Gå til innhold

Dere som sier sjole, sjøtt, sjylling, sjino osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det jeg skrev var ikke adressert til deg personlig, men hadde med inlegget å gjøre. Du må bare akseptere at folk har forskjellige meninger og ikke synes likt om alt. Klarer du ikke det, har du kanskje ikke noe på et forum å gjøre? For tydeligvis ble du skikkelig fornærma. Good Luck!

Anonymkode: a58d0...fb5

Lærte din mor deg aldri at om du ikke har noe fint å si, så ikke si noe? 

Er ikke alltid alt må hakkes på, og nei.. jeg er ikke fornærmet.. jeg satt det på spissen - men ikke ta det for gitt.. hva om noen såre sjeler leser det? 

Med meg går det helt fint å jeg klarer helt fint å både skrive og snakke for meg, men i disse tider da SoMe er alt, er det faktisk lov å bruke det en har fått utlevert, som skal i teorie  sitte mellom ørene 😉 

kanskje du ikke burde vært på internett generelt sett? 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 889e1...cf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærte din mor deg aldri at om du ikke har noe fint å si, så ikke si noe? 

Er ikke alltid alt må hakkes på, og nei.. jeg er ikke fornærmet.. jeg satt det på spissen - men ikke ta det for gitt.. hva om noen såre sjeler leser det? 

Med meg går det helt fint å jeg klarer helt fint å både skrive og snakke for meg, men i disse tider da SoMe er alt, er det faktisk lov å bruke det en har fått utlevert, som skal i teorie  sitte mellom ørene 😉 

kanskje du ikke burde vært på internett generelt sett? 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 889e1...cf0

Du må jo være en sår sjel, som tydelig viser at du ikke klarer å håndtere andre personers mening(er). Jeg vil oppfordre deg til å komme med noe konstruktivt, i stedet for å sutre som du gjorde i ditt første innlegg, som en; stakkars meg mentalitet m.m. Gå hjem å vogg Dolly!

Anonymkode: a58d0...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 20.08, palamina skrev:

Papegøye? «Språkutvikling språkutvikling språkutvikliiiiiing». Har du andre innspill?

Barna mine snakket helt rent fra 2-3 årsalderen. Null problemer med å skille kj og sj før de ble unge tenåringer, da slo særlig datteren over til uttalt SHØtt og SHole. Så innmari og. Det er ikke kult nok å uttale kj-lyden, her i Trondheim i hvert fall, og det er helt bevisst at mange unge snakker sånn. Det går sikkert over, husker vi hadde noen snedige måter å snakke på da jeg var ung på 90-tallet også, da var det veldig poppis å slå sammen ord til korte uttrykk. (For eksempel «veit itj æ» ble til «veiæ»). Vi vokste det av oss.

Oh, the irony...

Anonymkode: 7339c...540

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oh, the irony...

Anonymkode: 7339c...540

Hvordan får du noe ironisk ut av dette? Sjole, sjøtt, sjylling er (i verste fall) talefeil, poppis er et uttrykk, en skags slang for populær. Som kjendis er for kjent person, flinkis for en som er flink, osv. Har jo ingen verdens ting med å ikke greie å uttale ord riktig.

Anonymkode: 1834d...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt oppgitt over at det liksom er greit å snakke dritt om de som har denne feilen. Lat? Dum? Tilbakestående? 

Jeg har selv denne feilen OG studerer norsk språk. Studerer da også fonetikk og fonologi, som har med språklyd å gjøre. Jeg er grundig klar over forskjellen på de to lydene, og vi har diskutert fenomenet i timene. Jeg får til å skille lydene, og jeg prøver mitt beste å bruke de riktig, men jeg må innrømme at i blant tar jeg feil. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Jeg spurte foreleseren vår, og hun sa at det må være fordi mange andre rundt meg snakket sånn og jeg ble påvirket. Jeg husker jo ikke hvordan de i barnehagen eller på barneskolen snakket, så jeg aaaner ikke om det kommer derfra eller det er av en annen grunn. 

Uansett, det er ikke greit å kalle folk som har denne feilen for nedsettende ting. Enkelte lo av meg og brukte meg som underholdning pga dette da jeg var yngre, og det var jo faktisk ikke hyggelig. 

Det er helt greit å ha egne meninger. Men pass på hvordan du bruker de. Det er fullt mulig å si meningene sine på en saklig og fornuftig måte. Man må ikke bruke nedsettende ord. Man skal helst ikke gjøre det.

