AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Del Skrevet 24. januar 2018 Dette må jo sies å være et eget slags syndrom her på KG. Ingen andre steder har jeg sett eller opplevd et slikt raseri på grunn av bruk av et engelsk ord. Det er også det eneste ordet som skaper slikt raseri her på forumet, som jeg har sett hvert fall. Jeg klarer fint å se saken fra flere sider, men heller mest mot at så lenge man gjør seg forstått så er det greit nok. Og nei, det betyr ikke at jeg vil godta dialekt på forumet :-) Språket er stadig i utvikling, og nye ord blir som årene går adoptert fra engelsk. Jeg ser fint for meg at nippel vil komme inn i de norske ordbøkene som et annet ord for brystvorte. Men dere som har så store problemer med denne feilbruken, hvorfor reagerer dere ikke på andre ord fra engelsk? Hvorfor klikker dere ikke i vinkel om noen sier skateboard istedenfor rullebrett? Det heter tross alt rullebrett på norsk. Språk engasjerer, men jeg det er en tid og sted for alt. Om en bruker stiller et spørsmål svarer man på det, ellers kan man gå ut av tråden. Det er en fin tommelfingerregel :-) Anonymkode: 6cf0c...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Del Skrevet 24. januar 2018 Jeg har ikke observert dette "raseriet" du refererer til, kun at folk korrigerer. Like fullt synes jeg "nippel" høres idiotisk ut, og jeg har aldri hørt noen bruke det i det virkelige liv. Det er faktisk kun på KG jeg har lest det, og ofte i innlegg som generelt har litt dårlig / barnslig språk. Jeg assosierer det derfor med noen som enten ikke er særlig oppegående, eller 14 år. En essensiell forskjell her er vel hvorvidt det er grunnlag for å bytte ut ord. Dersom et konsept er nytt for landet er det mer naturlig at det opprinnelige ordet blir brukt. Vi kaller det "reality-TV" fordi dette kom til oss fra USA, og vi hadde ikke et "virkelighets-TV" fra før av. Brystvorter har vi vel egentlig alltid hatt, ordet beskriver greit nok det det er (selv om enkelte sikkert ikke liker ordet "vorte"), og det er ingen grunn til at vi skulle begynne å si "nipler". Nettopp derfor høres det ut som tenårings-slang, og ikke en reell "språkutvikling". Anonymkode: 511e3...7d1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Del Skrevet 24. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke observert dette "raseriet" du refererer til, kun at folk korrigerer. Like fullt synes jeg "nippel" høres idiotisk ut, og jeg har aldri hørt noen bruke det i det virkelige liv. Det er faktisk kun på KG jeg har lest det, og ofte i innlegg som generelt har litt dårlig / barnslig språk. Jeg assosierer det derfor med noen som enten ikke er særlig oppegående, eller 14 år. En essensiell forskjell her er vel hvorvidt det er grunnlag for å bytte ut ord. Dersom et konsept er nytt for landet er det mer naturlig at det opprinnelige ordet blir brukt. Vi kaller det "reality-TV" fordi dette kom til oss fra USA, og vi hadde ikke et "virkelighets-TV" fra før av. Brystvorter har vi vel egentlig alltid hatt, ordet beskriver greit nok det det er (selv om enkelte sikkert ikke liker ordet "vorte"), og det er ingen grunn til at vi skulle begynne å si "nipler". Nettopp derfor høres det ut som tenårings-slang, og ikke en reell "språkutvikling". Anonymkode: 511e3...7d1 Senest i går observerte jeg innlegg som DET HETER BRYSTVORTER!!!!! og "Sier du nippel er du ikke gammel nok til å pule" Dette er ikke vanlig oppførsel eller korrigering og er minst like barnslig som å si nippel. Det er bare et ord. Anonymkode: 6cf0c...3a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Del Skrevet 24. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må jo sies å være et eget slags syndrom her på KG. Ingen andre steder har jeg sett eller opplevd et slikt raseri på grunn av bruk av et engelsk ord. Det er også det eneste ordet som skaper slikt raseri her på forumet, som jeg har sett hvert fall. Jeg klarer fint å se saken fra flere sider, men heller mest mot at så lenge man gjør seg forstått så er det greit nok. Og nei, det betyr ikke at jeg vil godta dialekt på forumet :-) Språket er stadig i utvikling, og nye ord blir som årene går adoptert fra engelsk. Jeg ser fint for meg at nippel vil komme inn i de norske ordbøkene som et annet ord for brystvorte. Men dere som har så store problemer med denne feilbruken, hvorfor reagerer dere ikke på andre ord fra engelsk? Hvorfor klikker dere ikke i vinkel om noen sier skateboard istedenfor rullebrett? Det heter tross alt rullebrett på norsk. Språk engasjerer, men jeg det er en tid og sted for alt. Om en bruker stiller et spørsmål svarer man på det, ellers kan man gå ut av tråden. Det er en fin tommelfingerregel :-) Anonymkode: 6cf0c...3a4 Men "nippel" er ikke et engelsk ord, heller? Mener du "nipple"? Nippel betyr ingenting på engelsk, og på norsk betyr det flere ting, men ikke det samme som "nipple". Rullebretteksempelet ditt ville vært ok hvis du skrev Skæjtbård. Anonymkode: 2b64a...368 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Del Skrevet 24. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må jo sies å være et eget slags syndrom her på KG. Ingen andre steder har jeg sett eller opplevd et slikt raseri på grunn av bruk av et engelsk ord. Det er også det eneste ordet som skaper slikt raseri her på forumet, som jeg har sett hvert fall. Jeg klarer fint å se saken fra flere sider, men heller mest mot at så lenge man gjør seg forstått så er det greit nok. Og nei, det betyr ikke at jeg vil godta dialekt på forumet :-) Språket er stadig i utvikling, og nye ord blir som årene går adoptert fra engelsk. Jeg ser fint for meg at nippel vil komme inn i de norske ordbøkene som et annet ord for brystvorte. Men dere som har så store problemer med denne feilbruken, hvorfor reagerer dere ikke på andre ord fra engelsk? Hvorfor klikker dere ikke i vinkel om noen sier skateboard istedenfor rullebrett? Det heter tross alt rullebrett på norsk. Språk engasjerer, men jeg det er en tid og sted for alt. Om en bruker stiller et spørsmål svarer man på det, ellers kan man gå ut av tråden. Det er en fin tommelfingerregel :-) Anonymkode: 6cf0c...3a4 Det fleste klarer å bruke norske ord mår de skriver om kroppsdeler på forumet. Nå er ikke nippel kommet inn i norske ordbøker og da er det ikke et norsk ord, enn så lenge. Du er på et norsk nettsamfunn, der du skriver norsk i ett og alt, unntatt når du bruker ordet mippel, hva er poenget? Hvorfor er det så vanskelig å skrive brystvorte? Er det kanskje for mange bokstaver i forhold til nippel? Anonymkode: 307ef...3e3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Del Skrevet 24. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dette må jo sies å være et eget slags syndrom her på KG. Ingen andre steder har jeg sett eller opplevd et slikt raseri på grunn av bruk av et engelsk ord. Det er også det eneste ordet som skaper slikt raseri her på forumet, som jeg har sett hvert fall. Jeg klarer fint å se saken fra flere sider, men heller mest mot at så lenge man gjør seg forstått så er det greit nok. Og nei, det betyr ikke at jeg vil godta dialekt på forumet :-) Språket er stadig i utvikling, og nye ord blir som årene går adoptert fra engelsk. Jeg ser fint for meg at nippel vil komme inn i de norske ordbøkene som et annet ord for brystvorte. Men dere som har så store problemer med denne feilbruken, hvorfor reagerer dere ikke på andre ord fra engelsk? Hvorfor klikker dere ikke i vinkel om noen sier skateboard istedenfor rullebrett? Det heter tross alt rullebrett på norsk. Språk engasjerer, men jeg det er en tid og sted for alt. Om en bruker stiller et spørsmål svarer man på det, ellers kan man gå ut av tråden. Det er en fin tommelfingerregel :-) Anonymkode: 6cf0c...3a4 Jeg gjør det. Jeg synes det er idiotisk med alle disse innskutte engelske ordene der de er fullstendig malplassert. Det vitner om dårlig språkforståelse, og får forfatteren til å fremstå minsre intelligent. Anonymkode: f1b51...e5a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Del Skrevet 24. januar 2018 Inntrykket mitt er at det hovedsaklig er den ungdommer som bruker ordet. På samme måte som at de sier "amazing" og "nice." De er nok fullt klar over det norske ordet, men det er kanskje ikke kult nok å bruke. Vokser man opp med ordet er det kanskje ikke så lett å skifte til å si brystvorte. Anonymkode: 6cf0c...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Del Skrevet 24. januar 2018 Generelt er jeg for å bruke norske ord, men akkurat ordet "brystvorte" synes jeg er grusomt kvalmt. Anonymkode: e1093...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #9 Del Skrevet 24. januar 2018 har alltid syns Brystvorte er ett kjipt ord. På nivå med skamlepper Så sier velkommen til ett nytt utrykk. Syns nippel funker fint som en fornorsking av nipple. Språket formes av de som bruker det og forandrer seg fra år til år. Ord som brukes mye blir etterhvert norske og kommer i ordboka, og jeg synes nippel er en god kandidat. Er 42 forresten. Anonymkode: abf6d...cc9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #10 Del Skrevet 24. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Senest i går observerte jeg innlegg som DET HETER BRYSTVORTER!!!!! og "Sier du nippel er du ikke gammel nok til å pule" Dette er ikke vanlig oppførsel eller korrigering og er minst like barnslig som å si nippel. Det er bare et ord. Anonymkode: 6cf0c...3a4 Men da er det vel like greit å bruke det korrekte ordet? Anonymkode: 511e3...7d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Del Skrevet 24. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Generelt er jeg for å bruke norske ord, men akkurat ordet "brystvorte" synes jeg er grusomt kvalmt. Anonymkode: e1093...30b Samme her. Nipple er mye bedre. Anonymkode: d6173...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #12 Del Skrevet 24. januar 2018 Eller er knoppen, som en forkortelse av brystknoppen, også en mulighet. Anonymkode: abf6d...cc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #13 Del Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da er det vel like greit å bruke det korrekte ordet? Anonymkode: 511e3...7d1 Nei. Lager man en tråd skal man forvente svar på det man spør om, ikke språk-korrigering. Anonymkode: 6cf0c...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #14 Del Skrevet 24. januar 2018 Reaksjonen min kommer mest av latter fordi jeg er borti faktiske og jobber med en nippel og tre nesten daglig på jobb. Og det er ikke akkurat en kroppsdel. Det er som om noen skulle referert til testiklene som "spurvene". Ikke har de fjør, ikke lager de lyd, ikke spiser de småfrø og det blir bare morsomt når den som skrev det forsøkte å skrive et helt annet kult ord, men bomma så hardt. Hadde det ikke vært for at en nippel er en ting som eksisterer, så hadde det ikke vært like gøy. Ser for meg da er med en nippel i hver BH. Ahahaha! Anonymkode: 297fa...3d0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 24. januar 2018 #15 Del Skrevet 24. januar 2018 Ja, interessant å se hvordan folk klikker i vinkel over at det ekle ordet brystvorte blir byttet ut med nipple. Det er visst såpass graverende at folk klarer ikke engang å svare på det som blir spurt om! - ellers på forumet florerer det med engelske ord og fraser. Dette er et fenomen jeg kun ser her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #16 Del Skrevet 24. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Reaksjonen min kommer mest av latter fordi jeg er borti faktiske og jobber med en nippel og tre nesten daglig på jobb. Og det er ikke akkurat en kroppsdel. Det er som om noen skulle referert til testiklene som "spurvene". Ikke har de fjør, ikke lager de lyd, ikke spiser de småfrø og det blir bare morsomt når den som skrev det forsøkte å skrive et helt annet kult ord, men bomma så hardt. Hadde det ikke vært for at en nippel er en ting som eksisterer, så hadde det ikke vært like gøy. Ser for meg da er med en nippel i hver BH. Ahahaha! Anonymkode: 297fa...3d0 Ikke uvanlig at ett ord har flere betydninger... Anonymkode: abf6d...cc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #17 Del Skrevet 24. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reaksjonen min kommer mest av latter fordi jeg er borti faktiske og jobber med en nippel og tre nesten daglig på jobb. Og det er ikke akkurat en kroppsdel. Det er som om noen skulle referert til testiklene som "spurvene". Ikke har de fjør, ikke lager de lyd, ikke spiser de småfrø og det blir bare morsomt når den som skrev det forsøkte å skrive et helt annet kult ord, men bomma så hardt. Hadde det ikke vært for at en nippel er en ting som eksisterer, så hadde det ikke vært like gøy. Ser for meg da er med en nippel i hver BH. Ahahaha! Anonymkode: 297fa...3d0 Tja, ikke så morsomt, for det norske ordet "nippel" kommer nettopp fra engelske nipple, som betyr brystvorte. En brystvorte og en nippel har likheter, og det er en grunn til at det fikk det navnet :-) Anonymkode: 6cf0c...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #18 Del Skrevet 24. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: har alltid syns Brystvorte er ett kjipt ord. På nivå med skamlepper Så sier velkommen til ett nytt utrykk. Syns nippel funker fint som en fornorsking av nipple. Språket formes av de som bruker det og forandrer seg fra år til år. Ord som brukes mye blir etterhvert norske og kommer i ordboka, og jeg synes nippel er en god kandidat. Er 42 forresten. Anonymkode: abf6d...cc9 Vel, strengt tatt heter den "papilla" i medisinsk nomenklatur (eg. "papilla mammae") Jeg synes nippel er et guffent ord for å beskrive brystvorter. Anonymkode: f1b51...e5a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 24. januar 2018 #19 Del Skrevet 24. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men "nippel" er ikke et engelsk ord, heller? Mener du "nipple"? Nippel betyr ingenting på engelsk, og på norsk betyr det flere ting, men ikke det samme som "nipple". Rullebretteksempelet ditt ville vært ok hvis du skrev Skæjtbård. Anonymkode: 2b64a...368 Nippel er norvagisering av Nipple http://www.sprakradet.no/upload/norvag04.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 24. januar 2018 #20 Del Skrevet 24. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: har alltid syns Brystvorte er ett kjipt ord. På nivå med skamlepper Så sier velkommen til ett nytt utrykk. Syns nippel funker fint som en fornorsking av nipple. Språket formes av de som bruker det og forandrer seg fra år til år. Ord som brukes mye blir etterhvert norske og kommer i ordboka, og jeg synes nippel er en god kandidat. Er 42 forresten. Anonymkode: abf6d...cc9 Jeg er helt enig. Er 52 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå