Gå til innhold

Ungdom som legger seg altfor sent

Fremhevede innlegg

Skrevet
På ‎13‎.‎01‎.‎2018 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare kommentere siden noen snakker om omsorgssvikt... Datteren min på 10 år sovner vanligvis ikke før 22-23-tiden... Og det var faktisk verre før! Jeg har prøvd alt, men hun ligger bare helt stille og lys våken i sengen sin :S 

Anonymkode: 88479...feb

Ja, men du har jo grenser for barnet.. At hun ligger i sengen på rommet sitt er jo en vesentlig ting.. Hos oss har hun fått bestemme leggetid selv siden... ja, så lenge jeg kan huske.

På ‎13‎.‎01‎.‎2018 den 6.49, xinnia skrev:

Ikke glem at det er tenåringer dere prater om- at ei jente på 13-15 år er svimete, trøtt og grinete kan også være hormonelt .. just sayin 

Hun har alltid vert trøtt og sliten.. Husker da hun var mindre.. hang over leksene og uffet seg fordi hun var trøtt.. lå å vrei seg i sofaen om kvelden, men ingen fortalte henne at hun skulle gå å legge seg... Etter gjentatte krangler med samboer om dette så ga jeg meg.. Tenkte.. ikke mitt barn, ikke min sak... dette har ikke jeg noe med... Kun når det har vert kun meg og jenta i hus, har jeg vert streng og sendt henne i seng...   I en liten periode rundt 10 års alderen var de strenge på leggetiden, men så sklei det ut etter to-tre uker..

Anonymkode: 688b5...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 11.1.2018 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Stedatteren min på 13 legger seg veldig sent om kveldene. gjerne mellom 23-24.. Hun er trøtt og sur om ettermiddagene og det er tydelig når hun gjør lekser at hun ikke får med seg så mye av undervisningen på skolen.. Leksene tar lang tid og hun skjønner ikke noe av det som står i oppgavene..

Jeg har prøvd å si til min mann, jentas mor og til jenta selv flere ganger at hun trenger søvn for å fungere.. Ingen hører på meg, og kveldene blir senere og senere.. Hvorfor hører de ikke på meg? Jeg blir sprø av å sitte å se på at jenta slites ut.. Kan jeg snakke med noen andre om dette?

Hva sier læreren da? På foreldresamtale med vår 13-åring var leggetider ett av temaene lærer tok opp fordi det er så utrolig viktig for skolegangen. Vi ble oppfordret til å få ungene seng senest i 22-tiden og det ble poengtert at en del av elevene la seg 23, noe som var problematisk for skolen på grunn av trøtte unger.

Anonymkode: 6e439...cc2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier læreren da? På foreldresamtale med vår 13-åring var leggetider ett av temaene lærer tok opp fordi det er så utrolig viktig for skolegangen. Vi ble oppfordret til å få ungene seng senest i 22-tiden og det ble poengtert at en del av elevene la seg 23, noe som var problematisk for skolen på grunn av trøtte unger.

jeg vet ikke.. Har holdt meg litt unna temaet pga. mye krangling..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet ikke.. Har holdt meg litt unna temaet pga. mye krangling..

Uff så slitsomt, særlig når man ikke har stemmerett. Jeg husker faktisk at jeg og mannen fikk kritikk fra moren til stedatteren min fordi hun måtte legge seg tidligere i den alderen der enn hun gjorde hjemme. Hun mente 13-åringer skulle bestemme sånt selv, for det hadde hun og datteren blitt enig om. Jeg er ikke i tvil om at her er det mye dårlig samvittighet ute og går, og barn som spiller på det og setter foreldrene opp mot hverandre. Barn man har felles har ikke den muligheten og det er lettere å ha en god oppfølging på alle måter.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff så slitsomt, særlig når man ikke har stemmerett. Jeg husker faktisk at jeg og mannen fikk kritikk fra moren til stedatteren min fordi hun måtte legge seg tidligere i den alderen der enn hun gjorde hjemme. Hun mente 13-åringer skulle bestemme sånt selv, for det hadde hun og datteren blitt enig om. Jeg er ikke i tvil om at her er det mye dårlig samvittighet ute og går, og barn som spiller på det og setter foreldrene opp mot hverandre. Barn man har felles har ikke den muligheten og det er lettere å ha en god oppfølging på alle måter.

Jeg er nøye på leggerutiner med egne barn.. Riktignok mindre barn, men nærmer seg alderen denne jenta var på da jeg flyttet inn...  Helt utrolig at de kunne sitte å spise kveldsmat klokken elleve før de skulle i barnehagen dagen etterpå.. Gjerne fra tidlig til veldig sent også... Våre fellesbarn, som jeg tar ansvaret for leggingen av, fikk være oppe til så sent.. på nyttårsaften, og noen dager i romjulen...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nøye på leggerutiner med egne barn.. Riktignok mindre barn, men nærmer seg alderen denne jenta var på da jeg flyttet inn...  Helt utrolig at de kunne sitte å spise kveldsmat klokken elleve før de skulle i barnehagen dagen etterpå.. Gjerne fra tidlig til veldig sent også... Våre fellesbarn, som jeg tar ansvaret for leggingen av, fikk være oppe til så sent.. på nyttårsaften, og noen dager i romjulen...

Ja det er helt utrolig at noen har hjerte til å la barnehagebarn legge seg like sent som voksne, helt vilt. Og det er jo egentlig en litt absurd situasjon å ha barn i huset som man ikke kan ta vare på som man ønsker, og som de trenger, fordi det ikke er ens egne. Jeg for min del hadde ikke godtatt at faren vanskjøttet barnet sitt på den måten for husfredens skyld, men det er mulig du har gitt opp etter så lang tid.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er du sammen med en mann du mener (dine egne ord) bedriver med omsorgsvikt?

Du er like illle som læreren, til og med verre. Skam Deg.

over 6 år også har du ikke giddi gjort noe?

Anonymkode: 4090a...de4

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

eg for min del hadde ikke godtatt at faren vanskjøttet barnet sitt på den måten for husfredens skyld, men det er mulig du har gitt opp etter så lang tid.

Ikk jeg heller.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du sammen med en mann du mener (dine egne ord) bedriver med omsorgsvikt?

Hvorfor siterer du meg? Jeg er ikke ts.

Og den bastante tonen kan du spare deg. «Skam deg?» Hvem sier sånt? Før du har levd i en famile med våre og dine, stebarn og mødre som rotter seg sammen og et mannfolk som står med tøffelen i hånda mellom barken og veden kan du ganske enkelt holde deg til mer moderate uttalelser, for du aner ikke hvor vanskelig det kan være å stå i noe sånt. Takker Gud for at de årene er over for min del og at stebarnet er blitt voksen.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor siterer du meg? Jeg er ikke ts.

Og den bastante tonen kan du spare deg. «Skam deg?» Hvem sier sånt? Før du har levd i en famile med våre og dine, stebarn og mødre som rotter seg sammen og et mannfolk som står med tøffelen i hånda mellom barken og veden kan du ganske enkelt holde deg til mer moderate uttalelser, for du aner ikke hvor vanskelig det kan være å stå i noe sånt. Takker Gud for at de årene er over for min del og at stebarnet er blitt voksen.

Ja jeg sier skam, det å snu ryggen til en jente som trenger hjelp, fordi man ikke vil krangle?

Hvis du virkelig mener at dette er omsorgsvikt hvorfor er du sammen med en slik mann?

Stakkars jente hun har sviktet av samtlige i livet sitt, foreldre, stemor og skolen.

Så ja skam på foreldrene, skam på stemor og skam på lærer/skolen for vannskjøttet jentungen!

Dette kommer antagelgvis ha en stor innvirkning på henne i voksen liv, i tilegg til nå.

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja jeg sier skam, det å snu ryggen til en jente som trenger hjelp, fordi man ikke vil krangle?

Hvis du virkelig mener at dette er omsorgsvikt hvorfor er du sammen med en slik mann?

Stakkars jente hun har sviktet av samtlige i livet sitt, foreldre, stemor og skolen.

Så ja skam på foreldrene, skam på stemor og skam på lærer/skolen for vannskjøttet jentungen!

Dette kommer antagelgvis ha en stor innvirkning på henne i voksen liv, i tilegg til nå.

"blitt

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det veldig vanskelig for deg å oppfatte at jeg ikke er ts? Følgelig er jeg heller ikke sammen med hennes mann eller en mann som bedriver omsorgssvikt. Jeg og mannen min sto sammen om leggetider som sagt. Vet ikke hvordan jeg skal forklare dette mer tydelig.:klo:

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det veldig vanskelig for deg å oppfatte at jeg ikke er ts? Følgelig er jeg heller ikke sammen med hennes mann eller en mann som bedriver omsorgssvikt. Jeg og mannen min sto sammen om leggetider som sagt. Vet ikke hvordan jeg skal forklare dette mer tydelig.:klo:

Det spiller ikke noe rolle hvem du er, men skam på ts, skam på foreldre og skam på lærere/skolen. som har sviktet denne stakkars jentungen som vi snakker om i denne tråden. vet ikke hvordan jeg skal forklare det mer tydelig, når du ikke klarer å skjønne at selvsagt handler om jentungen det er snakk om tråden, er det mulig å ikke klare å forstå det?

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør du deg dum eller?

Det er da ikke vanskelig å skjønne at bruker snakker om TS, og ikke din sitausjon, er det mulig..?

Tydeligvis..

Anonymkode: c7da6...683

• Liker 2
Skrevet
På 11.1.2018 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Stedatteren min på 13 legger seg veldig sent om kveldene. gjerne mellom 23-24.. Hun er trøtt og sur om ettermiddagene og det er tydelig når hun gjør lekser at hun ikke får med seg så mye av undervisningen på skolen.. Leksene tar lang tid og hun skjønner ikke noe av det som står i oppgavene..

Jeg har prøvd å si til min mann, jentas mor og til jenta selv flere ganger at hun trenger søvn for å fungere.. Ingen hører på meg, og kveldene blir senere og senere.. Hvorfor hører de ikke på meg? Jeg blir sprø av å sitte å se på at jenta slites ut.. Kan jeg snakke med noen andre om dette?

Luft det med Barnevernskontoret og læreren.

Anonymkode: a2292...22e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har laget mange krangler pga. dette.. tro meg.. Og ett hjem med foreldre og steforeldre som krangler hele tiden er heller ikke optimalt. Eller verre.. At stemor som har vert i livet  hennes siden barnehagealder og som bryr seg veldig om jenta flytter ut er vell heller ikke barnets beste i denne situasjonen..  Jeg har gjort mye! Jeg har gått så langt at jeg har kritisert hennes mor, som jeg har ett betent forholdt til fra før.. Jeg har snakket med far og datter sikkert 100 ganger, og forklart inn med teskje, hvorfor hun trenger å legge seg tidligere..

Det er ikke på min plass å ta inn offentlige etater.. Da skjærer mitt forhold med sin far seg..

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke på min plass å ta inn offentlige etater.. Da skjærer mitt forhold med sin far seg..

WOW, så mannen er viktigere en barnet.

Skam deg,virkelig!

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

WOW, så mannen er viktigere en barnet.

Skam deg,virkelig!

det har jeg ikke skrevet

• Liker 1
Skrevet (endret)

Siden du har prøvd så lenge og ingenting fungerer...send bekymringsmelding til barnevernet. Anonymiser den om du vil. De kommer ikke til å ta jenta fra foreldrene, men de kommer til å kalle inn begge foreldre på en samtale..derfra vil de gi tips og råd om hvordan de skal håndtere dette. De trenger å forstå alvoret og konsekvensene dette har for barnet, og det hjelper kanskje for dem å få høre det direkte og ufiltrert fra fagfolk. Å få barnevernet på nakken er også nokså skremmende så kanskje det gir dem et realt spark bak. For det virker som de trenger det! 

Endret av Sizz-
Skrevet

Ser ut som du ikke har sett svaret mitt:

Kontakt helsesøster. Hun kan ta en prat med jenten/familien om at hun virker trøtt uten å engang nevne deg.

Anonymkode: b1953...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...