Kj-lyden er på vei ut hos noen. Etter hvert blir det kanskje normalt hos fler. Etter hvert forsvinner den kanskje. Dette er noe som språkforskere ser for seg kan bli reelt. Det er fakta. Greit at noen ikke liker det, men hvorfor bli så sure? Det er ikke første gangen vi har mista en lyd eller et ord. Var alle nordmenn rundt middelalderen late og dumme da vi mistet th-lyden?

Vi må jo være dumme hele hurven. Vi skriver på dansk, snakker en blanding av norsk og dansk, hater vårt eget skriftspråk (nynorsk) og hater endringer i vårt fordanskede språk. Fin språkpurisme, purister.

Anonymkode: d1a7b...6bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte norsk, sa professoren i språkhistorie at de som retter på folk som sier "sjøtt"  er ignorante, bakstreberske mennesker som burde finne seg bedre ting å gjøre. 

Anonymkode: d7e28...c66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også litt oppgitt over at det liksom er greit å snakke dritt om de som har denne feilen. Lat? Dum? Tilbakestående? 

Jeg har selv denne feilen OG studerer norsk språk. Studerer da også fonetikk og fonologi, som har med språklyd å gjøre. Jeg er grundig klar over forskjellen på de to lydene, og vi har diskutert fenomenet i timene. Jeg får til å skille lydene, og jeg prøver mitt beste å bruke de riktig, men jeg må innrømme at i blant tar jeg feil. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Jeg spurte foreleseren vår, og hun sa at det må være fordi mange andre rundt meg snakket sånn og jeg ble påvirket. Jeg husker jo ikke hvordan de i barnehagen eller på barneskolen snakket, så jeg aaaner ikke om det kommer derfra eller det er av en annen grunn. 

Uansett, det er ikke greit å kalle folk som har denne feilen for nedsettende ting. Enkelte lo av meg og brukte meg som underholdning pga dette da jeg var yngre, og det var jo faktisk ikke hyggelig. 

Det er helt greit å ha egne meninger. Men pass på hvordan du bruker de. Det er fullt mulig å si meningene sine på en saklig og fornuftig måte. Man må ikke bruke nedsettende ord. Man skal helst ikke gjøre det.

Kj-lyden er på vei ut hos noen. Etter hvert blir det kanskje normalt hos fler. Etter hvert forsvinner den kanskje. Dette er noe som språkforskere ser for seg kan bli reelt. Det er fakta. Greit at noen ikke liker det, men hvorfor bli så sure? Det er ikke første gangen vi har mista en lyd eller et ord. Var alle nordmenn rundt middelalderen late og dumme da vi mistet th-lyden?

Vi må jo være dumme hele hurven. Vi skriver på dansk, snakker en blanding av norsk og dansk, hater vårt eget skriftspråk (nynorsk) og hater endringer i vårt fordanskede språk. Fin språkpurisme, purister.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2018 at 7:14 PM, AnonymBruker said:

Hører ikke forskjell omtrent, og har problemer med å si kj-lyden, ja. Kommer fra Bergen, ingen som bryr seg.

Anonymkode: ef9dc...0d9

Vi bryr oss, men vi er for høflige til å rette på voksne mennesker som ikke kan prate. 

Anonymkode: 030c8...7a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bryr oss, men vi er for høflige til å rette på voksne mennesker som ikke kan prate. 

Anonymkode: 030c8...7a6

Men uhøflige nok til å baksnakke vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Interessant. Min foreleser i fonetikk sa det samme: «det er spennende at vi lever mens det foregår en slik endring». 

Noen ser på endringen som noe forferdelig, mens de som vet litt ser på det som en naturlig endring i et dynamisk språk. Det kommer ikke som en overraskelse. Sånt har skjedd før, og det vil skje igjen. Hadde en nordmann fra middelalderen hørt hvordan vi snakker nå hadde han ikke forstått noe som helst. 

