Gå til innhold

Ungdom som legger seg altfor sent

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun har ikke gjort noe som helst,enn å hinte til stemor flere ganger om anbefalte leggetider,

dette har tydeligvis vært et problem i værtfall siden hun var 7 år da ts flyttet inn.

Hvorfor har ingen andre lærere gjort noe enda? 

Dette har pågått i minst 6 år, og foreldrene bryr seg ikke, hvem er det som ansvar da?

Lærer kan innkalle til møter, dra inn andre distanser for å prøve å hjelpe barnet, så hvorfor har de ikke gjort det?

Når elev ikke for med seg så mye i timene, og tillegg har blitt utredet, og kommet fram til at det ikke lære/dysleski/adhd ol.

Og hvorfor er det feil å påpeke? 

At lærere har et ansvar?

Det har de alltid uansett om foreldre bryr seg eller ikke.

Anonymkode: 4090a...de4

Og læreren til jenta idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Det var da veldig så på hugget du var i dag, da. Jeg synes bare ikke det var et alvorlig brudd på taushetsplikten, jeg aner ikke hva hun har gjort eller ikke. Du trenger å ta deg en joggetur for å få ut litt krutt ;)

Og du var da veldig på hugget med hersketeknikk. 

Jeg synes heller ikke det er greit å prate slikt om en elev på en sosial arena. Slike bekymringer, dersom det faktisk er reelle bekymringer, bør tas gjennom skolen og direkte med barnets foreldre. 

Anonymkode: e150c...944

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Høres mer ut som hun sliter med lærevansker. dysleksi, lese og skrivevansker.

Ermm... NEI. Jente legger seg ALT for seint og jeg mener dette er omsorgsvikt. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe så uprofesjonelt av denne læreren. 

Uprofesjonelt? Hun har jo jente på skolen hele dagen og merke nok at hun sliter.. nok på grunn av tafatt foreldre som gif ikke fæn. Min 12 åring er i seng kl 21 ellers klarer han ikke dagen.  13 og legger seg midnatt? Hva egentlig feiler noen foreldre?

Anonymkode: ad6d7...e19

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Uprofesjonelt? Hun har jo jente på skolen hele dagen og merke nok at hun sliter.. nok på grunn av tafatt foreldre som gif ikke fæn. Min 12 åring er i seng kl 21 ellers klarer han ikke dagen.  13 og legger seg midnatt? Hva egentlig feiler noen foreldre?

Hva egentlig feiler noen lærer?

Når de vet at foreldrene ikke bryr seg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med helsesøster om jeg var deg (det hadde jeg også gjort som lærer. Skjønner ikke helt hva denne læreren tenker på som ikke har prøvd det). Du kan til og med gjøre det "anonymt". 

Anonymkode: b1953...d3a

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vet ikke helt om jeg tror helt på det.

Jeg er enig i dette. Når hun ikke skjønner noe av det som står i oppgavene er det nok ikke bare det at hun ikke får med seg innholdet i undervisningen som er problemet. Det er ikke så vanskelig for elevene å komme gjennom fagstoffet på dette nivået. Jeg ville ha vært forsiktig med å avfeie det med at manglende søvn er eneste årsak til at hun ikke henger med. Hvordan er det egentlig du, TS, kan tillate deg selv å være så skråsikker på at det ikke er noe annet som ligger til grunn? Selv om søvnen er viktig å ta tak i kan man ikke ignorere andre forhold heller. Man bør ikke forvente at en tidligere leggetid er en vidunderkur for hvor bra hun gjør det på skolen. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva egentlig feiler noen lærer?

Når de vet at foreldrene ikke bryr seg.

Da burde dette blitt anmeldt da foreldrene klarer ikke å ta vare på ungen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er uprofesjonelt å ta det på en arena lignende en syklubb til stemor. Dette bør tas via skolen direkte med foreldrene. Noe annet er uakseptabelt. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da burde dette blitt anmeldt da foreldrene klarer ikke å ta vare på ungen. 

