Gå til innhold

Ungdom som legger seg altfor sent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedatteren min på 13 legger seg veldig sent om kveldene. gjerne mellom 23-24.. Hun er trøtt og sur om ettermiddagene og det er tydelig når hun gjør lekser at hun ikke får med seg så mye av undervisningen på skolen.. Leksene tar lang tid og hun skjønner ikke noe av det som står i oppgavene..

Jeg har prøvd å si til min mann, jentas mor og til jenta selv flere ganger at hun trenger søvn for å fungere.. Ingen hører på meg, og kveldene blir senere og senere.. Hvorfor hører de ikke på meg? Jeg blir sprø av å sitte å se på at jenta slites ut.. Kan jeg snakke med noen andre om dette?

Anonymkode: 688b5...bbf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres mer ut som hun sliter med lærevansker. dysleksi, lese og skrivevansker.

Anonymkode: 4090a...de4

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres mer ut som hun sliter med lærevansker. dysleksi, lese og skrivevansker.

Dette har de faktisk testet henne for, og det er ikke noe i veien der.. jeg bare ristet på hodet da de gikk inn for å få testet henne, fordi jeg vet at jenta mangler ro og søvn i hverdagen..  Jeg forstår ikke hvordan foreldrene kan overse det..

Da jeg og samboer ble sammen, ar jenta 7, og de satt ofte og spiste kveldsmat i 22-30-23.00 tiden... så dette har pågått lenge

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har de faktisk testet henne for, og det er ikke noe i veien der.. jeg bare ristet på hodet da de gikk inn for å få testet henne, fordi jeg vet at jenta mangler ro og søvn i hverdagen..  Jeg forstår ikke hvordan foreldrene kan overse det..

Da jeg og samboer ble sammen, ar jenta 7, og de satt ofte og spiste kveldsmat i 22-30-23.00 tiden... så dette har pågått lenge

Herregud. Nesten på grensen til omsorgssvikt spør du meg. Har noen andre reagert på dette eller ee det kun du aom har sagt noe? Det kan hjelpe noen ganger at andre sier noe, feks mor eller far til kjæresten din. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Sånt blir jeg så opprørt over! 

Merkelig at de ikke vil høre på deg! Grav fram noen studier om prestasjoner og søvn og vis det til alle, både de voksne og jenta selv. Kanskje det hjelper? Ellers er det jammen ikke mye du kan gjøre! Snakke med læreren eventuelt? Spørre om hun virker trøtt i timen? Kanskje hvis jenta får det fra lærern så hjelper det litt? 

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

vet ikke helt om jeg tror helt på det.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Sånt blir jeg så opprørt over! 

Merkelig at de ikke vil høre på deg! Grav fram noen studier om prestasjoner og søvn og vis det til alle, både de voksne og jenta selv. Kanskje det hjelper? Ellers er det jammen ikke mye du kan gjøre! Snakke med læreren eventuelt? Spørre om hun virker trøtt i timen? Kanskje hvis jenta får det fra lærern så hjelper det litt? 

Jeg har fått hint med læreren (vi er bekjente i samme klubb) om at hun er trøtt.. "(overrasket) Er hun fortsatt våken så sent?", "Det er flere i klassen som er veldig trøtte om dagene (mens hun ser på meg med store øyne)" og hun har antydet anbefalt leggetid flere ganger...

• Liker 1
Skrevet

Det er utrolig viktig for barnets utvikling at det for nok søvn. Hvorfor skal de absolutt ha jenta oppe så sent? Det er jo bare så vidt jeg er oppe så sent sjøl (er bare 26 men liker å legge meg 22-22.30 tiden). 

Syns det grenser til omsorgssvikt jeg altså. Dette kan gå ut over jenta senere i livet i form av dårlig motivasjon på skolen, vansker for å lære nye ting siden hun ikke har lært viktigheten med søvn for å prestere osv. Vanskelig når foreldrene nekter å høre.

Anonymkode: 58732...698

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fått hint med læreren (vi er bekjente i samme klubb) om at hun er trøtt.. "(overrasket) Er hun fortsatt våken så sent?", "Det er flere i klassen som er veldig trøtte om dagene (mens hun ser på meg med store øyne)" og hun har antydet anbefalt leggetid flere ganger...

Læreren snakker til deg som er stemor?

Brytt på taushetsplikten ja.

• Liker 8
Skrevet

For en dårlig lærer, hvorfor snakker hun med deg, som er stemor og hinter til deg?

Brutt på taushetplikten, og utrolig feigt, slik tar man opp direkte opp med foreldre.

Ikke som sladrekjerringer i en syklubb.

Anonymkode: c7da6...683

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en dårlig lærer, hvorfor snakker hun med deg, som er stemor og hinter til deg?

Brutt på taushetplikten, og utrolig feigt, slik tar man opp direkte opp med foreldre.

Kanskje de så på det som eneste utvei da foreldrene bare bare gir faen? Stemor er også en omsorgsperson.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo tydeligvis vært et tema tidligere, da, siden hun sa "enda". Det må da kunne sies en setning om noe så lite personlig som søvn uten at dere roper opp om taushetsplikt! Mulig det rent juridisk er brudd, men ærlig talt! 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Sizz- said:

Kanskje de så på det som eneste utvei da foreldrene bare bare gir faen? Stemor er også en omsorgsperson.

Lærer har faktisk mulighet til å dra inn andre instanser.

Men hun gidder nok ikke, for mye jobb.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Ulla Ullsokk said:

Det har jo tydeligvis vært et tema tidligere, da, siden hun sa "enda". Det må da kunne sies en setning om noe så lite personlig som søvn uten at dere roper opp om taushetsplikt! Mulig det rent juridisk er brudd, men ærlig talt! 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hun trodde tydeligvis at jenta hadde begynt å legge seg tidligere.

Skrevet
Just now, Ulla Ullsokk said:

Fra ts

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Ulla Ullsokk said:

Virker det som lærer tar ansvar?

Ting har ikke forandret seg på oppførsel til 13 åringen i klasserommet, og hva har lærer gjort?

Ingenting,

Og din unskyldning er at læreren "trodde" jenta begynte å legge seg tidligere, for en ansvarfraskrivelse, hvordan kunne hun tro det?

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virker det som lærer tar ansvar?

Ting har ikke forandret seg på oppførsel til 13 åringen i klasserommet, og hva har lærer gjort?

Ingenting,

Og din unskyldning er at læreren "trodde" jenta begynte å legge seg tidligere, for en ansvarfraskrivelse, hvordan kunne hun tro det?

Det var da veldig så på hugget du var i dag, da. Jeg synes bare ikke det var et alvorlig brudd på taushetsplikten, jeg aner ikke hva hun har gjort eller ikke. Du trenger å ta deg en joggetur for å få ut litt krutt ;)

• Liker 2
Skrevet
Just now, Ulla Ullsokk said:

Det var da veldig så på hugget du var i dag, da. Jeg synes bare ikke det var et alvorlig brudd på taushetsplikten, jeg aner ikke hva hun har gjort eller ikke. Du trenger å ta deg en joggetur for å få ut litt krutt ;)

Hun har ikke gjort noe som helst,enn å hinte til stemor flere ganger om anbefalte leggetider,

dette har tydeligvis vært et problem i værtfall siden hun var 7 år da ts flyttet inn.

Hvorfor har ingen andre lærere gjort noe enda? 

Dette har pågått i minst 6 år, og foreldrene bryr seg ikke, hvem er det som ansvar da?

Lærer kan innkalle til møter, dra inn andre distanser for å prøve å hjelpe barnet, så hvorfor har de ikke gjort det?

Når elev ikke for med seg så mye i timene, og tillegg har blitt utredet, og kommet fram til at det ikke lære/dysleski/adhd ol.

Og hvorfor er det feil å påpeke? 

At lærere har et ansvar?

Det har de alltid uansett om foreldre bryr seg eller ikke.

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe så uprofesjonelt av denne læreren. 

Anonymkode: e150c...944

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...