Jeg er selvfølgelig for at vi skal bevare språket vårt. Jeg syns det hadde vært kult om vi snakket norrønt enda, og jeg syns nynorsk er en bra ting. (Jeg har bare ikke lært det ordentlig, og vil kun gjøre meg selv til latter om jeg prøver meg på det. Derfor skriver jeg bokmål. Men jeg holder på å lære meg det.) Jeg syns dialekter fra de innerste trange daler og fjorder, i Telemark, Sogn, Toten osv er så fine! Men samtidig vet jeg at språk er i stadig endring, og det har vært det i alle år. Enten det har med påvirkning av andre språk å gjøre, identitet, eller et slags behov for å forenkle og trekke sammen lyder. Jeg hadde nok vært i mot en slik språklig endring om lignende faktisk aldri hadde skjedd før. For da hadde det vært noe unaturlig! Men jeg kan ikke nekte for måten et språk fungerer. Det er det jo liksom språket selv som bestemmer. Språkrådet kunne jo kommet og sagt at «Det er ikke lov å si sj for kj, og alle barn skal lære den riktige uttalemåten!» Hvem bestemmer hva som er riktig? De ansatte i språkrådet? Lærere? Politikerne? Og hva blir det neste? Engelske ord? Eller skal vi i Norge drive med en slags selektiv purisme? Hvorfor det egentlig? Hvorfor er noen ord, lyder, begrep... mere eller mindre norsk enn andre? Til info så finns det fler låne- og fremmedord i norsk enn ord som opprinnelig er norske. Vi har også mistet noen norske lyder. Hva er fasiten liksom? Slik vi snakket før danskene? Slik vi snakket i 1950? 2004? 

(Ikke retta til deg som jeg siterte, bare diskuterer videre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
Hva er fasiten liksom? Slik vi snakket før danskene? Slik vi snakket i 1950? 2004?

Åååh, slik vi snakket i 1950-årene, jaaa! Det var den gang da Oslo hadde en arbeidsklassedialekt. Den er dødd ut nå. Dessverre. :grine:

Anonymkode: 1ba0e...df4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Åååh, slik vi snakket i 1950-årene, jaaa! Det var den gang da Oslo hadde en arbeidsklassedialekt. Den er dødd ut nå. Dessverre. :grine:

Anonymkode: 1ba0e...df4

Hehe, herlig😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hjemme hos oss ble vi korrigert gjennom hele oppveksten dersom vi/jeg uttalte noe feil. denne sj-lyden var de veldig opptatt av. samme opplæring drar jeg videre til mine barn. 

Anonymkode: 3b3d0...d5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Klarer dere ikke å uttale kj-lyden skikkelig? Og om dere klarer det, hvorfor gjør dere det ikke?

Anonymkode: 478bf...bc4

Nei. Og jeg har en fin sjillpadde hjemme :) 

Anonymkode: 488e6...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med å uttale det feil. Alle forstår hva jeg sier hvorfor endre på det? 

Anonymkode: 76b9e...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 23.1.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Klarer dere ikke å uttale kj-lyden skikkelig? Og om dere klarer det, hvorfor gjør dere det ikke?

Anonymkode: 478bf...bc4

"sjylling" du liksom. Jeg sier chylling :jolie:

Anonymkode: 488e6...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vett ikke heilt forskjellen på dette. Vett bare at jeg sier feil. Men ville selc sagt at jeg sier kylling, kole, køtt... altså en ren k-lyd ikke dette sj-lyd greiene...

Men den gangen en prøvde å rette på meg å få meg til p si slik kj-lyd. Den lyden eksisterer ikke i min dialekt. Virkelig absolutt ikke. Da fikk jeg en helt annen dialekt når jeg prøvde med på den lyden. Og det er absolutt feil! Da lever jeg heller med å si feil! 

Vet bare at jeg bruker samme lyd på alle k-ordene her «Jeg skal kjøre til Kilden for å kjøpe ny kjole». 

Anonymkode: 37de8...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vett ikke heilt forskjellen på dette. Vett bare at jeg sier feil. Men ville selc sagt at jeg sier kylling, kole, køtt... altså en ren k-lyd ikke dette sj-lyd greiene...

Men den gangen en prøvde å rette på meg å få meg til p si slik kj-lyd. Den lyden eksisterer ikke i min dialekt. Virkelig absolutt ikke. Da fikk jeg en helt annen dialekt når jeg prøvde med på den lyden. Og det er absolutt feil! Da lever jeg heller med å si feil! 

Vet bare at jeg bruker samme lyd på alle k-ordene her «Jeg skal kjøre til Kilden for å kjøpe ny kjole». 

Hvis det er en del av dialekten din å uttale ren k istedenfor kj, så er det jo ikke feil. Hvilken dialekt er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en del av dialekten din å uttale ren k istedenfor kj, så er det jo ikke feil. Hvilken dialekt er det snakk om?

Men det er jo akkurat det som sies, talefeil uavhengig av dialekt.

Dialekt fra Stavanger-Sola-Sandnes-Klepp-Bryne område :) 

Som skrevet så er mine egne ører som vil kalle det en k-lyd og ikke sj-lyd, men kanskje proffene kaller min lyd for sj-lyd 😅

Men en kj-lyd, da får jeg plutselig en dialekt lengre nord fra (Hordaland region) 😂 så det passer ikke inn. Lever heller lykkelig med min talefeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...