AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Del Skrevet 23. januar 2018 Vi bor i Oslo, og den yngste datteren vår, som snart er 3,5, bruker konsekvent Østfold-L der vi andre i familien sier tynn L (tror det er det det heter, iallfall). Eksempler på ord: bolle, ball og mål. Hun uttaler alle disse ordene annerledes enn resten av familien- og annerledes enn det som er vanlig i «Oslo-dialekten», som er den vi snakker i familien. Jeg vet at dette blir stadig mer utbredt blant barn, men jeg synes det høres så «teit» ut, så jeg vil gjerne få henne til å lære seg den riktige L’en. Vårt andre barn som nå er 5 har aldri hatt noe problem med uttale av L’en. Vi har prøvd å rette på datteren vår noen ganger, men det hjelper jo ikke når hun uansett ikke greier å si den riktige L’en.. Noen som har noen tips? Eller må vi bare leve med at det høres ut som om datteren vår er fra Moss?? Anonymkode: 4c5f2...798 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Del Skrevet 23. januar 2018 Synes dere burde adoptere henne bort, kan ikke leve med sånt Anonymkode: 2b875...897 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Del Skrevet 23. januar 2018 Dere må bare leve med det. Anonymkode: f88c1...8e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 23. januar 2018 #4 Del Skrevet 23. januar 2018 For ordens skyld: De bruker ikke sånn L i Moss, du må nok mer til Fredrikstad/Sarpsborg! Jeg merker at dette har blitt mer regelen enn unntaket hos yngre nå, fra alle steder på Østlandet. Har lurt litt på selv hvorfor dette fenomenet oppstår.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Del Skrevet 23. januar 2018 Det er en mulighet å sende henne til logoped, hvis dere klarer å gjøre det på en måte som ikke knekker selvtilliten hennes. Det er likevel mulig slaget er tapt. Som kjent tar barn etter andre barn og omverdenen i langt større grad enn etter sin familie. Ellers hadde barn av innvandrere snakket gebrokkent ... Jeg bort forresten også i Oslo, og hører at svært mange også i tyveårene bruker den l-en du snakker om. Det har også vært skrevet en del om det i avisene, for eksempel her: https://www.dagsavisen.no/helg-nye-inntrykk/reportasjer/helle-kan-du-si-ball-1.721329 Hvem vet, kanskje kommer hun til å "skjerpe" uttalen sin senere i livet hvis hun blir personlig overbevist om at tynn l på et vis er bedre enn tykk l. Men jeg ville ikke holdt pusten. Anonymkode: 57659...0c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mr92 Skrevet 23. januar 2018 #6 Del Skrevet 23. januar 2018 Jeg er fra Oslo og brukte Østfold-L frem til 4-5. klasse. Da jeg begynte å bli ertet for det lærte jeg meg den ordentlig uttalen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 24. januar 2018 #7 Del Skrevet 24. januar 2018 Jeg er nesten 30, og har også "østfold-l". Har gjort flere seriøse forsøk på å rette på det, men det er bare ikke mulig. Kjæresten min ler seg halvt ihjel når jeg prøver. Tror du bare må akseptere den l-en. Litt på siden: Jeg hadde også feil skj/kj-lyd da jeg var liten (sjino i stedet for kino), men mamma hjalp meg med å høre forskjell og si riktig. Heldigvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Del Skrevet 24. januar 2018 På 23.1.2018 den 20.01, AnonymBruker skrev: Vi bor i Oslo, og den yngste datteren vår, som snart er 3,5, bruker konsekvent Østfold-L der vi andre i familien sier tynn L (tror det er det det heter, iallfall). Eksempler på ord: bolle, ball og mål. Hun uttaler alle disse ordene annerledes enn resten av familien- og annerledes enn det som er vanlig i «Oslo-dialekten», som er den vi snakker i familien. Jeg vet at dette blir stadig mer utbredt blant barn, men jeg synes det høres så «teit» ut, så jeg vil gjerne få henne til å lære seg den riktige L’en. Vårt andre barn som nå er 5 har aldri hatt noe problem med uttale av L’en. Vi har prøvd å rette på datteren vår noen ganger, men det hjelper jo ikke når hun uansett ikke greier å si den riktige L’en.. Noen som har noen tips? Eller må vi bare leve med at det høres ut som om datteren vår er fra Moss?? Anonymkode: 4c5f2...798 Ja, dette er et stort problem! Jeg skjønner godt at dere er bekymret for henne. Jeg tror dere må kontakte både pedagog, logoped og barnevern. Slik at dere kan få litt veiledning i foreldrerollen, for det trenger dere absolutt om den jenta skal få det bra hos dere. Anonymkode: 8fa01...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #9 Del Skrevet 24. januar 2018 Barnet ditt er bare tre, så ikke vær utålmodig. Det er naturlig at barn i den alderen forenkler språket, som å kun uttale en L. Dere sier jo både boLLe og Lomme, to ulike L-uttaler ikkesant? Etterhvert begynner de fleste å skille disse og bruke begge. Anonymkode: cdb5c...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #10 Del Skrevet 24. januar 2018 Kan være en fase som går over. Oppvokst i Rogaland, og mange småunger her slår over på "østlandsk" (det de hører på barne tv) når de leker. Men er en vane som detter ut når de blir eldre Men er det krise å ha "feil" L? Selv snakker jeg endel mer "jærsk" en hva jeg burde i forhold til oppvekst, men har aldri fått kommentarer på det Anonymkode: 0670e...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå