Gå til innhold

Hvorfor ikke bruke avsnitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som ikke bruker avsnitt når de skriver? Har sett de som skriver veldig, veldig langt, men ikke et eneste avsnitt.

Anonymkode: 34c32...f28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som ikke bruker avsnitt når de skriver? Har sett de som skriver veldig, veldig langt, men ikke et eneste avsnitt.

Anonymkode: 34c32...f28

Kanskje de skriver fra telefon, slik at det ikke er mulig å lage avsnitt?

Anonymkode: f8ed5...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de tlf fra 90 tallet da? De fleste mobiler har vel en slik pil som hopper en linje ned..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Men det er mange som ikke tenker seg om i det hele tatt før de poster noe, har jeg lagt merke til. Gir verken en tanke til rettskriving eller innholdet i teksten deres. Og noen tenker bare på en av delene..

Det er selvfølgelig mulig å lage avsnitt på mobilen også, slik Mass påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig å skrive innlegg her med en telefon som ikke samtidig lar deg dele inn i avsnitt.

Anonymkode: 9e29f...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ENTER knappen lager jo et linjeskifte

Anonymkode: 19aeb...83d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avsnitt skal brukes ved et tankesprang i teksten, det signaliserer at nå begynner jeg å skrive om noe nytt. Dette gjør det lettere å lese teksten.
Like galt som aldri å bruke avsnitt er det å bruke dem for ofte – noen har endog stort avsnitt (ny linje pluss blank linje) mellom hver eneste setning. Dette gjør teksten fryktelig tunglest, og flere ganger har jeg ikke giddet å lese videre. Hvis forfatteren ikke bryr seg såpass at han leverer et gjennomarbeidet produkt, hvorfor skal jeg streve?

Anonymkode: 57bf8...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 7.27, AnonymBruker skrev:

Avsnitt skal brukes ved et tankesprang i teksten, det signaliserer at nå begynner jeg å skrive om noe nytt. Dette gjør det lettere å lese teksten.
Like galt som aldri å bruke avsnitt er det å bruke dem for ofte – noen har endog stort avsnitt (ny linje pluss blank linje) mellom hver eneste setning. Dette gjør teksten fryktelig tunglest, og flere ganger har jeg ikke giddet å lese videre. Hvis forfatteren ikke bryr seg såpass at han leverer et gjennomarbeidet produkt, hvorfor skal jeg streve?

Men hva slags avsnitt bruker du da? Ny linje uten tom linje er verken fugl eller fisk og skal ikke brukes, lærte jeg på skolen. 

Anonymkode: b237b...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva slags avsnitt bruker du da? Ny linje uten tom linje er verken fugl eller fisk og skal ikke brukes, lærte jeg på skolen. 

Anonymkode: b237b...086

Ny linje med innrykk er stort sett det foretrukne i skikkelige tekster, men innlegget du kommenterer har ingen av delene, nei. Til min store overraskelse har ikke Språkrådet noe imot ny linje (altså ikke blanklinje) uten innrykk, men det har jeg aldri sett i bruk: www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hvordan-markerer-man-avsnitt/

Anonymkode: 9e29f...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Den lærdommen er ikke god latin lenger. Finn Erik Vinjes autoritative Skriveregler opererer med tre avsnittsmarkeringer, og på nett bruker jeg som regel type 1 (stort avsnitt) og type 3 (lite). Mest lite, fordi små tankesprang forekommer oftere. Type 2 (innrykk) er dessverre ikke egnet på diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...