AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Jeg vurderer å ta en gentest fra 23andMe for å se om jeg er bærer av noen spesifikke sykdommer. Har noen av dere tatt denne testen? Hvor seriøse er de? Tilkom det noen ekstra utgifter de ikke opplyste om fra starten av? Og hvordan fikk du i såfall prøvesettet tilsendt, når testen ikke kan sendes direkte til Norge pga lokalt lovverk? Jeg er takknemlig for alle svar. Anonymkode: 25a67...c56
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Jeg googlet disse for en stund siden og mesteparten av informasjonen fra folk som så ut til å ha peiling var negativ. Det er ikke verdt pengene, og resultatene er så som så Anonymkode: 240b8...658
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg googlet disse for en stund siden og mesteparten av informasjonen fra folk som så ut til å ha peiling var negativ. Det er ikke verdt pengene, og resultatene er så som så Anonymkode: 240b8...658 Jeg bryr meg overhode ikke om hvorvidt jeg er disponert for rett eller krøllete hår eller ekstra lang pekefinger. Dette er jo totalt unyttig og useriøs testing. Det jeg bryr meg om er testene for hvorvidt jeg er bærer av disse mer eller mindre sjeldne sykdommene og syndromene de sjekker for - om jeg kan stole på at testene for for eksempel cystisk fibrose er ekte eller ikke. Jeg skjønner at de ikke tester for alle ulike mutasjoner, i tilfellet CF for bare 28, men det jeg lurer på er om jeg kan stole på at jeg er/ikke er bærer for en av de 28 mutasjonene for CF når de hevder de tester for det. Jeg mener, enten tar de de testene, og da er jo svaret ekte, eller så bare later de som de tar testene og da er det jo virkelig alvorlig svindel? Anonymkode: 25a67...c56
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 23andMe doesn’t offer a Huntington’s test. It’s not because they couldn’t—they could, in theory—but because they don’t offer “diagnostic testing.” 23andMe performs a kind of genetic analysis that can't detect some abnormalities, like the genetic repeats that cause Huntington's or Fragile X syndrome, so since they're not really in the business of giving out health information, they don't go any further than their baseline genotyping service. If they were in that business (and had FDA approval), they could take the sample you sent to them and diagnose you with any number of genetic diseases. But that's not their business—which to be fair, they've stated explicitly—and if the results of a genetic test come too close to being an actual diagnosis, 23andMe doesn’t want to be involved. https://www.popsci.com/23andme-is-probably-terrible-idea#page-3 Anonymkode: 240b8...658 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 23andMe doesn’t offer a Huntington’s test. It’s not because they couldn’t—they could, in theory—but because they don’t offer “diagnostic testing.” 23andMe performs a kind of genetic analysis that can't detect some abnormalities, like the genetic repeats that cause Huntington's or Fragile X syndrome, so since they're not really in the business of giving out health information, they don't go any further than their baseline genotyping service. If they were in that business (and had FDA approval), they could take the sample you sent to them and diagnose you with any number of genetic diseases. But that's not their business—which to be fair, they've stated explicitly—and if the results of a genetic test come too close to being an actual diagnosis, 23andMe doesn’t want to be involved. https://www.popsci.com/23andme-is-probably-terrible-idea#page-3 Anonymkode: 240b8...658 Nå er det jo ikke dette jeg spør om. Jeg vet at de ikke diagnostiserer. De tester ikke om folk har for eksempel cystisk fibrose, og reklamerer da heller ikke med at de gjør det. De tester om folk er bærere av genet/genene for for eksempel cystisk fibrose. Anonymkode: 25a67...c56
stan Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo ikke dette jeg spør om. Jeg vet at de ikke diagnostiserer. De tester ikke om folk har for eksempel cystisk fibrose, og reklamerer da heller ikke med at de gjør det. De tester om folk er bærere av genet/genene for for eksempel cystisk fibrose. Anonymkode: 25a67...c56 Om de tester for genet for cystisk fibrose, er jo det diagnostikk.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, stan skrev: Om de tester for genet for cystisk fibrose, er jo det diagnostikk. Det her blir en rent semantisk diskusjon. Å diagnostisere er jo et ord vi bruker utenfor helsevesenet også om det å gjenkjenne og sette "navn" på et problem. Selvfølgelig er det å teste hvorvidt folk er bærere av et potensielt sykdomsfremkallende gen å diagnostisere en feil på et eller flere gener. Men det er ikke å diagnostisere sykdom, det er ikke å sette et navn på et eller flere symptomer som til sammen gir sykdom eller funksjonshemning. Uansett er ikke poenget her hvorvidt 23andMe tilbyr å teste om man er bærer av en lang rekke genetiske lidelser eller ikke, for det gjør de beviselig, men om testene utføres seriøst eller ikke, om det er skjulte utgifter eller ikke og hvordan folk har gjort det rent praktisk i forhold til forsendelsene. Dessuten lurer jeg på om noen har personlige erfaringer. Anonymkode: 25a67...c56 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 23andMe doesn’t offer a Huntington’s test. It’s not because they couldn’t—they could, in theory—but because they don’t offer “diagnostic testing.” 23andMe performs a kind of genetic analysis that can't detect some abnormalities, like the genetic repeats that cause Huntington's or Fragile X syndrome, so since they're not really in the business of giving out health information, they don't go any further than their baseline genotyping service. If they were in that business (and had FDA approval), they could take the sample you sent to them and diagnose you with any number of genetic diseases. But that's not their business—which to be fair, they've stated explicitly—and if the results of a genetic test come too close to being an actual diagnosis, 23andMe doesn’t want to be involved. https://www.popsci.com/23andme-is-probably-terrible-idea#page-3 Anonymkode: 240b8...658 Dette var forresten en veldig nyttig link. Takk Den forsterker vel egentlig inntrykket mitt av at dette er reelle tester. Hvorvidt man liker at slike tester tilbys eller ikke, blir en annen diskusjon. Anonymkode: 25a67...c56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå