Gjest Dorey Skrevet 19. januar 2018 #41 Skrevet 19. januar 2018 En fireåring er for stor til vogn. (Med mindre det er spesielle hensyn å ta selvsagt)
Hactar Skrevet 19. januar 2018 #42 Skrevet 19. januar 2018 Jeg nekter å tro at alle dere som mener at fireåringen må gå selv til enhver tid, kommer gjennom alle hverdagens mellomlange transportetapper uten noen hjelpemidler. En passe aktiv fireåring går vel greit i alle fall fem kilometer, men det er ikke alltid det passer å sette av tiden det tar. Eller gjør dere det hver eneste gang dere skal en slik distanse? Det vitner i alle fall om total logikksvikt å hevde at barnet er alt for stort til å sitte i vogn, men helt fint kan transporteres med buss og bil tilsvarende avstander. Man får ikke bedre motorikk av å sitte i bilstol enn å sitte i vogn. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #43 Skrevet 19. januar 2018 Haha, jeg forstår hva du mener. Har selv en 4 åring som er veldig stor for alderen som jeg bruker vogn til av og til til bhg. Hun blir sliten rett og slett, det er snakk om 15-20 minutters gange, med endel oppoverbakker. Forstår du er flau, men må man så må man. Er enig i at det ikke er bedre å kjøre, sitter hun i vogna går hun ihvertfall litt, så får hun sitte når hun blir sliten Anonymkode: 500b0...a93
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. januar 2018 #44 Skrevet 19. januar 2018 Morsomt når de som kjører barna sine overalt synes det er teit å ha dem i vogn Og hva er forskjell på å ha dem i sykkelsete (som noen foreslår) eller akebrett, og vogn? Ungen blir transportert i alle tilfellene. Hvis noen klager får du si at de får slutte å kjøre ungene sine i bil, de blir så late av det.
Sushi Skrevet 19. januar 2018 #45 Skrevet 19. januar 2018 Hvor langt er det snakk om da? Ut fra hovedinnlegget virker det som problemet er at 4-5-åringen plutselig «nekter» å gå etter få meter. Da ville jeg heller tatt den kampen, for du kan uansett ikke bruke vogna i mange år til. Barn som er vant til at de må gå resten av veien uansett hvor mye de sutrer, gidder gjerne ikke å klage hver gang. Når det er sagt synes jeg ikke det er noe problem å bruke vogn som transportmiddel i stedet for bil når det er snakk om lange avstander. Men da er det jo gjerne sykkelvogn og sykkel som er mest hensiktsmessig, hvis man skal spare tid. 1
evelynn Skrevet 20. januar 2018 #46 Skrevet 20. januar 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Er barnet syk på noen måte? En lidelse eller noe? Er jo ikke normalt å ellers sitte i vogn frem til nesten fem år. Her sluttet vi 2,5 år gammel. Tenker du har laget ris til egen bak. Nå får du ta konsekvensene av det. Bare fjern vognen og stå opp for det du mener er rett. Anonymkode: 46807...7e9 Ikke normalt, sier du? Hva er normalt da og hvem som bestemmer? Du? En nabokone? Barnehagelærer? Ei tilfeldig dame på butikk eller bussholdeplass? Lege? Om jeg glemmer ikke, så spør jeg en lege i den første anledningen
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #47 Skrevet 20. januar 2018 En femåring er for stor til vogn, men selvfølgelig protesterer hun når hun vet at vognen er et alternativ. Kan du ikke si at i helgen selger vi vognen, så fra mandag har du ingen vogn og da må vi gå frem til det er sykkelføre. Forberede på forhånd, og så motivere underveis. Hun er jo snart gammel nok til å begynne på skolen, skal du kjøre henne i vogn der også? Anonymkode: 5449f...d88 1
Sol79 Skrevet 20. januar 2018 #48 Skrevet 20. januar 2018 I ditt tilfelle er jo vogna et transportmiddel, så ser ikke problemet.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #49 Skrevet 20. januar 2018 Min er 2. Han skal gjerne få sitte i vogna til han starter på skolen😂 går så mye fortere enn om jeg skal vente etter hver 10ende meter Anonymkode: 7a58b...eb5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #50 Skrevet 20. januar 2018 På 19.1.2018 den 19.28, Hactar skrev: Jeg nekter å tro at alle dere som mener at fireåringen må gå selv til enhver tid, kommer gjennom alle hverdagens mellomlange transportetapper uten noen hjelpemidler. En passe aktiv fireåring går vel greit i alle fall fem kilometer, men det er ikke alltid det passer å sette av tiden det tar. Eller gjør dere det hver eneste gang dere skal en slik distanse? Det vitner i alle fall om total logikksvikt å hevde at barnet er alt for stort til å sitte i vogn, men helt fint kan transporteres med buss og bil tilsvarende avstander. Man får ikke bedre motorikk av å sitte i bilstol enn å sitte i vogn. De som himler øynene av å se store barn i vogn leverer ikke ungene selv i barnehagen hver morgen OG har en jobb de må være på plass i før kl 7.30. De har gjerne fleksitid,bor rett rundt hjørnet, kjører bil eller er hjemmeværende, jobber turnus osv. Men en mor som begynner på jobb kl.7.30 sharp og ikke har tid til at ungen skal gå søndagstur fra kl 7.20 hver dag må faktisk bruke vogn. Jeg var en av de som brukte vogn på min 4 åring til barnehagen hver morgen. Jeg var alene med omsorgen og måtte levere henne nøyaktig kl 7.30 da de åpnet og bussen min gikk 7.36 fra et busstopp 200 m unna. Jeg stod opp tidlig(kl 6) slik at vi hadde god tid på å spise,kle oss og minimere sjansen for krangling på morgenen. Men hentet meg inn igjen ved å rulle fort bort til barnehagen. Hun er forøvrig 13 år nå,spiller fotball tre ganger i uka og har ingen motoriske utfordringer selv om hun satt i vogn til barnehagen. Anonymkode: 92a1d...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #51 Skrevet 20. januar 2018 On 18.1.2018 at 10:43 PM, JDT said: Jeg gjør det og ka ikke bry meg mindre om hva andre tenker. Det vintigste er at jentungen og at jeg selv ikke blir forsinket til jobb. Om jeg ser en mor gjør ting annerledes eller motsatt hva jeg gjør, tenker jeg ikke noe om det heller. Alle barn og alle møre er forskjellige. Det det som passer for ditt barn. Helt enig. Om noen mener det er teit eller uklokt er det fordi de ikke vet bedre, og feil-leser deg og barnet, men de må du ikke bry deg om. Mitt barn er en utholdende turgåer, mrd svært god motorikk som mestrer både ski, skøyter og svømming. Men hun skal ikke tvinges til p gå et lengre strekk (som vi har fra BHG) om hun er sliten etter lang og aktiv dag i BHG. Men noen vil sikkert tro det er en makelig anlagt el umoden unge vi har elle at vi skjenner henne bort, mens det ikke er noen sv delene. For turstrekning får hun på andre måter og til andre tider. Anonymkode: 68f29...22e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #52 Skrevet 20. januar 2018 Sønnen vår nekter å sitte i vognen fra den dagen han begynte å gå, jeg husker at jeg var misunnelig på folk som kunne ha barnene sine i vognen lenge, spesielt tidlig på morgenen. 🤗 Jeg hadde gladelig satt han i vognen til og fra barnehagen den dag i dag, og han er 4,5år nå. Jeg synes at du er heldig. Anonymkode: bb094...84a 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #53 Skrevet 20. januar 2018 On 19.1.2018 at 2:04 PM, AnonymBruker said: Jeg tenker bare "stakkars barn" når jeg ser barn over 3 år i vogn. Hvorfor vil du deg selv så vondt foresten? trille på snø og isføre er jo ett mareritt! Begge mine slutta med vogn når de var 2,5-3 år gamle. Det ble rett og slett alt for tungt for meg, spessielt på vinteren. Vi har ikke bil, så de må pent gå til og fra hver eneste dag. Man må rett og slett ta seg den tiden det trenger, slår de seg vrange, for man bare ta ett godt tak i armen dems og dra de med deg! De må lære at mor bestemmer og slik er det. Det hender fortsatt at 5 åringen stopper midt i bakken og er sliten. Da stopper vi 1 min og puster før vi går videre. selv om han klager og skulle ønske vi hadde bil. Og det mest irriterende av alt, er jo mødre med alt for store barn i vogn på bussen! Hva er greia med det? Er jo sååå mye bedre uten den vogna. Og man står ikke i veien, eller bruker opp plassen til de med babyer eller rullestoler som faktisk trenger den plassen... 