Påkrevd Skrevet 18. januar 2018 #1 Del Skrevet 18. januar 2018 Vet ikke helt hvilken kategori dette egentlig passer under, så jeg legger det her. Under en forretningsreise til Kina for en tid tilbake, der jeg hadde noen innledende møter med en potensielt stor leverandør, bodde jeg en ukes tid på et hotell. Alkoholen satt løst både i arbeidstiden under møtene, og senere på kvelden. De vartet nesten hver dag opp med restaurantbesøk o.l. En av de siste dagene da det ikke var noe spesielt opplegg på kveldstid, ble jeg avlevert på hotellet av en av denne bedriftens ansatte. Ikke lenge etter, fikk jeg en telefon fra resepsjonen om at det var besøk til meg. Jeg regnet med at det var en av de jeg hadde tilbrakt de siste dagene med, og ba dem om å bare sende vedkomne opp til rommet. Overraskelsen var stor da jeg åpnet døra og så en helt ukjent dame stå der. Hun var betalt av "leverandøren" for å ta seg av meg, for å si det sånn. Jeg fikk stotret frem et takk, men at jeg hadde andre planer for kvelden, så hun kunne heller ta seg litt fri. Etter en telefon til sjåføren, viste det seg at han allerede var på vei til neste oppdrag og ikke kunne hente henne før en times tid senere. Jeg syntes ikke jeg bare kunne la henne stå der, så jeg inviterte henne på en drink nede i hotellbaren. Hun var ikke veldig stødig i engelsk, så det ble en litt sånn "Lost in translation" situasjon, for de som har sett den, selv om hun ikke var så pågående på den måten, hehe. Hun ble etterhvert hentet, og da jeg dagen etter ble spurt hvordan kvelden hadde vært, fikk jeg meg ikke til å gjøre noe annet enn å takke og si at jeg var fornøyd. Dette er jo langt unna hverdagen her hjemme, men jeg har forstått at dette er ganske vanlig i enkelte asiatiske land. Man hører jo om så mange kotymer der nede, så jeg var redd for å fornærme noen ved å lage for mye oppstuss rundt det, da jeg gjerne skulle ha med noen gode resultater hjem igjen også. Nå har det kommet signaler om at det snart er ønskelig at jeg drar nedover igjen. Jeg vet jo rent etisk svaret på spørsmålet jeg stiller, men hva hadde du gjort? Latt som ingenting og gjort som sist hvis situasjonen oppstår igjen? Sagt fra at man ikke ønsker å være kontaktperson ovenfor disse etter det som skjedde sist? Prøvd å få formidlet at videre samarbeid er uaktuelt? Kjenner at jeg har mest lyst til å late som ingenting, men tenker samtidig at når de opptrer såpass umoralsk på den måten, så er det kanskje noe som er mer gjennomgående, selv om alt ser greit og fint ut fra utsiden. Hm, jeg har ikke veldig mye erfaring fra de trakter. Noen tanker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #2 Del Skrevet 18. januar 2018 Si at du ikke trenger besøk,at dette ikke er vanlig i Norge,på en høflig måte.om du skal samarbeide med de videre,det må du jo se ann. Er det feks gode økonomiske overskudd i bedriften? Lykke til iallefall 👍 Anonymkode: c3d7c...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Del Skrevet 18. januar 2018 Mongoloide bortimot tilber hvite. Det er litt interessant å ta turen rundt om i Øst-Asia. Anonymkode: d099b...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 18. januar 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 18. januar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si at du ikke trenger besøk,at dette ikke er vanlig i Norge,på en høflig måte.om du skal samarbeide med de videre,det må du jo se ann. Er det feks gode økonomiske overskudd i bedriften? Lykke til iallefall 👍 Anonymkode: c3d7c...595 Bedriften går godt, den, men penger er nå uansett penger. Vil liksom ikke være han som ødelegger noe på grunn av noe som i manges øyne kanskje er en "filleting". Mulig jeg overdramatiserer, og at det vil være helt greit å si fra at jeg ikke trenger damebesøk, men så leser man samtidig så mange steder om at det er så "fornærmende" å kjøre sitt eget løp der nede. Tenkte derfor at det kanskje var noen som hadde vært oppi liknende situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #5 Del Skrevet 18. januar 2018 Du må forholde deg til deres kultur uten å kreve at de legger den om av hensyn til deres firma, og samtidig sette grenser for deg selv. Svaret her er å enten si pent nei takk at du setter pris på gesten men har kone hjemme. Eller late som ingenting og fortsette å drikke kaffe i baren med damen. Det som fornærmer minst. Anonymkode: 85584...d12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyJuggernaut Skrevet 18. januar 2018 #6 Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg skjønner godt at du reagerer negativt på denne praksisen. Og det er godt å høre innlegg fra menn som ikke ønsker å benytte seg av prostituerte. Men om firmaet ellers er hyggelig å jobbe med så syns jeg du skal dra. Det er ikke sikkert den kollegaen som blir sendt i din plass er like moralsk og hyggelig som deg. Og tenker at om de prøver å sende en jente/dame til så får hun penger uten å måtte selge seg selv. Og om noen ringer fra resepsjonen neste gang å sier at du har besøk, så kan du spørre hvem det er. Og om det ikke er noen du jobber med så sier du at du tar ikke i mot besøk. Og syns uansett det må være innenfor å gi beskjed om at du ønsker ikke ett slikt besøk på en hyggelig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 18. januar 2018 #7 Del Skrevet 18. januar 2018 Hadde ikke brydd meg. Kunne tatt en kaffe med vedkommende å latt det bli med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 18. januar 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 18. januar 2018 1 time siden, FluffyJuggernaut skrev: Jeg skjønner godt at du reagerer negativt på denne praksisen. Og det er godt å høre innlegg fra menn som ikke ønsker å benytte seg av prostituerte. Men om firmaet ellers er hyggelig å jobbe med så syns jeg du skal dra. Det er ikke sikkert den kollegaen som blir sendt i din plass er like moralsk og hyggelig som deg. Og tenker at om de prøver å sende en jente/dame til så får hun penger uten å måtte selge seg selv. Og om noen ringer fra resepsjonen neste gang å sier at du har besøk, så kan du spørre hvem det er. Og om det ikke er noen du jobber med så sier du at du tar ikke i mot besøk. Og syns uansett det må være innenfor å gi beskjed om at du ønsker ikke ett slikt besøk på en hyggelig måte. Det er dette jeg lurer litt på. Man kan jo aldri vite om hun har bakmenn som drar avgårde med mesteparten. På den annen side, så slipper hun jo å "jobbe" for det, uansett hva hun måtte få. Ender nok med at jeg reiser, og prøver å lirke inn i samtalene at jeg har planer på egenhånd de kveldene det ikke er lagt opp noe timeplan. Så får man heller lukke øynene litt for at dette er en praksis som sikkert ikke bare er forbeholdt meg, selv om det føles litt galt, det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Del Skrevet 18. januar 2018 Ta en drink med henne slik du gjorde sist, eller send henne tilbake og si at du har andre planer, om det er mulig. Greit for henne å ikke måtte "jobbe", og greit for firmaet å ikke føle seg pinlig berørt fordi det bryter med våre skikker. Mulig de skjønner det etter hvert når du høflig sier nei takk når hun kommer. Anonymkode: 68aa9...642 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå