Gå til innhold

Er det fritt sykehusvalg i psykiatrien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er fritt sykehusvalg i psykiatrien? Jeg kunne gjerne tenkt meg medikamentfri behandling, men i helseregionen jeg tilhører ekskluderes psykoselidelser fra tilbudet om medikamentfri behandling. Jeg ser at i andre helseregioner blir man prioritert dersom man har en psykoselidelse. Er det noe mulighet for at jeg kan søkes inn til medikamentfri behandling ved DPS eller psykiatrisk sykehus i en annen helseregion?

Anonymkode: 76fd3...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, fritt sykehusvalg gjelder for psykiatrien også. Så lenge det ikke er snakk om akutt-behandling, ved akutt behandling har ingen fritt sykehusvalg, verken i somatikk eller psykiatri. Men ja, man kan søke seg inn til det DPSet man ønsker, eller avdelingen når det kommer til poliklinisk behandling og planlagt innleggelse

Anonymkode: 7ab6a...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det

Anonymkode: 6feda...06f

Hvorfor svarer du på noe du ikke har peiling på? Jeg tilhører vanligvis helseregionen Helse Midt-Norge, men i August 2016 flyttet jeg sørover for en liten periode og da tilhørte jeg Helse Sør-Øst. Likevel fikk jeg fortsette behandlingen på DPS der, alt de trengte var en henvisning fra min tidligere DPS i Midt-Norge. Jeg hadde ikke meldt flytting eller noe, så bosted mitt sto fortsatt i Midt-Norge.

Så ja, du har fritt sykehusvalg i hele tiden. Du trenger bare en henvisning i fra tidligere DPS.

 

Anonymkode: 1b23a...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du på noe du ikke har peiling på? Jeg tilhører vanligvis helseregionen Helse Midt-Norge, men i August 2016 flyttet jeg sørover for en liten periode og da tilhørte jeg Helse Sør-Øst. Likevel fikk jeg fortsette behandlingen på DPS der, alt de trengte var en henvisning fra min tidligere DPS i Midt-Norge. Jeg hadde ikke meldt flytting eller noe, så bosted mitt sto fortsatt i Midt-Norge.

Så ja, du har fritt sykehusvalg i hele tiden. Du trenger bare en henvisning i fra tidligere DPS.

 

Anonymkode: 1b23a...6b0

Jeg svarte at jeg ikke trodde det. Har kun erfaring med den akutte delen av psyk. Trenger ikke å svare så frekt vel ? Eller er deg psykdommen din som får deg til å være slem ? 

Anonymkode: 6feda...06f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte at jeg ikke trodde det. Har kun erfaring med den akutte delen av psyk. Trenger ikke å svare så frekt vel ? Eller er deg psykdommen din som får deg til å være slem ? 

Anonymkode: 6feda...06f

Slem? Mener du at jeg er slem når jeg bare svarer på svaret ditt? Da er du jammen meg hårsår. Jeg har på ingen måte vært ufin i mot deg, men reagerte bare på at du skulle svare på noe du ikke visste noe om. Det blir så teit når folk bare kommer inn et forum om å ikke svarer på noe som ikke er riktig. Da mener jeg at man heller kan la være. 

Hvorfor trekker du inn psykdommen min her? Er den i det hele tatt relevant i denne saken? Vet du om jeg er psyk eller ikke? Jeg trakk bare inn min erfaring for å vise TS at det er fritt sykehusvalg her i landet. Du må også huske på at man ikke trenger å være psyk for å gå i behandling til DPS, så det å anta at jeg har en psykdom er frekt. Jeg har ingen psykdom, men hadde en periode der jeg bare trengte å prate med en fagperson for å bli tryggere på meg selv.

 

Anonymkode: 1b23a...6b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen friske folk går på DPS, ergo du er psyk. 

Anonymkode: 6feda...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har det. Men usikker på om du mister retten på å få dekket pendling.. om du velger en behandlingsplass laaangt unna også søker du økonomisk støtte til transport, siden behandlingsstedet er så langt unna. 

Anonymkode: d1f07...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen friske folk går på DPS, ergo du er psyk. 

Anonymkode: 6feda...06f

Hvorfor er du så opptatt av det? 

Det er en uting å svare bare for å svare når man ikke har peiling. 

Anonymkode: 5ac98...cb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen friske folk går på DPS, ergo du er psyk. 

Anonymkode: 6feda...06f

jeg er frisk og gikk der etter en krisereaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror fastlegen kan søke deg direkte til ønsket sykehus når behandlingen du ønsker ikke fins ved sykehus/DPS du sokner til.

Anonymkode: 60b42...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, minister-mio skrev:

jeg er frisk og gikk der etter en krisereaksjon.

Da var du psyk når du gikk. Akkurat sol. Pr du er forkjøla, syk da- frisk nå

Anonymkode: 6feda...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da var du psyk når du gikk. Akkurat sol. Pr du er forkjøla, syk da- frisk nå

Anonymkode: 6feda...06f

nei, var og er frisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var du psyk når du gikk. Akkurat sol. Pr du er forkjøla, syk da- frisk nå

Anonymkode: 6feda...06f

Du kommer med mange merkelige påstander som ikke stemmer. Hva er egentlig hensikten på å svare på spørsmål som man ikke vet svaret på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen friske folk går på DPS, ergo du er psyk. 

Anonymkode: 6feda...06f

I alle dager. Jeg går da ikke rundt å tenker på at jeg er hverken syk eller psyk, selv om jeg går på DPS, har astma og lavt stoffskifte. Når man klarer seg i hverdagen, men trenger hjelp enten som samtaler eller medisiner så synes jeg det er drøyt å slenge etter folk at man er psyk/syk. 

Hvem er egentlig frisk? Finnes det virkelig noen som ikke har noen som helst plager? 

Anonymkode: 02b24...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har sykdommer, så er du jo syk. De som har kreft har kreft selv om de er på sykehuset å får behandling. 

Alt jeg sier at uansett om hvilken somatisk eller psyk avd man mottar behandling på så  tilsier jo det at man til syk/psyk. 

Friske folk mottar ikke behandling. Be terapeuten din prate litt om selvinnsikt neste gang du er der. 

Anonymkode: 6feda...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du har sykdommer, så er du jo syk. De som har kreft har kreft selv om de er på sykehuset å får behandling. 

Alt jeg sier at uansett om hvilken somatisk eller psyk avd man mottar behandling på så  tilsier jo det at man til syk/psyk. 

Friske folk mottar ikke behandling. Be terapeuten din prate litt om selvinnsikt neste gang du er der. 

Anonymkode: 6feda...06f

Man kan gå på DPS/psykolog f.eks fordi man har suicidale barn, shizofren ektemann osv. For å sortere tanker og følelser knyttet til å være en omsorgsperson i en krevende relasjon. Dvs. ikke syk selv..

Anonymkode: 5e43c...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...