medio juli, ønsker å starte på en master medio august. Oppnåelig? Kan legge til at jeg har en mann som jobber en "offshore"turnus

Anonymkode: 7a8f6...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å forutsi hvordan det vil bli. Dersom du er «heldig» så får du en unge med kolikk, som ofte betyr mye søvnløse netter. Hva skal du gjøre når du har forelesning? 

Anonymkode: b502a...5e9

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan være oppnåelig. Men jeg tror det er lurt å være litt fleksibel og ikke gjøre det for enhver pris, det er vanskelig å si om det er gjennomførbart før du vet hva slags baby du får. Jeg fikk barn tidlig i august, og fortsatte studiene fire uker senere. Det gikk veldig fint. Pappaen kan jo da ta permisjonen, så at han jobber turnus har vel ikke så mye å si?

Anonymkode: ce5a3...f34

Skrevet

Det ville jeg droppet. Rett og slett. Spesielt når mannen din kommer til å være vekke minst et par uker i strekk, og du da blir alenemor i den tiden. 

Ta deg heller tid til å være mor mens babyen er liten, og ta deg tid til å gjøre masteren skikkelig når du får barnehageplass. Om du prøver kombinere nyfødttiden med master, kommer du verken til å klare å være en god mor, eller å være en god student. 

Tro meg; babytiden er HARD. Det kan hende du er utrolig heldig, og får en rolig sovebaby. Men det er minst like sannsynlig at du ikke får det. Det å få tid til å konsentrere seg flere minutter i strekk når man har en liten baby, er en luksus som er få forunt. 

Anonymkode: 4f70c...282

• Liker 6
Skrevet

Jeg tok en videreutdanning på 15 studiepoeng da jeg var i mammaperm. Det gikk fint å lese til å begynne med, da jeg hadde masse tid til å lese mens jeg ammet. Etter første studiesamling ble det kræsj med amming, jeg klarte ikke pumpe nok og babyen måtte over på morsmelkerstatning. Da gikk det mer tid til å ordne mme, koke flasker etc og babyen sov lite på dagtid.

På en side var det godt å bruke hode og komme seg ut i barseltiden, men i ettertiden tenker jeg at jeg ville ikke gjort det igjen om jeg fikk valget. Det ble for mye stress og styr for meg med studiesamlinger, det hadde ikke vært verdt det. For min del hadde det nok vært bedre med ro hjemme med babyen.

Men som flere skriver her - kommer an på hva slags studie (om det er fysiske oppmøter), hva slags baby du får, hva som skal til for at du har det bra og hvordan du håndterer å kombinerer studie og baby. Det er veldig individuelt. 

Anonymkode: 0b0c8...a5e

Skrevet

Dette er veldig individuelt. Avhenger av både studiene og babyen. Obligatorisk undervisning med baby går dårlig. Det er ikke bare å ta den med seg inn, selv om noen gjør det. Vet om forelesere som nekter baby i forelesningen (for det er faktisk forstyrrende).

Det første halvåret kan gå bra hvis man som mamma er opplagt, babyen sover og man klarer å følge undervisning. Det neste halvåret, når babyen blir mer aktiv, er mer utfordrende. Så med mindre du kan følge studieprogresjon med å ikke være på studiene begge semestrene, er det kanskje bedre å vente? 

Anonymkode: a148a...9fe

Skrevet

Ingen erfaring. Kun med studier og større barn. Aldri om jeg ville ødelagt permisjonstiden med å stikke nesa i bøker ved hver anledning. De 8 mnd bør brukes til å sove, spise, hvile og følge opp en baby som krever noe av det døgnet rundt. Nei jeg ville brukt det året på kun babyen og heller tatt fatt på studier når far gikk ut i perm 👍 

Anonymkode: 92813...69e

• Liker 6
Gjest GiftMann38
Skrevet

Jeg hadde store planer for å ta eksamen i pappapermen - jeg ler av de planene hver gang jeg tenker på dem i dag. Det tok to dager med permisjon før jeg forsto at det var fullstendig urealistisk :fnise:

Skrevet

Jeg klarte med nød og neppe å ta fem studiepoeng det første semesteret (barn født i januar, hadde toåring fra før). 

Studiene vil havne nederst på prioriteringslisten din. Vær forberedt på det. Å ha liten baby er 100% altoppslukende. Men klart, du kan være veldig å få en sovedukke og at ammingen går på skinner. Slik var det ikke for meg! Likevel, jeg hadde ikke kolikkbarn eller noe slikt. Bare «vanlig» krevende.

Anonymkode: c74d3...b2a

Skrevet

Være *heldig, ikke være veldig..

Skrevet

Kan legge til at jeg tok 15 studiepoeng det neste semesteret, da barnet var 7-11 mnd gammelt. Det gikk mye bedre. Han var mye mer aktiv, ja, men til gjengjeld hadde han kommet inn i en rytme, og sov på kveldene slik at jeg kunne lese da. 