Og hvem mener du skal gjøre det?

Foreldrene selv?

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i dette. Når hun ikke skjønner noe av det som står i oppgavene er det nok ikke bare det at hun ikke får med seg innholdet i undervisningen som er problemet. Det er ikke så vanskelig for elevene å komme gjennom fagstoffet på dette nivået. Jeg ville ha vært forsiktig med å avfeie det med at manglende søvn er eneste årsak til at hun ikke henger med. Hvordan er det egentlig du, TS, kan tillate deg selv å være så skråsikker på at det ikke er noe annet som ligger til grunn? Selv om søvnen er viktig å ta tak i kan man ikke ignorere andre forhold heller. Man bør ikke forvente at en tidligere leggetid er en vidunderkur for hvor bra hun gjør det på skolen. 

Neida men så er det dette med å tro det verste og mer kompliserte før man prøver enkle grep. Her har foreldrene jo ikke vurdert søvnmangel en gang. Å begynne i det små og heller jobbe seg opppver tror jeg er en mye bedre løsning enn å komplisere problemet med en gang. Dette har jo pågått i flere år så syns det er rart at foreldrene ikke har vurdert dette med søvn i det hele tatt jeg. Ihvertfall når lærer har påpekt det og sier ungen er trøtt om dagene og ikke greier å konsentrere seg. 

Noe sier meg at dette handler om dprlig samvittighet fra foreldrenes side fordi barnet er skilsmissebarn. At de lar henne sitte oppe lengre og ikke mase og gjøre livet mer vanskelig for henne enn det er fra før. Det er gabske typisk. Så det er jo noe de burde ta med i vurderingen syns jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Lærere til mine stebarn snakker til meg på samme linje som med foreldre. Hvis ungene sliter med noe, glemmer gymtøy, sover for lite , har ikke gjort lekser så får jeg beskjed. Vi har aldri sett det som brutt taushetsplikt. er bare tmkknemmelige for sånne beskjed. 

Anonymkode: d9838...e14

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Læreren snakker til deg som er stemor?

Brytt på taushetsplikten ja.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en dårlig lærer, hvorfor snakker hun med deg, som er stemor og hinter til deg?

Brutt på taushetplikten, og utrolig feigt, slik tar man opp direkte opp med foreldre.

Ikke som sladrekjerringer i en syklubb.

Anonymkode: c7da6...683

Dere to virker på meg som bitre på stemødre og ikke takler tanken på at en annen kvinne deltar, engasjerer seg og blir inkudert i omsorgen foe barna deres. Just sayin..

Anonymkode: 8dec2...8aa

• Liker 3
Skrevet

Det er et problem her også. Nå er jenta 15 år og jeg tenker at hun nå i alle fall er nær alderen for å faktisk bestemme selv. Men både mammaen og pappaen til stebarna snakker varmt om søvn og viktigheten av det,men holder seg ikke til det i praksis. Da jeg ble kjent med samboeren husker jeg en kveld jeg var på besøk. Barna gikk i 1., 5. og 7.klasse. De to yngste leste fortsatt på senga kl 22 og 7.klassingen leste på senga kl 23. De andre har fått gode kveldsrutiner nå,men eldste har alltid fått styre på helt selv. Allerede fra 8.klasse fikk hun bestemme leggetid helt selv,og fra da av har hun vært oppe til både kl 23 og 24. Og hun er definitivt trøtt. Eller,hun henger i alle fall ikke med på hva som skjer rundt seg i verden. Maken til svimete og "utenfor" jente skal man lete lenge etter. Veldig frustrerende. 

Anonymkode: 37a1a...112

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et problem her også. Nå er jenta 15 år og jeg tenker at hun nå i alle fall er nær alderen for å faktisk bestemme selv. Men både mammaen og pappaen til stebarna snakker varmt om søvn og viktigheten av det,men holder seg ikke til det i praksis. Da jeg ble kjent med samboeren husker jeg en kveld jeg var på besøk. Barna gikk i 1., 5. og 7.klasse. De to yngste leste fortsatt på senga kl 22 og 7.klassingen leste på senga kl 23. De andre har fått gode kveldsrutiner nå,men eldste har alltid fått styre på helt selv. Allerede fra 8.klasse fikk hun bestemme leggetid helt selv,og fra da av har hun vært oppe til både kl 23 og 24. Og hun er definitivt trøtt. Eller,hun henger i alle fall ikke med på hva som skjer rundt seg i verden. Maken til svimete og "utenfor" jente skal man lete lenge etter. Veldig frustrerende. 

Anonymkode: 37a1a...112

Det er utrolig frustrerende som stemor å sitte å se på at barna sliter pga. mangel på struktur og veiledning fra foreldrene.. men å blande seg, det må man for guds skyld ikke gjøre..

Anonymkode: 688b5...bbf

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 11.1.2018 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Dette har de faktisk testet henne for, og det er ikke noe i veien der.. jeg bare ristet på hodet da de gikk inn for å få testet henne, fordi jeg vet at jenta mangler ro og søvn i hverdagen..  Jeg forstår ikke hvordan foreldrene kan overse det..

Da jeg og samboer ble sammen, ar jenta 7, og de satt ofte og spiste kveldsmat i 22-30-23.00 tiden... så dette har pågått lenge

Anonymkode: 688b5...bbf

En 13-åring som legger seg 23 syns jeg ikke er så særlig ille, men en 7 åring som fortsatt er oppe 22.30-23.00 (!!!) er jo helt grusomt. Så hun må jo ha slitt med kronisk søvnunderskudd siden hun var liten. En 7-åring går jo i første/andre klasse og det må jo ha vært tortur å sitte på skolen da. Ikke konsentrert seg, ikke følgt med godt nok og nå får man merke konsekvensen av uvanene som har vært der siden hun var liten. Jeg hadde rimelig forbannet hvis jeg var deg. Du kan snakke med læreren, med helsesøster, med familiekontoret, familievernkontoret eller barnevernet?

Endret av SesameStreet
Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet said:

En 13-åring som legger seg 23 syns jeg ikke er så særlig ille, men en 7 åring som fortsatt er oppe 22.30-23.00 (!!!) er jo helt grusomt. Så hun må jo ha slitt med kronisk søvnunderskudd siden hun var liten. En 7-åring går jo i første/andre klasse og det må jo ha vært tortur å sitte på skolen da. Ikke konsentrert seg, ikke følgt med godt nok og nå får man merke konsekvensen av uvanene som har vært der siden hun var liten. Jeg hadde rimelig forbannet hvis jeg var deg. Du kan snakke med læreren, med helsesøster, med familiekontoret, familievernkontoret eller barnevernet?

Lærere har jo visst om dette i 6 år, hvorfor skulle de plutselig begynne å bry seg nå?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærere har jo visst om dette i 6 år, hvorfor skulle de plutselig begynne å bry seg nå?

Læreren har visst at hun er trøtt, men det kan være at de ikke detaljene rundt hvor ille det faktisk har vært og hvorfor hun har vært trøtt. 

Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet said:

Læreren har visst at hun er trøtt, men det kan være at de ikke detaljene rundt hvor ille det faktisk har vært og hvorfor hun har vært trøtt. 

Og det er en unskyldning for å ikke gjøre noe som helst?

Skrevet

Ikke glem at det er tenåringer dere prater om- at ei jente på 13-15 år er svimete, trøtt og grinete kan også være hormonelt .. just sayin 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare kommentere siden noen snakker om omsorgssvikt... Datteren min på 10 år sovner vanligvis ikke før 22-23-tiden... Og det var faktisk verre før! Jeg har prøvd alt, men hun ligger bare helt stille og lys våken i sengen sin :S 

Anonymkode: 88479...feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...