4 åringer kan gå selv! Anonymkode: a89c7...235 Og hvit langt var det til barnehagen for deg sa du? Sikkert ar dine fireåringer går 2,5 km morgen og ettermiddag med mindre du er hjemmeværende IG tid en ubegrensede rasutsatte. Her sykler vi sommerhalvåret men vognen hjelper på vinteren. Før du mener noe som helst om hva fireåringer skal og ikke, bør du tenke over at ikke alle har lik hverdag som deg. Er det så vanskelig? Anonymkode: 68f29...22e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #54 Skrevet 20. januar 2018 På 18.1.2018 den 22.39, AnonymBruker skrev: Hei dere! Rett på sak: Jeg har en datter som blir 5 år i år, og som sitter i vogn til og fra barnehagen som regel.. Synes dette er skikkelig ekkelt/flaut, og trenger å lufte det hos dere. Når det ikke er snø sykler vi, sparkesykler eller går. Vi bruker akebrett de dagene det er mulig (ikke veldig mange hittil). Men når det er kaldt, ikke akebrettføre og vi lar vogna stå hjemme stopper hun opp etter noen meter og nekter å gå noe videre. Det er mørkt, hun er trøtt, tungt å gå med så mye klær, osv... Har prøvd å gjøre det spennende ved å prøve å oppdage forskjellige ting på veien, gå en annen vei osv... men det fungerer bare en kort stund, og jeg kommer for sent til bussen og på jobb. Blir helt svett!! Føler ikke vi kan dra tidligere heller, da hun er i bhg fra åpningstid og det allerede er tidlig nok å dra. Derfor har vi tatt ibruk en sånn sportstrille, og jeg synes det er så ekkelt, går å tenker på hva alle andre måtte tenke 😰 synes dere det er helt forferdelig at jeg triller henne i vogn til og fra barnehagen på vinteren??... Flere som gjør det? Anonymkode: d51b3...098 Vi går med tvillinger på tre år. Vi syr ikke puter under armene på barna slik du gjør nå. At du synes det er flaut at alle ser hvor dårlig samspill du har med barnet ditt og hvordan du løser dette er da virkelig slik at barnehagen skulle sendt bekymringsmelding for lenge siden. Du tenker ikke mye på motorikken til barnet ditt, og at bevegelse er sunt? Skal du kjøre henne i vogn til skolen også? Bruker hun bleier fortsatt også, kanskje fordi det er praktisk for deg? Barnehagen er pålagt å melde fra om denne typen forhold, at de ikke har gjort det er høyst kritikkverdig og svikt fra bhg sin side. Anonymkode: 675ff...6f9 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #55 Skrevet 20. januar 2018 Til og fra barnehagen brukes vognen t.o.m 5 år. Barn starter jo skolen når 6 år! Anonymkode: 91fb7...e97
Sol79 Skrevet 21. januar 2018 #56 Skrevet 21. januar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi går med tvillinger på tre år. Vi syr ikke puter under armene på barna slik du gjør nå. At du synes det er flaut at alle ser hvor dårlig samspill du har med barnet ditt og hvordan du løser dette er da virkelig slik at barnehagen skulle sendt bekymringsmelding for lenge siden. Du tenker ikke mye på motorikken til barnet ditt, og at bevegelse er sunt? Skal du kjøre henne i vogn til skolen også? Bruker hun bleier fortsatt også, kanskje fordi det er praktisk for deg? Barnehagen er pålagt å melde fra om denne typen forhold, at de ikke har gjort det er høyst kritikkverdig og svikt fra bhg sin side. Anonymkode: 675ff...6f9 Dummeste jeg har hørt. 1
Grønt blad Skrevet 21. januar 2018 #57 Skrevet 21. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi går med tvillinger på tre år. Vi syr ikke puter under armene på barna slik du gjør nå. At du synes det er flaut at alle ser hvor dårlig samspill du har med barnet ditt og hvordan du løser dette er da virkelig slik at barnehagen skulle sendt bekymringsmelding for lenge siden. Du tenker ikke mye på motorikken til barnet ditt, og at bevegelse er sunt? Skal du kjøre henne i vogn til skolen også? Bruker hun bleier fortsatt også, kanskje fordi det er praktisk for deg? Barnehagen er pålagt å melde fra om denne typen forhold, at de ikke har gjort det er høyst kritikkverdig og svikt fra bhg sin side. Anonymkode: 675ff...6f9 Hahaha. Dagens latterkule Da får barnehage og barnevern en kjempeoppgave med å melde og følge opp alle de som kjører barna i bil til barnehagen. Og hva med alle de som sykler med barna i sykkelsete eller sykkelvogn? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå