Gå til innhold

Snus-slutt 2018. Bli med?


Nordis

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Nordis said:

Er på dag 4 i min snusslutt. Har ikke smakt snus siden sent søndag kveld. Dette er hva jeg så langt har erfart av positive og negative ting:

Positive: 

Deilig å slippe å stresse med å kjøre ut på butikken på kvelden fordi jeg holder på å gå tom for snus

Har spart rett under en hundrings pr døgn

Har vært mye i aktivitet utendørs for å slippe å sitte i sofaen og savne snus, og har dermed fått mer mosjon enn vanlig

Har følt meg "sunnere" og det har smittet litt over på kostholdet, og jeg har derfor spist litt sunnere enn før

 

Negative: 

Har vært rastløs og følt uro noe som har ført til søvntrøbbel på kveldene (umulig å sovne)

Søvntrøbbelet har ført til trøtthet på dagtid og litt vansker med konsentrasjon

Litt kortere lunte enn vanlig

Sug etter snus og mat 

 

Det holder hardt innimellom. Nikotinsuget kommer som en bølge, stiger og stiger og roer seg ned igjen. Kjenner igjen bølgen når den kommer nå, og vet at den går over etter kort tid. Foreløpig har dette gått lettere enn forventet, faktisk, men jeg tror det skyldes at jeg var/er veldig motivert denne gang. Men jeg skal ikke være eplekjekk, det kan fortsatt bli tøffe dager.

Lykke til alle sammen!! Dette klarer vi lett som en plett :biggrin:

Jeg heier på deg!! Du er kjempeflink! 

Anonymkode: 2e90e...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når gir det seg liksom? Har lyst på snus HELE TIDEN! Og jeg slutta for tre uker siden. Hver dag, hele tiden har jeg lyst på snus!

Anonymkode: 34d0c...5a7

Prøv å avlede deg selv når du kjenner suget, altså gjør noe aktivt som også krever at du bruker hodet. Det har jeg opplevd at hjelper litt for meg så langt. Sprette opp av sofaen og gjøre et eller annet, høre på en podcast mens jeg rydder etc. Da blir det mindre "plass" ( i hvert fall i mitt hode) til å tenke på snus. Men hvor lenge suget varer, må noen som har holdt opp lenger enn meg svare på. Hold ut - det vil jo gå over til slutt. Vær sta!

Endret av Nordis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heier på deg!! Du er kjempeflink! 

Anonymkode: 2e90e...1f7

Tusen takk! Det forplikter litt å melde status her inne - kan jo ikke sprekke da når noen heier på en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt i tråden. Kanskje flere vil henge seg på og droppe snusen.

Jeg runder 1 uke som eks-snuser i kveld. Det føles bra. Har fortsatt mye sug, men er motivert, så jeg tror jeg skal klare dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man nådd hele tre uker som snusfri! Føles bra. Har en nikotinfri snuseske liggende som jeg har tydd til nå og da, men ikke hver dag. Har snuset i 3 år, men har heldigvis sluppet unna de fysiske abstinensene ved snusslutt. Kjenner dog det "savnet" av og til, men det passerer fort. Har brukt den "Slutta"-appen, og det har fungert fint! :) 

Anonymkode: 7bb15...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2018 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Her har man nådd hele tre uker som snusfri! Føles bra. Har en nikotinfri snuseske liggende som jeg har tydd til nå og da, men ikke hver dag. Har snuset i 3 år, men har heldigvis sluppet unna de fysiske abstinensene ved snusslutt. Kjenner dog det "savnet" av og til, men det passerer fort. Har brukt den "Slutta"-appen, og det har fungert fint! :) 

Anonymkode: 7bb15...b0c

Så flink du er! Jeg nærmer meg tre uker jeg også - til helga. Det går helt fint, selv om jeg selvsagt kjenner på suget inni mellom. Det går fort over, da. Passerer fort, som du sier. Jeg har ikke brukt Slutta-appen men vet den er til god hjelp for mange. For min del, så har jeg vært såpass motivert, at jeg tror det er derfor det har gått så greit så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Nordis skrev:

Så flink du er! Jeg nærmer meg tre uker jeg også - til helga. Det går helt fint, selv om jeg selvsagt kjenner på suget inni mellom. Det går fort over, da. Passerer fort, som du sier. Jeg har ikke brukt Slutta-appen men vet den er til god hjelp for mange. For min del, så har jeg vært såpass motivert, at jeg tror det er derfor det har gått så greit så langt :)

Ikke verst! Det er noe med det når det har vært en vane såpass lenge. Man kan lett få "suget" etter middag, på kvelden eller når man drikker vin f.eks - har jeg merket. ;) Motivasjonen har mye å si. Den appen er fin mtp at den i tillegg til å vise tid, viser hvor mye penger du har spart, hvor mange snus du har unngått å få i deg, hva snus gjør med kroppen og man får motiverende ord underveis. Sånn sett synes jeg den fungerer veldig bra så langt. Greit å ha en "reminder" av og til. :) 

Anonymkode: 7bb15...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med.

Jeg har snust i 6 år, og har vært uten snus i en mnd nå. Jeg kjenner suget fortsatt hver dag. Er veldig sur for tiden og blir fort irritert for ingenting. Har egentlig bare lyst til å være alene, og føler meg nesten litt deprimert. Håper dette går over snart :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere? Still hanging in there?

Jeg er på uke 10 nå og sover bedre om natta. Abstinenser har jeg fortsatt, men tror de er mer psykiske enn fysiske nå.

Det største problemet nå er vekta. Sliter med å ikke legge på meg mere :( , det jævla juleflesket er mye mer seiglivet i år enn det pleier å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge slutta appen har jeg i dag vært snus- og nikotinfri i 51 dager. Jeg og samboeren flyttet til utlandet, tok med det vi hadde igjen etter siste rull og sluttet når det var tomt. Var overraskende lett, spiste litt frukt og drakk endel kaffe til å begynne med, men det slapp etter rundt en uke. Forrige gang var jeg et monster i flere uker og begynte igjen da sjefen fortalte meg på en halvveis spøkende måte at jeg måtte begynne igjen :fnise: litt lettere når ikke alle rundt deg snuser, men er nok av nordmenn og svensker som har lager i fryseren her. 

Nå tenker jeg ikke på snus i det hele tatt, ikke engang når jeg drikker. Deilig å være fri etter 15 år med nikotin (røyka først) og 7 år med snus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 23.1.2018 at 11:25 AM, AnonymBruker said:

Jeg sluttet å snuse i 2011, så begynte jeg på'n igjen i 2014, sluttet i 2015, så var jeg snusfri frem til slutten av 2017. Har snuset mocca når jeg har begynt igjen, og mye mindre mengder enn før, men jeg synes det er unødvendig og vil kvitte meg med vanen en gang for alle. Det har vært stressituasjoner som har ført meg utpå begge gangene. Selve sluttingen er ikke så vanskelig for meg, kan gå dager uten snus nå også, men det er den endelige avgjørelsen at nå er det slutt. Jeg har gitt meg selv til jeg er ferdig med noen eksamner jeg skal ta opp i løpet av februar, men det er slutt når de er ferdige.

Henger meg med her.

Anonymkode: c6bc0...5dd

Siterer meg selv og drar opp denne tråden igjen. 

Februar ble til April, men igår tok jeg siste snus. Har gått snart 24 timer, og jeg sitter å tygger tyggis på jobb og føler meg litt småsur, men det går over. Merkelig det der, jeg har ofte gått flere dager uten snus, men fordi det ikke har vært "slutta", så går det bra. Nå kjenner jeg på den klaustrofobifølelsen av at jeg ikke KAN snuse mer. Puh, jeg vet det går over snart. Jeg vet at dette er midlertidig. Nå skal jeg klare det!

Anonymkode: c6bc0...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 10.55, Inwe skrev:

Ifølge slutta appen har jeg i dag vært snus- og nikotinfri i 51 dager. Jeg og samboeren flyttet til utlandet, tok med det vi hadde igjen etter siste rull og sluttet når det var tomt. Var overraskende lett, spiste litt frukt og drakk endel kaffe til å begynne med, men det slapp etter rundt en uke. Forrige gang var jeg et monster i flere uker og begynte igjen da sjefen fortalte meg på en halvveis spøkende måte at jeg måtte begynne igjen :fnise: litt lettere når ikke alle rundt deg snuser, men er nok av nordmenn og svensker som har lager i fryseren her. 

Nå tenker jeg ikke på snus i det hele tatt, ikke engang når jeg drikker. Deilig å være fri etter 15 år med nikotin (røyka først) og 7 år med snus. 

Still going strong 💪🏼😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 snus igjen av boksen, så er det min tur til å slutte! Skummelt! Er så lei av å være avhengig av den boksen og ikke minst hvor mye pengere man bruker.. 

Anonymkode: 4199c...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

149 dager snusfri her. Var en god periode jeg følte behov for å ta en snus daglig, men gikk etterhvert over. Har ikke hatt lyst på snus på mange uker nå. 

Hvordan går det med dere andre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt snusfri etter ca 150 dager her også.

Kun litt småtics igjen av abstinensene. Leter fortsatt etter prisen under overleppa. Men har innsett at jeg aldri kommer til å finne den igjen.

 

:)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei! Hvordan går det med snus slutten? Er dere fortsatt snusfri, eller har noen sprukket? Jeg skal slutte, må bare finne viljestyrken min 🙈

Anonymkode: e1482...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sluttet i februar og sprakk i starten av mai. Nå har jeg sluttet igjen og er på mitt 3 døgn uten. Pengene jeg har spart på ikke å snuse har gått direkte til non-stop og sjokolademelk. Føler meg som en badeball på tross av at jeg har vært aktiv med både jogging, svømming og løfting de siste dagene. Håper at jeg faktisk får til å sove i natt. Første uka pleier å være den verste.

Anonymkode: f2dcb...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet i februar og sprakk i starten av mai. Nå har jeg sluttet igjen og er på mitt 3 døgn uten. Pengene jeg har spart på ikke å snuse har gått direkte til non-stop og sjokolademelk. Føler meg som en badeball på tross av at jeg har vært aktiv med både jogging, svømming og løfting de siste dagene. Håper at jeg faktisk får til å sove i natt. Første uka pleier å være den verste.

Anonymkode: f2dcb...9f6

Sluttet i februar jeg også, og var så dum å kjøpe en boks når gubben var på egotrip. Og nå..? Nei går en boks om dagen takk, redusere inntaket er nærmest umulig. Så når den boksen jeg har nå er tom da er det slutt. 90 kr dagen blir man fattig av 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Konkillis skrev:

Sluttet i februar jeg også, og var så dum å kjøpe en boks når gubben var på egotrip. Og nå..? Nei går en boks om dagen takk, redusere inntaket er nærmest umulig. Så når den boksen jeg har nå er tom da er det slutt. 90 kr dagen blir man fattig av 😫

Jepp. Det gikk en boks om dagen her også den siste tiden. Det var litt røft å slutte cold turkey, men det går. Og så er det ikke såååå ille når man kan gomle non-stop noen dager.

Anonymkode: f2dcb...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Det gikk en boks om dagen her også den siste tiden. Det var litt røft å slutte cold turkey, men det går. Og så er det ikke såååå ille når man kan gomle non-stop noen dager.

Anonymkode: f2dcb...9f6

gomle non-stop i noen dager for å kutte ut snusen burde være en lett affære. Så det skal absolutt kjøpes inn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...