Gå til innhold

Lar dere 7 åringen bestemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har ei datter på 7 år fra et tidligere forhold. Det er aldri noe tull med henne. Hun gjør som hun får beskjed om, uten å verken krangle eller diskutere på det. Hun er stille og rolig, og bare snill. Han har vært alenepappa siden brudde, hvor mor har hatt samvær annenhver helg. Nå har de en ordning på 49/51. Den skal forhandles i februar.

Uansett. Vi ser gjentatte ganger at når hun er hos mor slipper hun å dra på fritidsaktivitene hun er med på. Dette fordu hun ikke vil, og mor ikke vil krangle med henne. Feks for noen uker siden ville ikke datter på friidretten fordi de skulle være ute, og det yrte den dagen. Noen dager før var hun med far på barnas røde kors. De var ute i mange timer, i pøs regn, og ungen storkoste seg. Denne uken ville ikke datteren på Røde kors fordi faren ikke skulle være der. Hun grein og krangla, og moren ga opp. Har blitt mange " nei hun ville ikke, så da fikk hun slippe" meldinger siden de gikk inn i 49/51 ordningen....

Mine barn får ikke velge. De har meldt seg på en aktivitet, vi har betalt kontigent, da får de stille opp med mindre de er syke mener jeg

Anonymkode: 0123d...483

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at man bør gjennomføre når man har meldt seg på og betalt for en aktivitet, men at det også er lov å droppe en gang i blant. Hva din samboers datter får lov til hos sin mor er ikke deres sak. 

• Liker 12
Skrevet

Min 6-åring får ikke droppe ting fordi han plutselig ikke har lyst, med mindre det er noe spesielt. Han fikk f.eks. lov til å droppe svømmekurs på halloween, og om bursdager kolliderer med fritidsaktiviteter så kommer bursdagen foran.

Men om han skulle fått velge fritt selv hver gang, så hadde han blitt hjemme så ofte at det hadde vært like greit å slutte på fritidsaktiviteter, og det vil han ikke. Og han er alltid glad for at vi dro når han først er i gang.

Anonymkode: 45785...e28

• Liker 6
Skrevet

Herregud så mye man skal blande seg inn i, og så mye man "vet" gitt,

Anonymkode: c8434...6bd

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe du trenger å bekymre deg for. Det er helt greit at steforeldre bestemmer over ting som angår de, men akkurat dette har vel ingen betydning for deg, så da bør det være opp til din samboer om han vil ta den diskusjonen med moren. Kanskje jenta savner tid med moren sin og derfor ikke vil gå på fritidsaktivitet når hun er der. 

Anonymkode: cf6d3...780

• Liker 6
Skrevet

Helt utrolig hva folk skal bry seg om, har du virkelig ikke noe bedre å gjøre?

• Liker 6
Gjest C.Tramell
Skrevet

Det høres ut som hun kanskje ikke er motivert nok for aktivitetene hun går på? Det er null problem å få våre til å følge opp aktivitetene de selv har valgt, men en helt annen historie når det er noe vi har pushet dem det minste til å bli med med på...:sukk:

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig hva folk skal bry seg om, har du virkelig ikke noe bedre å gjøre?

Har ikke du noe bedre å finne på? 

Hvorfor hater folk her inne steforeldre egentlig? Kanskje dere har blitt dumpa sjøl til fordel for en annen sexy person. 

Anonymkode: 05337...f3f

• Liker 5
Skrevet

Er det virkelig slik at straks man er uenig med noen som er steforelder så er det automatisk steforelderhat? Dette handler da ikke bare om henne, men også om barnets far. Når man skiller seg fraskriver man seg også retten til å blande seg inn i hva som foregår i den andres hjem. Så fremt det ikke dreier seg om omsorgssvikt (og det gjør det ikke her) har man ikke noe man skulle sagt om hvordan den andre velger å oppdra barnet. Det er fordelen, og ulempen, med å bli skilt. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, vi gjør ikke det (lar 7-åringen bestemme). Men denne moren gjør tydeligvis det. Dere får si deres mening til mor da, ikke noe annet å gjøre med det? 

Anonymkode: b7cbc...765

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som mor ikke er motivert på å følge opp aktivitetene. Har hun en veldig slitsom hverdag så er sikkert terskelen lav for å la 7åringen slippe å være med når hun egentlig ikke har lyst. 

Anonymkode: 3912a...0c5

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har ei datter på 7 år fra et tidligere forhold. Det er aldri noe tull med henne. Hun gjør som hun får beskjed om, uten å verken krangle eller diskutere på det. Hun er stille og rolig, og bare snill. Han har vært alenepappa siden brudde, hvor mor har hatt samvær annenhver helg. Nå har de en ordning på 49/51. Den skal forhandles i februar.

Uansett. Vi ser gjentatte ganger at når hun er hos mor slipper hun å dra på fritidsaktivitene hun er med på. Dette fordu hun ikke vil, og mor ikke vil krangle med henne. Feks for noen uker siden ville ikke datter på friidretten fordi de skulle være ute, og det yrte den dagen. Noen dager før var hun med far på barnas røde kors. De var ute i mange timer, i pøs regn, og ungen storkoste seg. Denne uken ville ikke datteren på Røde kors fordi faren ikke skulle være der. Hun grein og krangla, og moren ga opp. Har blitt mange " nei hun ville ikke, så da fikk hun slippe" meldinger siden de gikk inn i 49/51 ordningen....

Mine barn får ikke velge. De har meldt seg på en aktivitet, vi har betalt kontigent, da får de stille opp med mindre de er syke mener jeg

Dette typen konflikter er umulig for fremmede å gå inn i. Når mor tar en avgjørelse så er det både fars og stemors oppgave å respektere mors avgjørelse. Hva stemor gjør i forhold til sine biologiske barn er ikke relevant for situasjonen. 

Barn i dag er med på så mye at de nesten ikke får tid til å være hjemme og slappe av eller bruke lekene sine. Det er noe voksne, og særlig steforeldre, tenke over. At barnet eller mor forklarer situasjonen med yr eller regn trenger ikke være den egentlige årsaken. Vi er og ikke i mørketiden der de fleste av oss er litt slapp og trett. 

La far og mor ordne opp i dette, uten innblanding både fra kg og stemor. 

Anonymkode: 29431...42e

• Liker 5
Skrevet

Jeg er en type som kan gi etter hvis det er dårlig vær. Jeg er ikke så veldig begeistret for det, skal jeg innrømme. Vi var nødt til å velge hos inneaktiviteter tilslutt :nigo: Jeg har aldri fått sure kommentarer fra faren på grunn av det. 

Anonymkode: 2baf8...8c3

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor hater folk her inne steforeldre egentlig? Kanskje dere har blitt dumpa sjøl til fordel for en annen sexy person. 

Har da vel ingeting om å være steforeldre, dette hadde jeg ment omc så det var søstra eller broren som hadde brydd seg.

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tror det var litt dumt av TS å fremheve dette med samvær med mor osv når diskusjonen egentlig er hvorvidt man skal la barna selv bestemme om de vil gå på fritidsaktivitet eller ikke. 

Barna mine må gå på fritidsaktivitetene sine med mindre det er noe spesielt. At det er dårlig vær eller at de ikke har lyst uten noen spesiell grunn, er ikke en unnskyldning. De er alltid glad de dro når de først kommer dit. 

Jeg tror det er lurt å pushe ungene litt på sånt, det gir dem mer utholdenhet og gjennomføringsevne på sikt.

Skrevet

Så lenge de har tatt valget om å ville gå på en aktivitet, så skal man på det med mindre man er syk eller invitert i bursdag. Det løpet har jeg kjørt fra dag 1.... Bestemmer de seg for å slutte, må de gå ut "sesongen" eller hva jeg skal si...

Det har hendt her at hun som nå er 12 heller vil være hjemme enn å gå på trening, men hun har alltid fått beskjed om å gå. Og hun har alltid hatt det greit når hun er ferdig. Sånn er det jo som regel med de fleste av oss, det kan friste å bli liggende på sofa'n, men når vi først kommer oss ut gjør det oss godt....

Nå er hun såpass stor og er såpass glad i idretten sin at de gangene hun ber om å få slippe nå er det som regel en god grunn (men det betyr ikke at man tar både en og tre runder før man avgjør at det ikke blir trening, og i 3 av 4 tilfeller drar hun på trening allikevel ;) )

Så nei, en 7-åring kan ikke bestemme sånt. Det går også på dem som faktisk arrangerer aktiviteten, de har planlagt ut fra antall osv, så jeg synes det er litt respektløst å bare ikke "gidde"...

Skrevet

Jeg synes det er litt både/og. Om man tvinger gjennom at barnet skal delta hver gang, absolutt basta, ender man fort opp med at ungen ikke lenger vil delta på aktiviteten i det hele tatt. Det blir tvang, fremfor gøy. Og det er jo ikke nødvendigvis ønskelig? 

Jeg ønsker at barna mine er aktive, og driver med idrett. Så jeg vil heller la dem skulke en trening en gang iblant, når de virkelig ikke vil, framfor å tvinge dem til å delta hver gang, og risikere at de får et negativt forhold til idretten og slutter. 

Som voksen, som driver med organisert idrett, tvinger jeg ikke meg selv heller til å delta på absolutt hver eneste trening, når jeg virkelig ikke vil. Jeg har brent meg på det før. Gikk drittlei, treningen ble tvang i stedet for gøy og avkobling, og jeg endte opp med å måtte ta et par-tre år fri før jeg i det hele tatt fikk litt lyst til å prøve meg igjen. Nå når jeg tillater meg selv å skulke når jeg virkelig ikke vil, går det mye bedre. 

Anonymkode: 3aae1...646

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som hun tester ut grensene til foreldrene og at mor er mere ettergivende enn far.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler neppe om "en annen sexy person" men om noen man opplever at det er vanskelig å samarbeide med når det kommer til rutiner og oppdragelse. Når det gjelder folks barn er det vanskelig for foreldre å gi opp prinisppene sine, fordi man vil gjøre det som er best for ungene. Når man da opplever å bli sabotert og møte veggen når man vil samarbeide, så blir det lett antipatier mot steforeldre. Spesielt hvis de skal delta i å oppdra dine barn, gjør det på andre måter enn deg og du ser det påvirker barna  negativt. Det er voldsomt vanlig å ha problemer med å akseptere personer som vil oppdra  barna dine...

Skrevet

Gi faan, ikke bland dere inn i hva mor gjør om hun ikke gjør noe ulovlig. Det er ene og alene hun som taper på å gi etter.

Fortsett det dere gjør hjemme til dere selv å ikke prat om det til datteren å overse det negative fra mor. Det vil bare spise dere opp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...