Gå til innhold

Etternavn på baby - så forbanna!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes at du har føyet deg fint med å akseptere ditt navn som mellomnavn. Vi alle vet jo at det er etternavnet som betyr mest.

Hvorfor mener svigermor og samboeren din at det er mer logisk at hans navn blir brukt? Er dette sånne gamle tradisjoner der det er mannen som betyr noe, og kvinnen ikke er en del av familien før hun selv bytter til hans etternavn?

Her hadde jeg ikke orket å diskutere mer. Du har vært den voksne her og latt han få viljen med etternavn for å bli ferdig med saken, så skal han til og med presse navnet ditt helt ut. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De velger ett, og sjansen er stor for St de velger det som det foreligger søknad på. 

Kansellere søknaden, TS og snu navnene. 

Fornavn hans som mellom, ditt som etternavn. 

Så kan han godta det, eller ikke få det med i det hele tatt. Du har vist deg generøs, han har vist seg motsatt. Da kan han ha det så greit. 

Anonymkode: 88748...548

Jeg hadde sendt inn ny søknad, med bare mitt eget etternavn, og så trenert det i seks måneder. Når han driver og konspirerer med svigermor er det ikke noe vits i å være grei, når du faktisk har det juridiske på din side. Dette er selvsagt slikt man bør bli enig om før man får barn, men det er jo litt seint nå. 

Anonymkode: 7b733...879

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noe å krangle om? Det er bare ett navn. Dere vil vel aldri bruke etternavn når dere snakker til barna likevel. Da blir jo kun fornavnet brukt. Etternavn er bare noe som vil stå på offisielle papirer.

Dere mødre har ikke enerett på hverken barnet eller etternavn. Dere er ikke viktigere enn far. Som en skriver at TS skal få bestemme fordi hun har fått gravid i 9 mnd, for noe tull. Hvor mange rettigheter skal dere mødre egentlig ha? Far bidro med å lage dette barnet og har like mye rettigheter.

Jeg håper far får bruke sitt etternavn som han vil, siden det er så utrolig viktig. Jeg trudde gener var viktigere enn ett etternavn.

Dere mødre en noen store egoistiske fjollete tullinger som ødelegger for dere selv. Dere ødelegger for fremtiden til andre damer også med de kravene dere stiller hele tiden.

Jeg håper det blir fler som reiser ril Danmark og får sæd av en ukjent mann der, da slipper fedre betale bidrag og å bli tråkket ned i gjørma av ego bitches.

Anonymkode: c00ce...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noe å krangle om? Det er bare ett navn. Dere vil vel aldri bruke etternavn når dere snakker til barna likevel. Da blir jo kun fornavnet brukt. Etternavn er bare noe som vil stå på offisielle papirer.

Dere mødre har ikke enerett på hverken barnet eller etternavn. Dere er ikke viktigere enn far. Som en skriver at TS skal få bestemme fordi hun har fått gravid i 9 mnd, for noe tull. Hvor mange rettigheter skal dere mødre egentlig ha? Far bidro med å lage dette barnet og har like mye rettigheter.

Jeg håper far får bruke sitt etternavn som han vil, siden det er så utrolig viktig. Jeg trudde gener var viktigere enn ett etternavn.

Dere mødre en noen store egoistiske fjollete tullinger som ødelegger for dere selv. Dere ødelegger for fremtiden til andre damer også med de kravene dere stiller hele tiden.

Jeg håper det blir fler som reiser ril Danmark og får sæd av en ukjent mann der, da slipper fedre betale bidrag og å bli tråkket ned i gjørma av ego bitches.

Anonymkode: c00ce...0ad

No må ikke du la bitterheten din gå ut over andre på KG. Er barn et sårt tema for deg? 

Jeg er på INGEN måte egoist, som jeg skrev lot jeg far få etternavnet, MEN han har ikke logget seg inn på altinn å godtatt dette, så får jeg vite igår at han har diskutert med svigermor om at han skal få mitt navn helt vekk? 

DET er ikke akseptabelt, dette mener jeg han skal diskutere med MEG, som er mor til barnet og ikke noen andre.

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er DU som har båret fram og født barnet deres! :) I tillegg til å ha et sjeldent etternavn..

Hvorfor i helvete skal samboeren din sette sin "signatur" på noe han ikke har slitt for å lage?

Stå på ditt!

Alle søskenbarna til mitt barn bærer det sjeldne navnet i min familie. Så jeg argumenterte også for at jeg ikke ville at vårt barn skulle skille seg ut fra søskenbarna..

Ditt navn er mer verdt, og kan i framtiden brukes i form av at ditt barn bruker det som sitt varemerke :) Det gjør en unik.

Anonymkode: 8b5d3...a7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også nevne at han ikke har tatt noe ansvar etter baby ble født. 

Han har ikke byttet en eneste bleie (helt alvorlig), ikke badet baby en eneste gang og han hører ikke baby når han sover og baby griner, så han har ikke stått opp med barnet en eneste gang. 

Han går også på guttekvelder og var å drakk når baby bare var noen dgr gammel. 

Dette spiller også inn på at jeg ikke ønsker å ha mitt navn helt vekk, ettersom det virker som han ikke er klar for papparollen. 

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et sjeldent etternavn som bare min familie bærer :) Og barnet mitt har fått dette til etternavn(etter mye kamp. Sambo fikk imidlertid ha sitt som mellomnavn. 

Familien hans omtalte alltid barnet vårt i hans etternavn før, så da skjønte jeg fort at "mellomnavn og etternavn" plasseringen hadde sitt å si.

Ikke finn på å koble mellom med ditt etternavn på denne måten "Olsen-sjeldennavn", for da blir ikke ditt etternavn beskyttet lengre, da andre inngifte i familien fritt kan ta "Olsen-sjeldennavn" til sitt :)

Om du likevel skulle oppleve at noen ikke blodslekt i fremtiden prøver å ta til seg navnet ditt, så må det godkjennes av alle i din familie som har dette etternavnet. Det er nok at EN nekter, så forblir etternavnet beskyttet. 

Anonymkode: 8b5d3...a7a

Du har misforstått navnereglene. Inngifte personer, samboere etc. kan ta deres beskyttede etternavn, det er ikke kun blodslekt som kan ta navnet.

Sitat

Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, samboerskap der man har bodd sammen i minst to år eller har felles barn, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold. Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for dokumentasjon.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Endre-navn/Frie-og-beskyttede-etternavn/

Anonymkode: 53fb6...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Det høres ikke ut som dette forholdet er liv laga. Ville endra navnet slik at ditt etternavn står sist.

Anonymkode: 53fb6...1a0

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått navnereglene. Inngifte personer, samboere etc. kan ta deres beskyttede etternavn, det er ikke kun blodslekt som kan ta navnet.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Endre-navn/Frie-og-beskyttede-etternavn/

Anonymkode: 53fb6...1a0

Da har du ikke fått med deg Kardashian saken. Black Shyna fikk ikke lov til å ta til seg det beskyttede etternavnet, da familien ikke samtykket til det :) 

Anonymkode: 8b5d3...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan også nevne at han ikke har tatt noe ansvar etter baby ble født. 

Han har ikke byttet en eneste bleie (helt alvorlig), ikke badet baby en eneste gang og han hører ikke baby når han sover og baby griner, så han har ikke stått opp med barnet en eneste gang. 

Han går også på guttekvelder og var å drakk når baby bare var noen dgr gammel. 

Dette spiller også inn på at jeg ikke ønsker å ha mitt navn helt vekk, ettersom det virker som han ikke er klar for papparollen. 

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Bytt til ditt etternavn, så slipper du at ungen har hans etternavn når du dumper han. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan også nevne at han ikke har tatt noe ansvar etter baby ble født. 

Han har ikke byttet en eneste bleie (helt alvorlig), ikke badet baby en eneste gang og han hører ikke baby når han sover og baby griner, så han har ikke stått opp med barnet en eneste gang. 

Han går også på guttekvelder og var å drakk når baby bare var noen dgr gammel. 

Dette spiller også inn på at jeg ikke ønsker å ha mitt navn helt vekk, ettersom det virker som han ikke er klar for papparollen. 

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Du bør absolutt trumfe i gjennom ditt nacn, i tilfelle det blir slutt en dag.

Anonymkode: 1ece0...2c9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett søknaden og ikke prat mer om det hele. Da får barnet automatisk ditt etternavn (men ikke si det til samboer da, at han har en tidsfrist ;) )

Han høres generelt ikke helt klar ut, og hvis han sitter og planlegger med sin mor at ditt navn skal fjernes helt så hadde jeg nok blitt trassig jeg også ja!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke fått med deg Kardashian saken. Black Shyna fikk ikke lov til å ta til seg det beskyttede etternavnet, da familien ikke samtykket til det :) 

Anonymkode: 8b5d3...a7a

Hva har amerikanske navneregler med Norge å gjøre?

Anonymkode: 7b733...879

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

No må ikke du la bitterheten din gå ut over andre på KG. Er barn et sårt tema for deg? 

Jeg er på INGEN måte egoist, som jeg skrev lot jeg far få etternavnet, MEN han har ikke logget seg inn på altinn å godtatt dette, så får jeg vite igår at han har diskutert med svigermor om at han skal få mitt navn helt vekk? 

DET er ikke akseptabelt, dette mener jeg han skal diskutere med MEG, som er mor til barnet og ikke noen andre.

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Svigermor kan dra til bloksberg. Tenk å blande seg inn i andre sine liv! 

Det er ditt og samboeren din sitt barn, og ikke svigermors. Så hun kan bare klappe helt igjen :)

I mitt til tilfelle så har jeg kuttet ut svigerfamilien, da de hele tiden har motarbeidet meg og drevet manipulering. Så jeg har gjort det klart for dem at de her ikke bestemmer en dritt. De har absolutt ingenting de skulle ha sagt :)

Synes synd på deg TS, og forstår deg..  Å sette barn til verden pleier som regel å være starten på konflikter med svigerfamilien. Dette har jeg selv erfart, for svigerfamilien satte straks i gang med å ta over og dominere over meg og barnebarnet.  Nå har de alle fått smekk på fingrene, og straff for oppførselen deres :) Det kostet dem meget dyrt Jan jeg love deg, og håper de angrer i dag.

Håper du får det som du vil tilslutt. Bare husk å allier deg med personer du vet har fått gjennomslag for sine sjeldne navn.

Anonymkode: 8b5d3...a7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ulrikke skrev:

Slett søknaden og ikke prat mer om det hele. Da får barnet automatisk ditt etternavn (men ikke si det til samboer da, at han har en tidsfrist ;) )

Han høres generelt ikke helt klar ut, og hvis han sitter og planlegger med sin mor at ditt navn skal fjernes helt så hadde jeg nok blitt trassig jeg også ja!

Støtter denne :) Om dette viser seg å stemme.

Forholdet kan gå i dass, TS. Så lenge samboeren din er så illojal som han ser ut til å være. Han tramper deg ned sammen med sin mor, som om du ikke er noe verdt. Slikt er bare uakseptabelt! Du har vært den som har gjort den hardeste jobben, og burde settes pris på:) Det er jo du som har båret fram et liv og født det. Samboeren din har ikke ofret en dritt eller kjent på smerter.. 

Anonymkode: 8b5d3...a7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er min feil, jeg så ikke at det var samme AB som hadde svart seg selv :fnise:

Sånn går det når x antall tusen brukere absolutt må ha samme brukernavn. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stygt å nekte deg å delta i etternavnet helt ved å ta deg vekk som mellomnavn. Det riktige her er to etternavn med bindestrek, hans kan stå bakerst men begge teller. En seriøs prat med far er på sin plass, både om navn og hvordan han blir hjernevasket av svigermor. 

 

Anonymkode: b8853...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Neinøff skrev:

Og når barna er større et det far som snekrer den spesialtilpassede star wars senga, lærer ungen fotball, tar med på topptur.. likevel får ungen.. mors etternavn?

Det er da ingen selvfølge at far gjør det.

Anonymkode: f637b...ec4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er usjarmerende å hete "Hansen" f.eks. Hvorfor vil samboeren din baby så vondt? 

Det var da svært så dramatisk. :rolleyes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...