Gå til innhold

Snus-slutt 2018. Bli med?


Nordis

Anbefalte innlegg

*følger*

Snuser skruf xtra sterk. Kjøpte meg en boks i dag tidlig, og det blir avskjedsboksen. Skal nyte disse 24 porsjonene, og så er det byebye snus en gang for alle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24. januar 2014 sluttet jeg å røyke. I morgen nøyaktig 4 år siden.

Da hadde jeg røyket som en skorstein i seks år, ca 20 om dagen. Jeg har aldri sett meg tilbake. jeg har aldri angret. Jeg har aldri sprukket. Jeg tenker ofte at den eneste grunnen til at jeg klarte å slutte, var fordi jeg ikke klarte å fortsette.

Jeg våknet fyllesyk en dag (drakk 3-4 ganger i uken den perioden, og røyket derfor også mye.) og tvang meg ned å tok en sigg på morgenen, selv om formen var jævlig. Trodde jeg skulle kaste opp av røyken, men tvang meg til å fullføre den allikevel. Den røyken forandret alt, fordi jeg kjente VIRKELIG på hva røyken gjorde med meg fysisk. Jeg hadde jo sagt i maaange år de klassiske greiene: røyken er min venn. Jeg liker å røyke. Jeg blir avslappet. Jeg syns det er digg, etcetc.

Men den torsdagsmorgnen der fant jeg ut at jeg ble ikke glad. Jeg ble kvalm, fattig, jævlig, luktet vondt, ble stresset av å ikke røyke.

Alt jeg fortalte mg selv hadde vært en løgn. Så da sluttet jeg. På dagen. Livet er så sinnsykt mye bedre uten, og jeg skal aldri aldri aldri røyke, eller snuse, igjen. Aldri.

Prøv å se på snusslutten som en mulighet, som noe positivt, som en lettelse. Ikke se på det som noe dere "gir avkall på" eller bruker viljestyrke på. Dette er utelukkende positivt, og jeg syns det er dødsbra at dere tar valget! Jeg fikk hjelp av "Endelig ikke-røyker" også, så kan anbefale den også (kan relateres til snus også!) .

 

Lykke til! Jeg snikleser her. <3

 

Anonymkode: 32a8b...ff3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å snuse i 2011, så begynte jeg på'n igjen i 2014, sluttet i 2015, så var jeg snusfri frem til slutten av 2017. Har snuset mocca når jeg har begynt igjen, og mye mindre mengder enn før, men jeg synes det er unødvendig og vil kvitte meg med vanen en gang for alle. Det har vært stressituasjoner som har ført meg utpå begge gangene. Selve sluttingen er ikke så vanskelig for meg, kan gå dager uten snus nå også, men det er den endelige avgjørelsen at nå er det slutt. Jeg har gitt meg selv til jeg er ferdig med noen eksamner jeg skal ta opp i løpet av februar, men det er slutt når de er ferdige.

Henger meg med her.

Anonymkode: c6bc0...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ransfelt are skrev:

Jeg vet ingenting, men det høres abstines ut.

Slutta tvert ei uke før jul etter 30 år med general løs og netter med lite søvn og svetting har det vært noen av. Men det kommer seg nå. Jeg forteller meg selv at dette bare er ei pause og at jeg skal begynne igjen når det passer meg :) Det føles trist å skulle leve resten av livet uten snus.

Men selvsagt skal jeg ikke begynne igjen, jeg trenger bare å lure meg selv litt for å komme over det verste suget.

Stå på! Dette klarer du! (selv om det er et helvete :) )

 

Ja, da er det kanskje abstinenser. Gir meg uansett ikke :) Tror det er lurt å tenke som du gjør, å lure seg selv litt. Tenke at "jeg bestemmer ikke nå hva jeg gjør i framtida, det bestemmer jeg senere, men akkurat nå og ei stund framover skal jeg ikke snuse". Ja, det er lite helvete. Men du er flink som har klart noen uker i strekk nå og jobbet deg gjennom abstinenser uten å sprekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, skruf skrev:

Melder meg inn i klubben :) 

har begynt å trappe ned fra ei eske skruf sterk white om dagen til ei halv skruf original white. Målet at dette er siste snuseuka mi. 

Joggeskoene og tredemølla står klare... må få utløp fysisk når de verste abstinensene herjer, så for å skåne mann, barn og bikkjer for elendig humør og hissighet så løper jeg til krampa tar meg. 

Sluttet med snus for tre år siden, men da løp jeg så mye og ensidig på tredemølla at jeg klarte å løpe på meg tretthetsbrudd i kneet. 8 uker med skinne fra foten og opp til rumpa, null belastning på kneet, og mye sofasliting. Så jeg begynte å snuse igjen. 

Men skal moderere meg litt med løping denne gangen. 

Vurderer å kjøpe boksesekk og hansker. 

Fin måte å få utløp for abstinens-aggresjonen på :) Jeg har ikke blitt sinna ennå. Men vet det kommer, da jeg har sluttet før. 

Siste snuseuka di - skal du kutte tvert over helga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet å snuse i 2011, så begynte jeg på'n igjen i 2014, sluttet i 2015, så var jeg snusfri frem til slutten av 2017. Har snuset mocca når jeg har begynt igjen, og mye mindre mengder enn før, men jeg synes det er unødvendig og vil kvitte meg med vanen en gang for alle. Det har vært stressituasjoner som har ført meg utpå begge gangene. Selve sluttingen er ikke så vanskelig for meg, kan gå dager uten snus nå også, men det er den endelige avgjørelsen at nå er det slutt. Jeg har gitt meg selv til jeg er ferdig med noen eksamner jeg skal ta opp i løpet av februar, men det er slutt når de er ferdige.

Henger meg med her.

Anonymkode: c6bc0...5dd

Jeg har også vinglet sånn - begynt og sluttet og begynt igjen over flere år. Lange opphold uten snus. Mocca er faktisk den snusen som har fått meg til å begynne igjen tre ganger. Tror det er fordi jeg har snekret en løgn for meg selv om at det ikke er "ordentlig" snus, at den er "veldig mild". Og sånn har jeg lurt meg selv og havnet på kjøret igjen. Ellers kjenner jeg til det med stressituasjoner og har sprukket i eksamensperioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, blabla- skrev:

*følger*

Snuser skruf xtra sterk. Kjøpte meg en boks i dag tidlig, og det blir avskjedsboksen. Skal nyte disse 24 porsjonene, og så er det byebye snus en gang for alle

Det kommer du til å klare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

24. januar 2014 sluttet jeg å røyke. I morgen nøyaktig 4 år siden.

Da hadde jeg røyket som en skorstein i seks år, ca 20 om dagen. Jeg har aldri sett meg tilbake. jeg har aldri angret. Jeg har aldri sprukket. Jeg tenker ofte at den eneste grunnen til at jeg klarte å slutte, var fordi jeg ikke klarte å fortsette.

Jeg våknet fyllesyk en dag (drakk 3-4 ganger i uken den perioden, og røyket derfor også mye.) og tvang meg ned å tok en sigg på morgenen, selv om formen var jævlig. Trodde jeg skulle kaste opp av røyken, men tvang meg til å fullføre den allikevel. Den røyken forandret alt, fordi jeg kjente VIRKELIG på hva røyken gjorde med meg fysisk. Jeg hadde jo sagt i maaange år de klassiske greiene: røyken er min venn. Jeg liker å røyke. Jeg blir avslappet. Jeg syns det er digg, etcetc.

Men den torsdagsmorgnen der fant jeg ut at jeg ble ikke glad. Jeg ble kvalm, fattig, jævlig, luktet vondt, ble stresset av å ikke røyke.

Alt jeg fortalte mg selv hadde vært en løgn. Så da sluttet jeg. På dagen. Livet er så sinnsykt mye bedre uten, og jeg skal aldri aldri aldri røyke, eller snuse, igjen. Aldri.

Prøv å se på snusslutten som en mulighet, som noe positivt, som en lettelse. Ikke se på det som noe dere "gir avkall på" eller bruker viljestyrke på. Dette er utelukkende positivt, og jeg syns det er dødsbra at dere tar valget! Jeg fikk hjelp av "Endelig ikke-røyker" også, så kan anbefale den også (kan relateres til snus også!) .

 

Lykke til! Jeg snikleser her. <3

 

Anonymkode: 32a8b...ff3

Du er nok inne på noe her. Vi sparer mye penger på å slutte å snuse. Regnet på det en gang og fikk sjokk. Akkurat hvor farlig snus er for helsa er det usikkerhet rundt etter hva jeg har hørt. Men det er visst flere studier som viser sammenheng mellom snusing og diabetes type 2. Så da får vi fokusere på at vi etter å ha sluttet med snus har fått litt mindre sjanse for å utvikle diabetes type 2. Samt muligens noen kreftformer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nordis skrev:

Fin måte å få utløp for abstinens-aggresjonen på :) Jeg har ikke blitt sinna ennå. Men vet det kommer, da jeg har sluttet før. 

Siste snuseuka di - skal du kutte tvert over helga?

Tenker jeg bruker helga til å minimere snusbruken ytterligere også bare kutte på mandag. Mandager er kjipe uansett... har kjøpt inn nikotintyggegummi som jeg har på lur, skal prøve å unngå det, men hvis jeg blir for utrivelig å være i hus med så har jeg tyggis i bakhånd. 

Kommer også til å skrelle opp gulrøtter og skjære i stavrer til å ha i en bolle med vann i kjøleskapet. Får så lyst på et eller annet å spise når jeg slutter å snuse, så greit med noe sunt å knaske på så jeg ikke går opp i vekt. 

Men ja, tredemølle, nikotintyggegummi og gulrøtter, pluss styrketrening på treningssenter....det får bli slagplanen min for et snusfritt 2018. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snus øker faren for kreft i bukspyttkjertelen, og det er en kjip kreftform pga den er snikende og har som oftest gått for langt når man får symptomer og diagnose. De fleste dør. 

Så greit å redusere den risikoen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, skruf skrev:

Tenker jeg bruker helga til å minimere snusbruken ytterligere også bare kutte på mandag. Mandager er kjipe uansett... har kjøpt inn nikotintyggegummi som jeg har på lur, skal prøve å unngå det, men hvis jeg blir for utrivelig å være i hus med så har jeg tyggis i bakhånd. 

Kommer også til å skrelle opp gulrøtter og skjære i stavrer til å ha i en bolle med vann i kjøleskapet. Får så lyst på et eller annet å spise når jeg slutter å snuse, så greit med noe sunt å knaske på så jeg ikke går opp i vekt. 

Men ja, tredemølle, nikotintyggegummi og gulrøtter, pluss styrketrening på treningssenter....det får bli slagplanen min for et snusfritt 2018. 

Høres ut som en bra plan!

Jeg har spist opp en hel pastilleske nå på 15 minutter. Og kjenner godt suget etter snus nå, ja. Rundt kl 23 i kveld har jeg holdt opp i 48 timer. Er ennå der at jeg teller timer :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nordis skrev:

Høres ut som en bra plan!

Jeg har spist opp en hel pastilleske nå på 15 minutter. Og kjenner godt suget etter snus nå, ja. Rundt kl 23 i kveld har jeg holdt opp i 48 timer. Er ennå der at jeg teller timer :biggrin:

Du har vært kjempeflink! Synes det er de første døgnene som er verst, etter ei uke så avtar det litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Nordis said:

Jeg har også vinglet sånn - begynt og sluttet og begynt igjen over flere år. Lange opphold uten snus. Mocca er faktisk den snusen som har fått meg til å begynne igjen tre ganger. Tror det er fordi jeg har snekret en løgn for meg selv om at det ikke er "ordentlig" snus, at den er "veldig mild". Og sånn har jeg lurt meg selv og havnet på kjøret igjen. Ellers kjenner jeg til det med stressituasjoner og har sprukket i eksamensperioder. 

Det er akkurat det som er problemet med mocca for meg også. Er bare pinglesnus, men snus er det. Jeg har klart å ikke gå over til noe annet, tar det som et miniwin for meg selv. Det er så vanskelig når man jobber med bare folk som snuser også, fristelsen blir så ekstremt stor noen ganger, spesielt på lønningspils. Men jeg har gjort det før, og skal gjøre det igjen. 

Anonymkode: c6bc0...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det som er problemet med mocca for meg også. Er bare pinglesnus, men snus er det. Jeg har klart å ikke gå over til noe annet, tar det som et miniwin for meg selv. Det er så vanskelig når man jobber med bare folk som snuser også, fristelsen blir så ekstremt stor noen ganger, spesielt på lønningspils. Men jeg har gjort det før, og skal gjøre det igjen. 

Anonymkode: c6bc0...5dd

Mocca var faktisk den snusen som fikk meg til å ta min aller første snus for en del år tilbake. Ei venninne introduserte meg for Mocca. Egentlig burde man bli sint på produsentene for at de lager slike "lavterskel/innførings"-produkter. De lyse rosa boksen (Mocca Mint) virket feminin og ufarlig og så uten som en sminkegjenstand, som rouge eller noe. Selvsagt er den laget for å få jenter hekta.. Problemet er bare at den etter hvert ikke er sterk nok, og så går man videre til sterkere saker.

Jeg har flere ganger gått tilbake til Mocca, fra sterkere snus, for å liksom trappe ned. Men har funnet at jeg bare lurer meg selv og at det beste for meg er å kutte all denne skiten tvert. Snusprodusentene skal ikke få tjene et øre mer på meg! 

Ja, skjønner det er vanskelig å jobbe rundt folk som snuser. Hva med å ta snus-slutt opp som et tema på neste lønningspils? Da kanskje noen hiver seg på og du får en alliert. Lettere å slutte sammen med noen andre, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? 😊 Gleder meg faktisk til å slutte med snus når jeg leser denne tråden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, blabla- said:

Hvordan går det med dere? 😊 Gleder meg faktisk til å slutte med snus når jeg leser denne tråden! 

Jeg også!

Anonymkode: c6bc0...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, blabla- skrev:

Hvordan går det med dere? 😊 Gleder meg faktisk til å slutte med snus når jeg leser denne tråden! 

For min del går det en del i tyggegummi om dagen. Klarer ikke annet enn så lenge. Er ute i min andre uke uten snus og savner egentlig snusen ikke så veldig mye, bortsett fra noen få ganger innimellom. men klarer ikke helt å gi slipp på tyggegummien akkurat nå. Er en del ting som skjer i livet mitt om dagen i tillegg, så ting går ikke helt på skinner, men det er vel sjelden det passer godt med snusslutt, man må jo bare gjøre det likevel. Skal du kutte tvert?

Lillesky.

Anonymkode: 2002f...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del går det en del i tyggegummi om dagen. Klarer ikke annet enn så lenge. Er ute i min andre uke uten snus og savner egentlig snusen ikke så veldig mye, bortsett fra noen få ganger innimellom. men klarer ikke helt å gi slipp på tyggegummien akkurat nå. Er en del ting som skjer i livet mitt om dagen i tillegg, så ting går ikke helt på skinner, men det er vel sjelden det passer godt med snusslutt, man må jo bare gjøre det likevel. Skal du kutte tvert?

Lillesky.

Anonymkode: 2002f...b6e

Så bra:) Tyggegummi skal du bare fortsette med, det viktigste er at snusen er vekk. 

Jeg skal slutte tvert ja. Det verste for meg blir nok ikke selve snusen, men det å ha noe under leppa. Sist gang jeg prøvde å slutte begynte jeg å stappe papir under leppa bare for å ha noe der:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, blabla- skrev:

Hvordan går det med dere? 😊 Gleder meg faktisk til å slutte med snus når jeg leser denne tråden! 

Er på dag 4 i min snusslutt. Har ikke smakt snus siden sent søndag kveld. Dette er hva jeg så langt har erfart av positive og negative ting:

Positive: 

Deilig å slippe å stresse med å kjøre ut på butikken på kvelden fordi jeg holder på å gå tom for snus

Har spart rett under en hundrings pr døgn

Har vært mye i aktivitet utendørs for å slippe å sitte i sofaen og savne snus, og har dermed fått mer mosjon enn vanlig

Har følt meg "sunnere" og det har smittet litt over på kostholdet, og jeg har derfor spist litt sunnere enn før

 

Negative: 

Har vært rastløs og følt uro noe som har ført til søvntrøbbel på kveldene (umulig å sovne)

Søvntrøbbelet har ført til trøtthet på dagtid og litt vansker med konsentrasjon

Litt kortere lunte enn vanlig

Sug etter snus og mat 

 

Det holder hardt innimellom. Nikotinsuget kommer som en bølge, stiger og stiger og roer seg ned igjen. Kjenner igjen bølgen når den kommer nå, og vet at den går over etter kort tid. Foreløpig har dette gått lettere enn forventet, faktisk, men jeg tror det skyldes at jeg var/er veldig motivert denne gang. Men jeg skal ikke være eplekjekk, det kan fortsatt bli tøffe dager.

Lykke til alle sammen!! Dette klarer vi lett som en plett :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gir det seg liksom? Har lyst på snus HELE TIDEN! Og jeg slutta for tre uker siden. Hver dag, hele tiden har jeg lyst på snus!

Anonymkode: 34d0c...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...