Gå til innhold

Sopp på pizza


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i pizza med sjampinjong, men har veldig lyst til å prøve litt flere typer sopper på pizza. Pizzaen jeg lager har vanligvis ulike typer ost, spinat, grønnkål og sjampinjong. Av og til spekeskinke. Er ute etter hvilke typer sopp som man får på matbutikken som kan passe sammen med dette :)

Anonymkode: f93b6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Alle typer butikksopp egner seg, bare husk å steke den godt i panne først.

Hvorfor det? Det gjør jeg aldri. Den blir jo stekt i ovnen? 

Anonymkode: f93b6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Det gjør jeg aldri. Den blir jo stekt i ovnen? 

Anonymkode: f93b6...e08

Ikke tilstrekkelig. Før ble det sagt at sjampinjong kunne spises rå, men dette anbefales ikke lenger. Stek soppen ved lav varme, som om du skulle gyldne løk (samme varme og tid).

Spiser du en pizza med kantarell, hvor soppen ikke er forstekt, får du garantert fordøyelsesproblemer, selv om soppen ikke er av en type som regnes som giftig i rå tilstand. Sjampinjong er litt snillere sånn, men de andre typene MÅ du forsteke, for ikke å få vondt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Ikke tilstrekkelig. Før ble det sagt at sjampinjong kunne spises rå, men dette anbefales ikke lenger. Stek soppen ved lav varme, som om du skulle gyldne løk (samme varme og tid).

Spiser du en pizza med kantarell, hvor soppen ikke er forstekt, får du garantert fordøyelsesproblemer, selv om soppen ikke er av en type som regnes som giftig i rå tilstand. Sjampinjong er litt snillere sånn, men de andre typene MÅ du forsteke, for ikke å få vondt i magen.

Ahh, men da er det jo ikke noe problem. 

Anonymkode: f93b6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Ikke tilstrekkelig. Før ble det sagt at sjampinjong kunne spises rå, men dette anbefales ikke lenger. Stek soppen ved lav varme, som om du skulle gyldne løk (samme varme og tid).

Spiser du en pizza med kantarell, hvor soppen ikke er forstekt, får du garantert fordøyelsesproblemer, selv om soppen ikke er av en type som regnes som giftig i rå tilstand. Sjampinjong er litt snillere sånn, men de andre typene MÅ du forsteke, for ikke å få vondt i magen.

Jeg spiser ofte rå sjampinjong og har aldri fått vondt i magen av det.

Anonymkode: 70caf...813

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ahh, men da er det jo ikke noe problem. 

Anonymkode: f93b6...e08

Altså, jeg anbefaler å forsteke sjampinjong også. Men det er nok helst spesielt følsomme individer som eventuelt kan reagere på at den ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser ofte rå sjampinjong og har aldri fått vondt i magen av det.

Anonymkode: 70caf...813

Det regnes likevel ikke som sunt. Jeg har også spist rå sjampinjong uten å få vondt i magen av det, men det gjør jeg ikke lenger. Jeg forholder meg til oppdaterte anbefalinger, når det gjelder sopp. Men du gjør naturligvis som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri stekt soppen før jeg har den på pizzaen. Bruker sjampinjong, aroma og østerssopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes portobello, dvs sånne svære, vide sopper, er best på pizza. Mye mer smak enn aromasopp eller vanlig sjampinjong.

Også uenig i at soppen trenger forsteking - den blir stekt i ovnen, mer enn nok. Jeg lager tynne pizzaer, og når jeg har sopp på er fyllet tynt strøk tomatsaus, ostemiks (revet comté, gruyère, parmesan og cheddar, feks), tynnskåret rå løk og sopp, gjerne timian, og så rå baconstrimler på toppen. Stekes ved 300 grader til alt er gjennomstekt og gyllent, og bunnen sprø.

Anonymkode: 9eb44...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Neinøff skrev:

Shitake (?) er det noe som heter. Østerssopp.. kantareller. Traktkantarell. Trøffel.

Uansett hvor eksklusivt trøffel skal være, synes jeg det er helt grusomt på smak 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, Cocosa skrev:

Uansett hvor eksklusivt trøffel skal være, synes jeg det er helt grusomt på smak 😂

Mange eksklusive matvarer som er for spesielt interesserte, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aromasopp og portobellosopp er sjampinjong. Disse er ikke av verstingene når det gjelder tungfordøyelighet. Men (ikke) prøv det samme med kantareller... Kantareller er relativt tungt fordøyelige selv om de er godt stekt.

Det er klart det har med mengde å gjøre også.

Trøffel er av de soppene som ofte skives tynt rå, men det er ikke mange som spiser mer enn noen få gram av dette. Og da går det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes portobello, dvs sånne svære, vide sopper, er best på pizza. Mye mer smak enn aromasopp eller vanlig sjampinjong.

Også uenig i at soppen trenger forsteking - den blir stekt i ovnen, mer enn nok. Jeg lager tynne pizzaer, og når jeg har sopp på er fyllet tynt strøk tomatsaus, ostemiks (revet comté, gruyère, parmesan og cheddar, feks), tynnskåret rå løk og sopp, gjerne timian, og så rå baconstrimler på toppen. Stekes ved 300 grader til alt er gjennomstekt og gyllent, og bunnen sprø.

Anonymkode: 9eb44...30b

Tillegg: Og om det skulle være noen tvil: fyllet skal altså legges oppå osten, slik at det blir skikkelig eksponert for varmen. Da steker soppen (og løken) fint i fettet fra ost og bacon, og blir gjennomstekt og deilig. :spise: 

Legger man rå sopp under et tykt dekke med ost, og så steker på 200 grader, ser jeg derimot gjerne for meg at den kan bli mye mindre stekt, samt grå og lite tiltalende. Men noe slikt har jeg aldri forsøkt, for å si det sånn.

Anonymkode: 9eb44...30b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg: Og om det skulle være noen tvil: fyllet skal altså legges oppå osten, slik at det blir skikkelig eksponert for varmen. Da steker soppen (og løken) fint i fettet fra ost og bacon, og blir gjennomstekt og deilig. :spise: 

Legger man rå sopp under et tykt dekke med ost, og så steker på 200 grader, ser jeg derimot gjerne for meg at den kan bli mye mindre stekt, samt grå og lite tiltalende. Men noe slikt har jeg aldri forsøkt, for å si det sånn.

Anonymkode: 9eb44...30b

Fyllet skal jo alltid, uansett oppå osten. Hvis ikke blir det mer kokt enn stekt. 

Anonymkode: f93b6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Aromasopp og portobellosopp er sjampinjong. Disse er ikke av verstingene når det gjelder tungfordøyelighet. Men (ikke) prøv det samme med kantareller... Kantareller er relativt tungt fordøyelige selv om de er godt stekt.

Det er klart det har med mengde å gjøre også.

Trøffel er av de soppene som ofte skives tynt rå, men det er ikke mange som spiser mer enn noen få gram av dette. Og da går det bra.

Klar over det, men smaken er mye sterkere, og dermed godt egnet til pizza. Og det er vel først og fremst smak tråden skulle handle om, ikke fordøyelse. 

Anonymkode: 9eb44...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyllet skal jo alltid, uansett oppå osten. Hvis ikke blir det mer kokt enn stekt. 

Anonymkode: f93b6...e08

Jada, selvsagt.

Men om noen klarer å få rå sopp på pizza for lite stekt i ovnen, må det jo skyldes noe slikt som at den legges under osten (ellers skjønner jeg ikke at det er mulig å få til). Derfor presiseringen.

Anonymkode: 9eb44...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flein er godt på pizza. Bare spør juni anker Hansen. Men da må du i skauen eller på kirkegården da. 

Anonymkode: b181c...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Flein er godt på pizza. Bare spør juni anker Hansen. Men da må du i skauen eller på kirkegården da. 

Anonymkode: b181c...a86

Tror ikke du finner flein i skogen. Jeg har i alle fall aldri sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...