Mari Y Skrevet 19. januar 2018 #1 Skrevet 19. januar 2018 Jeg er ikke særlig overtroisk av meg, men slike historier har det med Ã¥ fascinere. Jeg leste denne historien for mange Ã¥r siden i en norsk samling spøkelseshistorier.  Ikke slik man i dag, men en typisk samling gamle spøkelseshistorier fra Norge. Blant annet fortalte en historie om den forsvunne haikeren. Jenta som haiker midt i veien, blir plukket opp og forsvinner igjen. Og etterpÃ¥ viser det seg at hun var død, og at den det var et gjenferd. Ifølge denne ene fortellingen hadde hun dødd i en ulykke etter Ã¥ ha vært pÃ¥ stallen.  SÃ¥ hørte jeg samme fortellingen mange Ã¥r senere, fordi jeg sÃ¥ et program om vandrehistorier. Men her pÃ¥ amerikansk 'the vanishing hitchhiker' kalles den. Uten dette med stallen, selvfølgelig, som  man fant i den norske. Men det andre er helt likt: Mann ute Ã¥ kjører, plukker opp kvinnelig haiker, kvinnen gÃ¥r ut av bilen pÃ¥ et visst punkt, og han oppsøker nærmeste hus, nÃ¥r han ikke finner henne. For bare Ã¥ finne foreldrene som sier at datteren døde for mange Ã¥r siden.  Og han drar til graven, der han finner jakken/ skjerfet som hun har etterlatt.  Det ser ut til Ã¥ være en vandrehistorie, men jeg hadde vanskelig for Ã¥ finne noen henvisninger pÃ¥ norsk. Â
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #2 Skrevet 19. januar 2018 Hva er spørsmålet ditt? Ja, selvfølgelig er dette en typisk vandrehistorie. Hvorfor mener du at den burde ha henvisninger på norsk? Anonymkode: a5657...c78 3
Mari Y Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er spørsmålet ditt? Ja, selvfølgelig er dette en typisk vandrehistorie. Hvorfor mener du at den burde ha henvisninger på norsk? Anonymkode: a5657...c78 Fordi jeg er nysgjerrig, ganske enkelt 😎 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 7 minutter siden, Mari Y said: Fordi jeg er nysgjerrig, ganske enkelt 😎 Jeg forstår fremdeles ikke hva du lurer på? Anonymkode: a5657...c78 1
Mari Y Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstÃ¥r fremdeles ikke hva du lurer pÃ¥? Anonymkode: a5657...c78 Jeg lurer pÃ¥ hvor den norske versjonen finnesÂ
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Just now, Mari Y said: Jeg lurer på hvor den norske versjonen finnes https://ndla.no/nb/node/5930?fag=27 Anonymkode: a5657...c78 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 http://www.fortellerkunstner.no/haikeren/ Anonymkode: a5657...c78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå