Mari Y Skrevet 19. januar 2018 #1 Skrevet 19. januar 2018 Jeg er ikke særlig overtroisk av meg, men slike historier har det med å fascinere. Jeg leste denne historien for mange år siden i en norsk samling spøkelseshistorier. Ikke slik man i dag, men en typisk samling gamle spøkelseshistorier fra Norge. Blant annet fortalte en historie om den forsvunne haikeren. Jenta som haiker midt i veien, blir plukket opp og forsvinner igjen. Og etterpå viser det seg at hun var død, og at den det var et gjenferd. Ifølge denne ene fortellingen hadde hun dødd i en ulykke etter å ha vært på stallen. Så hørte jeg samme fortellingen mange år senere, fordi jeg så et program om vandrehistorier. Men her på amerikansk 'the vanishing hitchhiker' kalles den. Uten dette med stallen, selvfølgelig, som man fant i den norske. Men det andre er helt likt: Mann ute å kjører, plukker opp kvinnelig haiker, kvinnen går ut av bilen på et visst punkt, og han oppsøker nærmeste hus, når han ikke finner henne. For bare å finne foreldrene som sier at datteren døde for mange år siden. Og han drar til graven, der han finner jakken/ skjerfet som hun har etterlatt. Det ser ut til å være en vandrehistorie, men jeg hadde vanskelig for å finne noen henvisninger på norsk.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #2 Skrevet 19. januar 2018 Hva er spørsmålet ditt? Ja, selvfølgelig er dette en typisk vandrehistorie. Hvorfor mener du at den burde ha henvisninger på norsk? Anonymkode: a5657...c78 3
Mari Y Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er spørsmålet ditt? Ja, selvfølgelig er dette en typisk vandrehistorie. Hvorfor mener du at den burde ha henvisninger på norsk? Anonymkode: a5657...c78 Fordi jeg er nysgjerrig, ganske enkelt 😎 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 7 minutter siden, Mari Y said: Fordi jeg er nysgjerrig, ganske enkelt 😎 Jeg forstår fremdeles ikke hva du lurer på? Anonymkode: a5657...c78 1
Mari Y Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår fremdeles ikke hva du lurer på? Anonymkode: a5657...c78 Jeg lurer på hvor den norske versjonen finnes
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Just now, Mari Y said: Jeg lurer på hvor den norske versjonen finnes https://ndla.no/nb/node/5930?fag=27 Anonymkode: a5657...c78 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 http://www.fortellerkunstner.no/haikeren/ Anonymkode: a5657...c78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå