Gå til innhold

Førerkort i voksen alder

Navne Løs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.7.2021 den 17.09):

Flere "voksne" som tar lappen nå for tiden? Jeg er 36 år nå og har begynt å ta lappen, grunnen er pga behov for kjøring i jobben min. Jeg fikk en frist på 2 måneder, noe som er umulig for min del siden jeg jobber 100% + når man får gjort det obligatoriske. Men jeg har i hvert fall begynt med å bruke teoritentamen.no og kjører hverdag med min samboer. Noen som har klart å ta lappen på veldig kort tid? 

Anonymkode: 8bdea...0ab

Det som kommer til å gjøre det vanskelig er tilgjengelighet på de forskjellige kursene/trinnene man må gjennom. Slik som mørkekjøribg, glattkjøring, førstehjelp osv. Dette er ikke kurs du kan forvente å få tatt når du føler for det. Kjørelærer vil vurdere kjøringen din om du er klar for kurset, og så avhenger det av tilgjengelighet på kurskvelder. Mørkekjøring vet jeg ikke om de har i store deler av sommermånedene engang, for da er det jo ikke mørkt ute på tidspunkt man kan ha kurs med elever.

Jeg tok lappen i fjor. Er over 30. Begynte bånn gass med teoritentamen.no om sommeren, besto teorien på andre forsøk, og begynte opplæring etterpå med kjørelærer. Øvelseskjøring gikk litt tregt sisen jeg ikke kunne kjøre privat. Hadde kjøretime 1-2 ganger i uka, var flink med kjøring og tok lappen sommeren etter. Tok mange av kursene i løpet av vinteren.

Spørs hvor du bor i landet, men nå pga corona kan det være lange ventetider på oppkjøring. Muligens også teorien.

Anbefaler å ta teorien så kjapt som mulig. Veldig nyttig info å ha når man er ute og øvelseskjører. Men også fordi mange utsetter denne til sist fordi de synes den er vanskelig. Du må vente noen uker mellom hver gang du tar den (hvis du trenger flere forsøk), så kjedelig hvis du må utsette to uker med oppkjøring hele tida fordi du fremdeles ikke har klart teorien.

Anonymkode: cab1e...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det som kommer til å gjøre det vanskelig er tilgjengelighet på de forskjellige kursene/trinnene man må gjennom. Slik som mørkekjøribg, glattkjøring, førstehjelp osv. Dette er ikke kurs du kan forvente å få tatt når du føler for det. Kjørelærer vil vurdere kjøringen din om du er klar for kurset, og så avhenger det av tilgjengelighet på kurskvelder. Mørkekjøring vet jeg ikke om de har i store deler av sommermånedene engang, for da er det jo ikke mørkt ute på tidspunkt man kan ha kurs med elever.

Jeg tok lappen i fjor. Er over 30. Begynte bånn gass med teoritentamen.no om sommeren, besto teorien på andre forsøk, og begynte opplæring etterpå med kjørelærer. Øvelseskjøring gikk litt tregt sisen jeg ikke kunne kjøre privat. Hadde kjøretime 1-2 ganger i uka, var flink med kjøring og tok lappen sommeren etter. Tok mange av kursene i løpet av vinteren.

Spørs hvor du bor i landet, men nå pga corona kan det være lange ventetider på oppkjøring. Muligens også teorien.

Anbefaler å ta teorien så kjapt som mulig. Veldig nyttig info å ha når man er ute og øvelseskjører. Men også fordi mange utsetter denne til sist fordi de synes den er vanskelig. Du må vente noen uker mellom hver gang du tar den (hvis du trenger flere forsøk), så kjedelig hvis du må utsette to uker med oppkjøring hele tida fordi du fremdeles ikke har klart teorien.

Både mørkekjøring og førstehjelp er en del av trafikalt grunnkurs, siden den du siterer er 36år trenger hen bare de to nevnte delene av hele grunnkurset pga alderen. Dessuten har man lov å begynne å øvelseskjøre uten mørkekjøringen så lenge den taes ved første anledning! Glattkjøring er på trinn 3, så hen trenger ikke å tenke på det med det første!

Anonymkode: 99ec3...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 26 år da jeg tok lappen, er snart 42 år nå. Men hadde kjørt mye fra før av så trengte ikke mye kjøring. Bestod teoriprøven og oppkjøringen med glans. Husker ikke hvor mye tid jeg brukte eller penger, men var noen få måneder kjøring. 

Anonymkode: a7671...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 18.45):

Meg du svarte. Skjønner de fleste kan bruke måneder til år på lappen pga venting. Jeg bor i en liten by på vestlandet så virker ikke som om det er så mye kø. Har allerede meldt meg på teoriprøven og førstehjelp i august og tenker å ta min første kjøretime da. Jeg har alt kjørt flere ganger denne måneden med samboer. Håper jeg får lappen i løpet av i høst i det minste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 16.52):

Tråden er 3 år gammel

Anonymkode: dee51...502

Og likevel har vi ikke gått over til flyvende tepper enda gitt!

Anonymkode: 952fc...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.7.2021 den 17.09):

Flere "voksne" som tar lappen nå for tiden? Jeg er 36 år nå og har begynt å ta lappen, grunnen er pga behov for kjøring i jobben min. Jeg fikk en frist på 2 måneder, noe som er umulig for min del siden jeg jobber 100% + når man får gjort det obligatoriske. Men jeg har i hvert fall begynt med å bruke teoritentamen.no og kjører hverdag med min samboer. Noen som har klart å ta lappen på veldig kort tid? 

Jeg er straks ferdig, har hatt all obligatorisk og har oppkjøring i midten av august - og jeg har brukt 6 mnd . Er 31 år med 100% jobb og et småbarn i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sportsidioten skrev (19 timer siden):

Jeg er straks ferdig, har hatt all obligatorisk og har oppkjøring i midten av august - og jeg har brukt 6 mnd . Er 31 år med 100% jobb og et småbarn i barnehagen.

Ja, jeg tenker at 6 måneder må være ok normal tidsbruk. Lykke til med oppkjøring, blir greit å få lappen snart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...