Skrevet

Det kan godt være at det vil fungere godt for deg å starte på en master i permisjonen, men det hadde ikke fungert for oss. Krevende baby de første månedene, amming "hele tiden" døgnet rundt, masse vondter her og der, lite søvn, få rutiner osv. Man vet ikke hvordan tilværelsen blir med babyen man får. Enten er det null stress, litt stress eller mye stress :) 

Skrevet

Ingen av mine hadde det fungert med. Første hadde kolikk, nummer ti har melkeallergi og en smertefull brokk.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg droppet. Rett og slett. Spesielt når mannen din kommer til å være vekke minst et par uker i strekk, og du da blir alenemor i den tiden. 

Ta deg heller tid til å være mor mens babyen er liten, og ta deg tid til å gjøre masteren skikkelig når du får barnehageplass. Om du prøver kombinere nyfødttiden med master, kommer du verken til å klare å være en god mor, eller å være en god student. 

Tro meg; babytiden er HARD. Det kan hende du er utrolig heldig, og får en rolig sovebaby. Men det er minst like sannsynlig at du ikke får det. Det å få tid til å konsentrere seg flere minutter i strekk når man har en liten baby, er en luksus som er få forunt. 

Jeg heller mot dette, egentlig. Selv klarte jeg å lese en del da mine var helt nyfødte og sov mange timer i døgnet. Men den tiden varte bare 3-4 måneder, etter det var det full fart hele dagen. De små duppene de tok på dagtid ble brukt på å gjøre nødvendig husarbeid eller sove (de var våkne mange ganger hver natt). Synd hvis babytiden blir stress og dårlig samvittighet over å ikke få lest nok...

Anonymkode: 3ee44...bcb

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri fungert for meg og mine barn, men hører jo om andre som får det til. Kan ærlig talt ikke si at jeg skjønner hvordan, men all kred til dem..

Anonymkode: 07341...29e

Skrevet

Et par i familien gjorde dette. Sommerbaby, mor har studium med ikke så veldig mye undervisning. Far har da tatt nesten hele permisjonen. I praksis har det fungert strålende. Amming fungerte ikke (lite melk, skjedde før mor gikk tilbake til studier), så barnet har ikke vært så avhengig av mor som brystbarn, selv om det fortsatt har ekstra tilknytning til mor. De har fått veldig mye tid sammen som familie fordi mors studium er mye basert på fleksibel egenjobbing. Men barnet sov natten gjennom fra tidlig.

Tenker du å ha full omsorg for barnet samtidig som du studerer fullt og far er til og fra, ser det langt mer problematisk ut.

Anonymkode: 1e646...1b4

Skrevet

Jeg hadde fint klart å studere 4 timer hver dag (minst. Mer dersom far tok babyen litt etter jobb). De første 3 ukene hadde jeg ikke gjort det mht tilknytning osv, men en normal gjennomsnitsbaby sover 18-20timer i døgnet de første mnd. Min baby er nå 4 mnd og sover mindre, men jeg kunne fint studert 2 timer når hun hviler på formiddagen og 2 timer etter at hun er lagt. I tillegg har jeg 20 min/en halv time nå og da når hun leker, hviler litt e.l, så den tiden kunne jeg igså ha utnyttet dersom jeg var mer strukturert.

Anonymkode: d0503...538

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde fint klart å studere 4 timer hver dag (minst. Mer dersom far tok babyen litt etter jobb). De første 3 ukene hadde jeg ikke gjort det mht tilknytning osv, men en normal gjennomsnitsbaby sover 18-20timer i døgnet de første mnd. Min baby er nå 4 mnd og sover mindre, men jeg kunne fint studert 2 timer når hun hviler på formiddagen og 2 timer etter at hun er lagt. I tillegg har jeg 20 min/en halv time nå og da når hun leker, hviler litt e.l, så den tiden kunne jeg igså ha utnyttet dersom jeg var mer strukturert.

Anonymkode: d0503...538

Litt av problemet er at det er klun umulig å forutsi hvordan ts sin baby kommer til å bli. Fint for deg at du har fått en rolig baby, men det hjelper ikke ts om hennes baby blir en klistremerkebaby som krever at man bysser omtrent 24/7 for å unngå vræling, eller om det blir en kolikkbaby som skriker timesvis i strekk hver dag. 

Noen babyer sover heller ikke mer enn 20-30 min i strekk, i tillegg til at man kanskje må rugge på vognen konstant for å få i det hele tatt så mye søvn ut av ungen. 

Skrevet

Jeg gjorde det med første. Jeg hadde en sånn baby at det gikk an. Og det gikk helt fint! Men jeg angrer likevel. Jeg ble tidsnok ferdigutdannet, nå har jeg permisjon med nr to og har ikke et eneste mål for permisjonen utenom å amme sove kose og nyte det. Skulle ønske jeg gjorde det med første. Men folk er forskjellige:) gjør det som passer deg. Lykke til! :)

Anonymkode: 5d24e...cd7

Skrevet

Jeg har termin i slutten av neste måned,og før jeg ble gravid i fjor bestilte jeg et BI-kurs på 7,5 studiepoeng.Eksamen skulle jeg egentlig hatt nå i januar,men kom aldri i gang med lesingen pga mye kvalme og tretthet i fjor høst.Nå er jeg nødt til å ta eksamen i juni og er spent på hvordan det vil gå med baby i huset.Tror ihvertfall at 7,5 studiepoeng er mer enn nok for min del.

Anonymkode: c54b5...2c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...